Die P141c duid dan op een slecht werkende temperatuur sensor.
Wel vreemd dat de motor niet is gaan koken met een niet werkende thermostaat.
Maar die freeze frame data zie ik de manifold pressure behoorlijk hoog staan als hij 1280RPM stationair loopt (in noodloop) of was dit tijdens een rit?

Die fuel trims worden verkeerd weergegeven door een universeel tester.
Als ik het vergelijk met P2000 zou 100% 1 moeten zijn een 99% 0.99.

Op 3 april 2019 16:40:48 schreef MvT-F:

Nu blijft alleen de vraag voor mij of de fuel trims die op 99,2% staan correct zijn?

lijkt me niet, ik heb eens een tijdje aan een peugeot partner de OBD gemonitord. longterm en shortterm fuel trim zaten allebei rond de 15%.

de shortterm reageerde wel direct op de brandstofkwaliteit.

Op 3 april 2019 16:40:48 schreef MvT-F:
Ik heb de thermostaat getest en die ging niet open als ik hem aan de kook breng in een pannetje. Dat verklaart ook waarom ik de fan van de radiateur nog niet gehoord heb al moet ik zeggen dat de temp meter in het dashboard nooit in het rood is gekomen.

Ik heb er nu net een nieuwe thermostaat in en ook een nieuwe temp sensor voor die 10 euro extra, want ik kon er nu bij.

Nu blijft alleen de vraag voor mij of de fuel trims die op 99,2% staan correct zijn?

Let op !! de sensor voor het dashboard is niet dezelfde sensor al voor de ECU !!.

En nu moet je het volgende uitzoeken, voordat je iets vervangt. Geeft de sensor een verkeerde waarde, of is de motor echt te koud? Als je een echte temperatuurmeter in het dash hebt(en niet een grote rode "STOP" lamp verwacjt ik het eerste , en dat zal veel verklaren, lees mijn eerder posting over koelwater temp sensor.

Voor nu, simpel, kies met je OBDding voor ECT, zet die in beeld en laat een grafiek tekenen, sprongen van meet dan 5° zijn zwaar verdacht, ik vermoed dat hij vanaf een bepaald punt onderbreekt, en dan krijg je deze gekkigheid.

[edit] Open loop, dus hij kan /doet niets met de trims, :) dus voor nu niet relevant, en daarbij ze staan op 0. je moet bij bank1 kijken, bank 2 is er niet

Niet elek auto fabrikant geeft hetzelfde weer bij de trims, Volvo is ook altijd een instinker, die gaat net de andere kant op dan je "normaal" gewent bent.

MAP 73 KPa, die staat zwaar werk te doen, en is niet zonder belasting gemeten, maar waarschijnlijk tijdens het rijden gekomen toen de fout optrad.

Koelwater temp was op dat moment wel goed. 93°C is vrij normaal zeker niet te hoog, probleem is hiervoor al ontstaan.

Je kan ook nog even kijken naar de temperatuur van de inlaatlucht.

Je bent dichtbij de oplossing.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (10%)]

Op 3 april 2019 13:16:04 schreef MvT-F:
Ik heb een ELM237 Bluetooth gekocht en de bijgevoegde Freeze Frame van gisteren toegevoegd.

Ik zie alleen de melding:
p0141c - Open loop due to insufficient engine temperature.

Duidt dit niet op een Thermostaat probleem (Sensor of thermostaat) of misschien een benzine filter/brandstofpomp die niet genoeg druk benzine druk opbouwt?

En op het verkeerde ben gezet!!!. vergeet even je koelwater temperatuur probleem.

P0141 is volgens mij lambda sensor verwarming

mogelijke oorzaken:

A) defecte zekering, controleer of er tussen de 2 witte draden 12V voeding staat (13.8v) (controleer ook bedrading ed.)

B) sensor is defect, motor uit, trek de stekker van de sonde eraf, en meet de weerstand tussen de 2 witte draden

meet je oneindig, dan is hij defect. De weerstand is afhankelijk van de temperatuur, koud is deze laag ohmig, zo warmt hij snel op. eenmaal op opgewarm is de weerstand een stuk lager, er is maar een kleine stroom nodig op op temp te blijven.

Bank 1 sensor2, dus het gaat om de sensor na de katalisator, die fout kan er ook in komen als je de stekker een keer hebt los getrokken.
post hier je bevindingen.

Op 2 april 2019 19:17:28 schreef MvT-F:

- ..... en de laatste sonde (na de kat) zit nergens in het uitlaat system ....

En daar zit de fout !!!

Dan warmt hij dus niet mee met de uitlaat temperatuur.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (34%)]

Ik heb de thermostaat getest en die ging niet open als ik hem aan de kook breng in een pannetje. Dat verklaart ook waarom ik de fan van de radiateur nog niet gehoord heb al moet ik zeggen dat de temp meter in het dashboard nooit in het rood is gekomen.

Dat zou voor mij als "meelezende leek" , wel de kapotte koppakking verklaren.

Op 3 april 2019 18:17:51 schreef Shiptronic:
[...]

En daar zit de fout !!!

Dan warmt hij dus niet mee met de uitlaat temperatuur.

Ok! ..ik kan hem nog in een tweede opening plaatsen in het spaghetti spruitstuk. 17 April gaat de kat eronder. Ik heb dit probleem niet bij Alfa's daar lag deze er ook een tijd naast in afwachting van een andere kat. Is het een probleem om de 2e sonde in het systeem te plaatsen zonder kat? Dit gaat nl. een storing geven :)

Ik ga nog wel even doormeten, want de storing zat er al in voordat de boel uit elkaar is geweest. De twee lambda sondes zijn redelijk nieuw zo te zien. Ik verwacht dat ze het gewoon doen, maar je weet maar nooit.

Voor de record: ik heb wel de rode lamp stop "STOP" gezien, maar niet altijd.

Ik loop je stappen plan af en dan koppel ik het weer terug.

Op 3 april 2019 17:12:06 schreef Paul Welther:
Die P141c duid dan op een slecht werkende temperatuur sensor.
Wel vreemd dat de motor niet is gaan koken met een niet werkende thermostaat.
Maar die freeze frame data zie ik de manifold pressure behoorlijk hoog staan als hij 1280RPM stationair loopt (in noodloop) of was dit tijdens een rit?

De storing trad op tijdens rijden en de motor viel uit. Daarna uitgezet en weer gestart tijdens stilstand. Nu meen ik mij niet te herinneren of ik ook "STOP" zag, maar die heb ik zeker een keer gezien. De temp heeft wel bij tijd en wijle de 100graden aangeraakt, maar dat is op de meter nog niet in het rood.

@bprosman:
Daar ben ik redelijk zeker van --> Kop was een beetje krom getrokken, maar te redden na 2x vlakken :) Stom dat ik geen nieuwe thermostaat erin heb gedaan.

Elke auto reageert anders, maar het probleem met de voorverwarming moet je uit kunnen meten.

In de uitlaat schroeven dat ding, dat zou wel tot een fout resulteren maar dat zal dan een: P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold
fout moeten creëren.

Niet meer deze fout, die moet er eerst uit, de voorverwarming is een simpele schakeling, voeding erop en klaar :)

Eerst de voeding meten, die moet met draaiende motor ~ dezelfde spanning hebben als de Accu halve volt meer of minder komt niet zou exact :)

Wel meten met de stekker en sonde gemonteerd. er moet stroom lopen, anders maak je een meet fout. Zonder blasting meet je een contact probleem niet, een weerstand van 2Ω zal op de losse stekker gewoon 13,8 meten, de stroom door de multimeter is zo laag,dat de spanningsval ook minimaal is. als je nu de connector vast maakt gaat er een stroom lopen zeg 2,5 A, dan valt er dus 5V over de verbinding, op de connector zal je dan 13,8-5= 8,5V en dat is veel te laag, de sensor gaat dan nooit goed werken.

vaak gaat het verwarmingselement in onderbreking, en dan is het gameover .

de verwarming doet soms ook dienst als temperatuur sensor, het is een PTC, dus je kan meten hoe warm hij is ;)

ECU ziet geen thermostaat. Er zitten in de motor 2 koelvloeistoftemperatuursensoren. Een voor je dashboard en een voor je ECU. Als de sensor naar de ECU stuk is of een gecorrodeerd contact heeft, krijgt de ECU verkeerde informatie. Je kunt die dingen eenvoudig doormeten. Meestal staat in je werkplaatshandboek een aantal waarden bij voorbeeld:

Koelwater naar ECU Megane

20 graden 3060 4045 Ohm
40 graden 1315 1600
80 graden 300 370
90 graden 210 270

Ok voor vandaag.

De achter sonde (normaal gesproken na de kat) meet 2Ω en 12v staat erop. (naar verwachting)

Nu heb ik een lambda spacer met een mini katalysator erop gezet om foutcodes te elimineren. Daar zit nu de achter Sonde in.

Ik kan vertellen dat dit een stuk prettiger rijdt, maar de volgende melding komt steeds terug en slaat de motor in noodstand.

p0120eb - Open loop due to engine load or fuel cut due to deceleration

Dit kreeg ik tijdens de eerste start en koude motor net na dat ik de straat uit was. Na herstart hoog toerental 1200 toeren. Uitgezet foutcodes gewist en Gasklephuis opnieuw ingeleerd. (Probleem weg)

Daarna heeft het ruim 1,5u geduurd voordat de zelfde storing zich voordeed met warme motor. Hoog toerental weer en ik kon het alleen oplossen om de gasklephuis weer opnieuw in te leren.

De storing trad in beide gevallen op rond 30km/u.
[Edit] Ik merkte ook op dat wanneer we geen storingen hebben de toeren tussen de 700 en 780 loopt (zonder Airco). Dat is redelijk laag naar mijn mening.

Bijgevoegd twee freeze frames van de storing met koude motor en warme motor

OK bedankt voor de info Jacques1956 :)

kijk we komen verder, zoals verwacht veranderd het patroon! we zijn op de goede weg!!

even verder analyseren, 2Ω zou betekenen bij 13,8V ~ 6,9 A , vrij aannemelijke waarde, en 12V voeding is ook voldoende, al zou die met draaiende motor hoger moeten zijn. ( en 1 digit achter de . zou fijn zijn :( er is een verschil tussen 12.1 en 12.9 :)

gezien de lage spanning en hoge stroom vermoed ik dat je gemeten hebt met motor uit, en contact "AAN" .

Het is een PTC, om de weerstand te meten, moet je de stekker losnemen, dan valt de verwarming weg, en koelt hij af, de weerstand word dan snel minder om meer stroom te laten lopen en bij te verwarmen. De bijverwarming komt er niet dus je krijgt een soort runnaway en hij loopt al snel naar zijn MAX toe. Hier dus geen verontrustende waarden!

de sensor koelt af door geen uitlaatgasstoomwarmte toegevoerd te krijgen, om op temperatuur te blijven moet de sonde elektrisch bij gestookt worden. en de accu spanning is altijd lager dan de laad spanningen dat is normaal, en met contact aan heb e flink verbruik, dus die mag iets inzakken.

Maar het blijkt dus al, sensor is blijkbar, prima, en heeft gedaan wat hij moest doen , Melden dat hij het te koud heeft :)

Dat is opgelost, nu verder ;)

Laat dat koelwater verhaal even varen, de data zegt 93°C (buiten de verklaring oorzaak koppakking, ben ik het mee eens. thermostaat was wel degelijk defect! ) Maar de melding die kwam had wel met temperatuur te maken, maar niet die van het koelwater !!

Toerental is normaal, ik heb me er altijd aan geërgerd dat die dingen zo verrekt langzaam stat. draaien, en ze lopen dan ook niet echt mooi rond, en slaan snel af. Maar toch is dat typerend voor Renault, en heel normaal. Als alles 100% op orde is , gaat het verder prima en heb je er ook geen last van.

PS. tijdens meet sessies aanleren om de airco uit te zetten, en dus ook de voorruit ont waseming af, (ook met airco op "OFF" gaat dan toch de compressor draaien voor tijdelijk extra droge lucht) elke an uitschakeling verstoord de meet warden, met name de MAP ;) proberen ook zoveel mogelijk verbruikers uit te zetten, Radio, kachelventilator, verlichting (stoel verwarming is een lekker instinker )

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (31%)]

Op 4 april 2019 17:06:47 schreef MvT-F:

Welke software gebruik je?? (link!)

Ik krijg :
P0120 Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Malfunction.
en
P0120 Electronic Throttle Control Motor Performance
en
P0120 Throttle Pedal Position Sensor/Switch 'A' Circuit Malfunction

Als fout, maar code's en betekenis is een ramp, die kloppen zeker niet altijd, fabrikanten houden zich niet erg lekker aan de standaard, al mag je minimaal 11 protocollen geen "standaard" meer noemen, het word beter, maar deze komt uit de oude doos :) ( ik begrijp ook niet de letters achter je fout code )

eerst eens even uitzoeken welke beschrijving er precies bij hoort,
deze is ook leuk:

TPS=
Trottle Pedal Senor
Trottle Position Sensor

[edit] even exact op gezocht :

[link naar opbouw van de codes] https://www.outilsobdfacile.com/data-trouble-code-obd2.php

P Powertrain, (i.e. engine and gearbox)
0 Generic fault
1 for the air/fuel mixture
20 Throttle Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Malfunction

Als ik uit zou gaan van jouw beschrijving van de fout, is dan niet eens een fout, en een logisch gevolg van een bepaalde status, zeer lage MAP waarde, tgv hoog toerental, gaspedaal "los" smoorklep gaat dan dicht, en de motor word 1 grote vacuum pomp. er is geen vermogens vraag, dus hoeven we ook geen brandstof in te spuiten :)

maar de eerste freeze frame data zijn tegenstrijdig,

MAP 98 KPA, dat is bijna buitenluchtdruk, en dat betekend zo goed als bijna "vol" gas geven , terwijl bij calculated engine load 40% staat.

bij een motor temp van 44°C een toerental van 3000 (hier zit het koppel) en Map waarde van 98 KPA ( "vol" gas) zou ik zeggen, leg de volgende koppakking maar vast klaar >:)

maar hier zal vast een vertekend beeld in zitten ;) nu kijken welke waarde niet voldoet, het lastige dat het belang rijkste meet instrument er niet in zit, Ik heb geen Fysieke feed back van de auto ;)

[edit] typo verwijderd in de foutcode's

[Edit2] na het zien van plaatje 2 valt dus op dat weer de MAP (Manifold Absolute Presure) op 98 KPa staat.

Dat betekend normaal, bakken met brandstof naar binnen gooien! en je motor verzuipt compleet.

Bekend probleem, maar eerst zeker meten! oorzaak kan zijn :

Losliggende vacuum slang naar de sensor , al vermoed ik dat de verzie is waar de sensor gewoon in het spruitstuk gedrukt zit met een rubbertje, meeste kans dat er zelfs geen mechanische vergrendeling is, al heb ik er nog nooit een eruit zien vallen.

stationair moet de MAP rond de 32 KPa liggen , boven de 36 heb je een vacuum lek. de waarde moet stabiel zij, en je kan er mee spelen. moet duidelijk kunnen zien dat bv de koelfan aanslaat, om bij meer belasting hetzelfde toerental te houden moet er meer energie= meer lucht in, dus smoorklep ook iets verder open en zal dan 33 of 34 worden , zet je ook de verlichting er bij aan moet hij nog verder oplopen

Meet ook eens de Map waarde met motor "UIT" en contact "AAN" die zal gewoon de barometer stand aan moeten geven, dus die waarde is een beetje afhankelijk van het weer :)

[Edit 3] Jammer dat de Freeze frame data geen TPS waarde laat zien :(

Op 4 april 2019 17:06:47 schreef MvT-F:

...
maar de volgende melding komt steeds terug en slaat de motor in noodstand.

Je leest het fout !!!

de foutcode waar het hier om gaat is

P0120 --> xxxxx

die fout is opgetreden tijdens een status van de motor,
openloop (geen feedback) of closedloop (=lambdaregeling)

in jouw geval is de fout de eerste keer opgetreden tijdens
"Open loop" due to engine load or fuel cut due to deceleration

het moment dat de fout optrad doet de hele Lambda regeling niet mee!
de reden dat de lambda regeling uit staat;

te weinig vermogens vraag, of er word geen brandstof ingespoten, omdat je aan het deceleren bent (gas los)

blijkbaar ziet de ECU "gas los" wat tegenstrijdig is met 98 KPa "vol gas"

kan je een screenshot posten met de volgende waarden in een grafiek ?
MAP
TPS
RPM

uit die relatie kan je halen wat er fout gaat. De ECU geeft een hint, niet de daadwerkelijke fout.

..foutje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (98%)]

@hier boven.
Je hebt vast het hele topic niet gelezen. ;-)

In dat topic staat wel een ander belangrijke hint, LPG (en dus klepzetels die weggezakken, en falende onsteking)

maar ik geloof niet dat er hier spraken van is.

de foutcode wijst naar het gaspedaal in de auto, daar waar je daadwerkelijk je voet opzet ( hoewel de sensor soms fysiek onder de motorkap zit, zit via een kabel aan je pedaal, en dan ook nog verwerkt kan zitten in het gasklephuis)

die bestaat uit 2 kool banen , er komend dus ook 2 signalen uit A en B. van stationair naar volgas loopt de een op, de ander af. en daar zit een bekende relatie tussen om fool proof te zijn .

de fout geeft aan dat er met signaal A iets aan de hand is.

TS heeft pedaal en kabelboom deels vervangen , maar de fout kan ook in de ecu stekker zitten.

Is TS bekent met TeamVieuwer? Live kan ik veel meer zien, en de bestuurder kan gewoon zijn ogen op de weg houden, data stream kan je achteraf makkelijk analyseren,

In heel veel gevallen word er en nieuwe ECU besteld, stekkereraf verwijded de corosie, stekkererop shuurd contact weer blank.

[momnet]

meten met een scoop en je hebt zo gevonden waar het fout gaat.

het vervelende is dat het geen permanente fout is, maar af en toe optreed. zowel warm als koud. het lijkt dus sterk op een rotte verbinding. maar waar ? wat ook kan is dat de kabelboom ergens door geschuurd is en af en toe contact maakt met massa, dat resulteerd in 0V en een onmiddelijke fout, want de sensor mag nooit onder 0,5 of boven 4,5V komen!!

dit om Stint drama's te voorkomen!! Pas dus ook goed op, je geeft zelf al aan dat het toerental niet onder controle is en soms veel te hoog ligt ! beroerd rijden en stopen is dan dus de juiste keus, je kan nog wel een veilig heen komen zoeken.

Ik gebruik:
Car Scanner ELM OBD2
https://www.carscanner.info/

Als ik ELM327 aansluit met dezelfde software op mijn alfa uit 2002 kan ik alles live uitlezen inclusief MAP en TPS, maar bij de Peugeot 206 krijg ik alleen RPM (Zie bijlage).

OBD2 = EBOD, neem ik even aan?

Ik kan de TPS en MAP dus niet live uitlezen. Vreemde vind ik wel dat ik in de Freeze Frame kan zien, dus de data is er wel..

Sorry ik ben het even kwijt wat we nu willen doen en deze 206 rijdt niet op gas :) Wie is "TS"?

Heb je een link naar TeamViewer?

Op 4 april 2019 19:15:38 schreef Shiptronic:
[...]

de foutcode waar het hier om gaat is

P0120 --> xxxxx

die fout is opgetreden tijdens een status van de motor,
openloop (geen feedback) of closedloop (=lambdaregeling)

in jouw geval is de fout de eerste keer opgetreden tijdens
"Open loop" due to engine load or fuel cut due to deceleration

het moment dat de fout optrad doet de hele Lambda regeling niet mee!
de reden dat de lambda regeling uit staat;

te weinig vermogens vraag, of er word geen brandstof ingespoten, omdat je aan het deceleren bent (gas los)

blijkbaar ziet de ECU "gas los" wat tegenstrijdig is met 98 KPa "vol gas"

Dit kan wel kloppen, want de storing treed op als ik gas geef. Mijn gevoel zeg dat de benzinepomp geen druk levert op bepaalde momenten.

App er ook maar even op gezet, maar je kijkt op de verkeerde plek, en naar de verkeerde data :)

Er zit maar 1 foutcode in, de andere zijn resulten van tests, na een reset, duurt het een flinke tijd en een aantal KM's voor dat deze test een resultaat geven.

je moet bij live data kijken. daar kan je data lezen. selecteerd combined, en kies met de schuifjes MAX 2 schuifjes, die zie je dan tov elkaar

dan krijg je zo iets : ( even snel gemaakt)

kies Manifold absolute pressure schuifje, om de MAP te zien, ik moest ook 2x zoeken ;) + engine RPM

dan krijg je dit:

druk op OK,

dan krijg je dit:

Dit kan je ook doen met MAP en TPS:

rijden en kijken wat er gebeurt tijdens de storing wel je ogen op de weg houden, ik ken deze ap niet, mis een pauze stand en , opnemen en later terug kijken, maar dan zal je zeker de pro verzie moeten hebben, zal een kijken of ik een handigere versie kan vinden, maar voor nu volstaat dit al prima.

succes !

nu eerst oogjes dicht doen ;)

Op 4 april 2019 21:48:43 schreef MvT-F:
Sorry ik ben het even kwijt wat we nu willen doen en deze 206 rijdt niet op gas :) Wie is "TS"?

TS ben jij (Topic Starter=discussie opener)

Heb je een link naar TeamViewer?

[...]

Dit kan wel kloppen, want de storing treed op als ik gas geef. Mijn gevoel zeg dat de benzinepomp geen druk levert op bepaalde momenten.

voor nu lijkt me dat een verkeerde aanname, gestoeld op ?

probleem is zeer waarschijnlijk pedaal sensor waarde, maar zonder eerst te meten weet je het niet.

eerst de MAP en TPS controleren .

Nu een pomp wisselen verhoogd allen maar het risico nog meer fouten te creëren en maakt het probleem onodig complex.

deze P0120 zal je eerst op moeten lossen, en is gerelateerd aan het gaspedaal. nu nog even zoeken naar de oorzaak.

ben je in bezit van een scoop?

De Live data geeft alleen data weer die ik bij "all sensors" zie en dat is alleen RPM bij de 206. Als ik bij de Alfa zou doen dan kon ik inderdaad kiezen en ik had de data meteen. Ik zal het deze ochtend nog eens proberen en kom hierop terug.

De mapsensor geeft je een goede hint. Er kan iets met een massa circuit zijn waardoor ook een TP storing kan optreden.
Overigens, ik heb dezelfde fout in een Bipper 1.6 HDI gehad en ondanks dat uiteindelijk alles vernieuwd was incl. Draadboom en ecu bleef de fout. Nooit kunnen vinden. Achteraf bleef alleen de elektronische turbodruk versteller over die had ik niet vervangen. Auto is naar Afrika gegaan ofzo.

Vanochtend wat dingen getest.

Geen andere sensors dan RPM en OBD Module voltage bij Live Data. Is eer een andere manier om de MAP en TPS te meten? Ik heb ook een andere software geprobeert, maar die geeft hetzelfde aan 2 sensors aan.

Nu viel de motor uit tijdens stationair draaien met P0120

Meetingen:
- Achter Lamda 9,6Ω koud (binnen specs van Bosch)
- Twee witte draaden komt 14,3v op om de sensor op te warmen
- Na 15min warm draaien heb ik 0,45v op de sensor

NU zit er een emissietest op die zegt dat de sensor niet werk (motor is op temp), maar de handmastige meetingen zeggen dat de sensor werkt.

@Paul, Ik heb alle massapunten bekeken en die zie er goed uit. Geen corrosie of bloot liggende
draaden. Maar goed dat is tot zover ik kan zien. Veel zit in het harnas.

Ik kan wel de voltage meten van de MAP sensor, maar sinds ik geen kPa reading krijg kan ik ook niet vergelijken of de sensor goed werkt.

De kostenteller staat op 900 euro, dat is met spruitstuk, kat, koppakking, grote beurt en gaspedaalsensor. De enige investering voor deze storing zijn het gaspedaalsensor, gasklephuis en de Cell fix Mini kat, maar het komt in de beurt dat alles vrijwel vervangen is :)

Dat de map waarde 98 is en het toerental 0 zegt dat deze freeze frame data na het stil vallen is opgenomen.
Dat is ook weer jammer... met massa punten bedoel ik niet de massa’s op het blok. Ik bedoel de massa verbindingen in de kabelboom zelf dan wel de verbindingen op de ecu. Iedere sensor en met name het gaspedaal heeft z’n eigen draden naar de ecu. Uiteindelijk zitten er (dacht 2) massa’s naar het blok. Die massa’s worden dus verdeeld door de ecu. Evenzo gaat dat met de 5v voeding. Nu is wel vaak de massa van de map en tempsensor in de kabelboom verbonden met elkaar.
Stilvallen door een lambda sensor zou alleen kunnen als er sluiting is tussen de 12v en 1 van de andere draden.