Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Was ook geen reactie voor Lambiek maar murphy. Een programma dat nu nog onder DOS draait op een 286. Hoe lang gaat deze nog mee? Probeer die DOS vandaag eens werkende te krijgen. Een TC verbruikt niet meer als de 286 van Murphy. Bij een Igel UD2 is dat bijvoorbeeld maar 5W.

Ik gebruik dit programma al van halverwege de jaren '90 en ben een beetje tegen de 'modernisering' zo lang het programma doet wat het moet doen.
Toen het jaar 2000 er aan kwam werden allerlei onheilspellende berichten de wereld ingestuurd .... maar een kleine aanpassing aan de keplergegevens zorgt er voor dat het nu nog steeds goed werkt.
Je hebt wel gelijk wat betreft die 286 want die heeft het een paar jaar geleden laten afweten en ik heb hem dan maar gelijk vervangen door een modernere pc, namelijk een 486. :)

@Lambiek,
Je bent niet de eerste die een solartracker maakt. Een Pi slobbert ca 10W (5V @ 2A).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 april 2019 16:09:05 schreef murphy:
[...]

Ik gebruik dit programma al van halverwege de jaren '90 en ben een beetje tegen de 'modernisering' zo lang het programma doet wat het moet doen.
Toen het jaar 2000 er aan kwam werden allerlei onheilspellende berichten de wereld ingestuurd .... maar een kleine aanpassing aan de keplergegevens zorgt er voor dat het nu nog steeds goed werkt.
Je hebt wel gelijk wat betreft die 286 want die heeft het een paar jaar geleden laten afweten en ik heb hem dan maar gelijk vervangen door een modernere pc, namelijk een 486. :)

En ook aan die 486 komt een einde. Heb het op het werk ook zien gebeuren, na 8 jaar 7/7 24/24 aan staan van onze scada computers lanceerde ik een oproep dat het meer dan tijd werd deze te vervangen. Was niet nodig. Tot ze 1 na 1 begonnen uit te vallen. Grootste probleem? XP programma's niet compatibel met latere versies. Voor de nieuwste hardware geen drivers te vinden voor XP. Dan maar windhoos 7 met een vmware. Daarna ging het snel. Alles draait ondertussen op nieuwe pc's en nieuwe scada's. Uiteindelijk houd je dit niet tegen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 april 2019 18:29:27 schreef ohm pi:
Een Pi slobbert ca 10W (5V @ 2A).

Onzin. Je moet een 2A voeding regelen voor het ding, maar dat wil niet zeggen dat ie dat continue ook verbruikt! Pieken van 2A, vastwel. Continue 2A: nee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 april 2019 21:07:28 schreef rew:
[...]Onzin..

Dat is alleen maar beter voor @Lambiek of andere bouwers die een Pi toepassen :-)

Lambiek

Special Member

Op 3 april 2019 18:29:27 schreef ohm pi:
Je bent niet de eerste die een solartracker maakt. Een Pi slobbert ca 10W (5V @ 2A).

Er zijn er vast meer die zoiets gedaan hebben. Maar ik ga het niet in het groot maken, wilde alleen weten wat het verschil is tussen vast en draaibaar en het was leuk om het allemaal uit te zoeken. mijn besturing en aandrijving trekt continue 8 a 9 Watt en hier kan je ook een paar grote panelen mee besturen. De uitgaande as waar het paneel op staat is +/- 30Nm, dat moet genoeg zijn voor één of twee panelen.

Leuk trouwens die link. :)

Op 3 april 2019 22:06:42 schreef ohm pi:
Dat is alleen maar beter voor @Lambiek of andere bouwers die een Pi toepassen :-)

Ik gebruik geen Pi maar een 18F4520, maar in principe kan iedere controller natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Met een beetje optimalisatie moet dat vast ook nog met minder kunnen, die PIC zelf gebruikt bijna niets. Het gros zal in je voeding / motor drive zitten?

Lambiek

Special Member

Op 4 april 2019 11:29:30 schreef Sine:
Het gros zal in je voeding / motor drive zitten?

Dat is ook zo, als de zon vel genoeg is staat de stappenmotor continue te regelen. Maar als het geheel op de klok loopt eigenlijk ook, ik stuur dan eens per minuut en als de motor dan stil staat wordt hij ook in positie gehouden. Maar ik vind die 9 Watt nog wel mee vallen, je leest vaak dat er motoren gebruikt worden van 200 Watt of meer voor een paar panelen.

Met een beetje optimalisatie moet dat vast ook nog met minder kunnen,...

Waarschijnlijk is daar nog wel wat te winnen ja. Maar met dit test paneeltje hou je het systeem niet aan de gang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In ieder geval is de benodigde houdstroom veel lager dan wat je nodig hebt om betrouwbaar te bewegen. Door evt. een grotere overbrenging aan te brengen kan je denk ik het zo krijgen dat je geen stroom nodig hebt om de boel in positie te houden.

Omdat cos (φ) voor kleine φ ontzettend dicht bij 1 is, verlies je maar maximaal 1% als je 8 graden uit de ideale stand staat. Door ieder uur bij te draaien (15 graden) begin je met 8 graden te veel de ene kant op en eindig je met 7 graden te veel de andere kant op. Op de uiteinden verlies je 1% aan instraling, gemiddeld dus veel minder. Dat is met ieder uur bijdraaien....

Als je de verticale uitlijning op die dag niet perfect hebt is de afwijking minder.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Leuk project. Twee andere routes om een paneel te richten dan met lichtsensoren:

- Zoals biologische systemen het doen: Willekeurig beetjes bijdraaien en toe- of afname van de opbrengst meten. Als het de goede kant op gaat (toename) wat langer doordraaien.

- Astronomische firmware zoals Onstep: https://github.com/hjd1964/OnStep
Op basis daarvan zou je iets kunnen maken dat op basis van GPS (of DCF en een eenmalig vastgelegde locatie) altijd weet waar de zon is. Het is een beetje een mug plat duwen met een oliefant, maar als het eenmaal loopt allicht wel zo robuust. Geen last van verstoringen.

Lambiek

Special Member

Op 5 april 2019 10:39:45 schreef rew:
In ieder geval is de benodigde houdstroom veel lager dan wat je nodig hebt om betrouwbaar te bewegen. Door evt. een grotere overbrenging aan te brengen kan je denk ik het zo krijgen dat je geen stroom nodig hebt om de boel in positie te houden.

Ik heb nu een vertraging van 30:1, maar zonder houdstroom kan ik het verdraaien. Nu is dat in mijn geval geen probleem, maar met een groot paneel en een beetje wind moet het niet kunnen verdraaien natuurlijk.

Door ieder uur bij te draaien (15 graden) begin je met 8 graden te veel de ene kant op en eindig je met 7 graden te veel de andere kant op. Op de uiteinden verlies je 1% aan instraling, gemiddeld dus veel minder. Dat is met ieder uur bijdraaien....

Dat is wel zo, maar dan heb je niets aan de regeling met de LDR's.

Op 5 april 2019 13:56:36 schreef Aart:
- Zoals biologische systemen het doen: Willekeurig beetjes bijdraaien en toe- of afname van de opbrengst meten. Als het de goede kant op gaat (toename) wat langer doordraaien.

Dan zit je wel met bewolkt weer denk, gaat het niet erg staan zoeken dan? Dat had ik eerst ook met de LDR's, dat heb ik opgelost door er een klein zonnepaneeltje op te zetten en die als zonnesensor te gebruiken.

Op basis daarvan zou je iets kunnen maken dat op basis van GPS (of DCF en een eenmalig vastgelegde locatie) altijd weet waar de zon is.

Dat vind ik wel een beetje te, maar het kan wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 april 2019 17:50:21 schreef Lambiek:
Dat is wel zo, maar dan heb je niets aan de regeling met de LDR's.

Ik heb de berekening gedaan dat op basis van uitrekenen waar de zon staat je met 1x per uur verdraaien, duidelijk minder dan 1% aan efficientie verliest over veel vaker draaien. Daar kan je gewoon me doen wat je wilt. Met een LDR regeling kan je dan ervoor kiezen om 1x per 10 minuten wakker te worden en even bij te draaien. Of niet. Of het "zuiniger zijn" gaat helpen hangt af van hoeveel stroom je kan besparen en dat hangt af van wat je verbruikt en dat weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als ik de hysterese groter zet, reageert het ook om de +/- 5 tot 10V minuten op de LDR's. Dus dat kan ook nog.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 april 2019 17:50:21 schreef Lambiek:
[...]
Ik heb nu een vertraging van 30:1, maar zonder houdstroom kan ik het verdraaien. Nu is dat in mijn geval geen probleem, maar met een groot paneel en een beetje wind moet het niet kunnen verdraaien natuurlijk.

wormwieloverbrenging geen oplossing? dan is bewegen haast onmogelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Voor een grote opstelling is dat prima, maar voor de testopstelling kon dat niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Op 31 maart 2019 20:24:30 schreef MAH:
Merk je ook dat het ontwerp niet helemaal in balans is door de elco's die niet in het midden staan of is dat verwaarloosbaar?

Geen last van met jongleren, maar ik ben dan ook geen pro jongleur. Accu zit ook niet in het midden, trouwens.

( >:) die arm is veel lastiger :+ )

Speciaal voor brains (en andere geïnteresseerden): een blogpostje met Schema, meer foto's, en link naar de files om de behuizing te printen en een link naar de software. En wat gemekker over die arm, maar da's niet voor brains, maar voor een anonieme prutser op wielen die het nooit zal lezen.

Alles bij elkaar dus. Behalve het pcb ontwerp. Ik heb nog wel printjes, dus wie per se wil nabouwen mag mailen. Zit een corrigeerbare "oeps" in: source/drain van fets is verwisselt en het is verstandig een pulldown aan te brengen op de gate.

Behuizing / lader is wellicht ook leuk voor anderen met soortgelijke projecten.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Misschien niet zo spectaculair als de meeste projecten hier, maar ik heb net mijn aller eerste variabele voeding gemaakt. Het staat al 30 jaar op mijn lijstje, maar nu komt het er pas van.
Echt net 1 dag voordat de CO voeding 2019 aangeboden werd, kocht ik de Velleman 1A kit.
Met potmeter en banaanplugjes.

De trafo en kast had ik nog,

Nadat ik dit gemaakt had, heb ik er nog een schakelaar en glaszekeringhouder bij gekocht.
En een eenvoudige volt ampere meter.

Hier is een filmpje van de werking: https://youtu.be/U6IVFCaAdYI

Lucky Luke

Golden Member

Metertje maakt 'm wel af. Goed dat er aanduidingen op staan. Anders had je een frontje kunnen printen en dan met boeklon of een lamineerapparaat wat steviger maken.

Netjes met een netentree, en alles stevig vastgezet in de kast. Daar gaat altijd best tijd in zitten. :)

Je zou nog het koelblokje naar buiten kunnen verplaatsen. Of een platte strip alu ofzo, of plat LED koelblokje. Voor langdurige belasting. Maar het zal wel een LM317 zijn, dus al thermisch begrenst.

Voedingen heb je nooit genoeg ;)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
RAAF12

Golden Member

Waarom 2 tie-wraps om de nettrafo te bevestigen? Het kan beter met een beugeltje.

miedema

Golden Member

He he, eindelijk hier weer verder met de orde van de dag :-).

SunRayes, groot voordeel van je voeding is dat je alle ruimte in je kast hebt voor modificaties, mocht je in de toekomst dingen willen veranderen / verbeteren :-)
Komt vaak voor, met voortschrijdend inzicht.....

groet, Gertjan,

flash2b

Special Member

Omdat mijn kleine spanning referentie een succes was, leek het me handig de familie uit te breiden met een stroom, weerstand en capaciteit referentie in dezelfde form factor. Dit betekent een kleine opsteek print met eigen voeding.

De stroom referentie is op basis van een LM334 die gevoed wordt door een CR2032. Deze referentie is spiegelbeeld t.o.v. de spanning referentie omdat de ampère bussen zich vaak links naast de ground aansluiting op de multimeter bevinden.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190117_091546_resized.jpg

De weerstand referentie heeft 5 bereiken: 10Ω, 100Ω, 1000Ω, 10KΩ, 100KΩ en 1MΩ. De 10Ω en 100Ω zijn 0,5%, de rest 1%. De standen schakelaar selecteert het bereik naar keuze.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190117_091601_resized.jpg

De capaciteit referentie heeft 3 bereiken: 10nF, 100nF, 1µF op basis van geselecteerde condensatoren rond de 3%. De standen schakelaar selecteert het bereik naar keuze.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190117_091614_resized.jpg

Deze 3 kleine referenties samen met de spanning referentie, vormen een mooie set om snel een multimeter af te regelen of de calibratie te controleren.

Lambiek

Special Member

Op 11 april 2019 07:49:56 schreef miedema:
He he, eindelijk hier weer verder met de orde van de dag :-).

????????????????????

Op 10 april 2019 20:54:34 schreef SunRayes:
Misschien niet zo spectaculair als de meeste projecten hier,....

Dat maakt toch niet uit, iedereen doet zijn best. :)

Het staat al 30 jaar op mijn lijstje, maar nu komt het er pas van.

Daar ga je veel schik aan beleven als je met elektronica bezig bent.

Nadat ik dit gemaakt had,... En een eenvoudige volt ampere meter.

Dat maakt het wel af.

Op 11 april 2019 09:27:23 schreef flash2b:
Deze 3 kleine referenties samen met de spanning referentie, vormen een mooie set om snel een multimeter af te regelen of de calibratie te controleren.

Mooi gedaan zo, lekker compact en handig. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Leuke set mini-standaards zo bij elkaar! Lijkt me erg handig voor een snelle check van een meter.

En nu dat setje maar meenemen naar radiomarkten, op jacht naar nieuwe meters :-)

groet! Gertjan.

Op 10 april 2019 23:47:16 schreef Lucky Luke:
Je zou nog het koelblokje naar buiten kunnen verplaatsen. Of een platte strip alu ofzo, of plat LED koelblokje. Voor langdurige belasting. Maar het zal wel een LM317 zijn, dus al thermisch begrenst.

Voedingen heb je nooit genoeg ;)

Het is inderdaad een LM317. Tijdens de bouw zat ik al aan luchtsleuven te denken, maar een gat met het koelblokje er buiten ziet er wel high-tec uit. Dat ga ik wellicht wel doen.

Op 11 april 2019 00:34:05 schreef RAAF12:
Waarom 2 tie-wraps om de nettrafo te bevestigen? Het kan beter met een beugeltje.

Klopt, maar ik had geen spullen voor een beugel liggen. Wel twee tie-wraps. Maar een beugel is inderdaad wel wat beter.
Eigenlijk zou ik er wel een ruimere trafo in willen. Deze gaat tot 12V, terwijl het Velleman bordje wel tot 35V kan. Mocht ik er zo eentje tegen komen, dan komt er gelijk een beugeltje omheen.

Dit topic is gesloten