Show your projects! Part 32

LetterHenk

Golden Member

Op 14 april 2019 14:14:11 schreef SunRayes:
Eigenlijk zou ik er wel een ruimere trafo in willen. Deze gaat tot 12V, terwijl het Velleman bordje wel tot 35V kan. Mocht ik er zo eentje tegen komen, dan komt er gelijk een beugeltje omheen.

Handige voeding en netjes gemaakt SunRayes. Warmte kan misschien een probleem worden(kan nergens heen?) Het trafootje wat je gebruikt geeft na gelijkrichting en afvlakking al 15,5V geen 12.
Ik bekeek je filmpje, daar stook je al makkelijk richting de 2 watt weg. Houd er bij een hogere Vin van de LM317 dus rekening mee dat het koelplaatje wat je nu gebruikt dan niet meer voldoende zal zijn (voorzover dat nu niet al het geval is).
Action expresses priorities LH
Stel nou dat je een stel ledstrips rug-aan-rug tegen "mekaar" plakt en in een 15mm plexiglas buis schuift... Een 5V WS2811RGB strip en een 12V CW/WW strip...
ik weet dat er rgbw-strips bestaan, ik had echter deze ledstrips al)

En daar een lichtwekker van maakt (op wektijd, licht langzaam aan)...

(Er zitten wat meer functies in... zoals gewoon aan als lamp in warm en/of koud wit, de FastLED showreel, en 1d pong. Software op github nog enigzins in ontwikkeling maar de basis werkt.)

Dat levert weer meer foto's op dan 1 1 post past hoewel het een vele malen simpeler projectje is dan die jongleerkubussen. (dus 2e volgt)

Ik heb nog geen foto's waarbij de tijd wordt weergegeven, bij deze brand dus alleen de witte ledstrip.

Zo zit de buis bevestigt aan de behuizing. was ff puzellen, maar dit blokje zit vastgeschroefd op de bestaande montagepilaartjes in de behuizing, en met een erin verborgen moertje kan het stelschroefje aan de zijkant de buis klemmen. Je kunt dan weer goed bij dat stelschroefje via het gat waar later de DC voedingsconnector in komt.

Knopje aan de bovenkant. Kapje eromheen is geprint met Woodfill.

En natuurlijk de print:

Simpel: Een arduinotje, een stepdown (12V->5V), en 2 n-fetjes en 3 schakelaarstjes vormen de hele schakeling.

Onderkant. Zoek de N-fets :P

Ik geef DeTijdTikt de schuld :P (maar liep al langer met het idee)

Dezelfde hardware zou, (al dan niet uitgebreid met gps of RTC of DCF77), ook gebruikt kunnen worden voor iets als de speciale klok voor een autistisch kind (uit 2011! niet omhoog schoppen!) of andere Time-Timer-achtige dingen / alternatieve weergavevormen van tijd voor b.v. jonge kinderen. Of gewoon omdat het mooi is, of grappig, om een "vreemde" (bargraph, binair, oid) klok te hebben.
Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Schakelaartje aan de bovenkant deelt de gnd met de ledstrip, de schakeldraad gaat via "apenhaar" wikkeldraad. (zie foto vorige post).

Dit is wat de software ongeveer doet. Kleine wijzigingen in de kleur van de indicator en andere details.

Dit simpele blokje op de bodem voorkomt dat de print achteruit schuift als je de USB inprikt.

Want de programmeeraansluiting extern beschikbaar houden is érg handig.
(dat heb ik met de megargbledklok niet gedaan, en die zit dus nog vol gare bugs...)

(Dit is dus het projectje waarvan ik gelukkig de behuizing al af had vóór ik mijn arm brak en waarvan ik nu dus de software aan het brouwen ben)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op 15 april 2019 19:23:52 (13%)]

Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Ik had nog een oude radioklok liggen (en ik vond het wel leuk om eens een experimentje uit te voeren met de LC-kring van het ingebouwde DCF77-ontvangertje).
https://www.youtube.com/watch?v=KiA6gdaRV4k
Leve het transistortijdperk!