Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Hi,

Veel van dat spul ben ik ondertussen vergeten, en dan bedoel ik dat ik er een sport van had gemaakt
aan de interne opbouw van een buis het type nummer te herkennen en de pinning te weten :-)

Een korte zoekopdracht met de groter datagraaier levert een plaatje op van twee Philips buizen naast elkaar, de PC88 en de PC86.
Die zien er het zelfde uit als jouw twee modellen, dus Eric ik denk dat er toch iets is weggeveegd van de buis.

Wat ik al dacht klopt ook volgens het Philips databoek, de PC88 heeft een kleinere rooster/anode capaciteit door de andere anode opbouw en hierdoor voor hogere frequenties geschikt en er word een ruisgetal opgegeven bij 850MHZ welke 10dB is.
Wat dan weer bij de PC86 opvalt is het zeer lineaire gedrag van de rooster spanning en anodestroom karakteristiek.
Dat maakt hem echt geschikt als audio buisje :-)

Groet,
Bram

PS,
Audio fanaten, lange draden aan een UHF buis, is vragen om problemen, je bent gewaarschouwd :-)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 7 april 2019 10:28:40 schreef blackdog:
dus Eric ik denk dat er toch iets is weggeveegd van de buis.

Ik zie op de fotos toch echt gewoon hints naar een 86 op de grote en 88 op de kleine. Niets weggevaagd. De 6 is wel haast dichtgelopen, maar ik vind het duidelijk zichtbaar dat het de bedoeling was om dat lijntje niet door te laten lopen. De 88 is een paar keer in beeld en m.i. duidelijk WEL bedoeld dat dat stuk van het cijfer doorloopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,

Dan waarschijnlijk niet weggevaagd, maar eerder doorgelopen....

Afijn, die grote blijkt volgens jullie dus toch een PC86 te zijn.

Dat de '6' op de foto hier ovaal lijkt is perspectivische vertekening. In werkelijkheid lijkt hij nog meer op een '8'.
Bovendien lijkt de bovenste deel van de 6 in werkelijkheid echt gesloten. Op de foto verdoezelf door de mica er achter. Ik heb dat niet goed in beeld kunnen vangen.

Er zijn merken die duidelijker stempelen :(

Beschamend voor een buizenverzamelaar :o

Enige excuus is dat ik vrijwel nooit iets met P-buisjes doe en mijn momenteel helaas slechte ogen (sta op de wachtlijst).

In ieder geval bedankt voor jullie correctie :)

OT
@Sine:
Al tijd gehad om iets met de chippies te doen?
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

De twee werden altijd samen in UHF kanalenkiezers gebruikt, dus dat je een 86 en een 88 hebt kan dat verklaren...
Zoals gezegd: de opdruk geeft zekerheid. De linker staat duidelijk 'tM' op (PC86), de andere zou dan 'JE' (PC88) moeten zijn.

(die opdruk staat er vrij slijtvast op en verdwijnt bijna nooit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 april 2019 13:16:33 schreef Arco:
(die opdruk staat er vrij slijtvast op en verdwijnt bijna nooit)
[bijlage]

Waarom zetten die &^W*%@!# dan ook die type codering er niet slijtvast op? Daar heb ik me ook altijd mateloos aan zitten ergeren.

Nu heb ik er geen last meer van: ik heb alle buizen die ik nog had ooit weggegeven. Probleem opgelost.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

De fabriekscode is met inkt gestempeld en de type-opdruk met een kalkachtig spulletje. Beiden zijn niet echt slijtvast al is de fabriekscode wel gemaakt om bulk-opslag, kalkstempeling en eventuele garantie-evaluatie te overleven en is daardoor net wat vaker nog leesbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Toch zie je op veel buizen een opdruk met hittebestendige inkt of etsing met HF (fluorwaterstofzuur) Het kán dus wel wisvast en zonder doorlopen. Vel Europese buizen zijn inderdaad gestempeld met dat kalkgoedje. Met name Philips, Valvo en Telefunken. Mullard doet het wat beter.
Fabriekscodes worden vaak intern aangebracht, op de stam of op de mica's.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 7 april 2019 17:08:08 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Als je het type buis nog kan lezen, gelijk een stukje hechtpleister erop doen, en het erop schrijven..
Ik heb hier ook een zwik blote buizen, daar staat echt niks meer op...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Vaak staat er toch nog wel wat op, hoor...
(aan de onderrand dus, of aan onderzijde tussen de pinnen)

En veel buizen zijn direct te herkennen door hun verschijning. (bijv. PL81, DY87/802, ECL86, EABC80, PC900...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik gok dat echt wisvast aanbrengen van de fabriekscodes, te duur was voor Philips. Je kunt alleen maar de grootste worden door op de kleintjes te letten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 april 2019 17:23:27 schreef mel:
Als je het type buis nog kan lezen, gelijk een stukje hechtpleister erop doen, en het erop schrijven..
Ik heb hier ook een zwik blote buizen, daar staat echt niks meer op...

Dat deed ik met tesa crepe (schilderstape). Je moet het er wel HELEMAAL afhalen voordat je de buis weer gebruikt anders stinkt het als de hel.
Edding stift was weer een stuk handiger.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

Ik kom in mijn verzameling een paar stripjes met deze IC's tegen.
Ik kan er niets over vinden, iemand een idee?

De behuizing is ongeveer 2mm lang, lijkt een SOT326.

Ik kwam in mijn tuner/versterker (Kenwood KR-A3080) het volgende tegen:
https://i.imgur.com/M0eCkpX.jpg?1

dit klein stukje pcb zit bovenop het koelbloke en houd de kabels bijeen die van het frontpaneel naar het hoofdbord lopen alsook de kabel van de trafo naar het mainbord.

Dit is de achterkant
https://i.imgur.com/sLM0BgQ.jpg?1

Wat is de gedachte van de condensator???????

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
RAAF12

Golden Member

Dat plaatje heeft alleen de functie van draden bij elkaar houden voor de EU versie. Hieronder de link naar de manual. PCB X00 /D4. https://www.hifiengine.com/manual_library/kenwood/kr-a3080.shtml

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op 20 april 2019 20:43:33 schreef Thevel:
Niemand?

zelfs [url="smdmark.com"]smdmark.com[/url] herkent dit nummer niet...

fatbeard

Honourable Member

Op 22 april 2019 20:36:41 schreef Damic:
[...]Wat is de gedachte van de condensator???????

Geen, waarschijnlijk het resultaat van (iets te) enthousiast knippen en plakken (het stukje print had ook prima zonder het koperwerk en 'componenten' opdruk gekund).
Komt wel vaker voor, is klaarblijkelijk goedkoper dan een tweede run opstarten.

edit
Een andere mogelijke oorzaak kan zijn dat iemand, ergens in het productieproces, het hierdoor niet zal aanmerken als 'afval' en dus zal bewaren ipv wegwerpen. Ook dat komt -helaas- voor...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 23 april 2019 20:15:07 (21%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zo heb ik eens een "starter" vervanger van een LED TL-buis open gemaakt. Normaal zit daar een draadje in als doorverbinding.

Maar wat schetste mijn verbazing, er zat een bruggelijkrichter in waar de + en - aan elkaar geknoopt waren en de twee ~ aansluitingen op de starter voet aangesloten.

Ik denk dat ze voor de dummy een te hoge prijs vroegen en er toen maar iets interessants in gestopt hebben om te verdoezelen dat het maar gewoon een doorverbinding is?

@Thevel: Misschien dat het een kleine switcher of een speciale FET/powerswitch van bijvoorbeeld een USB poort? Ik heb dat soort langere SMD codes eerder gezien. (Zoals een AP2552/MIC2033, maar die zijn het niet). Wat ook vaak in die behuizingen zit is een power supervisor chip.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

N.a.v. een eerder bericht hier net geplaatst ben ik wel benieuwd of er meer bekend is over deze thermo switch. Ik meen me te herinneren dat die in serie met de 230V zat van een voedingstrafo in een Duits merk audio versterker en dat de switch op het chassis of op het koelblok zat gemonteerd. Zoeken op nummer heeft nog niets opgeleverd.

Arco

Special Member

Zo te zien een klixon-achtig iets met temperatuur 180 graden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Ja dat dacht ik ook, maar ik vond de 180 wel erg hoog voor gebruik is een versterker. Ik ga hem ff opwarmen boven de soldeeerbout (of gasfornuis) als de bout niet lukt.
edit: na 3 seconden in de gasvlam gaat ie van van close naar open. Ik kan geen temperatuur meten, o maar er staat een magnetron met oven. Die oven kan ik wel instellen. Maar dan krijg ik de meetdraden niet door de deur met beveiliging, hmm.

Thevel

Golden Member

Zet je de multimeter toch ook in de oven... :) :)

Met twee dunne draadjes gaat die deur toch makkelijk nog dicht?

If you want to succeed, double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

Ja dat klopt, de switch schakelt rond de 180° Afkoelen duurt zo'n 15 seconden voordat ie weer dicht gaat. Maar het serie nummer kan ik niet vinden. Zo weet ik de contactbelasting niet.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 3 mei 2019 16:48:11 (19%)

Dit topic is gesloten