Zonnevolgsystemen

Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 10:42:39 schreef Leo-Bolier:
Mooi bedacht en gemaakt. Maar of dit heel blijft bij een beetje storm ... daar heb ik grote twijfels over.

Ik ook. Maar dit is ook een voorbeeld van hout natuurlijk, dat zegt hij ook.

Overigens waren wij begin februari op de sterrenwacht van La Palma. Ze hebben daar gekozen voor een equatoriale opstelling van de reuzentelescoop. De hele telescoop staat op een enorm groot rond platform wat in het vereiste tempo (23 uur,56 minuten) ronddraait.

Dat is inderdaad heel iets anders, een mooie constructie zo.

Ik heb zelf nog wat hele kleine paneeltjes liggen en wat stappenmotoren. Misschien toch maar eens wat gaan knutselen.

Moet je zeker doen. En wel hier plaatsen hé. :)

Op 9 april 2019 10:49:28 schreef rwk:
Volgens mij betekend dat circeltje Oost, iets meer naar rechts staat nl ZO.

Zou dat niet de plaats zijn waar de opstelling staat? Je kan het niet goed zien vind ik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Van een projectje van enkele 10tallen euro's tot een mega telescoop van miljoenen euro's dan valt Lambieks project natuurlijk niet meer op tussen al dat geweld ;)

Zonnetracking met pc gestuurde volgsystemen geven weinig meerwaarde aan zo'n project als je maar een paar panelen hebt en ik vind dat Lambieks systeem in onze contreien meer dan voldoende is, of je het nu doet met LDR's of fotocellen of Arduino of pic's is niet van belang.

Het zal weer veel studenten doen watertanden als ze nog een ontwerp zoeken voor school.

LDmicro user.

Technisch is het geen grote uitdaging om de zon te volgen. Waarom je het vrijwel niet ziet heeft een economische reden : de meerinvestering voor zo een systeem is vrij groot. Daarnaast heb je ook nog een grote onderhoudskost en een technisch gecompliceerd systeem. Het blijkt economisch veel beter om gewoon dan wat meer oppervlakte vaste panelen te zetten ! Een lagere investering, en evenveel opbrengst !

buckfast_beekeeper

Golden Member

@lambiek. Is screenshot van stellarium. Ik zal eens bekijken of ik een foto kan maken van het paneel.

edit: het beweegbare paneel is best te vergelijken met deze foto.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 9 april 2019 11:33:06 (40%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 11:06:45 schreef MGP:
Het zal weer veel studenten doen watertanden als ze nog een ontwerp zoeken voor school.

Wie weet. :)

Op 9 april 2019 11:09:53 schreef RP6conrad:
Waarom je het vrijwel niet ziet heeft een economische reden : de meer investering voor zo een systeem is vrij groot.

Dat is ook zo. En je moet het zelf kunnen maken, zowel het elektrische/elektronische gedeelte als het mechanische gedeelte. Maar dan nog zijn het best nog wat kosten, het onderhoud hoeft niet veel te zijn als de constructie goed is.

Het blijkt economisch veel beter om gewoon dan wat meer oppervlakte vaste panelen te zetten ! Een lagere investering, en evenveel opbrengst !

Helemaal waar Maar het blijft wel leuk en de opbrengst is toch echt meer en daar ging het om.

Op 9 april 2019 11:21:04 schreef buckfast_beekeeper:
edit: het beweegbare paneel is best te vergelijken met deze foto.

Dat is een aardige wind vanger. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met een volgsysteem heb je smorgens en savonds (swinters) een langere schaduw en kunnen de panelen niet direct naast elkaar gelegd worden, zijn daar patronen voor bekend?

Lambiek

Special Member

Dat heb je met een vaste opstelling toch ook, bijv. in een landscape opstelling. Je ziet vaak dat de draaibare panelen een beetje schuin oplopend opgesteld worden, zoek maar eens op het net.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik herinner me nog zo'n oud projectje van elektuur waarbij ze gebruik maakten van 2 LDR's in een buisje die dan de intensiteit van het invallend licht maten. Werd er in het ene meer lichtinval gemeten dan in de andere, dan werd het paneel bijgestuurd tot de waarden van de 2 LDR's gelijk waren. Voor zover ik me kan herinneren werden daarbij geen processoren gebruikt.
Met processoren kan men al veel doen. De lengte- en breedtegraad invoeren en je hebt al meteen een startpunt. Je moet echter ook rekening houden met de uren van zonsopgang en zonsondergang. Die vind je wel op meteo-sites.
Op internet lees ik al aannames dat met tot 60% meer zonne-energie kan opvangen. Dat neem ik wel met een serieuze korrel zout. Maar zeker is dat de lichtinval de hele dag wel optimaal terwijl dat met een vast systeem enkel kan bereikt worden rond de middaguren wanneer je panelen daarop zijn ingesteld.
Lijkt me alvast interessant om daar een heus projectje van te maken.
Nog dit artikeltje over de ROI van zo'n installatie. (ROI = Return on Investment, Winst bij Investering)

Depeet
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 15:06:52 schreef depeet:
Ik herinner me nog zo'n oud projectje van elektuur waarbij ze gebruik maakten van 2 LDR's in een buisje die dan de intensiteit van het invallend licht maten. Werd er in het ene meer lichtinval gemeten dan in de andere, dan werd het paneel bijgestuurd tot de waarden van de 2 LDR's gelijk waren.

Dat was deze.
https://www.scribd.com/document/276060126/Zonnevolger

Op internet lees ik al aannames dat met tot 60% meer zonne-energie kan opvangen. Dat neem ik wel met een serieuze korrel zout.

Zo rond de 30% komt eerst.

Lijkt me alvast interessant om daar een heus projectje van te maken.

Is ook gedaan, zie artikel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even een tussenstand van mijn vergelijkende meting:
Gisteren met de hele dag onbewolkt lag de piek op 3311 Watt zo tussen 12 en 1 uur. Vandaag rond dezelfde tijd 3368 Watt.
Ongeveer 12% meer. Het is een stuk kouder en er staat ook nogal wat wind die de panelen toch wat verder zal afkoelen.
12% meer zou neerkomen op circa 30 graden temperatuurverschil. Dat lijkt me wat veel maar op het zicht is de lucht ook transparanter (donkerder blauw) en natuurlijk de afkoelende werking door de wind..
Misschien met een deel van de opbrengst ventilatoren onder de panelen laten draaien ??? ;-)

Doordat er nogal wat overdrijvende bewolking is geweest die dips veroorzaakt hebben wordt het jammer genoeg lastig om aan het einde van de middag wat conclusies te trekken over de invloed van wind/kou en transparantie van de lucht.

Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 15:41:32 schreef Leo-Bolier:
Gisteren met de hele dag onbewolkt lag de piek op 3311 Watt zo tussen 12 en 1 uur. Vandaag rond dezelfde tijd 3368 Watt.
Ongeveer 12% meer.

Ik denk dat je een rekenfoutje maakt. 3368 - 3311 = 57 : 33.11 = 1.72% Of heb ik het nu mis.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je hebt bijna gelijk; een typefout. 3311 had 3011 moeten zijn.
Dan kom je op 3368 / 3011 = 11,18 %. Maar bijna 12 was ietwat overdreven.
Op dit moment is de dagopbrengst 21.9 kWh met wat dipjes door bewolking. Naar schatting komt er nog een kleine kWh bij.
Gisteren 21,5 voor de hele dag zonder wolken.

Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 17:48:47 schreef Leo-Bolier:
Je hebt bijna gelijk; een typefout. 3311 had 3011 moeten zijn.
Dan kom je op 3368 / 3011 = 11,18 %.

En toch klopt dit niet. 3368 / 3011 = 1.11.

Het moet zijn. 3368 - 3011 = 357 : 30.11 = 11.85%.
Niet de zaak foppen hé Leo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Op 8 april 2019 22:08:44 schreef andre1973:
Er zijn ook trackers die gebruik maken van 2 buisjes per as met elke en lichtgevoelig stukje elektronica er in, welke beide onder dezelfde maar tegengestelde hoek staan gemonteerd op hetzelfde vlak als het paneel. Door net zo lang te sturen dat ze lichtinval in beide buisjes gelijk is kom je precies haaks op de zon te staan.
Ik heb een keer een tekening er van gezien, verder niet.

Bedoel je deze? Die werd 35 jaar geleden al in het Elektuur schema gebruikt. Nix nieuws onder de zon....

Het hele verhaal staat hier, de 4 buisjes zitten linksboven op het paneel. https://www.scribd.com/document/276060126/Zonnevolger

@Lambiek: ik heb mijn +/- percentages altijd zo berekend maar je hebt denk ik gelijk.
Het is 22.7 kWh geworden versus 21.5 kWh gisteren ondanks diverse dips door bewolking maar dank zij de koude (wind).

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zou met een RPi vrij makkelijk zoiets kunnen maken. Er zijn libraries voor python om de positie vd zon te kunnen bepalen. Aansturen van een paar stappenmotoren mag ook geen probleem zijn toch? Of motor met positie terugkoppeling.
Sat-tracker software zou ook kunnen, maar da's meestal voor PC. WxTrack vond ik altijd wel mooi, maar zal niet op een RPi draaien.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 9 april 2019 21:17:23 schreef flipflop:
Je zou met een RPi vrij makkelijk zoiets kunnen maken. Er zijn libraries voor python om de positie vd zon te kunnen bepalen.

In principe kun je iedere controller gebruiken natuurlijk, van welk merk of type dan ook.

Aansturen van een paar stappenmotoren mag ook geen probleem zijn toch?

Dat lijkt mij ook, puls en richting is genoeg.

Of motor met positie terugkoppeling.

Dat wordt iets ingewikkelder, maar kan ook.

Sat-tracker software zou ook kunnen, maar da's meestal voor PC. WxTrack vond ik altijd wel mooi, maar zal niet op een RPi draaien.

Ik ken beide programma's niet, maar heb er dan ook nooit mee te maken gehad om iets te volgen. Tot nu dan. :)

Op 9 april 2019 20:36:11 schreef Leo-Bolier:
Het is 22.7 kWh geworden versus 21.5 kWh gisteren ondanks diverse dips door bewolking maar dank zij de koude (wind).

Dat scheelt toch wel, vandaag wordt het nog beter denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 april 2019 21:17:23 schreef flipflop:
Je zou met een RPi vrij makkelijk zoiets kunnen maken...

Allemaal een fluitje van een cent tot je eraan begint >:)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als je alles zelf moet bedenken gaat er inderdaad wel veel tijd inzitten, maar het was van de winter toch snert weer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 9 april 2019 12:36:46 schreef Lambiek:
... bijv. in een landscape opstelling. Je ziet vaak dat de draaibare panelen een beetje schuin oplopend opgesteld worden, zoek maar eens op het net.

Bij zonnepaneelvelden met vaste panelen staan (liggen) die zelfs niet onder de optimale verticale hoek.
Ieder afzonderlijk paneel zou beter wat meer rechtop kunnen staan, maar dan zou het te vaak te veel schaduw werpen op andere panelen. Dus voor het hele veld is wat meer liggende panelen gunstiger.

https://www.dvhn.nl/groningen/rt9bye-INT-duurzaamheid/ALTERNATES/WIDE_768/INT%20duurzaamheid DvhN

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op woensdag 10 april 2019 14:15:24 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Op 10 april 2019 14:13:55 schreef Frederick E. Terman:
Ieder afzonderlijk paneel zou beter wat meer rechtop kunnen staan, maar dan zou het te vaak te veel schaduw werpen op andere panelen. Dus voor het hele veld is wat meer liggende panelen gunstiger.

Behalve als je de ruimte hebt, dan kun je ze wel rechterop zetten. maar dan moeten de panelen verder uit elkaar staat vanwege de schaduwvorming. Alleen heb je dan weer minder opbrengst qua vierkante meter grond of dak die je daarvoor gebruikt, dus ja wat is wijs.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel, er is maar een bepaald veld, dus dat is de beperking. De panelen zelf kosten bijna niets in vergelijking met de grond waar ze op moeten komen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Tenzij je de grond hebt en er niets mee doet. :) Maar je hebt gelijk, een paneel kost een schijntje ten opzichte van een vierkante meter grond.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zie trouwens dat ik niet duidelijk was; ik bedoel een specifiek geval, nl. het zonnepark in aanleg bij Eelde. Daar is de grootte van het veld de beperking, vandaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org