Hameg HM103-3 repair from hell

Kruimel

Golden Member

Zeer leerzaam inderdaad, ik heb het met plezier gelezen! Ik heb ook eens een reparatieverslag proberen te maken, en dat kost best tijd. _o_

miedema

Golden Member

Dank, dank... :-)

In dit geval bedacht ik me al reparerend dat dit toch wel een geval was om te laten zien :-).

groet, Gertjan.

Hall Gertjan,

ik weet, de spreekwoordelijke "mosterd na de maaltijd", want je hebt het al gefixt en Pieter heeft ook iets voor je liggen. Maar de U440 is nog leverbaar (Euro 8,50) via Box73, de WebShop van FunkAmateur. Ik kwam het toevallig tegen bij het bekijken van hun FET leverprogramma. Ze hebben wel vaker dit soort bijzonderheden. Altijd de moeite waard om even te snuffelen.
Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Dank je, goed om te weten!
In dit geval inderdaad niet meer relevant(al gerepareerd, 10MHz scoopje). Maar als het een "serieuze" reparatie is, dan ben je heel bij met een originele vervanger!

Box73 kende ik helemaal niet, dus sowieso een welkome tip :-)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

De U440 heb ik al weer wel boven water dus als je er een nodig heb laat het weten kost €0,00 ;)
Op mijn catalogus staan inmiddels 5.563 verschillende componenten en het einde is nog niet in zicht O-)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Het wordt steeds mooier! Ik krijg steeds meer het idee dat obsolete niet bestaat zolang er nog amateurs zijn :-).
De Hameg gaat morgen naar zijn nieuwe baasje rbeckers...

groet & dank, Gertjan.

Prachtige reparatie verslag met weer erg mooie foto's. Als er geen inbranding van de buis was geweest, zou het zo uit de brochure kunnen komen. :)

bprosman

Golden Member

@Gertjan,

Beetje off-topic maar wat gebruik jij als achtergrond ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Die achtergrond was hier een velletje grijs karton. 70x50cm, in diverse kleuren te koop bij kantoorboekhandel of hobbywinkel.
De achterkant zet ik omhoog tegen een koffertje, om zo een limbo (randloze horizon) te maken.

groet, Gertjan.

Thevel

Golden Member

En het eindresultaat mag er dan er ook wel zijn, werkelijk fantastische foto's!
proficiat!!

miedema

Golden Member

Het belangrijkste voor mooie elektronica foto's is, mooi, zacht licht.

Dat is minder ingewikkeld dan je denkt. Op een plek in de kamer waar geen direct licht naar binnen valt is het licht zacht. Immers, al het licht op die plek is al via wanden en plafond gebounced. (Hopelijk zijn die wanden en plafond wel wit :-))
Er zit altijd nog wel iets van richting in het licht, en daar kun je gebruik van maken, voor wat zachte schaduwen, om wat meer 3D te modelleren.

Nadeel is dat de hoeveelheid licht dan niet meer zo groot is. Oplossing is om de camera op statief te zetten, sluitertijd is dan geen beperking meer. Sowieso een goed idee: betere scherpte, je kunt straffeloos het ideale diafragma kiezen voor de gewenste scherptediepte, en je kunt op je gemak je compositie beoordelen.

Voordeel van deze aanpak is dat je het relatief snel kunt doen (snel ten opzichte van uitlichten)

Deze Hameg foto's heb ik zo gemaakt, met sluitertijden tussen 10...30 seconden, en diafragma's f8....f22 (kleinbeeld)
Voor sommige foto's kwam er toch 1 softbox bij, met een toefje licht om schaduwen in het binnenste van de scope in te vullen.....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Er zat toch nog nóg een staartje aan deze reparatie :-)

Na het overlijden van rbeckers kwam dit scoopje weer terug bij mij.
Natuurlijk even getest. En wat bleek, de horizontale afbuiging deed het niet meer:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm103/IMG_2182__HM103_geen_horizontale_afbuiging-600pix.jpg

Eerste gedachte was dat de tijdbasis defect was. Maar ik kreeg op geen enkele manier een X uitslag, ook niet in X-Y modus. Dus dan gaat de aandacht naar de X-versterker...
Eerst maar kijken naar de X-eindtrap:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm103/Hameg-HM103-3---schema,-fout-in-X-eindtrap-600pix.png

Het eerste dat opviel was dat de (ongestabiliseerde) voedingsspanningen flink te hoog waren. Dus maar begonnen met de spanningscarrousel op 240V te zetten. Daarmee wordt de toelaatbare netspanning 240V ±10%. Dat is dus van 216V tot 264V, en daarmee een stuk beter passend aan de moderne door PV's opgestuwde lichtnetspanning.

Verder stond op de afbuigplaten de volle voedingsspanning, in plaats van ongeveer de helft. De eindtorren zitten dus dicht, dus we zitten in de goede richting.

Wat verder meten leerde dat de stuurspanningen wel OK waren. Maar over R620 en R625 stond geen spanning, dus daar liep geen stroom door. Conclusie: de stroombron in de staart van het long tailed pair T604 en T605 zat dicht....

Dat kon ook wel kloppen want op de basis van T606 stond -12V....
En dat kwam omdat R600 open was:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm103/IMG_2183__HM103_R600_defect-600pix.jpg

Je ziet de oude, bruin geworden R600 met 1 pootje omhoog staan (om hem goed te kunnen meten).
Die zwarte vlakjes in het symbool van R600 in het schema betekenen: voor deze weerstand 0,25W, tol.=0,5%, tc=50ppm.
De vervangende Philips MRS25 ligt er voor. Die is 0,6W, gemeten 162,06k, tc=50ppm. Dank zij de weerstandenkrat van de radiomarkt (en noest insorteren en indexeren) zo uit m'n voorraad geplukt :-)

Die R600 verstookt standaard al bijna een kwart Watt. Waarschijnlijk is die oude weerstand gesneuveld door de veel hogere spanningen op de 220V stand..... (het dak van rbeckers ligt ook vol met zonnepanelen)
Met de voedingsspanning weer terug naar normaal, en een vervanger die net wat meer mag dissiperen zal het in de toekomst wel weer goed gaan.

Daarmee is deze HM103-3 weer hersteld naar volle glorie:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/hm103/IMG_2187__HM103__weer_gerepareerd-600pix.jpg

Op het plaatje laat het scoopje zo goed mogelijk een 1MHz blok zien.
Hier met een verzwakker op de ingangsbus voor een zo goed mogelijke golfvorm, maar bij dit scoopje maakte het eigenlijk geen enkel verschil :-)

groet, Gertjan.

rob040

Golden Member

Mooi werk!
Ik vind dit het leukste scoopje van Hameg. :-)

Kruimel

Golden Member

Die weerstand heeft een erg zwaar leven gehad zo te zien! Mooi dat het te repareren was in elk geval, want dit is inderdaad een heel schattig scoopje. Dank ook voor de mooie kwaliteit foto's. _/-\o_

miedema

Golden Member

@rob040:
Het scoopje staat nu te pronken in de huiskamer :-)

@Kruimel:
Persoonlijk derate ik weerstanden altijd. Dan is het leuk om een voorbeeld te zien waar een fabrikant dat niet doet, en hoe dat dan in de praktijk uitpakt. Dat is dan wel na vele jaren, en door omstandigheden die bij het ontwerpen niet te voorzien waren, maar toch...

groet! Gertjan.