Delta voeding revisie & reparatie tips

Ik heb aardlek en automaat verward, de automaat verbreekt soms. Waarschijnlijk te grote inrush current als ik op een ongelukkig moment inschakel. Kan ik wel eens meten.
Jij hebt er geen last van begrijp ik?

fred101

Golden Member

Ik heb een zware 150V Philips, dat is ook altijd een gok bij inschakelen. Soms niks aan de hand en soms gaat de zekering automaat eruit bij aanzetten. En dat ding is helemaal goed.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

als je op de top van de sinus inschakelt dan trip je de automaat. je hebt relais die speciaal schakelen op het nulpunt om zo minder last van ingebakken contacten te krijgen, dat kan ook weleens helpen met dit spul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier ouderwetse smeltzekeringen. Die zijn wat toleranter :)

miedema

Golden Member

Zo'n NTC die bedoeld is voor ringkerntrafo's in serie met de primaire zetten?
Of wat sjieker: een inschakelvertraging met een serieweerstand die na de inschakelpiek overbrugd wordt.

groet, Gertjan.

Sine

Moderator

Of veiliger:
Een combinatie van de twee, als je overbruggingsrelais faalt smelten de NTC's niet door je kast heen.

Op 6 mei 2019 19:11:18 schreef testman:
als je op de top van de sinus inschakelt dan trip je de automaat. je hebt relais die speciaal schakelen op het nulpunt om zo minder last van ingebakken contacten te krijgen, dat kan ook weleens helpen met dit spul..

Uhu, dat gaat je heel erg niet helpen, je wilt juist op de top inschakelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 mei 2019 19:59:10 (63%)

Bij lastrafos wordt een schakeling gemaakt die bij nuldoorgang zowel in als uitschakeld, nu nog een geheugentje of de laatste halve sinus pos. of neg. was en je bent klaar, dan kun je bij pos. met de neg helft beginnen en bij neg. met de pos. helft.
Je kunt ook standaard stoppen met een neg. halve sinus en dan dus ook altijd starten met een pos. halve sinus.

Sine

Moderator

In de nuldoorgang schakelen is het slechtste wat je kunt doen, je wilt net schakelen op de top.

Ik heb het linkje al eens gepost:
http://www.te.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=srchr…

die relais heeft oa eltako, heb er enige honderden in kasten geschroefd, die dingen hebben altijd een delay omdat ze het juiste schakelmoment afwachten.

https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/vl/Technische_fiches/Techni…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

gloeilampen 2000W

Daar mag je zero cross doen ja, NIET bij transformatoren.

Inductive Loads (motors, contactor coils,
transformers) – pf <0.75;
Random turn-on relays are usually
recommended for these types of loads as
the phase shift between voltage and
current may cause problems with some
zero-crossing relays.

Maar voordat we hier behoorlijk offtopic gaan, daar loopt al ergens een draadje over. Wie dat interessant vind mag dat draadje omhoog schoppen.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 mei 2019 21:37:03 (17%)

gewoon dikke weerstand in serie zetten en tijdrelais erover, dat heb ik hier ook met de scheidingstrafo :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het document van Sine gaat niet in op de situatie dat je er voor zorgt dat het remanente veld tegengesteld is, ook gaat het er vanuit dat de belasting nul is.
Als je het remanentveld tegengesteld hebt aan het inschakelveld heb je minder dan 2x max. stroom, met ook nog wat belasting secondair zal de trafo niet in verzadiging gaan en geen (te) grote aanloopstroom hebben.

Zijn er in dat andere topic ook schakelingen besproken?

RAAF12

Golden Member

Je kan er ook een scope aanhangen en zelf checken. Gek genoeg vertrouw ik mijn eigen bevindingen het meest. Zo'n filmpje op Youtube van ON Semiconductor over silicon carbide diodes vind ik erg mooi. No tricks, duidelijke uitleg.

Ter illustratie een meting aan mijn D050-10. Het bovenste spoor toont de netstroom, het onderste de condensatorspanning. Ik heb de voeding herhaaldelijk uit/aan geschakeld, uitgang op 10 V, onbelast. Doordat de condensatoren maar langzaam ontladen begint hun spoor niet op de nullijn.
De thyristors gaan pas wat doen na de derde puls in de netstroom. Meestal zijn dat 4 pulsen aan dezelfde zijde van de nullijn. Daarna wordt het lastig te scheiden tussen magnetisatiestroom en laadstroom.

Aanvankelijk heb ik gemeten met een 20A stroomprobe direct rond een netdraad. Maar de stroompieken bleken geregeld veel hoger te komen. Ik ben nog doorgegaan tot de automaat er een keer uit sprong. Dat gebeurde al direct bij de eerste stroompuls, die dus gigantisch geweest moet zijn.
Daarna heb ik gemeten via een verzwakker. In de netdraad parallel 1R en 0.18R weerstanden opgenomen en de stroom door de 1R weerstand gemeten. Geverifieerd dat de stroomtang vijwel 1/6 van de totale stroom meet. De stroomversterker stond op 5 A/div, wat dan voor het totaal 30 A/div oplevert. Af en toe zijn er pieken van boven 90 A.
Met deze constructie in de netdraad is de automaat er geen enkele keer uit gesprongen. De extra weerstand in combinatie met wat extra snoer en overgangen was blijkbaar net genoeg om de stroom in het gareel te houden.
[Edit: plaatje aangepast, condensatorspanning was bij 5 V/div.]

miedema

Golden Member

Ha aobp11,

Mooie meting!
Maakt het inschakelgebeuren fraai inzichtelijk. 90 Ampère, wauw!

groet, Gertjan.

Dat is een forse inrush current!
Geen wonder dat een automaat eruit klapt.

met zo'n hoge stromen zit je echt op het randje van een 16A B automaat.
Een C automaat zou zelfs er nog door eruit kunnen gaan als je pech hebt.
Heeft Delta bij de E serie dat nog getracht te ondervangen?

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op dinsdag 7 mei 2019 17:07:37 (11%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een 5A 250V exemplaar en dat doet niets met de 16A huiszekering....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik heb er nu een Epcos 7 Ohm NTC in gesoldeerd. Direct op de netschakelaar, ruimte zat. Dat ding kan continu 4.5 A hebben, dat haalt de primaire kant nooit.

Nog wat rekenwerk.
Middenbeen dik krap 40 mm, hoogte 60 mm, A = 0.0024 m^2.
Primair N ca. 275 (secundair 1.25 winding/V, primair misschien iets minder). N*A = 0.66 m^2.
Bij 230 V eff, 325 V piek, is de spanningsintegraal over een positieve halve periode gelijk aan 325/(50*π) V.s = 2.07 Wb. Dat is dus tevens de fluxverandering gedurende zo'n halve periode. Omgerekend naar B: ΔB = 2.07/0.66 T = 3.14 T. Nu is 3.14 T al een enorme waarde voor dynamoblik lijkt me, en het is nog erger als de kern bij inschakelen bij de nuldoorgang ook al in dezelfde richting gemagnetiseerd was.

het scheelt ook of je een model hebt wat niet op 240V gezet kan worden, de inrush van een 220V trafo op een 236V netspanning geeft een stuk hogere inschakelstroom.

hoewel delta toch een goede inschakelbegrenzing heeft op hun zwaardere voedingen. kan hier alle apparaten op de werkbank aanzetten, dat is een dikke 3000W aan voedingen, en toch tikt de B16 er niet uit van alle apparaten die tegelijk inschakelen als ik dan de werkbank stroom inschakel. en dat is ook nog van meterkast tot in de verdeelblok met 2,5mm2 bedraad ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dat de primaire weerstand slechts 0.5 Ω bedraagt help ook niet mee. Ik dacht trouwens dat magnetisme uitsturen tot + en - 1.6 T normaal ontwerp was. Dat klopt dan aardig met mijn berekende 3.14 T tussen uitersten.

Nu ik toch bezig was heb ik ook naar het defecte aan/uit lampje gekeken. Zo'n model kende ik niet, maar het blijkt voor andere spanningen nog volop verkrijgbaar op ebay. Type Liliput Telefonlamp (6V/0.04A) van Taunuslicht. Ik heb een 683 lampje (5V/0.06A) in het houdertje gesoldeerd en een 15 Ω weerstandje in een toevoerdraad. Het houdertje schuift op zijn beurt in een chassisdeel met verende contacten.

Afgelopen weekend heb ik eindelijk een nieuw lampje in de D050-10 gezet. Het duurde even voordat ik genoeg onderdelen nodig had om een bestelling te rechtvaardigen. Het is een Arcolectric 0277OSL geworden. Het is een 12 VDC versie, ik kon geen betere vinden bij conrad. Met een gelijkrichter en 47 µF elco geeft het genoeg licht om te zien of de voeding aanstaat. Zal in de loop van de week een foto van het lampje maken.

Ik heb mijn (gratis aanwinst) Siamese tweeling weer in elkaar zitten.
Na vervangen van wat elko's werkten beide voedingen weer.

Bij de rechter sprong de voltmeter echter alle kanten op als je aan de potmeter draaide. Ik heb de potmeter uitgebouwd en het kapje aan de achterkant er af gewipt. Daarna het binnenwerk schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hij reageert nu weer zoals het hoort.

Van eentje mistte het witte afdekkapje van het lampje. Omdat ik alleen rode kapjes had heb ik die er op gezet.

De voeding stamt uit het Germanium tijdperk en daarom zit de + onder.
Ik heb nog overwogen om de + pool te vervangen door rode bussen die ik nog heb liggen, maar er later toch vanaf gezien om hem origineel te houden.

Het is niet moeders mooiste, maar ik ben er blij mee!

miedema

Golden Member

Ha 575,

Dat zijn mooie voedingen. Verzamelobject en toch ook prima bruikbaar :-)
Zo'n dubbele heb ik niet eerder gezien. Was waarschijnlijk een dubbele voor inbouw (19"), waar iemand later weer een behuizing omheen gebouwd hebt.

Leuk dat je de potmeter niet vervangen hebt, maar gewoon schoongemaakt. Ik heb laatst hetzelfde gedaan met een encoder. Bevredigend!

groet! Gertjan.

Anoniem

Ik ga er van uit dat mijn vraag hier terecht is. Ik ben een Delta D 50-10 aan het opknappen. Het betreft een latere uitvoering met 240V tab. R19 is een vaste weerstand en R20 een draadbrug. Hoe is de afregelprocedure voor R35 (voltage compensation) en R39 (current compensation)? Ook heb ik last van plakkende meters, die na veel heen en weer bewegen iets beter zijn gaan werken. Is hier een betere remedie voor?