printplaat laten maken van schema op transparant

Vandaag was ik bij Radio Piet in Arnhem om 4 stuks printplaat te laten maken van een ontwerp dat ik op een transparant heb gemaakt. Helaas, ze maken sinds vorige week geen printplaten meer. Wie kan met helpen met het maken van 4 stuks van mijn ontwerp, formaat A4? Uiteraard ben ik bereid te betalen.

Arco

Special Member

Kun je er geen Gerber van maken? (dan kun je 'm bij elke printboer laten maken.)
A4 is een joekel van een print, dat zullen niet veel hobbyisten kunnen maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik weet het, hij is groot. Als ik wel hulp kan krijgen voor een print formaat A5, dan is dat een goed alternatief.
En ik heb geprobeerd met Gerber enzo, maar dat is absoluut mijn sterkste kant niet. En dan zeg ik het netjes.

Arco

Special Member

Als je een scanner hebt, kun je hem inscannen en opslaan als pdf. Dan met een pdf to gerber utility er een gerber van maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

O dat maakt het makkelijker. Het is al een digitaal bestand. Daar kan ik makkelijk een pdf van maken. Dan maar zoeken naar Gerber

vergeten

Golden Member

Op 17 mei 2019 22:06:37 schreef Arco:
Als je een scanner hebt, kun je hem inscannen en opslaan als pdf. Dan met een pdf to gerber utility er een gerber van maken...

Dat is een tip die ik nog niet kende :)
Waar vindt je zo'n utility?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Een PDF heeft natuurlijk niet de info voor je boorgaten, silkscreen, mask en dergelijke aan boord, dus of dat heel handig is.

En.. Gerber specificeert de boel zoals dat toendertijd handig was: Met apertures van verschillende vormen. Heb je een scan of een PDF dan is eigenlijk het beste wat een simpel tooltje kan doen iets van: Als je een zwarte pixel gevonden hebt, kijk hoe ver naar rechts de boel doorloopt en maak dan een rechthoek van 1 pixel hoog en zolang.

Een geavanceerde tool zal vast kunnen gaan patroonherkennen: Hey ik zie hier iets wat op een cirkel lijkt, laat ik in 1x een cirkel specificeren. OK. Wat houd ik dan nog over?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe is je print tot stand gekomen? Welk programma heb je gebruikt?

Is dat eagle, dan wil ik je wel verder helpen. Moet je wel aangeven waar je bepaalde zaken wil hebben. Bijvoorbeeld voeding links onder. Dubbelzijdig bestukt of niet?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het staat op transparant, dus ik neem aan dat het het "edele handwerk" is. Anders had ie ook wel een elektronisch bestand gehad.

@TS, gewoon uit interesse: wat voor enorme schakeling is het eigenlijk, A4 formaat pcb is huge. Gemiddelde PC mainboard is al kleiner.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
buckfast_beekeeper

Golden Member

TS geeft aan dat hij het als digitaal bestand heeft. Transparant is er blijkbaar pas later gekomen.

Op 17 mei 2019 22:58:26 schreef Herms Lunenborg:
O dat maakt het makkelijker. Het is al een digitaal bestand. Daar kan ik makkelijk een pdf van maken. Dan maar zoeken naar Gerber

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Kwaliteit hangt ook van het soort PDF file af.
Een vector-based pdf is verliesloos naar Gerber om te zetten (Gerber is ook vector based) Een raster-pdf zal minder van kwaliteit zijn.
Verschil is te zien bij uitvergroten: een vector based pdf blijft dan scherp, een raster-based niet.

https://visual-integrity.com/wp-content/uploads/2012/05/vector-raster.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn bestand is gemaakt in Paint. Zal dus met verlies worden omgezet naar een pdf. Ik kan nu uitgebreid gaan vertellen van het hoe wat en waarom, maar nu ben ik het meest geholpen met iemand die 4 afdrukken van een A4 printplaat kan maken. Enkelzijdig. Hoeft niet geboord te worden. Kosten worden vergoed.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

(mag weg)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 18 mei 2019 11:21:11 (94%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het is onderdeel van een schakeling om modelspoorwissels om te kunnen zetten. Met 555 en triacs. En dan 10 stuks op één printplaat. Met een sequencer om geen inschakelpiek te krijgen. De infrastructuur is inmiddels zover gevorderd dat ik nu niet meer het ontwerp kan aanpassen.

het is ontworpen in paint en toen afgedrukt op een transparant. Omdat de tekening hanteerbaar moest blijven, is hij 2x getekend met enkele afwijkingen voor een deel. En op de transparant samengevoegd. De onderdelen op de transparant zijn overeenkomstig de maten van de IC's etc.

Gewoon in stukken knippen en per stuk laten maken. Jij wilt gelijk een panel hebben, maar op een middeleeuwse manier wordt dat anno nu bijna onmogelijk.

Wat ik zou doen: schakeling in echte CAD software tekenen, layout maken en dat in China laten produceren. Ik denk dat je dan sneller klaar bent en het resultaat is 100x beter.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat, en als je dan gelijk een microcontroller neemt kun je een heleboel onderdelen weglaten; één weerstand per triac is alles wat je nodig hebt! Dit is echt typisch iets wat triviaal in software op te lossen valt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
pa3gws

Golden Member

Je kan natuurlijk ook zelf aan de gang gaan met bijv. tonar transfer.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/73592#highlight=transfer+ton…
Printplaat in dergelijke grote stukken heeft onder andere okaphone.
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=410758

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

het is ontworpen in paint en toen afgedrukt op een transparant. Omdat de tekening hanteerbaar moest blijven, is hij 2x getekend met enkele afwijkingen voor een deel. En op de transparant samengevoegd. De onderdelen op de transparant zijn overeenkomstig de maten van de IC's etc.

Ik zou ook losse printjes / modules maken en op een A4 grondplaat monteren.
Op het moment is JCLPCB best goedkoop met verzenden , heb je ze binnen een week per DHL thuis.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vermoed dat je verder zoekt dan nodig. De tijd dat je nu gebruikt hebt in paint had je een mooi ontwerp kunnen hebben in een echt PCB programma, met de nodige controles.

edit: In je profiel zie ik dat het om een Märklin H0 trein gaat. Is die digitaal of analoog? Ik ga uit van een traditionele wissel met 3 aansluitingen. Dan is de helft van een ULN2803 voldoende per wissel. Een triac is echt niet nodig.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zaterdag 18 mei 2019 11:29:58 (41%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Marklin, inderdaad. Wisselspanning. Analoog!

[Bericht gewijzigd door Herms op zaterdag 18 mei 2019 12:25:30 (11%)

Op 18 mei 2019 10:42:40 schreef Herms Lunenborg:
Mijn bestand is gemaakt in Paint.

Het was handiger geweest als je dan het digitale origineel hier neer had gezet in plaats van de uitgeprinte-en-daarna-ingescande tiff.

Is er een schema (ik bedoel dus geen layout!) waarop je aansturing gebaseerd is? Misschien kan iemand het eenvoudigweg even opnieuw voor je routen zodat je gerbers krijgt en het allemaal iets compacter kan. Ik denk dat je ook geholpen bent met (gelijke) modules, afhankelijk van de bedoeling een kleine bestukkingsvariant, die je naar wens achteraf op een houten plaat schroeft.

Ik ben geen modelspoor-expert, maar is het niet zo dat die wissels verder onafhankelijk van de baanspanning aangesloten zitten? Kan zo'n wissel in dat geval niet net zo eenvoudig met een gelijkgerichte spanning gestuurd worden zodat je niet met triacs hoeft te klieren?

Ik snap dat het een stap terug lijkt voor je, maar huidige oplossing is verre van ideaal (zelfs als je hem ergens geetst krijgt).

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Klopt Jochem. Een wissel is gewoon een dubbel spoel. Met gelijkgerichte spanning werkt dat ook.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Tja, dan kan deze A4 in z'n geheel misschien zelfs wel op een chinees 10x10 printje. De beperking zal hem vooral zitten in het oppervlak dat je voor eventuele schroefterminals nodig hebt.

Maar dan zal Herms even met een schema'tje moeten komen van de huidige aansturing waaruit ook de werking van de sequentiële aansturing blijkt. Komt dat serieel binnen, over een shift-register oid?

If you want to succeed, double your failure rate.