Electrisch gereedschap bewaren in vochtige kelder

Goedemiddag iedereen!
Ik heb de volgende vraag:
Kan het kwaad dat ik al mijn elektrisch gereedschap bewaar in een vochtige kelder?
(zo vochtig dat kartonnen dozen er wak van worden, en swinters kan het er maar 5 graden zijn)
Mijn batterijen bewaar ik boven in de kast op kamer temperatuur.
Groetjes.

Ik denk hier aan dat de koolborsteltjes kunnen komen vast te zitten?

Kou is niet erg (koud is lage luchtvochtigheid). Maar vocht is super erg voor gereedschap, zeker elektrisch. Voor die batterijen is kou ook beter, maar vocht is ook daarvoor niet fijn.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 11:49:00 schreef Bertdenw:
Mijn batterijen bewaar ik boven in de kast op kamer temperatuur.
Groetjes.

Als ik jou was zou ik daar alles bewaren. :)

En het gaat niet alleen om het elektrische gedeelte natuurlijk, denk aan je boorkop, die ziet er na een halfjaar in die kelder niet meer uit. Je anker gaat ook verroesten en de rest van alle metalen delen.

En als je geen ruimte hebt is een luchtontvochtiger misschien een optie, maar dat kost handen met geld qua verbruik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 juli 2019 11:50:26 schreef Bertdenw:
Ik denk hier aan dat de koolborsteltjes kunnen komen vast te zitten?

Het kan geen kwaad de gangbaarheid van koolborstels eens te controleren wanneer een motor lange tijd niet heeft gelopen. Dit vooral onder jouw "wakke" omstandigheden. Wat je initiële vraag betreft: hoe denk je daar zelf over?

Ik weet dat er een betere oplossing is om al mijn gerief te stockeren. Maar aangezien het over zoveel materiaal gaat,is de kelder mijn enigste mogelijkheid. Ik probeer zoveel mogelijk machines in de verpakkingsdoos te houden, om toch wat beschermd te zijn.
Groet.

Paar ideetjes:
- Mechanische delen riant inspuiten met WD40 of vaselinespray. Het oorspronkelijke doel van WD40 is vocht weghouden.
- Een mooie stalen kast zoeken waar je het gereedschap in legt, en de legplanken voorzien van die auto spiegelverwarmingsplakkers, zodat gereedschap wat warmer is dan de omgevingstemperatuur. Gaat condensatie tegen als je koude nacht hebt, je gereedschap met grote thermische massa ijskoud is, en de lucht overdag vervolgens opwarmt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Als het gereedschap bijelkaar duurder is dan 100 euro ofzo: ontvochtiger of verwarming plaatsen.

Batterijen op kamertemperatuur is niet persé een goed plan. Maar als je ze koel bewaart, zorg wel dat lilthiumcellen 40% gevuld zijn (is altijd een goed idee, maar bij koel bewaren in het bijzonder).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 14 juli 2019 12:45:22 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

accu's koud bewaren is zeker niet aan te raden, de cellen gaan dan roesten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Wat denk je van zo'n stalen installatie/schakelkast met rubberafdichting?
Marktplaats en V&A!
Alle eventuele gaten goed afdichten en een vochtvreter onderin. Helpt dat laatste niet voldoende een kastverwarmer er bij plaatsen (Ook vaak op MP en V&A -stond er pas nog een- te vinden).
Vochtvreter regelmatig controleren en legen en hervullen.

5°C is niet koud, maar koel, maar vocht is uit den boze!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 14 juli 2019 12:52:49 schreef testman:
accu's koud bewaren is zeker niet aan te raden, de cellen gaan dan roesten.

Ohja, ik bedoel koel en droog. Dus alleen bij het gereedschap leggen als je dat enigszins geconditioneerd bewaart.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het standaard bouwmarkt elektrisch gereedschap heeft alles van ijzer aan contactstrips. gaat roesten als een gek in een vochtige omgeving. het betere spul heeft messing of koper geleiders wat is behandeld. ook het stator ijzer gaat roesten, maar de ergste is idd de boorkop, die dingen krijg je niet meer los als de roest er goed inzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

In warme, droge omgeving in plastic zak knopen.
Wel zakje silicagel erbij doen...

Edit.. Mijn definitie van zakje is wel zoiets: https://silica-gel-shop.nl/product/din-dry-b-stofdicht-16dme/

Niet 5 gr. Ofzo..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 14 juli 2019 15:29:36 (45%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 12:39:21 schreef Bertdenw:
Maar aangezien het over zoveel materiaal gaat,is de kelder mijn enigste mogelijkheid. Ik probeer zoveel mogelijk machines in de verpakkingsdoos te houden, om toch wat beschermd te zijn.

Eeuwig zonde, maar daar kom je na een halfjaar wel achter.

Heb hier een zelfde situatie gehad, was geen kelder maar een on geïsoleerde schuur. Heb daar een luchtontvochtiger in gehad, dat ging in principe goed, maar de kosten waren dermate hoog dat ik het lekker naar binnen verhuist heb.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

In plaats van silicagel kun je ook suiker gebruiken, maar dat is wel eenmalig terwijl je silica kunt uitkoken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 juli 2019 12:39:21 schreef Bertdenw:
....over zoveel materiaal gaat,is de kelder mijn enigste mogelijkheid. Ik probeer zoveel mogelijk machines in de verpakkingsdoos te houden, om toch wat beschermd te zijn.
Groet.

Dan hoef je de vraag ook niet te stellen toch? Overigens, in de verpakking houden heeft geen enkele zin. De luchtvochtigheid wordt op den duur overal gelijk, ook in de doos. In de doos houden heeft hooguit zin als het om een dagje gaat of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

in een goed sluitende kast zetten, 2x buis naar boven en warme lucht uit huis door de kast heen blazen terug naar boven. onder erin en boven weer eruit. door de warme droge lucht blijft het gereedschap iig roestvrij

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 juli 2019 19:20:29 schreef maartenbakker:
In plaats van silicagel kun je ook suiker gebruiken, maar dat is wel eenmalig terwijl je silica kunt uitkoken.

Meestal wordt voor vochtvreters calcium chloride gebruikt. Dat is ook eenmalig, maar neemt veel vocht op. Drogen in de oven kan ook, maar heeft een lage WAF.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 juli 2019 20:18:04 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Drogen in de oven kan ook, maar heeft een lage WAF.

Dan kan je net zo goed een poes nemen. Maar serieus: wat is een WAF?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ik las eens een tip in dhz blad; oude koelkast met 60W gloeilamp.
In mijn vochtige schuur jaren naar volle tevredenheid gehad.

Ik had zo'n hoge met 2 deuren en heb gewoon het tussenschot voorzien van riant gat. In de winter voelde het gereedschap zelfs wat warm aan in de hand ;-)

Moet je natuurlijk geen spaarlamp gaan gebruiken.....

Wife Acceptance Factor.

Vochtvreters zijn leuk, maar als het erg vochtig is, blijf je bezig. M'n moeder zit met hetzelfde probleem in de schuur. Die is prima geïsoleerd, maar vochtig dat het er is...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

gewoon het gereedschap bewaren in plastik afsluitbare boxen , ik doe het al jaren in mijn iets wat vochtige schuur , nooit geen problemen gehad
bij bv marskramer hebben ze verschillende maten boxen voor niet al teveel .
een nadeel die boxen zijn nogal dun en willen wel eens kapot gaan .

maartenbakker

Golden Member

Jep, polypropyleen is uitstekend voor condensatoren maar maak er liever geen opbergdozen van.

Overigens zijn die afsluitingen niet absoluut vochtdicht, ik zou in die dozen toch silicagel leggen.

Op 14 juli 2019 20:15:00 schreef Tidak Ada:
[...]
Meestal wordt voor vochtvreters calcium chloride gebruikt. Dat is ook eenmalig, maar neemt veel vocht op. Drogen in de oven kan ook, maar heeft een lage WAF.

Wasemt die CaCl-oplossing geen corrosieve dampen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 14 juli 2019 22:23:42 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 14 juli 2019 20:32:13 schreef weardguy:
Wife Acceptance Factor.

Vochtvreters zijn leuk, maar als het erg vochtig is, blijf je bezig. M'n moeder zit met hetzelfde probleem in de schuur. Die is prima geïsoleerd, maar vochtig dat het er is...

Ik heb in de kelder van het ouderlijk huis nu een airco staan in de vochtvreetstand. Luchtvochtigheid is gedaald van 90% ofzo tot 60 a 70%. Kost natuurlijk wel de nodige energie, hij trekt ruwweg 1kW om 2kW aan thermische energie te verpompen dus het effect is vergelijkbaar met een ventilatorkacheltje plus een emmer water per etmaal. De ruimte erboven zal ook wel marginaal minder vochtig worden (houten vloer) en iets warmer.

Dat is dus geen langdurige oplossing, maar voorlopig doet hij wat hij moet doen tot ik de boel ver genoeg geruimd heb om waterdicht te maken en een betere ventilatie te installeren. Dat staat een paar projecten omhoog op de todolijst dus zal nog wel een jaartje op deze manier gebeuren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."