Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 2 juni 2019 19:39:17 schreef Bert_Camper:
Waar heb je de LEDs gekocht en welk type is het?
Groeten, Bert

Ik had al eerder geëxperimenteerd met wat grotere low current LED's maar dat gaf niet zo'n mooi resultaat.
8 kleine SMD LED's bleek het mooiste te zijn.
Uiteindelijk zijn het deze geworden.

Lambiek

Special Member

Op 31 mei 2019 13:53:23 schreef Thevel:
De LED's geven in het donker en prachtig resultaat maar is lastig te fotograferen.

Ziet er strak uit Thevel, in het donker zal het best een mooi gezicht zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is SYP uit genade gevallen? Quasi geen posts meer?

We zijn wat aan het spelen met een waterraket met de kinderen.

Videootje: https://youtu.be/L3qMWjIw4F8

Uiteraard kan dat wat gesofistikeerder dan met een fietspomp. Een stuk hout uit een krat, een Chinees "compressortje" en een oude laptopbatterij maakt het lanceren veel interessanter.

Het lanceringsplatform zelf is een stuk PVC met een rukkoord.

Dat zorgde voor een paar uur vermaak in het warme weer.

Nu had ik een paar maanden geleden een stuk of wat van die "LED filamentjes" besteld uit China, en ik dacht dat we van de waterraket een leuk "persistence of vision" displaytje van zouden kunnen maken.

En aldus geschiedde. Acht van deze filamentjes netjes op een rij met wat glanzende folie eronder.

3V 1W per filament, en het moet vooruitgaan, dus ik stuur ze aan niet al te ver van het maximale vermogen.

Een Arduino NANO met acht darlington transistoren en dat is het zo een beetje.

Vijf bijlagen is de limiet, dus dan maar naar de volgende post...

Suffering from wiseass oneliner blackout

Wat het wat leuker maakt is dat ik vond dat de trigger automatisch moest gebeuren, dus heb ik een veertje aan een header gesoldeerd:

En dat bleek ook nog te werken als "versnelligssensor". Inertieschakelaar zal wel wat juister zijn qua term, maar dat klinkt minder cool volgens de kinderen.

Wel heb ik er wat aan moeten tweaken, want het veertje resoneerde bij het oppompen van de raket, en dat geeft oogverblindend geflits tot gevolg tijdens de T-30 fase.

En dit werkt gewoon feilloos.

Verder is er nog een batterijpackje nodig. Ik vlieg niet met drones maar heb wel een aantal dronebatterijtjes liggen. Die kunnen de 10C blijkbaar makkelijk aan, want de LEDs krijgen elk 250mA voor de kiezen.

Een stuk gaatjesprint en wat kapton tape maakt een "mooi" packje.

Tot mijn verbazing is de capaciteit meer dan 80%, en die dingen liggen al een jaar of twee in de schuif.

Wordt vervolgd...

Suffering from wiseass oneliner blackout

Tijdens het testen kwam ik erachter dat de Chinese manier van dingen in een envelop smijten en dan door de automatische sorteerder jagen niet altijd het gewenste resultaat heeft. De helft van de filamentjes werkten niet. En de kern is van een keramisch materiaal welk erg bros is.

Gelukkig had ik er een paar te veel, maar niet alleen waren de helft kapot, diegene die wel werkten, waren nog niet eens van dezelfde batch. Die Chinezen toch.

Vermits ik het Arduino gedoe wat abstract vind, en ik graag in de illusie leef dat ik de compiler zelf zou kunnen schrijven indien ik op een onbewoond eiland moest terecht komen, gebruik ik voor dit soort dingen het liefste Bascom.

Lach maar :)

De fonts heb ik gegenereerd met GLCD van Mikroelektronika, tien minuten prutsen met Excel en Notepad++ en de font file was klaar. Het font is Terminal welke standaard bij Windows zit. Formaat 6 bij 8 pixels.

En het werkte van de eerste poging. Min of meer. De kolomtijd was 1ms, gezien de lanceersnelheid van tientallen meters per seconde.

Het was wat laat, maar wat een leuk weekendproject.

Video: https://youtu.be/U86zZopDK-k
Slomo: https://youtu.be/PWnhtVCK6sM

Het is wat moeilijk om hier een foto of video van te maken (toch alleszins met een smartphone, met een SLR is dit een fluitje van een cent). Maar het was genoeg als proof of concept.

Jammer genoeg hebben de filamentjes wat shade opgelopen, dus daar gaan we iets aan moeten doen voor de volgende lancering.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sine

Moderator

Hee Bert,

Dat is het betere hobby werk!

Zolang de kids er even veel plezier aan hebben als pa ;)

Op 29 juli 2019 21:54:55 schreef Sine:
Zolang de kids er even veel plezier aan hebben als pa ;)

Euh... [grin].

Het deed me er wel aan denken dat ik blijkbaar iets met vliegende flessen heb, want een jaar of vijf geleden heb ik nog ooit zo iets gemaakt. Dit keer met een echt doel, om draadantennes in de bomen te krijgen.

Uiteraard ge-over-engineered, en gevaarlijk. Maar zonder meer leerrijk. Altijd met oogbescherming gebruikt, jammer genoeg nooit nodig gehad.

Een opblaaspomp voor luchtmatrassen, een fles butaan, een bobine, een magneetventiel en wat software.

Videootje (nooit eerder gepubliceerd. Wel van plan geweest, maar het is er nooit van gekomen...): https://youtu.be/qDx74qfB8vc

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nog een klein projectje waar ik net tegenaan liep.

Als verjaardagscadeau hebben we met de kinderen twee van die "fairy lights", SMD LEDjes op twee gelakte koperdraadjes, samen met een stuk ijzerdraad door een PEX buisje getrokken.

De twee ketens waren nodig om de afstand tussen de LEDjes te verkleinen, en de ijzerdraad was nodig om de stijfheid en de vorm te bewaren.

Op het "boezempunt" van het hart heb ik de buis wat verwarmd en dan in vorm geplooid. De buis wordt op zijn plaats gehouden door houten standoffjes (bamboe feitelijk) van een centimeter of 2-3, vastgebonden door dun witgelakt ijzerdraad. De standoffjes zijn doorgeboord en vast-geëpoxied op de plank, welke 6mm dik triplex is van het een of ander Chinees rommelhout. Het kader is gerecycleerd hout uit de achtertuin - een omheining die ooit vervangen is geworden.

De LEDjes draaien op een fractie van hun vermogen zodat een lange levensduur gegarandeerd is. De voeding is gewoon 5V met een USB kabel eraan.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nu ik toch aan het graven ben... Ik heb een tijdje geleden, voor de gein, een houten CNC freesje in mekaar geknutseld. Dit is een geweldig leerrijk project - en indien ik meer tijd zou hebben had ik al lang een veel beter exemplaar gebouwd.

Het draait op een Arduino UNO met GRBL 0.9 als ik me niet vergis. Werkt geweldig.

Dit ding heeft een werkoppervlak van 125*200mm, is zo nauwkeurig als een kolenschop, maar is toch ontzettend bruikbaar.

Maar goed, toen ik met mijn jongste op zoek was naar iets om de frees te testen, stelde ze voor om een borstel voor haar speelpaardjes te maken. "Iets zoals dit?"

Okee dan, dat lukt wel. Een stukje hout van een centimeter of vijf, met wat gaten erin, om wat jutetouw door te rijgen, en dan een bovenkant om erop te plakken?

De simulatie heeft geen enkele toegevoegde waarde, toch speel je er iedere keer mee.

Een time-lapse videootje van het freesproces: https://youtu.be/p7p3yxcoJTY

En het resultaat ziet er uiteraard dus zo uit:

Wat schuurpapier action heeft dit tot gevolg:

En het resultaat van de test is een borsteltje (waar ik nu juist geen foto van heb....) en het inzicht dat de CNC een paar stappen overgeslagen heeft. De feed rate en motorstroom is dan ook aangepast.

En zo weten we alweer iets meer!

Suffering from wiseass oneliner blackout

Even mezelf quoten..
Altijd met oogbescherming gebruikt, jammer genoeg nooit nodig gehad.

De dingen die een element van gevaar bevatten vind ik juist het leerrijkst. Deze foto herinnerde me eraan dat ik zonder MAF sensor de hoeveelheid lucht moest te weten komen om een enigszins stoichometrische verhouding te bekomen. Dus opende ik het butaanventiel (feitelijk een gewone Bosch benzineinjecteur uit een Ford V6 motor) in stapjes van een milliseconde totdat ik ontbranding kreeg, en dan verder totdat ik een duidelijk "te rijk" mengsel had. Deze foto suggereert dat het mengsel vooral niet te arm was [grijns]

Suffering from wiseass oneliner blackout
Thevel

Golden Member

Op 29 juli 2019 21:54:55 schreef Sine:
Hee Bert,

Dat is het betere hobby werk!
)

Werner zal er bijna jaloers van worden. :)

Lambiek

Special Member

Op 29 juli 2019 21:14:24 schreef Bert_mc:
Jammer genoeg hebben de filamentjes wat shade opgelopen, dus daar gaan we iets aan moeten doen voor de volgende lancering.

Heb je al eens aan een kleine parachute gedacht, scheelt echt voor een zachtere landing. :)

Verder lekker bezig, wat dacht je moet wat inhalen dus post er maar een paar. :)

Mooie foto die laatste. Begrijp me niet verkeerd ze zijn allemaal mooi natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 juli 2019 20:54:00 schreef Bert_mc:
Is SYP uit genade gevallen? Quasi geen posts meer?

We zijn wat aan het spelen met een waterraket met de kinderen.

Videootje: https://youtu.be/L3qMWjIw4F8
<>

Ik zat me af te vragen waar dit toch was, de omgeving ziet er wat on-nederlands uit. Je profiel gaf het antwoord :)

Mooi knutselwerk! Nog niet bij iemand het raam ingeschoten? ;)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 30 juli 2019 12:37:25 schreef MAH:
[...]
Ik zat me af te vragen waar dit toch was, de omgeving ziet er wat on-nederlands uit. Je profiel gaf het antwoord :)

Nou, op de vlag staat "Eendraght Maeckt Maght" dus er is toch wel wat Hollandse invloed :D

Mooi knutselwerk! Nog niet bij iemand het raam ingeschoten? ;)

We vegen de vingerafdrukken telkens goed af [grijns]

Ik heb de filamentjes vervangen door een allegaartje van SMD LEDs die ik bij mekaar geraapt heb. Ik ben eens benieuwd.

Leuk trouwens hoe de software van de smartphone de verblindende stukken gewoon eruit smijt. Dit is gewoon een foto waar de iPhone gewoon zelf beslist heeft om stukken zwart te maken. Dit bovenop het "rolling shutter" fenomeen, want de LEDs zijn natuurlijk gemoduleerd.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Op 30 juli 2019 09:24:33 schreef Lambiek:
[...]
Heb je al eens aan een kleine parachute gedacht, scheelt echt voor een zachtere landing. :)

Ja, ik heb zelfs een parachuutje van een plastic zak gemaakt, maar dat is een heel gedoe, het koord raakte onmiddellijk in de knoop, en "zacht" kwam hij toch niet bepaald neer. Misschien moet ik straks nog eens opnieuw proberen met een wat beter georganiseerd systeem.

Verder lekker bezig, wat dacht je moet wat inhalen dus post er maar een paar. :)

Okee. Ik heb er nog wel een hele hoop staan hoor. Ik zal nog een postje doen vandaag.

Mooie foto die laatste. Begrijp me niet verkeerd ze zijn allemaal mooi natuurlijk. :)

Bedankt!

Hier is nog een freeze frame van dezelfde video. Die fles komt er met een serieuze vaart uit, niet al te ver van de 100 km/h.

Dit is het printje dat alles aanstuurt. Ik had nog een oud AVR testbordje liggen met - denk ik - een AT90S4414 op, maar het kan ook een 8515 zijn. Op het bordje is wat plaats voor drie IRFZ44's, en dat is het dan zo ongeveer.

Eerst testen met een lampje vooraleer we er de bobine ophangen, om er zeker van te zijn dat de dwell time niet te lang is. Die is wel configureerbaar in de "user interface" uiteraard, maar toch maar eerst even wat testen.

Ingebouwd leverde het iets zoals dit op:

Voor de geinteresseerden, het "EFI" systeem had ik eerst even op een plankje getest, onder andere om erachter te komen dat de PVC slang van een stuiver de kilometer niet geschikt is om de druk van een kampeerfles aan te kunnen, zelfs niet voor een centimeter.

Iets wat wonderbaarlijk goed bleek te werken was deze "terugslagklep" in de verbrandingskamer. Een schroefje in stukje Festo slang en een rubber dichtinkje.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hier dan nog een project van een tijdje terug.

Mijn Volt kwam met een super vervelende laadkabel. Een grote blok waar dan ook nog eens niks in zit. Dus daar moest iets aan gedaan worden.

Een Atom SBCtje welke te traag was om iets zinvols mee te doen werd opgetrommeld om aan een ELO touchscreen gekoppeld te worden.

En een dag of twee MDF stof inademen was onvermijdelijk.

De schakeling doet eigenlijk niet veel, de J1772 standaard is uiterst eenvoudig maar er is dan ook geen data uit te halen. De auto is langs het mobilofoonnetwerk verbonden, maar het blijkt geen sinecure om als eindgebruiker API toegang te krijgen.

De bedoeling was om er allerlei leuke software voor te schrijven, maar elektrisch rijden is al zo eenvoudig en goedkoop dat gewoon inpluggen, ongeacht de stroomprijs enzovoort, de norm wordt.

Het eindresultaat was dus dat ik een lader had die nóg onhandiger was, én daarenboven ook nog era-incorrect qua design, maar wel het potentieel heeft om slimmer gemaakt te worden. Nu zit er enkel een paar honderd lijntjes VB achter :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nog eentje om het af te leren...

Ik was benieuwd hoe een vertikale rondstraler op mijn stalen dak zou werken op de HF banden, dus dacht ik, ik ga dat gewoon proberen. Het dak op, dus.

Bij de lokale supermarkt haalde ik een "telescoping fiberglass rod" van een goeie 7 meter, die ik dan spiraalgewijs met geïsoleerd soepel draad omwikkeld heb. Dat bleek te resoneren onder de 30 meter band, dus hij moest nog wat verlegd worden. Een stuk of vier "TV antenne buizen", die dan geïsoleerd aan de schoorsteen werden vastgemaakt.

De "aarde" is het dak zelf. De impedantie van het dak, wel ja, dat weet ik ook niet, maar het zal niet veel slechter zijn dan aardradialen, denk ik zo.

Enkel wat op- en afgeschuif was nodig om een nette aanpassing in de 40 meter band te krijgen. Toevallig resoneert het geheel ook op de 17 meter band, maar het stralingspatroon zal wel niet om over naar huis te schrijven zijn.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Op 30 juli 2019 19:24:54 schreef Bert_mc:
Het eindresultaat was dus dat ik een lader had die nóg onhandiger was, én daarenboven ook nog era-incorrect qua design,.....

Het is net of je een bezinepomp in de tuin hebt staan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 31 juli 2019 09:04:56 schreef Lambiek:
[...]
Het is net of je een bezinepomp in de tuin hebt staan. :)

Straks komt iedereen ff "gratis" tanken :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2019 09:11:51 schreef mel:
Straks komt iedereen ff "gratis" tanken :P

Moeten we wel met zijn allen naar Brooklyn. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 juli 2019 09:04:56 schreef Lambiek:
[...]
Het is net of je een bezinepomp in de tuin hebt staan. :)

Het ding heeft er wel niet lang gestaan, want na een regenbui is MDF is structureel even sterk als WC-papier :)

Op 31 juli 2019 09:43:32 schreef Lambiek:
[...]
Moeten we wel met zijn allen naar Brooklyn. :o

Er is eigenlijk verbazend veel plaats hier. Er wonen 2.5 miljoen mensen in deze Borough alleen en ik vraag me af waar eigenlijk. Stiekem verwacht dat ze mensen in balen binden en ergens stapelen of zo.

Het laadstation heb ik gebouwd toen ik in Connecticut woonde, maar staat nu in Helsinki. Dat is een lang verhaal.

Even een kleine update over de Water Rocket. Het probleem van moeilijk te filmen blijft bestaan, dus dit is het beste dat ik vast heb kunnen leggen. De tekst zegt "Biscuit to saturn !*" Biscuit is het knuffelhondje van een van de kinderen. Er is een foto van Biscuit op de raket geplakt, zodoende.

Klein probleempje. Tekst gespiegeld. Blijkt dat ik de LSB en MSB verwisseld heb. Doh. Dat heb je als hardware mensen software proberen te schrijven.

Hetgeen leidde tot te ontdekking van een bug in Bascom - ik kwam erachter dat de FLIP instructie (https://avrhelp.mcselec.com/index.html?flip2.htm) niet ondersteunt is. Mijn compiler kent

bascom code:

geflipte_byte=flip(ongeflipte_byte)

niet...

Een leuke observatie trouwens - de LEDs worden nu aangestuurd aan een snelheid van 500us per kolom. 3ms per karakter. Dus er zit echt wel wat vaart in.

Video: https://youtu.be/-FhaVVfvRFU

En nu blijkt dat de LEDs (of het fosfor, misschien) al moeite hebben met die snelheid, toch wat het afschakelen betreft. Mijn beste frame van voorbijscheurende tekst:

Stukje van "Biscuit"

en "...BiscuIT TO saturn..."

En voor het afschakelen van de leds blijkt 500us niet voldoende om een scherpe aflijning mogelijk te maken. Uiteraard stuur ik ze veel te hard aan (30-50mA) maar een cumulatieve levensduur van een paar minuten zullen ze wel halen.

We zullen daar straks nog even aan knoeien.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sine

Moderator

Holy moly Bert, ben je je hele productie van jaren aan het posten?

Op 31 juli 2019 21:33:13 schreef Sine:
Holy moly Bert, ben je je hele productie van jaren aan het posten?

Harde Schijf aan het opkuisen... :) Ik heb er nog best wel wat hoor. Zoals dit klein projectje zonder al te veel tekst:

Ik heb twee temperatuursensoren aan mijn boorput zitten, welke 10k NTCs bevatten. Een heel eenvoudige manier om die op de PC uit te lezen is... een USB game port adapter. Kost niks en werkt gewoon zonder meer.

Ook: een USB hub met poort switcher, onder andere om de NTCs vanop afstand uit te kunnen lezen. Twee oude PCs, eentje op cold standby. Automatisch overschakelend, indien er problemen ontstaan is er een externe override mogelijk.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Op 31 juli 2019 21:36:20 schreef Bert_mc:
Ik heb twee temperatuursensoren aan mijn boorput zitten,....

Uhh, wat moet ik me hier bij voorstellen? Is dat een waterput of zo? En zo ja, wat moet je daar aan meten? Of is het iets anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 1 augustus 2019 09:26:26 schreef Lambiek:
[...]
Uhh, wat moet ik me hier bij voorstellen? Is dat een waterput of zo? En zo ja, wat moet je daar aan meten? Of is het iets anders?

Hij boort benzine aan, voor zn benzinepomp die in de tuin staat :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit topic is gesloten