Daar slaap ik dwars door heen maar mijn natuurlijke alarm niet. Die vliegt met een rotgang luid blaffend het bed uit. Het is verre van subtiel maar het werkt wel.
Bij jou subtiel? Ik snap die hond wel hoor.
Dit topic is gesloten
Daar slaap ik dwars door heen maar mijn natuurlijke alarm niet. Die vliegt met een rotgang luid blaffend het bed uit. Het is verre van subtiel maar het werkt wel.
Bij jou subtiel? Ik snap die hond wel hoor.
Golden Member
Prachtig mooi gemaakt Martin V,grote klasse. !!
Ha Martin V,
Ziet er goed uit welke draad dikte gebruik je ?
Groet,
Henk.
Golden Member
Dat is een fraai exemplaar Martin V Kan je nog wat meer vertellen over het ding?
Actief (schemaatje) of passief, prestaties, aftakkingen in de spoelen? Dat soort dingen.
Op 9 mei 2019 09:38:28 schreef fotoopa:
Even een klein projectje voorstellen:
Mooi mooi mooi.. meer een industrieel project dan een hobby projectje
Ook de foto's zijn weer perfect gemaakt.
Ik denk ook dat het moeilijk of niet na te bouwen is want je moet al veel inzicht hebben in de programmatuur van het geheel (om nog niet te spreken over de financiële kant van de zaak.)
Maar het blijft een streling voor het oog.
Een mooie raamantenne Martin V,
Ik sluit me helemaal bij LetterHenk aan.
Dat is een fraai exemplaar Martin V Kan je nog wat meer vertellen over het ding?
Actief (schemaatje) of passief, prestaties, aftakkingen in de spoelen? Dat soort dingen.
Daar willen we meer van weten!
Groet,
Henk
Op 12 mei 2019 08:11:33 schreef MGP:
Ik denk ook dat het moeilijk of niet na te bouwen is want je moet al veel inzicht hebben in de programmatuur van het geheel (om nog niet te spreken over de financiële kant van de zaak.)
De kostprijs valt erg goed mee. Als je kijkt gebruik ik enkel eenzijdige pcb, ik heb ze eens per 10 stuks gekocht 100x160mm aan minder dan €2 per stuk. Daar kun je heel veel kleine modules mee maken. Wat op die modules staat is doorgaans vrij goedkoop. Bijna altijd de 74HCT165 en 74HCT595. Die kosten heel weinig. Enkel die stepper modules TMC2100 zijn iets duurder maar die waren een gift van een fan.
Dat ik een FPGA gebruik is een voorkeur van mij. De DE0-nano board is wel duur in aankoop (€100) maar heeft dan als extra voordeel zijn zeer hoog aantal I/O pinnen die allemaal uitwisselbaar zijn van functie. De snelheid is enorm veel hoger dan zelfs de snelle micro boards. De DE0-nano boards gebruik ik al jaren. Maar het concept is dat je uw eigen controller als een grote I2C hardware chip beschouwt zodat je dan op de Fischer techniek TXT Controller je eigen programma's maakt. Je zou de FPGA dus ook gewoon kunnen vervangen door je favoriete eigen micro controller zoals een Arduino of iets dergelijks. Maar dan ga je veel meer beperkingen hebben voor het aantal in en uitgangen en ook met de snelheid van bepaalde functies.
Wel zitten er heel veel eigen bouw uren in om de kast te maken. Als ik spreek van jaar projecten dan is het juist deze punten die over die lange termijn lopen. De huidige kast waar mijn FPGA in zit is nu al 2 jaar gebouwd en krijgt nu een upgrade. Ik hoef hiervoor geen nieuwe FPGA module aan te kopen. De PCB's worden hier s'morgens belicht en tegen s'avonds zijn ze soms al bestukt. Tekenen gebeurd in een oude Eagle 5.9 versie. Schema wordt altijd aangepast aan de layout. Dus gelijktijdig nazien wat je tekend goed oplosbaar is op de enkelzijdige print. Soms kan een kleine extra draadbrug heel veel routingsproblemen oplossen. De routing gebeurd grotendeels manueel.
Wat wel duur is, is de eenmalige aankoop van de TXT-Controller. Ik heb hem toen €180 betaald bij Amazone maar nu staat hij rond de €260, de UVP ligt boven de €300.
De 3D printer is gewoon een investering. Net zoals je een gereedschap machine koopt. De vrijheid van kunnen printen wat en wanneer je wilt overtreft alle andere punten. Je eindafwerking is mooi, praktisch.
Special Member
Op 10 mei 2019 17:56:56 schreef fotoopa:
Ik maak mijn FPGA als een grote I2C chip..... Hij kan hierdoor via de Dus ja , een andere manier van werken..
Maakt niet uit, het blijft mooi.
Op 12 mei 2019 10:00:04 schreef fotoopa:
De 3D printer is gewoon een investering. Net zoals je een gereedschap machine koopt.
Ja daar ben ik het wel mee eens, zo zie ik het ook met mijn draai en freesbank. Het is gewoon heel makkelijk.
De vrijheid van kunnen printen wat en wanneer je wilt overtreft alle andere punten. Je eindafwerking is mooi, praktisch.
Ja, precies.
Wat voor merk printer heb je?
Op 12 mei 2019 10:29:14 schreef Lambiek:
Wat voor merk printer heb je?
Ik heb de FlashForge Finder 3D printer. Je haalt hem uit de doos en begint te printen. Loopt nooit verkeerd af. Hij staat gewoon op mijn tafel naast mijn werk bureel. Na wat ervaring print je op 0.1mm nauwkeurig. Ik gebruik Autodesk Fusion 360 als teken pakket. Is mits aanmelding gratis voor de hobby. Je hebt wel een leer curve maar het is de moeite waard om het te leren. Ik heb een basis boek van ir. Ronald Boeklagen, is een leerboek MBO/HBO en je krijgt de toegangs code voor enkel goede online video's om te leren. Na enkele maanden heb je het boek niet meer nodig en teken je er maar op los! Vooral tandwielen, schroefdraden zijn voor Fischer techniek toepassingen super. En dan ook je behuizingen. Ik print ook heel veel hulpstukken voor sensors en hall decoders. Die kan je dan direct gaan inbouwen.
Special Member
Op 12 mei 2019 10:44:39 schreef fotoopa:
Ik heb de FlashForge Finder 3D printer. Je haalt hem uit de doos en begint te printen.
Mooi ding, netjes afgewerkt.
Je hebt wel een leer curve maar het is de moeite waard om het te leren.
Dat is met alles, maar als het je interesseert valt dat leerproces meestal wel mee.
Vooral tandwielen, schroefdraden zijn voor Fischer techniek toepassingen super. En dan ook je behuizingen. Ik print ook heel veel hulpstukken voor sensors en hall decoders. Die kan je dan direct gaan inbouwen.
Dat ben ik wel eens voor technisch lego van plan geweest, maar is er helaas nooit van gekomen.
Op 12 mei 2019 09:19:43 schreef Camino1:
Een mooie raamantenne Martin V,Ik sluit me helemaal bij LetterHenk aan.
[...]
Daar willen we meer van weten!
Groet,Henk
Het is een passieve antenne, eigenlijk niet voor mij bedoeld maar in opdracht voor iemand gebouwd die ermee wil gaan zenden op de 1485kHz.
Diegene die ermee gaat zenden zet er niet veel vermogen op, slechts maximaal een Watt of 7.
De koppeling van 50 ohm wordt gemaakt uit één enkele winding in het midden van de spoel.
Het raam heeft 14 windingen van 0,75mm^2 draad, met een wikkelafstand van 30mm tussen de windingen.
Het raam heeft een diameter van 80cm en en breedte van 42cm.
De totale hoogte inclusief bevestigen e.d. is 98cm.
De zelfinductie van het raam is 117µH.
Als afstemmer gebruik ik een afstemcondensator (uit de oscillator van een TU5, BC191) met een capaciteit van 38 tot 147pF.
De vertraging voor de afstemcondensator komt uit een TU5 afstemlade voor een BC191, de plaatafstand van de afstem condensator is 2mm.
De laagste tunable frequentie bedraagt 1213kHz.
De ontvang prestaties van de antenne zijn goed, de ruis en andere elektronische smog is laag, de ruisvloer ligt daarbij op een paar S-punten gedurende de dag en sávonds.
In de avond uren zijn tal van stations te ontvangen, het directionele karakter van de antenne is goed, ik moet hem dan ook vaak uitrichten op de kant waar ik de meeste ontvangst heb.
Gisteren avond heb ik nog Caroline-Noord kunnen ontvangen met 20kW vanaf de zender van Manx radio UK.
Niet zo'n hoogstaand project als wat sommige hier hebben gemaakt. Maar ik heb wat speakers in elkaar gezet voor mijn nieuwe hobby ruimte. Het zijn passieve speakers gemaakt met drivers uit een auto. De driver beschikt over een luidspreker voor lage midden en hoge tonen en klinkt best redelijk.
Afgelopen dagen niet zomaar een machientje op de operatietafel: een Oric Atmos. Bijna 10 jaar geleden gekocht als "perfettamente funzionante". Niet dus...
Maar toch gehouden, met het idee om op-een-dag nog eens te repareren. En toch een mooi ding. Redelijk zeldzaam - zeker in NL.
Paar jaar terug wat vervangende ULA's tegengekomen & gekocht, omdat ik vermoedde dat dat het probleem was. Grappig is dat die uit Plovdiv, Bulgarije kwamen. Schijnt dat in die contreien vroeger klonen v/d Oric gebouwd werden (wel in licentie meen ik), maar dan gebruik makend van originele ULA's.
Hoe dan ook, het ding bleef jaren in een doos zitten. Afgelopen dagen eindelijk er aan gewerkt. Had nogal wat voeten in de aarde:
Heb toen besloten alle RAMs (8 stuks 64K x 1) uit te solderen, en te kijken of ik die kon vervangen door 2 stuks 64K x 4 bit DRAMs.
Ook die mod ging niet van een leien dakje. En zéér tijdrovend. Maar dan toch... eindelijk:
Heb nog een paar kleine aanpassingen in de planning (comp.video uit, misschien 9V->5V regulator ertussen uit halen en direct 5V er in, CMOS 6502 en 6522 opscharrelen?). Maar nu wel ZEER tevreden dat het ding eindelijk werkt. En met nog maar 2 RAM chips ipv. 8, en alle belangrijke IC's in voetjes. Alle reserve chips voor dit ding intussen getest. Bleken allemaal okee.
Op 26 mei 2019 12:41:22 schreef RetroTechie:
Afgelopen dagen niet zomaar een machientje op de operatietafel: een Oric Atmos. Bijna 10 jaar
[*]RGB kabel pinout op een webpagina had signalen verwisseld staan
[*]SCART op TV was nog een spanning van 1..3V op een bepaalde pin nodig. RGB uitgang a/d Oric heeft daar niks voor.
pen 8 van de scart welke met 7-12V schakelspanning werkt doorgaans.
Nee daar kon het nog zonder...
Ging om pin 16 (fast blanking cq. omschakelen tussen RGB & comp.video). Was 1..3V nodig, zonder dat geen beeld.
Golden Member
Mooi machientje
Wil hier nog steeds ook een ZX80/81 maken van scratch met "jouw" ULA in een CPLD.
Golden Member
Een heel klein projectje (letterlijk )
In mijn woning heb ik 8 Busch-Jaeger dimmers waarvan de knop verlicht wordt dmv een Neon lampje.
Het is een klein formaat Neon lampje welke na verloop van tijd zwart wordt en een stuk minder licht geeft en soms ook hinderlijk gaat knipperen.
Tijd voor een modernere aanpak....
Het eindresultaat.
Max 5 foto's dus hieronder verder.
Golden Member
door 2 stuks 64K x 4 bit DRAMs.
Afgelopen Hemelvaartsdag nog een buisje nieuwe gevonden op de vlooienmarkt.
Special Member
Mijn (E)(P)ROM adapter is klaar.
Hiermee kan ik een 2532 uitlezen als een 2732 en een 8316E als een 2716 op mijn XGecu TL866II+. Doordat de pinnen 18, 20 en 21 schakelbaar als on, off, pull-up en pull-down zijn, is hij ook bruikbaar voor andere 2K en 4K (E)(P)ROMs.
Solderen was wel wat priegelwerk, maar de adapter werkt voortreffelijk.
Golden Member
Ha flash2b,
Leuk werkstukje!
Jouw programmer lijkt op mijn Agilent analyzer: uitnodigend tot het maken van diy adapters en test-sets
groet! Gertjan.
Golden Member
@Thevel: Leuk idee om het neonlampje door LEDs te vervangen. Waar heb je de LEDs gekocht en welk type is het?
Groeten, Bert
Dit topic is gesloten