Show your projects! Part 32

Dit topic is gesloten

Op 1 augustus 2019 09:33:07 schreef mel:
[...]Hij boort benzine aan, voor zn benzinepomp die in de tuin staat :P

Haha, dat ik daar nooit aan gedacht heb :)

Op 1 augustus 2019 09:26:26 schreef Lambiek:
[...]
Uhh, wat moet ik me hier bij voorstellen? Is dat een waterput of zo? En zo ja, wat moet je daar aan meten? Of is het iets anders?

Ok, wat modderfoto's zullen het verduidelijken.

Het is een gewone (hoewel 120m diepe) boorwaterput, waarvan de aansluiting echter wegens omstandigheden (rots) zeer dicht onder het oppervlak is terecht gekomen.

Vermits het over Finland gaat, is de kans op vorstschade reëel, en aldus is de toevoerleiding en het "blootgestelde gedeelte" van de put goed ingepakt en zit er een weerstandskabel rond. Maar uiteraard wil ik geen stroom verstoken tenzij het uiterst noodzakelijk is, en aldus zit er een NTC op het "koudste" gedeelte van de aansluitingen op de put zelf, en een NTC halverwege de leiding.

Hier kan je de toevoerleiding met stroom- en sensorkabels zien. En ja ik heb ook ethernet naar de boorput gelegd, je weet maar nooit.

Nu blijkt het dat de bodemwarmte voldoet, de temperatuur zakt tot ongeveer een halve graad als het -20 buiten is en er een dag of zo geen water verbruikt is.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hier is nog een project waar ik tegenaan gelopen ben, een "router hack". Om mijn netwerk in de gaten te kunnen houden vanop afstand, en zo mogelijk te kunnen besturen, lees ik de status ledjes uit.

Men neme een MBR624GU 3G router, en brenge de power en status LEDs naar een header:

Wat optocouplers, comparatoren en een bistabiel relais op een gaatjesprint verder:

De per CO-verplichte onderkant:

Sandwichen het netjes op mekaar:

En het kastje er weer op. Nu zit er een 10-pins header bij, anders zou je het verschil nog niet eens merken.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Prachtig om te zien, het zijn stuk voor stuk functionele en mooi afgewerkte projectjes!

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 1 augustus 2019 17:56:38 schreef Bert_mc:
Het is een gewone (hoewel 120m diepe) boorwaterput, waarvan de aansluiting echter wegens omstandigheden (rots) zeer dicht onder het oppervlak is terecht gekomen.

Helemaal duidelijk nu. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 augustus 2019 18:36:39 schreef Jochem:
Prachtig om te zien, het zijn stuk voor stuk functionele en mooi afgewerkte projectjes!

Bedankt!

Deze vind ik ook leuk wat dat betreft - "hoe netjes het resultaat is": Een Ikea stekkerblok dat nu netjes de spanning en het stroomverbruik van de belasting weergeeft.

Foto op de trein genomen, blijkt dat die netjes op spanning zitten :)

Het metertje zelf is een eBay ding van een paar stuivers.

Uiteraard is het te lang, dus ik heb het moeten inkorten. Maar vermits er in het cylindrische stuk van de behuizing enkel twee condensatoren en een weerstand zitten, heb ik die netjes ergens anders kunnen wegwerken.

Ik verlies één stopcontact, omdat de stroomtransformator ergens tussengeprutst moest worden. Persoonlijk vind ik dat geen ramp.

Het metertje is onnauwkeurig in de laatste digit, maar dat viel wel te verwachten.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Projectje van de dag: RF (synthesizer) test PCBtjes.

Soms heb ik een kriebel om printjes zelf te etsen, en in dat geval maak ik ze meestal met de toner transfer methode. Nu heb ik press-n-peel toner transfer sheets, welke telkens feilloos werken, maar ik bereik ook meestal goede resultaten met tijdschriften.

Het is een ontwerp dat ooit in Ultiboard gestart is. Ah, dat waren tijden. Print op gewoon papier:

Afdruk op een pagina uit een glossy tijdschrift:

Printje even in de FeCl3 gegooid, dan een "tasje" gemaakt om het makkelijker te maken om alles recht te houden voor de reis door de laminator:

En dit is dan het resultaat. De onderkant is gewoon vol koper.

Uiteraard gaan er mensen zijn die me vertellen dat het geen enkele zin heeft om printjes zelf te etsen, en ze hebben natuurlijk gelijk. Dus, toen er een promotie langs kwam van de een of andere Chinese PCB shop voor printjes van 100x100mm, heb ik er ook een paar van deze laten maken. Want ik vind het ontwerp leuk, en uiteraard heb ik nu van de mogelijkheid gebruik gemaakt om vias naar het massavlak aan de andere kant te maken.

De printjes zijn ook verguld, want dat kostte niet veel meer. De China-editie heeft nog een extra stuk aan de bovenkant, en dat was omdat de China-promo specifiek voor 100x100mm was, en niet voor 100x70mm. Dat kostte meer.

Suffering from wiseass oneliner blackout
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2019 17:34:31 schreef Bert_mc:
Soms heb ik een kriebel om printjes zelf te etsen, en in dat geval maak ik ze meestal met de toner transfer methode.

Ziet er goed uit. Ik frees mijn printen tegenwoordig, geen geknoei meer met die ets middelen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat red je voor een clearance met frezen Lambiek?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 2 augustus 2019 21:00:51 schreef Jochem:
Wat red je voor een clearance met frezen Lambiek?

Bedoel je de minimale afstand of de maximale afstand tussen de sporen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De minimale afstand tussen de sporen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Het is een punt frees, dus het is maar net hoe diep je die zet. Ik heb het meestal op 0.5mm staan, maar dat kan minder maar ook meer. Als je grote vlakken weg wil frezen komt er een grotere frees in met een vlakke onderkant. En tussen sporen waar bijv. 230VAC op staat kun je een sleuf frezen als dat nodig mocht zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Geen probleem met grotere printplaten die niet helemaal vlak zijn?

Tidak Ada

Golden Member

Er bestaan voor plotters en klassieke fotografie borden, die het papier middels vacuüm vast houden.
Misschien een oplossing voor dat probleem? Beetje extra herrie maakt bij het frezen toch niet uit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 augustus 2019 12:57:23 schreef Lambiek:
Het is een punt frees, dus het is maar net hoe diep je die zet. Ik heb het meestal op 0.5mm staan, maar dat kan minder maar ook meer.

Daarom vroeg ik: wat red je; het kleinste dat je nog betrouwbaar kunt frezen.

Als ik een klein projectje niet op gaatjesbord kan/wil maken gaat het juist vaak om chips waar je aan 0.5mm spacing niet genoeg hebt. Ook bert_mc z'n ontwerp (ik zie 2 ontwerpen) lijkt daar niet genoeg aan te hebben. Ik bestel meestal bij de Chinees, maar vanwege de doorlooptijd is een alternatief soms wenselijk.

Haal je met die frees betrouwbaar 0.2mm?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2019 14:04:01 schreef evelo:
Geen probleem met grotere printplaten die niet helemaal vlak zijn?

Nee, de freesmotor rust met een voet op het printmateriaal. De frees gaat dus met de voet mee op en neer.

Zie voorbeeld_2. De frees kun je instellen ten opzichte van de voet met een micrometer, daarmee verander je de afstand tussen de voet en de punt van de frees.

Op 3 augustus 2019 14:51:18 schreef Jochem:
Haal je met die frees betrouwbaar 0.2mm?

Ja, maar dat is zo'n beetje het minimum. Iets kleiner kan nog, maar of het dan nog betrouwbaar is weet ik niet, heb dat nog nooit geprobeerd. Heb het ook niet nodig moet ik zeggen.

Op 2 augustus 2019 17:34:31 schreef Bert_mc:
Uiteraard gaan er mensen zijn die me vertellen dat het geen enkele zin heeft om printjes zelf te etsen, en ze hebben natuurlijk gelijk.

Nou dat moet je niet zeggen, als je snel een prototype nodig hebt is het verdomd makkelijk moet ik zeggen. Frezen dan in mijn geval.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 augustus 2019 16:23:30 schreef Lambiek:
Nou dat moet je niet zeggen, als je snel een prototype nodig hebt is het verdomd makkelijk moet ik zeggen. Frezen dan in mijn geval.

Ik vind het ook. Maar ik moet ook toegeven dat het meestal niet de beste/snelste methode is. Ofwel is het een redelijk eenvoudige schakeling (laten we zeggen: enkelzijdig, halve eurokaart?), en dan is meestal een gaatjesprint een redelijk alternatief, ofwel is het een ingewikkeldere schakeling, en dan kan je beter een paar uur meer in CAD spenderen of de autorouter los te laten, en dan het printje in kwestie met twee dagen turnaround bestellen.

Maar mij kan het niet schelen, ik doe het gewoon omdat ik het leuk vind om te doen.

Zelf boor ik mijn printjes op de CNC frees, maar ik heb frezen zelf nooit geprobeerd. Ik kan wel aan Z-mapping doen met mijn freesje, maar het is er nooit van gekomen.

Wat kost zo een zwevende voet?

Suffering from wiseass oneliner blackout

We zullen nog maar eens een klein projectje van de dag doen. Even kijken - de DTMF decoder misschien?

Dit is een schakeling die, samen met een hele reeks andere dingen, dient om mijn huis in de gaten te kunnen houden. Een GSM toestel met auto-answer aangevinkt neemt automatisch op (duh!) en deze schakeling luistert naar DTMF toontjes. Hiermee kan ik routers, servers enz. vanop afstand hard resetten of aan- en uitzetten. Een CM8870 doet het werk, een 4 naar 16 decoder doet de demuxing, een paar inverters en een rij transistoren voor open collector uitgangen en klaar is klara.

Dus indien ik geen verbinding meer kan krijgen met mijn huis (meerdere malen gebeurd...), bel ik het nummber in kwestie op, reset ik de internet verbinding, de router, en in het slechtste geval, de server. En in het allerslechtste geval, kan ik de tweede server online zetten.

Voor de onderkantaficionados:

De servers zijn allemaal "oud ijzer" (primary Atom N2800, de standby een Atom N570) maar draaien zuinig en voldoen aan de taak.

Persoonlijk vind ik de kleine ronde SMD weerstandjes leuk :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Sine

Moderator

Ah, dat projectje herinner ik me nog, je had toen een probleem met stuiterende verbindingen.

Nu nog iets dat zelf belt als er iets in storing gaat :)

Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2019 00:31:15 schreef Bert_mc:
Ik vind het ook. Maar ik moet ook toegeven dat het meestal niet de beste/snelste methode is.

In +/- 1 uur heb ik een print van 100 X 200mm klaar, geboord en wel.
Daar zit het ontwerpen niet bij natuurlijk, maar dat moet je toch. En als de test van het prototype goed uitpakt, gaat het zo naar de printen boer.

Wat kost zo een zwevende voet?

Ik heb geen flauw idee, zit standaard op de machine. Ik heb een PCB prototyper.

https://www.youtube.com/watch?v=3xblWh0SONc

Dus indien ik geen verbinding meer kan krijgen met mijn huis(meerdere malen gebeurd...), bel ik het nummber in kwestie op,...

Zoiets heb ik met een microcontroller gemaakt om een pompinstallatie in de gaten te houden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 augustus 2019 08:34:03 schreef Sine:
Ah, dat projectje herinner ik me nog, je had toen een probleem met stuiterende verbindingen.

Ik dacht wel dat iemand het zich nog zou herinneren - ik onthoud dat soort dingen ook nogal makkelijk.

Ik denk dat misschien dit - uit dezelfde reeks - ook nog een belletje gaat laten rinkelen. De spanning-aanwezig bieper. Die is ook aangesloten op het mobieltje, maar dan aan de ingang.

Het ding gaat door een cyclus van ongeveer 5 seconden. Het doet een biep van een seconde onder alle omstandigheden. Indien fase 1, 2 en 3 van de elektriciteitsaansluiting aanwezig zijn, hoor ik biep-biep-biep-biep. Biep 1 tot 4 gaan in oplopende frequentie. Ongeveer do-re-mi-fa.

Als een fase eruit vliegt, hoor ik bijvoorbeeld do-re-niks-fa. Of do-niks-niks-niks.

De reden is dat de elektrische verwarming van het huis over drie fasen verdeeld is, en als er een fase uit vliegt, kan in de winter dat voor kostbare schade zorgen (Finland..).

Als een server op zijn gat gaat, kan dat aan de stroomaanvoer liggen (uiteraard zit de backup op een andere fase).

Nu nog iets dat zelf belt als er iets in storing gaat :)

Hemeltje nee, het ding zou voortdurend aan de lijn hangen :)

Serieus echter: de reden is de betrouwbaarheid. Een wat geavanceerder monitorsysteem draait op een 8052, en dat crasht meerdere malen per jaar. De stukken die in hardware gemaakt zijn hebben nooit gefaald.

Op 4 augustus 2019 10:29:46 schreef Lambiek:
[...]
In +/- 1 uur heb ik een print van 100 X 200mm klaar, geboord en wel.
Daar zit het ontwerpen niet bij natuurlijk, maar dat moet je toch. En als de test van het prototype goed uitpakt, gaat het zo naar de printen boer.

Een uur? Da's snel, valt met etsen niet te kloppen.

[...]
Zoiets heb ik met een microcontroller gemaakt om een pompinstallatie in de gaten te houden.

Ik heb die schakelingetjes gemaakt om de microntroller in de gaten te houden die mijn pompen in de gaten houdt :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Met jouw capaciteiten (zoveel is inmiddels duidelijk) zou je toch verwachten dat die uC voldoende zou zijn...?

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 4 augustus 2019 22:47:56 schreef Bert_mc:
Een uur?

En kleine printen zijn met +/- 15 minuten klaar.

Da's snel, valt met etsen niet te kloppen.

Nee zeker niet en je bent van die rommel af.

Ik heb die schakelingetjes gemaakt om de microntroller in de gaten te houden die mijn pompen in de gaten houdt

Waarom zou je dat willen, vertrouw je je controller niet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Daarom kies ik voor een woning met minimaal ingebouwde techniek :)

Ben er al genoeg mee bezig tijdens de werkuren.

Een bijjob om de boel in de lucht te houden met de vrouw als baas; nee dank u.

Op 5 augustus 2019 09:42:03 schreef Lambiek:
[...]
Waarom zou je dat willen, vertrouw je je controller niet?

Ik vertrouw mijn software niet. En de software van professionele coders ook niet trouwens, alle watchdog timers ten spijt.

Software crasht. Die van mij, maar ook die van anderen. En dat is dus ook meerdere malen gebeurd. En telkens is het me gelukt om terug op poten te komen te staan.

Remote update is ook belangrijk, en een systeem bedenken waarbij je vanop afstand nieuwe software op een systeem kan zetten is niet voor de hand liggend. Het is een beetje zoals een ruimtesonde sturen. Wat doe je als het ding niet meer met je wil praten? Ik heb ook meer dan eens flash corruptie gehad. Nooit duidelijk waarom.

In extremis belde ik het systeem, startte de standby server op, reset de router, gebruikte ik de afstandsbediende USB switch om de standby server met de controller te verbinden, teamviewer-verbind ik met de server, en re-flashte ik de controller. Dat heeft altijd gewerkt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hierbij een klein projectje uit die reeks, een videoverdeelversterker.

Aan het huis hangen een aantal low-res cameras met composiet uitgang. Werkt mooi als je graag grote pixels ziet. De servers hebben allebei twee ultra low cost (minder dan $10) vierkanaals DVR kaarten. Om de standby server ook toegang te geven tot de video, moet de video gesplitst worden.

Acht opamps en wat tulp-connectoren en een mooi doosje:

Suffering from wiseass oneliner blackout

Dit topic is gesloten