Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Dank voor de reacties, ik ga eens kijken volgens mij moet ik nog ergens een PT-100 hebben liggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een mooie aanwinst. Naast een 2518 (die ik dankzij jullie weer werkend gekregen heb) heb ik ook een 2718. Ondanks dat ze best oud zijn merk ik dat ik die twee alleen nog maar gebruik.

Ja de PM2518 is een van de betere universeelmeters. Dacht altijd: "leren ze bij Philips eindelijk eens multimeter maken die niet uit elkaar valt, geen slechte contacten in de wals heeft en echt bruikbaar is en dan verkopen ze het zaakje aan fluke.."

Hoeben

Golden Member

Op 3 juli 2019 11:36:37 schreef kris van damme:
Ja de PM2518 is een van de betere universeelmeters. Dacht altijd: "leren ze bij Philips eindelijk eens multimeter maken die niet uit elkaar valt, geen slechte contacten in de wals heeft en echt bruikbaar is en dan verkopen ze het zaakje aan fluke.."

Die de zaak opkochten en veel gewoon wegdeden. Weer een concurrent weg. Enkele producten bleven onder de Fluke vlag. Maar o.a. de veel betere multimeters (8.5 digit, jawel van Philips) zijn opgedoekt.

Had Philips het anders gered? Geen idee. Maar verkoop levert alleen een korte winst op voor de bonus en dat is alles. Door je bedrijf te verkopen groei je niet. Philips heeft dat nooit begrepen en het resultaat zie je.

Vraag hier in de regio rond Eindhoven aan jongeren wat Philips is? Ze hebben geen idee.

De PREMA 4000 is de kleinste 6 1/2 digit digital multimeter van dit merk. Het is een cost-down versie van de 5000 , waarbij ACV en current meting weggelaten zijn.

De meter heeft een LM399 als referentie en een PREMA chipset voor multi-ramp AD-conversion. Het analoge deel bestaat verder uit meerdere geselecteerde OP07 precisie opamp's en een ICL7650S chopper amp. Het gewenste bereik wordt met relais omgeschakeld. De besturing is een 6502 uP systeempje. Calibratie werkt digitaal en wordt in een Dallas NV-RAM opgeslagen.

Reden voor aankoop was puur interesse, gebruik enkel voor DCV (en misschien wat R meting).
Hoewel de meter als werkend verkocht werd, bleek dit bij afhalen niet te tonen (defect). Ik heb niet aangedrongen, een vermoeden en ik wilde er eerst vanbinnen bekijken en meten.

Na herstel van netspanningdeel bleken van de 6 1/2 digits er 3 aan precisie verloren. De meting was ook erg instabiel. Er is wat documentatie online beschikbaar maar die is van een eerste versie uit 1985, mijn versie is van 1991. Eerste verdachte was de voeding. Er zit een ratjetoe aan elco's in: Panasonic, Roederstein, Chemicon, Samwa. AVX en Giant. De voeding bleek toch Ok'ish. Gezien de leeftijd preventief de kritische elco's vervangen, behalve de Roederstein reservoir elco. Op analog-board bleken 2 tantalum ekco's slecht (lek). Dit verbeterde het meetgedrag, maar nog niet temperatuur stabiel. Op analog board vielen twee weerstanden op: de enige Philips 50ppm MF weerstanden, op de plek waar in de PREMA 5000 een low TC exemplaar zit. Deze vervangen door 2 op TC uitgezochte weerstanden uit een set 25ppm/C R's. Daarna was het temperatuurgedrag al een stuk beter. Op een kritische plek nog een voetje vervangen en het lijkt zowaar een bruikbare dmm voor 6 1/2 digits.

Hoewel PREMA gestopt is met ontwikkelen van multimeters (ze maken enkel nog chipsets) worden de oude modellen nog wel ondersteund, en nog betaalbaar ook. Ik ontdekte dit te laat voor de reparatie, maar heb alsnog up-to-date documentatie. Misschien laat ik ze ook nog een calibratie doen.

blackdog

Golden Member

Hi markce, :-)

Leuk metertje en ook een erg vroeg serie nummer!
Printen zijn nog echt handwerk zover ik het kan zien.

De displays vind ik altijd prettig om naar te kijken, dat heeft denk ik te maken dat de ruimte tussen de digits wat ruimer is dan bij de moderne meetinstrumenten.
Ik vind mijn Philips PM2524 DMM nog steeds heel prettig om af te lezen, b.v. veel prettiger dan de HP 34401 die er boven staat.
Als de autorange lekker snel is van de 4000, dan zou hij snel mijn standaard meter worden. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Autoranging is niet traag, maar met integratietijden van 1 of 10s voor 6 1/2 digits duurt het omschakelen toch wel even. De PREMA 4000 is ook op 5 1/2 digit met 0.1s integratietijd in te stellen.
Door de gebruikte relais is het omschakelen wel goed hoorbaar.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 19 juli 2019 12:05:30 (37%)

1 millihertz resolutie op 10MHz, HP3336A

Weer een mooie generator erbij. Erg nauwkeurig instelbaar in frequentie, fase en amplitude.

Groet,

Henk

Bapaktus

Special Member

Bij dezen twee vroegere foto's van een gedeelte van mijn zolder electronica hobby ruimte.
Echter zo'n 8 jaar geleden zijn we verhuisd naar een appartement.
En heb ik mijn "zolder apparatuur" grotendeels moeten afstoten :'( naar BACO (2 busjes) en nog wat losse verkoop via tweedehands.
Grijp zo nu en dan nog steeds mis.
De rest (plus mijn draaibank EMCO8-frees/boormachine etc) staat nu in de kleinste slaapkamer.
ruud

Op 26 juli 2019 12:18:00 schreef Bapaktus:
Bij dezen twee vroegere foto's van een gedeelte van mijn zolder electronica hobby ruimte. [....]

Mooi! ik moest meteen denken aan die bekende foto's van de werkhokken van (de helaas ontslapen) Jim Williams en Bob Pease!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
flash2b

Special Member

Gisteren heb ik via Marktplaats deze Ishii Model 620 (Made in Japan) multi meter gevonden. Mijn exemplaar is bouwjaar 1978. Deze meter is trouwens ook verkocht als Pantec PAN 620, zoals hier door Nightwalker is geshowed, maar Ishii Instrument Works is de originele fabrikant.

Hoewel werd verzekert dat hij 'het' deed, had deze meter alle 5 de klassieke defecten die in oude analoge tweede hands multimeters optreden.

  • Het 100Ω bereik wijst dezelfde waarde aan als het 1000Ω bereik, veroorzaakt door oxidatie op de standen schakelaar (lekke batterij/vocht) --> oplossing aanslag verwijderen
  • Het laagste ohm bereik werkt niet, veroorzaakt door een verbrande weerstand --> oplossing weerstand herstellen
  • Één stand (in dit geval de linker OFF stand) werkt niet, veroorzaakt door een onderbroken print spoor --> oplossing printspoor herstellen
  • Het hoogste stroom bereik werkt niet, veroorzaak door een verbrande shunt weerstand --> oplossing weerstand herstellen
  • Alle spanning bereiken wijken ongeveer 30% af naar boven, veroorzaakt door de kapotte shunt hierboven.

Omdat ik wel vaker ;) een meter heb gerepareerd, ben ik niet onbekend met de problemen in bovenstaand lijstje. Gelukkig was er geen sprake van een kapotte draaispoel meter, want dat is meestal einde oefening wanneer die helemaal niks doet.

Multimeters bevatten altijd speciale weerstand waardes bevatten, dus heb ik de vervang weerstanden zelf samengesteld uit geselecteerde waarden. Toen alles vervangen was, werkte de meter weer 100% en was, zonder afregelen, ook weer in spec.

Voor de reparatie deed dus eigenlijk alléén het 1000Ω bereik, dus het is maar een interpretatie dat hij 'het' deed. :+

Hieronder de foto's van dit verder zeer gave exemplaar.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190801_130854_resized.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190801_130932_resized.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20190801_125537_resized.jpg

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Als je nog eens 'rare' weerstandswaarden zoekt, moet je me maar eens mailen. Ik heb hier wat doosjes metaalfilm weerstanden met niet reguliere waarden.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
blackdog

Golden Member

Hi,

Mooie en nette post flash2b!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

En een compliment voor de foto's!
Mooi zacht licht, en neutrale, niet afleidende achtergrond....
Doordat er wel richting in het licht zit kun je toch mooi alle details in al dat zwart zien.

(inderdaad, net weer terug van vakantie :-))

groet! Gertjan.

Na onlangs mijn elektronicaruimte weer wat te hebben opgeruimd, ben ik er weer wat bezig. O.a. een elektronica project opgestart voor de oldtimerclub.
Maar ik heb altijd gewerkt met alleen maar van die mobiele handmultimeters. Deze zijn niet zo erg prettig bij het werken op een werkbank. Meestal plat op tafel dus lastig af te lezen. En ze liggen meestal ook nog in de weg tijdens het werken. Laat staan wat je er allemaal mee op de grond trekt als je net even achter de snoeren blijft hangen en dat lichte ding meetrekt over de werkbank waar nog veel meer klein spul ligt.
Dus ik was laats maar weer eens aan het kijken naar een tafelmultimeter. Kom ik op Marktplaats een advertentie tegen met 2 Philips PM2524 meters uit nalatenschap. Deze meters zijn gebruikt op een reparatielab van Philips en zijn bij vervanging overgenomen door een werknemer. Deze meters heb ik gisteravond opgehaald. Met één setje meetkabels waarvan je de meetpennen van de kabels kunt halen.
In de advertentie stond dat ze werkten. Ik wist alleen nog weinig af van dit type meter. Ze gaan aan en er verschijnen getallen in beeld. Maar als ik een een spanning op zet van mijn voeding reageren ze niet.
Ook de puntjes kloppen niet. Soms branden er 2 van 2 verschillende meetinstellingen.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PhilipsPM2524/PhilipsPM2524-01.jpg

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PhilipsPM2524/PhilipsPM2524-02.jpg

Na wat zoeken op CO zou ik eens kunnen beginnen met het nakijken van de LM741's en de dubbelfet's BFQ13.
Ook moet ik het frontframe repareren. Hier zijn wat schroefbevestigingen afgebroken. Maar ook de achterkant van de insteekbus voorde amperemeetpen. Als je de insteekbus met zekering er weer induwt, wordt de veer aan de achterkant eruit gedrukt.
En ik heb op het moment maar één meter opengemaakt.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik zou ook de schakelaars schoonmaken.
Dat lost waarschijnlijk al veel probleempjes op.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 1 augustus 2019 21:10:00 (13%)

flash2b

Special Member

@Nightwalker
Mooie meters die PM2524's. De oranje stippen kan je trouwens verwijderen door ze te deppen met spiritus en dat in laten trekken. Vervolgens poets je voorzichtig de verf er zo vanaf.

Doet jouw Pantec PAN 620 het inmiddels ook weer helemaal?

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Wat is de beste manier om de schakelaars schoon te maken?
Dit zijn van die lange dichte behuizingen die met tig pootjes op de print gesoldeerd zitten.
Als iemand daar instructies voor heeft, graag. Voor ik zelf iets probeer en de boel mss verder kapot maak.

@flash2b:
Eén van die oranje stippen heb ik er al af. Kun je zo met je nagel er af trekken. En restjes lijm veeg je zo met een vinger weg. Zie je niets meer van. Alleen de lijmresten van die 'naki' sticker zal ik moeten weken met iets.

Mijn Pantec zit in zijn koffertje en ik heb er nog helemaal niets aan gedaan. Maar hij is wel identiek aan die Ishii Model 620 van jouw, zie ik net.

Edit: Ik zie nu pas dat je mijn post van de Pantec PAN 620 al aanhaalde in je post. |:(

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

@Nightwalker
De contacten van dit type schakelaars oxideren op leeftijd heel sterk. Helaas zijn deze bij veel Philips meetapparatuur gebruikt.

Als je ze niet kunt vervangen (meestal) is schoonmaken de enige oplossing. Neem er veel tijd voor.

Ik haal bij dit type schakelaar het schakeldeel eruit.
Er zit op de schakelaar aan de rand bij de knop een metalen beugeltje, dat met een bladveertje vastgehouden wordt. Als je dit losneemt kan je het binnenwerk van de schakelaar naar voren uittrekken. Voorzichtig! Dit bevat losse veertjes en contacten. Deze kan je dan met IPA (of 390 cleaner) schoonmaken.

Het printdeel van de schakelaar doe ik met een wattenstaafje met 390 contact cleaner. Twee maal.

Daarna, na drogen weer monteren.

Opm.
Geen Kontakt 60 gebruiken voor het printdeel van de schakelaars.

Bedankt voor de tip.
De schakelaars hoeven dan niet van de print gesoldeerd te worden?

Ik probeer er binnenkort aan te beginnen. Maar dat zal alleen korte tijden zijn in de avond. Ik ben een poosje geleden begonnen met het verbouwen van mijn huis. Daar gaat op het moment veel tijd in zitten.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Bij de schoonmaak die ik beschrijf hoeft de schakelaar niet van de print losgesoldeerd te worden. Het is wel handig om de print met schakelaars uit de kast de halen of het frontje te verwijderen.

Opm.
Als het inderdaad de schakelaars zijn, wil het wel eens helpen om ze een aantal keer in te drukken.

De schakelaars zullen zeker schoongemaakt moeten worden. Als je op een knop blijft drukken kan het display soms gaan flippen. De contacten pakken soms wel en soms niet.
Binnenkort eens aan beginnen. Kan mss wat duren door tijdgebrek.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
fred101

Golden Member

Ik gebruik Kontact K60 en K61. Meestal is K61 voldoende. K61 smeert en reinigt en mag blijven zitten. De meeste schakelaars zijn open aan de achterkant. Tot nu toe nog elke schakelaar er weer mee aan de gang gekregen.

Marce, ik heb al veel schakelaars open gemaakt maar deze soort zag ik niet zo zitten. Mooi te weten dat het wel te doen is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@fred101
Omdat uitsolderen van de schakelaaars bij deze meter geen handige keus is, raad hier ik K60 af. Je krijgt het waarschijnlijk niet helemaal weggespoeld met K-WL en zoals je weet, tast het restand je print aan.
Vandaar de oplossing met IPA en 390.

Voor losse schakelaars werkt K60 inderdaad prima.

Correctie:
spoelen met Kontakt WL (K61 is bescherming contacten)

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 3 augustus 2019 16:43:34 (12%)

fred101

Golden Member

Ik gebruik K61 K60 alleen als ik het daarna in de US kan reinigen. Meestal is K61 voldoende. Inderdaad goed om te vermelden dat je K61 K60 niet moet laten zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten