Eerste project. Dispenser.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Timer kan inderdaad ook, @Arco; maar alnaargelang de persoon (personen) die het gaat/gaan maken zou een mechanische afslag de voorkeur kunnen hebben. Het zal ook nauwkeuriger zijn, al is dat niet super-kritisch in deze toepassing; het is geen ramp als er al eens twee koekjes verschijnen, of als er geen koekje komt en men moet nog een keertje op de knop drukken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ondanks het feit dat ik niets liever doe dan zelf steeds weer een nieuw wiel uit te vinden moet je soms eerst eens kijken wat er al is;

https://natteneuzen.nl/treat-en-train-voor-honden-trainen-met-beloning…

Het enige is dat je dit misschien niet zo snel aan een rolstoel kunt bevestigen.
Maar als dat het enige is dan is daar wel een oplossing voor te vinden.

Ik zou in jouw geval de fabrikant of Nederlandse importeur benaderen en vragen of hij er eentje ter beschikking wil stellen voor een test bij de stichting hulphond.

Overigens is dit zomaar even een slordige zoektocht geweest, als het concept je aanspreekt valt er misschien meer te vinden.

Op 15 augustus 2019 11:54:42 schreef Arco:
Je hoeft dan alleen een timertje toe te voegen om de motor een bepaalde tijd te laten draaien.

Nokkenschijfje en 2 schakelaartjes parallel is nog simpeler en effectiever.

Gr.

Erik

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Proficiat, Erik, je hebt erg goed mijn bericht hierboven nagelezen blijkbaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 15 augustus 2019 10:49:53 schreef Karlijn:
We zijn niet van plan om het op de markt te Brengen...

Als je het aan anderen in gebruik geeft is dat ook "op de markt brengen". Hetzelfde bijvoorbeeld als bedrijven die eigen machines maken, voor eigen gebruik. Ook dat is "in de markt brengen".

Er is een tamelijk complexe definitie van "in de markt brengen". Die EC verklaring ga je echt niet onderuit komen als je er meerdere gaat maken en aan derden in gebruik geven.

Foto van de veel gebruikte koeken

Ik heb nog eens nagevraagd. We werken al met een universiteit maar helaas is dit al jaren aan de gang en is er nog niks uitgekomen. Ik ga zelf wat proberen!

Ik kan 3d modellen en een vriend 3d printen dus dat aspect komt wel goed.

Verder heb ik op mijn werk dit apparaatje gevonden.

De knop is te zwaar en bediening onhandig voor mensen met een handicap maar ik denk dat ik dit mechanisme wil namaken!
Dit voorkomt meerdere brokken dispensen wat we niet willen.
Het schiet de brokken weg, dit zou ik niet willen. Gewoon laten vallen in een opvang bakje.

Het moet echt elektronisch en niet mechanisch. er zijn clienten die geen kracht kunnen zetten dus ik ga op zoek naar een bestaande knop die makkelijk in te drukken is.

De EC verklaring ga ik mij over inlezen, als ik het zo hoor is dat voor nu het belangrijkst.

Motor met timer zal dan de simpelste oplossing zijn?

Fijne avond!

Op 15 augustus 2019 14:21:11 schreef erik1234:
[...]

Nokkenschijfje en 2 schakelaartjes parallel is nog simpeler en effectiever.

Gr.

Erik

Dat ga ik eens googlen wat dat is

Op 15 augustus 2019 13:40:16 schreef 240diesel:
Ondanks het feit dat ik niets liever doe dan zelf steeds weer een nieuw wiel uit te vinden moet je soms eerst eens kijken wat er al is;

https://natteneuzen.nl/treat-en-train-voor-honden-trainen-met-beloning…

Het enige is dat je dit misschien niet zo snel aan een rolstoel kunt bevestigen.
Maar als dat het enige is dan is daar wel een oplossing voor te vinden.

Ik zou in jouw geval de fabrikant of Nederlandse importeur benaderen en vragen of hij er eentje ter beschikking wil stellen voor een test bij de stichting hulphond.

Overigens is dit zomaar even een slordige zoektocht geweest, als het concept je aanspreekt valt er misschien meer te vinden.

Helaas is dit te moeilijk om te bevestigen, Zwaar, er komen te veel brokken uit. De knop moet ook maar 1 functie hebben. Dit kan te makkelijk fout gaan. Ik yeb deze inderdaad al bekeken! Helaas te duur om te kopen en uit elkaar te trekken. En de fabrikant gaat dat vast ook niet chill vinden. Zoals hij nu is werkt het helaas niet voor wat wij zoeken.

Toch bedankt! Je hebt helemaal gelijk, het wiel uitvinden is leuk maar niet altijd nodig. Zeker niet als je toch al met rolstoelen werkt :D

https://photos.app.goo.gl/TmvvoN9YMMvABYkH7

Filmpje van het apparaatje. Dit alleen dan met een losse knop (mag met kabel) en een hele simpele makkelijke knop om in te drukken.

De koeken vallen in een bakje en moeten niet afgeschoten worden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het moet echt elektronisch en niet mechanisch. er zijn clienten die geen kracht kunnen zetten dus ik ga op zoek naar een bestaande knop die makkelijk in te drukken is.

Struikel je hier niet over de woorden? Een implementatie met een nokkenwiel (zoals door mij aangedragen en door @erik1234 nagekauwd) is niet electronisch, enkel electrisch. Een drukknop komt er altijd aan te pas, tenware je een soort aanraakding zou toepassen maar dat zal weer te gevoelig zijn, misschien? Dan nog is dat aanraakding misschien wel electronisch, maar in het geheel van het project kan het als een zwarte doos beschouwd worden zodat het project nog steeds "electrisch" blijft. Tot zover de woordenklieverij (waarvoor ik een slechte reputatie heb, alhier :( )

Drukknoppen of aanraakschakelaars zijn er sowieso te kust en te keur in de handel. Voor een extreem voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32797754457.html?spm=a2g0o.productlist.… Overweeg om de aansluiting naar buiten te voeren, bv. op een kroonsteen, zodat er voor verschillende gebruikers aangepaste knoppen kunnen toegepast worden. Je zou zelfs, voor gebruikers die het met knoppen erg moeilijk hebben, herkenning van een fluittoon of een ingesproken stem kunnen toepassen. Dat is misschien een volgende stap, als je eenmaal iets hebt dat werkt, toch minstens voor sommige gebruikers.

Het apparaatje dat je toont is heel erg vatbaar voor het idee van de nokkenschijf: ik zie er zestien vakjes in, dus dan zou je er een ring moeten rond maken met 16 inkepingen erin. Die kan uit een 3D-printer komen, maar een prototype zou je net zo goed uit hout, mdf, of aluminium kunnen zagen.

Enne, dat je al jaren met een universiteit "werkt" zonder dat er iets van komt, dat verbaast me niet: dit is ver beneden het universitaire niveau, nogmaals dit is iets voor 16-17-18-jarigen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 augustus 2019 00:00:20 schreef Karlijn:
[...]

Dat ga ik eens googlen wat dat is

Zoek maar op 'werking ruitenwissermotor' en je komt een heel eind.

Een ruitenwissermotor is veel te LOMP voor deze toepassing. Bovendien heeft de TS aangegeven meerdere exemplaren te willen maken. Als je een "one-off" project doet, kan je op de sloop een ruitenwissermotor halen, en daaromheen je project opbouwen. Als je (kleine) series wilt gaan maken is het onhandig als je dan steeds naar de sloop moet om een 1998-renault-clio ruitenwisser motor te gaan halen.

Bovendien is een stepper motor gewoon voldoende en helemaal niet zo duur.

Volgens mij is dat roterende ding gewoon een prima plan. Lekker eenvoudig. Mechanisch precies op de juiste plek een schakelaar maken voor een nokkenas is ook lastig. Als je dat nu gewoon met een stappenmotor in software doet?

Dat roterende ding is in de basis gewoon een vlakke plaat met als een klok 12 (of 16) schotjes er op. behuizing er omheen bouwen, op 1/12 de bodem weglaten en een geleiding naar het opvangbakje. Als je het klein houdt, kan het zijn dat gewoon stappenmotor direct op de as kan. Geen gezeik met overbrengingen. Anders een tandriem regelen.

Om de boel te vullen heb je bovenop de constructie een luik. Luik open 12 brokjes d'r ingooien luik dicht. Of je dat scharnierend maakt of een schuif moet je zelf maar zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sarcasme aan;

Lekkere hulphond trouwens die nog niet eens zijn eigen koekje kan pakken als je het hem opdraagt.

Sarcasme uit;

Ruitenwissermotoren zijn nog steeds volop nieuw te koop, er is zelfs een verhoogde vraag sinds de laatste weken.....
Naast sites als winparts waar je een hele praktische zoekmachine hebt zijn er ook bedrijven die "universele ruitenwissermotoren" verkopen.
Ook een kleine serie is dus geen probleem.
Maar dat neemt niet weg dat de motor inderdaad te zwaar en te sterk is, om over de piekstroom nog maar te zwijgen.In mijn eerste antwoord net na de openingspost heb ik het woord ruitenwissermotor dan ook puur laten vallen om een aanzet te geven.
Om te laten zien hoe je "heel mooi" kan maken met elektronica en stappenmotor of servo, of juist grote stappen snel thuis met simpele rw-motor.

Toen stond alles immers nog op losse schroeven. Wetende wat we inmiddels weten zou ik idd niet meer voor rw-motor gaan.

Wat ook goed zou kunnen werken is spelen met technisch lego, voor dit soort prototyping heel praktisch.

Op 16 augustus 2019 00:21:23 schreef big_fat_mama:
[...]

Struikel je hier niet over de woorden? Een implementatie met een nokkenwiel (zoals door mij aangedragen en door @erik1234 nagekauwd) is niet electronisch, enkel electrisch. Een drukknop komt er altijd aan te pas, tenware je een soort aanraakding zou toepassen maar dat zal weer te gevoelig zijn, misschien? Dan nog is dat aanraakding misschien wel electronisch, maar in het geheel van het project kan het als een zwarte doos beschouwd worden zodat het project nog steeds "electrisch" blijft. Tot zover de woordenklieverij (waarvoor ik een slechte reputatie heb, alhier :( )

Drukknoppen of aanraakschakelaars zijn er sowieso te kust en te keur in de handel. Voor een extreem voorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/32797754457.html?spm=a2g0o.productlist.… Overweeg om de aansluiting naar buiten te voeren, bv. op een kroonsteen, zodat er voor verschillende gebruikers aangepaste knoppen kunnen toegepast worden. Je zou zelfs, voor gebruikers die het met knoppen erg moeilijk hebben, herkenning van een fluittoon of een ingesproken stem kunnen toepassen. Dat is misschien een volgende stap, als je eenmaal iets hebt dat werkt, toch minstens voor sommige gebruikers.

Het apparaatje dat je toont is heel erg vatbaar voor het idee van de nokkenschijf: ik zie er zestien vakjes in, dus dan zou je er een ring moeten rond maken met 16 inkepingen erin. Die kan uit een 3D-printer komen, maar een prototype zou je net zo goed uit hout, mdf, of aluminium kunnen zagen.

Enne, dat je al jaren met een universiteit "werkt" zonder dat er iets van komt, dat verbaast me niet: dit is ver beneden het universitaire niveau, nogmaals dit is iets voor 16-17-18-jarigen.

Die knop grootte is perfect! En verschillende gebruikers verschillende knoppen zou al helemaal ideaal zijn.

De termen zijn bij mij nog niet helemaal bekend dus sorry daarvoor.

Op 16 augustus 2019 10:38:38 schreef 240diesel:
Sarcasme aan;

Lekkere hulphond trouwens die nog niet eens zijn eigen koekje kan pakken als je het hem opdraagt.

Sarcasme uit;
.

Je bent misschien sarcastisch maar sommige honden kunnen heel netjes 1 koekje van het blad af pakken met toestemming en de rest laten liggen ? helaas heeft niet elke hond zon goede zelf controle. Ik zou dat niet kunnen! Als een zak m&ms open is moet hij op. ??

Ik ben fan van de grote arcade knoppen! Als ik het me goed herinner van de arcade kasten die ik gespeeld heb zijn die knoppen niet zwaar er makkelijk in te "slaan" mocht je motoriek niet veel precisie hebben.

Geen ruitenwisser motor dus.

Stepper of DC motor dus?. Moeten beide met Arduino? Een beetje code kan ik wel en volgensmij zijn er genoeg voorbeeld scripts om te copieren.

Arduino zou sowieso helpen mocht er ooit geluid bij komen of andere functies. Elke cliënt is anders!

Arco

Special Member

Ik denk toch dat een buis met daarin een schroef het meest simpel en robuust is voor op een rolstoel.
Buis is simpel tegen de zijkant van de rolstoel te monteren en robuust.

Dat ronddraaiende apparaatje met 16 kamertjes is leuk voor thuis, maar ziet er niet echt stevig uit voor rolstoelmontage. (moet liefst niet iedere dag kapot zijn)
Daarbij zul je dat waarschijnlijk ergens voorop moeten monteren, wat me ook niet fijn lijkt voor de 'berijder'...

Je kunt alles binnenin de buis monteren (met schakelaar)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou echt alsnog je eerst druk maken om de dispenser zelf, en daarna kun je de motor of de aansturing eens proberen. Want eerst een arduino bouwen voor iets wat nog niet bestaat lijkt me een beetje verkeerdom.

Als je zoekt op de useless box, zie je dat het allemaal prima te bouwen is met een paar schakelaartjes.

Dit is ook stof tot nadenken:
https://www.bol.com/nl/p/united-entertainment-drievoudige-cornflakes-d…

[Bericht gewijzigd door maus0611 op vrijdag 16 augustus 2019 11:42:38 (33%)

Die useless box is inderdaad een grappig ding, in plaats van dat handje laat je een theelepel omhoogkomen door een bakje koekjes.
Grote kans dat er steeds precies 1 koekje op de lepel blijft liggen.

Hier nog wat (enge) inspiratie voor prototyping met lego;

Dat mindstorm computertje moet je niet van terugschrikken, dat kan voor van alles vervangen worden áls er al een computer nodig is. Lijkt mij namelijk een enorme overkill......

https://youtu.be/MRDxj8oO4eA

Nogmaals het gaat mij niet direct om het duwen van het snoep of het transport naar het handje, ik probeer mee te denken over manieren waarop je simpel van start kunt gaan met experimenteren.

Er bestaan ook fora voor technisch lego, misschien kan je daar ook eens deze uitdaging neerleggen?

Op 16 augustus 2019 12:58:06 schreef 240diesel:
Die useless box is inderdaad een grappig ding, in plaats van dat handje laat je een theelepel omhoogkomen door een bakje koekjes.
Grote kans dat er steeds precies 1 koekje op de lepel blijft liggen.

Hihi ik hou niet van kansen! Ook een kans dat het anders loopt of klem komt te zitten :D

Technisch Lego is een leuk idee als eerste opzet ja al is het wel zonde van het investeren want ik moet altijd een 2e prototype maken om te testen met honden.. want Lego is zo opgegeten ?

Op 16 augustus 2019 11:40:21 schreef maus0611:
Ik zou echt alsnog je eerst druk maken om de dispenser zelf, en daarna kun je de motor of de aansturing eens proberen. Want eerst een arduino bouwen voor iets wat nog niet bestaat lijkt me een beetje verkeerdom.

Als je zoekt op de useless box, zie je dat het allemaal prima te bouwen is met een paar schakelaartjes.

Dit is ook stof tot nadenken:
https://www.bol.com/nl/p/united-entertainment-drievoudige-cornflakes-d…

Ik vind het wel fijn om me meteen te verdiepen in meerdere aspecten die er aan te pas komen. Zeker omdat ik er geen ervaring mee heb. Jullie weten vast alle opties uit je hoofd ;) ik niet

.

Dit is ook stof tot nadenken:
https://www.bol.com/nl/p/united-entertainment-drievoudige-cornflakes-d…

Dit lijkt me heel lastig bij het laden van maar 1 koekje.

Op 16 augustus 2019 11:39:45 schreef Arco:
Ik denk toch dat een buis met daarin een schroef het meest simpel en robuust is voor op een rolstoel.
Buis is simpel tegen de zijkant van de rolstoel te monteren en robuust.

Dat ronddraaiende apparaatje met 16 kamertjes is leuk voor thuis, maar ziet er niet echt stevig uit voor rolstoelmontage. (moet liefst niet iedere dag kapot zijn)
Daarbij zul je dat waarschijnlijk ergens voorop moeten monteren, wat me ook niet fijn lijkt voor de 'berijder'...

Je kunt alles binnenin de buis monteren (met schakelaar)...

[bijlage]

Ah ja ik snap wat je bedoelt met het bevestigen. Maar kun je zulke schroeven ergens kopen of moet ik creatiever nadenken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

kun je zulke schroeven ergens kopen

Valt zo'n schroef niet te 3D-printen? Eventueel stukje bij beetje?

moet ik creatiever nadenken?

Denk aub niet in termen van wat je moet, we zijn sowieso al overberegelneefd. Maar het kan nooit kwaad, nee :)

Jullie weten vast alle opties uit je hoofd

Welnee, we zijn eerder een zootje Willie Wortels bij elkaar :) zodat we altijd wel iets weten te bedenken. Af en toe zelfs iets zinnigs :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 17 augustus 2019 16:11:32 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Dergelijke schroeven zijn prima met een 3D printer te maken.
Alleen iemand vinden die dat voor je kan doen dan ben je al een heel eind.
Hmm b_f_m was sneller. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.