Transistor voorversterker met goede eigenschappen.

de LM723, je gaat dus een oude man wakker maken. Ik heb vanmorgen hetzelfde gedaan. Die kerels van vroeger waren toch veel sterker!
De uA741 kan ook 44V hebben volgens de datasheet.
Zie mijn gedachtenkronkel, de rimpel zit onder 1mV
Sorry, had de verkeerde knop hieronder voor een edit.

Ik heb ook nog een poging gedaan om met een besselfilter de referentiespanning rimpelvrij te krijgen. Ik kom niet onder de 300uV rimpel.

[Bericht gewijzigd door hennep op woensdag 28 augustus 2019 15:13:53 (19%)

reading can seriously damage your ignorance

Ik ben er ondertussen achter dat de uitgang van een actief filter niet stabieler is dan de voedingsspanning van dat filter. Beginnerslessen die jij niet meer nodig hebt, ik dus nog wel.

Met nog meer filtering, ook op de voeding van de opamp, kom ik in de simulator op een rimpel van minder dan 10uV.

Ik ben benieuwd wat je nog allemaal gaat uitproberen als je je favoriete hobby, administratie klaar hebt.
Voor mij was het een leuk dagje spelen met de simulator.
Hierbij het resultaat

[Bericht gewijzigd door hennep op woensdag 28 augustus 2019 16:01:30 (100%)

reading can seriously damage your ignorance

Hi hennep, :-)

Nop, nog steeds meer administratie te doen.
Nu heb ik mijzelf verboden administratie te doen na 18:00 zodat ik mijn klanten geen foute facturen ga sturen. :-)
Dus... straks heb ik meer tijd voor deze electronica.
Vanavond zal ik je simulatie testen.

Ik wardeer het trouwens zeer dat jij en anderen meewerken aan dit projectje!

Hieronder een hele prille opset van de gelijkrichting en de voorlopige 40V spannings begrenser die verder goed werkt.
Onder de ingestelde limit is de verbruikte stroom nihil.

http://www.bramcam.nl/Trafo-40V-Limiter-01.png

Of de limiter zo blijft weet ik nog niet, zal ook nog wat andere begrensers testen maar ik weet nu al dat deze niet zo mooi begrensen als deze schakeling.
Maar misschien werkt een VDR of dikke zener goed genoeg.
Ook wat betreft de Poly-Fuse ben ik nog niet zeker, komt allemaal wel erst eten en dan de eerste opset doen met b.v. een LM723.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Heb je gezien dat er tijdens het opstarten 30mA door de tl431 gaat, 2.5 A door de 2SA1943
Ik heb in de simulatie dan wel de 150 ohm belasting toegevoegd die in jouw eerdere schemas stond

reading can seriously damage your ignorance

Als je R2 door een smoorspoel vervangt heb je minder rimpel en meteen een lagere uitgangsspanning, zolang er iets belasting is.

Hi,

rwk
Dat kan, maar dat is niet "simpel" probeer maar eens een een smoorspoel te kopen van zeg 300mA
en dan heb ik het nog niet over de kosten van die smoorspoel.
Ik heb met 5Ω die ik gebruik als de hoofdtelefoons versterkertjes ook gebruikt worden dan is die 1V ove de 5V een hele mooie oplossing.
Er is in dit ontwerp een constante stroomafname, net als bij de vele buizenversterker en zo'n smoorspoel is daar heel goed op zijn plek, maar dus te duur.

hennep
Ik heb een 1Ω weerstand in de collector opgenomen om te kunnen meten welke stromen er lopen bij het inschakelen.
Hier is zichtbaar als de voeding onbelast is hoe de spanningen en stromen verlopen.
Blauw is de spanning op de tweede elco en de weerstand tussen de twee elco's is hier 10Ω
Na 5,5 Div treed de limiter met de TL431 in werking, dat is ook goed te zien aan de gele trace,
de rimpel is de die op de tweede elco staat als er stroom getrokken word.
Daarom zie je de rimpel dus optreden op het punt dat de blauwe trace bijna 40V bereikt.
Er zijn verder geen stroompieken te zien voor en als de begrenser in werking treed.
http://www.bramcam.nl/PowerOn-ShuntReg.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Het zal een glitch van de simulator zijn geweest. Die heb ik wel vaker bij het starten.

Maar over simpel gesproken. Het was mij nog niet eerder opgevallen dat je een trafo met dubbele wikkelingen hebt. Kun je niet veel eenvoudiger een spanningsregelaar/opamp op de halve voedingsspanning zetten. De noodzaak voor een 44+V opamp valt dan ineens weg.

Die methode van "sinken" vind ik ook niet echt handig voor iemand die jouw schakeling wil nabouwen. Probeer maar eens exact dezelfde trafo, of een met dezelfde spanning, te vinden.

reading can seriously damage your ignorance

Op 28 augustus 2019 13:13:53 schreef blackdog:
De ongeveer 1,4x die zou verschijnen over de eerste buffer elco is alleen in theory.
De praktijk is altijd anders, de Ri van de trafo en de drempel van de brug (welke meer dan 0,7V per diode is onder belasting) maken dat je berekening niet meer klopt...

Deze morgen heb ik eens een opstelling gemaakt met een:

Shaffner (zo'n platte) 24vac 160mA en een belasting van 330Ω
Sec gaf gemeten 28.6Vrms en op de elco 32.1Vdc en de I=96mA

Erea trafo sec 24Vac 300mA zelfde gelijkrichter/belasting
Gemeten sec. 28.5Vrms op elco 35.6Vdc I=106mA

De oorzaak dat de berekeningen niet kloppen komt door het feit dat er geen sinus meer uit die trafo's komt.
Die Shaffner gaf een blokgolf uit, daar was van een sinus niks meer te merken.
Die Erea was veel beter, die had enkel nog afgeplatte toppen.

Dus berekenen is 1 ding, de realiteit een andere.

LDmicro user.

Hi,

Veel voorkomend problemen bij nabouw!
Wat betreft de trafo heb je misschien een punt, maar ik heb gekozen voor een type van een grote Europese fabrikant: Block.
De eigenschappen van die trafo en type nummer staan in een foto die ik al heb laten zien van de trafo's.
Iedereen hou er rekening mee dat ik nog niet klaar ben met het voedingsdeel en nog kan beslissen een andere versie van de Block trafo te nemen.

Mijn schakelingen die ik vaak laat zien op dit forum hebben meestal een goede performance en dat heeft soms zijn consequenties.
Gebruik de onderdelen die worden aangegeven, zomaar een b.v. trafotje er in hangen enz, enz, mag van mij,
maar dat is dan wel het probleem van de bouwer en niet die van mij.

Een 2SC5200 vervangen door een 2N3055 omdat je die hebt liggen, ga je gang nabouwer, maar kom niet klagen dat het niet werkt...
Ik doe mijn best om met zoveel mogelijk standaard onderdelen iets moois te bouwen en als een nabouwer er anders over denkt, kan allemaal. :-)

Opbouw lineair regelaar
Een LM723 regeling kan "zwevend" worden opgebouwd, dan heb je de limiter niet nodig, maar nog geen idee of de schakeling zal voldoen.

Opamp voedings opbouw
Bij bepaalde opbouw met een opamp en powertransistor kan je met een lagere opamp voedingspanning werken, welke zelfs ver onder de buffer elco spanning kan zijn.

Maar ik probeer nog steeds het zo uit te voeren dat het simpel is en de goede performance heeft en dat is knap lastig.

Nog even over de piekspannings limiter, gisteren in de bak TVS diodes gekeken en ik had meerdere 1.5KE 18A (18V Unipolair)liggen en ben daar even mee wezen testen.
Daar twee van in serie gezet en aan de E3612A voeding gehangen, als de 39 of 43V versie ook zo mooi begrenst, dan kan deze diode de TL431 schakeling vervangen als deze nodig zou zijn.

Maar eerst dit!
Ik zou nog wat laten zien aan vooral MGP maar hij had het ondertussen zelf al uitgezocht. :-)
Hier een paar foto's die hier over gaan en wat extra dat ik toch nog moest aanpakken.

Als eerste hoe de ruwe spanning er uit ziet op de in serie geschakelde 2x 15V wikkeling, toppen, wat bedoel je met Sinus toppen! :-)
De rede is dat vooral de kleinere transformatoren een nogal hoge Ri hebben, dat is de oorzaak van de afgeplatte toppen.
Zelfs de Netspanning is aan de bovenzijde afgeplat, maar natuurlijk niet op de manier zoals in onderstaande foto.
http://www.bramcam.nl/Trafo-Scoop-Pictures-06.png

En dan nu een probleem dat ook nog moest worden aangepakt en dat is het probleem dat als de dioden in en uit geleiding komen en de transformator eigenlijk twee slecht gekoppelde spoelen zijn.
Door het in en vooral uitschakelen ontstaat flinke ringing, hier weergegeven in een scoop plaatje van de scoop in de "Envelope" mode.
Dit is om de ringing pulsen gaat te laten zien met de in verhouding lange tijdbasis om de Net-Sinus goed in beeld te brengen.
Zonder de Envelope mode waren de pulsen slecht te zien.
http://www.bramcam.nl/Trafo-Scoop-Pictures-01.png

Nu eerst even het schema dat gebruikt werdt voor deze testen.
Er zijn twee RC netwerkjes te zien, zowel aan de ingang van de trafo als ook aan de uitgang van de trafo.
Waarom nu twee RC netwerken!!! de trafo windingen zijn zeer slecht gekoppeld in de hogere frequenties, welke frequentie? komt zo.
http://www.bramcam.nl/Trafo-Scoop-Pictures-05.png

Dit is wat er gebeurd als je geen maatregelen neemt tegen de resonantie die optreed en welke rond de 95KHz ligt.
Jaja 40V piek :-)
http://www.bramcam.nl/Trafo-Scoop-Pictures-02.png

En zo zie de overgang er uit bij goede demping.
Ik heb ergens een document hoe je de optimale demping kan berekenen, maar ik heb het hier Empirisch gedaan.
Door de zeer slechte koppeling rond de 95KHz resonantie frequentie zal je beide kanten van de trafo moeten dempen.
De RIFA die aan de ingang zit had ik voor de hand liggen, maar deze is niet uitgemeten, wat er uituindelijk aan de 230V kant komt bepaal ik later.
http://www.bramcam.nl/Trafo-Scoop-Pictures-03.png

Dit is de spanning die valt over één van de diodes in mijn 1-A brugcel, de groene trace heb ik gebruikt om de "0" aan te geven.
Dit is dus de weergave van één diode, de diode drop van ongeveer 0,9V heb je uiteindelijk 2x.
Als ik de 2x 15V trafo blijf gebruiken kan ik nog bijna 1V trafo spanning winnen als ik krap in mijn dropout spanning zou zitten door Schottky dioden te gebruiken.
http://www.bramcam.nl/Trafo-Scoop-Pictures-04.png

Mooi, dat was het weer even, duidelijk genoeg?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 29 augustus 2019 15:16:37 schreef blackdog:
Veel voorkomend problemen bij nabouw!
Wat betreft de trafo heb je misschien een punt, maar ik heb gekozen voor een type van een grote Europese fabrikant: Block.

Mijn Shaffner trafo gaf nog een slechter beeld, die Erea een beter beeld maar was dan ook 2X te zwaar.

Vandaar dat uw schakelingen door een gewone hobbyist niet na te bouwen zijn, je gebruikt veel teveel speciallekes ;)

LDmicro user.

De scopeplaatjes 3 en 4 die van de resonatie op welke punt in de schakeling is dat gemeten?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Bert_Camper

Golden Member

Bram,
Zoals altijd weer een mooi verslag over erg mooie elektronica. Hulde!
Ik mis wel zogenaamde anti ratel condensatoren over elke gelijkrichtdiode in de orde van 10...100nF. Als C3 dichtbij de gelijkrichtbrug zit, kun je eventueel 2 condensatoren uitsparen.
Ik vermoed, dat de afgeplatte secundaire spanning ook komt door de slechte koppeling van primair naar secundair in de trafo (Lekzelfinductie).

Groeten, Bert

Hi,

benleentje
Ik heb in een foto een circel gezet en daaronder dus de ingezoomde versie.

Als je kijkt naar het aantal vertikale divisies geeft dit eigenlijk al aan dat over de uitgang van de trafo is.
De foto is genomen met de 200mA belasting, anders schakelen de de diodes te weinig of goed de eefecten te kunnen zien.

Bert
Het RC netwerk is de anti ratel schakeling :-)

Eten staat op tafel!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Bram,

Dat je het RC netwerkje daar voor gebruikt, wist ik eigenlijk wel. Probleem blijft volgens mij dat, als de diodes niet geleiden, er geen HF verbinding is tussen de schakeling en de bron. In "alle" consumenten producten zul je zien dat er condensatoren over diodes zitten. Dat gaat vaak wel over apparaten met een gevoeligheid van 1uV.
Meet die ringing eens met 10nF keramische conensatoren over de brug, stel ik voor.

Groeten, Bert

RAAF12

Golden Member

Op 29 augustus 2019 19:10:14 schreef Bert_Camper:
In "alle" consumenten producten zul je zien dat er condensatoren over diodes zitten.

Soms zitten er vier kleine weerstandjes (1.8Ω) in serie met elke condensator diode, gezien ooit in een netgevoede MD pre-amp. De diodes schakelen dan wat rustiger en zijn de harmonischen van de netfrequentie lager. Om zoiets uit te vogelen lijkt mij een LF Spectrum Analyser ideaal.

Hi,

Nog wat info over trafo gedrag, MGP had al aangegeven dat bij een wat groter vermogen trafo het er wat beter uit zag.
Ik ga hier nu even een stapje verder en dat is een ringkern van 30V 120VA en dan zie je wel een ander plaatje.
Natuurlijk zijn ook hier de toppen afgeplat, wat ik al zij, er zijn altijd afgeplatte toppen omdat de Netspanning er al zo uitziet.
Als mijn haar binnenkort goed zit, zal ik mijn "Reguvolt" uit de opslag halen.
Dat is een Netspannings conditioner zeg maar een resonerende trafo op 50Hz met ook nog wat regeling er in om ook de uitgangsspanning wat stabieler te houden.

Maar goed terug naar onderstaande plaatje, ook nu weer ongeveer 230V op de prima zijde.
De pp spanning is nu rond de 92V en de afplatting is veel minder.
Hou er wel rekening mee dat dit dus een 120VA ringkern trafo is en niet een vol belaste 10VA EI kern.
Deze meting hieronder zijn uitgevoerd met rond de 200mA als belasting.
http://www.bramcam.nl/Trafo-120VA-30V-01.png

Mooi dus veel minder afplatting (Lagere Ri) en er valt nog iets op...
Dit is de uitgang van de trafo zonder dat het RC netwerk geplaatst is!
Er is geen enkele ringing zichtbaar.
De ringkern heeft namelijk een veel strakkere koppeling tussen de primaire en secondaire wikkelingen, dit zowel magnetisch als capacatief, dit maakt het ringen een stuk moeilijker.
Ik kan geen ringing dedecteren, ook niet sterk ingezoomd.

Natuurlijk kan ik niet aan Bert zijn verzoek voorbij gaan. :-)
Hier weer de Block VC 10/2/15 trafo en zoals Bert vroeg 4x 10nF over de brugcel, zoals je dus veel in apparatuur ziet.
Oordeel zelf...
http://www.bramcam.nl/Trafo-10VA-30V-01.png

Dat is voor deze trafo dus geen goede oplossing, dit is met het extra bijgeplaatste RC netwerkje, wat nu zijn werk minder goed kan doen door de ook aanwezige 10nF condensatoren.
http://www.bramcam.nl/Trafo-10VA-30V-02.png

Hier ben ik een stuk ingezoomd, er is nog 1 slinger te zien.
http://www.bramcam.nl/Trafo-10VA-30V-03.png

Wel je dus beide bewerkstellen (ringing trafo dempen en hf koppeling) dan zal je de onstoor componenten zo moeten aanpassen dat er geen slingering meer optreed
en dus zoals Bert zegt er altijd een HF connectie blijft bestaan.
Of ik het daar helemaal mee eens ben zoals Bert dit uitlegt weet ik nog niet, we laten dat voorlopig even over aan het onbewuste deel van mijn brein :-)

Raaf
Jouw opmerking zou misschien een goede oplossing zijn voor deze trafo.

Wat deze metingen mooi laten zien is dit, je kan wel een hoop algemeenheden in je hoofd hebben, van zeg bij mij 50 jaar electronica ervaring,
maar je loopt toch regelmatig tegen dingen aan die niet aan die algemeenheden voldoen.
Als ik b.v. kies voor een 15 of 30VA ringkern of EI trafo, dan moet de ontstoring dus duidelijk anders.
Nog een rede om je aan de aan gegeven onderdelen te houden in een schema, daar je mag aannemen dat de ontwerper zijn werk goed heeft gedaan.

Ook als je kijk naar het werk wat ondermeer hennep heeft verzet door zijn spice simulaties waar ik blij mee ben.
Ook geeft het aan, zoals een van de laatste spice simulaties van de spannings begrenser,
dat er bij "echte" metingen bepaalde zaken zoals de door hem aangegeven inschakel piekstromen niet voorkomen in mijn metingen van de schakeling.

Spice liegt regelmatig tegen je, maar dat doet ook de digitale scoop ook, verkeerd ingesteld en je ziet de ringing bijna niet als je naar de trafo uitgang kijkt.
Ik kijk bijna altijd eerst zonder filtering op de scoop en vaak ook op snelle tijdbasis standen om te zien of er daar iets aanwezich is dat ik niet wil.
Als ik dan de plaatjes voor jullie ga maken, gaat er net zoveel filtering aan zodat de signalen er schoon uitzien zonder ruis of prut.
Meestal zie je in de rechter bovenhoek van mijn scoopplaatjes de resolutie door de filtering, meestal zit dit rond de 10 a 11 Bit.
Dus als je zelf metingen doet, doe het dan met het "raam" open, dan zie je op je scoop altijd meer ruis dan in mijn "tekstboek" plaatjes!

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Volgens blz. 37 RIAA pre-amp uit 303 Schakelingen deden ze het daar zo:

De waardes in het schema R20 1.8Ω C20 22n gelden waarschijnlijk alleen bij de daar toegepaste trafo. Er zit ook nog een joekel van een elco op de output.

Teruggebracht tot een 1 positieve en 1 negatieve regelaar valt dat schema zeker onder de noemer simpel.
De filters op de brugcel in combinatie met blackdog's pi filter laten in de simulator ook weinig over van de 1000V spike.

reading can seriously damage your ignorance

Hi,

Hier onder het eerste ruwe schema waar ik vandaag me wil gaan testen.
Zoiets teken ik meestal in sPLan nadat ik eerst wat krabbels op papier heb gedaan.

Er zijn een aantal zaken nog niet geregeld in dit schema, maar daarom zeg ik dus ook dat dit de eerste ruwe versie is. :-)

http://www.bramcam.nl/PreAmp-PSU-01.png

Eerste voorlopige uitleg.
De opamp waar ik mee ga starten is de NE5534a.
De opamp voeding komt van een eigen diode D3 en buffer elco C12, D12 begrenst de voedingspanning.
D3 C12 enz is misschien niet nodig omdat Q1 een PNP is en als de basisweerstand goed is gekozen van Q1 dan blijft de uitgang van de opamp mooi binenn zijn commonmode range.

De 10V referentie wordt uit de uitgang van deze schakeling gevoed, hierdoor hoef ik geen extra rimpel onderdrukking te maken.
Er is niet een echt stabile voeding nodig voor de referentie, precisie is hier in het geheel niet aan de orde.
Het mag in principe de goedkoopste versie van een 10V referentie zijn, de rede dat ik hier nu een referentie gebruik,
is dat ik een lage ruis wil hebben en dat gaat niet goed met normale zeners, misschien met de LM329 aleen gaat de gain van de schakeling naar meer dan 4x.
Dar resulteerd dan ook weer in meer ruis, daar dat de ruis van de zener ook zoveel versterkt wordt.
Maar wie weet, probeer is de schakeling toch nog met een LM329.

OK, na de de 10V referentie of de LM329 Zener komt een Low Pass filter met C2 en C3 welke de ruis de uit de referentie spanning komt flter met een kantelpunt van rond de 0,3Hz.

De opamp is dus een NE5534a en daarachter een PNP power transistor met een gemiddelde hFE van rond de 110x.
De basis weerstand die nu als 5K6 is aangegeven bepalen samen met R10 van 10Ω de kortsluitstroom,
ga er vanuit dat dit ook nog aangepast wordt na mijn metingen.

C5 en C6 dienen voor de loop compensatie, deze voeding moet "gewoon" stabiel zijn,
er is een constante belasting dus ik hoef niet te gaan voor een snelle reactie tijd.
Door gebruik te maken van een snelle PNP power transistor heb ik wel meer marge in de loop compensatie
en ik heb de mogelijkheid de opamp extra te compenseren door C5.

Tijdens het typen zie ik dat er een diode over de referentie nodig is zodat er geen reverse spanning kan optreden door lading van C2 en C3 bij het uitschakelen.
Verder is ondanks de ingebouwde dioden aan de ingang van de NE5534a toch een serie weerstand nodig aan de -ingang van de opamp,
want er is aardig wat lading aanwezing in die twee elco's.

Maar goed ondertussen zie ik al weer zoveel dingentjes dat ik niet aan bouwen toekom. :-)

Dus ik hou het hier even bij en hoor weer graag jullie opmerkingen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi,

Toch even snel de LM329 Zener versie getekend, zie plaatje hieronder.
http://www.bramcam.nl/PreAmp-PSU-02.png

Shoot @ It! :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ah, een variant op de Jung super regulator en de Jung/Didden superreg van Lineair Audio.

Hi markce,

Ja daar lijkt het wel een beetje op, de Zener versie heb ik vergeten de gain weerstanden aan te passen, komt wel bij de volgende revisie. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Bram,
Vooral de combinatie van de twee schakelingen valt op. Geeft niet, beter een goed voorbeeld genomen.

Je durft wel, zomaar een audiofiele voeding op CO en dan vragen: shoot-it...

Ga je ook nog meten aan jouw versie?

Groet, Mark

De voeding van de opamp zou ik voorzien van 2 dioden.
Dus ook eentje tussen de andere wisselspanningaansluiting van de gelijkrichter Br1 en pluszijde van C4 of C12.
Voordeel:
De rimpelspanning over C4 wordt dan ruwweg gehalveerd en de grondfrequentie wordt verdubbeld naar 100 Hz.

Hi markce, :-)

Met dit soort schakelingen ben ik al heel lang bezig, voor ik de documenten van Jung en Didden had gezien.
Ik zie het als een ruis en prut arme voeding voor een specifieke toepassing.
Wat ik al aangaf is dat ik geen extra aandacht zal besteden aan zeer goed dynamisch gedrag omdat als de hoofdtelefoon uitgang
is toegevoegd de max stroom 210 mA zal zijn en er weinig variatie in de verbruiks stroom zal voorkomen door de Klasse-A instelling.

Hieronder de bijgewerkte versie en zal nog wat uitleg geven.
http://www.bramcam.nl/PreAmp-PSU-03.png

D1 en C4 in dit schema zorgen voor een voeding die een lagere rimpel heeft en een wat hogere DC spanning dan de spanning op C3.
R5 en D3 zorgen er voor dat de opamp bij inschakelen niet een te hoge spanning zal krigen omdat de belasting op dat moment dan lag is.
R5 en C7 zorden voor extra rimpel/stoorspanninnings onderdrukking.

Geen ide of ik R6, R7 C5 en C6 al had uitgelegt.
Deze componenten filteren de ruis uit de LM329 Zener.
R7 is 10x hoger in waarde dan R6 hierdoor staat er overR7 een grotere spanning dan over R6 door de lekstroom van C6.
Dit resulteerd in maar een kleine spanningsval over R6, C5 ziet dus maar een hele kleine DC spanning over zig.
Hierdoor is de lekstroom door deze condensator heel laag.
Mijn hoofd LAB-10V Referentie heeft ook deze techniek toegepast en werk al een jaar of 6, 365 dagen. :-)

R4 steld de LM329 in met ongeveer 2,4mA.
D2 lijkt misschien wat vreemd, deze diend er voor de elco's leeg te trekken als de uitgang laag wordt.
Nu zit de Cathode aan de uitgang vast, maar in eerste instantie zat hij vast aan de Opamp voedings aansluiting.
Daar zit wat variatie op en ook als staat deze diode in sper en de AC impedantie van C5 en C6 zijn laag, vond ik dit toch niet zo galant.
Het vorodeel is nu ook dat als de uitgang wordt kortgesloten ook de spanning op de -ingang omlaag gaat
en dit helpt al het goed is de uitgangsstroom te beperken, alleen weet ik niet goed hoe de ingangen van de opamp zich gedragen bij de optredende lage commonmode spanning, we zullen het zien.

Door de dikke 2SA1943, de relatieve hoge waarde van de basis weerstand en R2 van het Ripple filter wordt de kortsluitstroom toch al beperkt.
Als C10 nog wat kleiner kan dan zal ook de piekstroom binnen de perken blijven.

Loop compensatie
Deze wordt verzorgt door C8, C10 en C9.
C10 diend er voor dat de relatieve hoge waarde geen roet in het eten gooit i.v.m. de capaciteiten aan de basis van de 2SA1943.
Deze waarde hoeft dus alleen da basis capaciteiten te compenseren ander zijn deze basis capaciteiten samen met de waarde van R10 een mooi Low Pass filter.
En een Low Pass filter geeft dus "Lag" dat is vertraging, net als de gene die denken dat je hier ook een standaard PNP powertor te kunnen gebruiken...
Alle vertraging binnen de loop van de opamp maakt het moeilijker de schakeling goed stabiel te houden,
dus R10 en de basis capaciteiten van de 2SA1943 en de Ft maken dat er meer dan de standaard compensatie nodig is voor deze schakeling.

De NE5534a is vanauit de fabrik zo gecompenseer dat hij goed stabiel is vanaf 3x versterking, ik zit op ruim 4x met deze schakeling.
Maar ik heb wel extra componenten binnen de loop zitten, dus C8 die de opamp extra kan compenseren is hier waarschijnlijk echt nodig
en ook als je rekening houd met de volgende opmerking overde opbouw van deze schakeling.

R8 en R9 stelen dus de uitgangsspanning in en de gain is hier ruim 4x om de bijna 7V van de Zener naar ongeveer 30V te brengen.
Ik heb mijn best gedaan om de ruis uit de LM329 te filteren, maar omdat ik dus 30V nodig heb, versterk ik dus ook de ruis ruim 4x.
Dat is verdomd zonde :-)
Door C9 nu b.v. 1uF te nemen wordt de AC gain vanaf zo'n 5Hz weer 1x, daar gaat je ruis! ja naar beneden dus alleen de 1/F
zou dan nog wat beter kunnen door C9 nog groter te nemen.

Doordat de AC gain nu weer 1x is geworden kan ik de Radio Controle Dienst op de stoep verwachten als ik geen maatregelen neem om de loop stabiel te maken.
Daarom staat nu C8 in het schema nu kan ik de opammp "overcompenseren" zodat het weer een stabiele schakeleing wordt.

markce
Natuurlijk ga ik er aan meten zodat jij en de anderen mee kunen genieten van mijn fouten :-)

Nu gaar, ruim twee uur gelopen(sporten) en daarna gegeten, tekening aangepast en dit getyped, mijn elco is nu leeg....
Shoot!

Groet,Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.