Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

Dubbele diode met gemeenschappelijke kathode gaat niet op een enkele chip schijn het, dan moeten er twee chips in en dan wordt het te duur.

Ha rwk,

Volgens mij zijn die met het nieuwe proces Silicon Carbide wel common kathode.
Ik ga eens kijken nieuw is germanium silicium daar horen we nog wel meer van.
Die laatste vindt ik wel spannend O-)

Aanvulling: vanuit mijn archief toch nog goed onthouden

2117679.pdf

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 1 oktober 2019 19:57:29 (14%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha electron920
Heb het gehoord van een leverancier, maar heb het niet op silicium niveau uitgevlooid, maar ben ook wel benieuwd.
Silicon carbide en germanium silicium technieken ken ik ook nog niet.

Kruimel

Golden Member

Op 1 oktober 2019 19:20:48 schreef rwk:
Dubbele diode met gemeenschappelijke kathode gaat niet op een enkele chip schijn het, dan moeten er twee chips in en dan wordt het te duur.

Klopt! Een Schottkydiode werkt met een barrièrelaag tussen een halfgeleider en een metaal, en metalen hebben alleen elektronen, en nooit gaten (dat kan alleen met halfgeleiders), dus het metaal dient altijd als N-gedoteerd materiaal (of de kathode). Ik weet niet hoe die SiC diode werkt, maar ik denk dat dit gewoon 2 chips zijn, misschien is er een nood aan technologie die common-cathode is omdat P-kanaals MOSFETs en IGBTs niet erg efficiënt zijn (blijkbaar door de mindere mobiliteit van gaten ten opzichte van elektronen). Germanium-silicium heb ik nog niet gezien. Let wel op dat de doorlaatspanning voor SiC dioden helemaal niet lager is dan die voor siliciumdiode van een normale spanning. In een laagspanningsbrugcel gaan ze geen voordeel opleveren (maar het blijft interessante techniek).

vergeten

Golden Member

Op 1 oktober 2019 17:57:29 schreef RAAF12:
En die twee diodes hebben allemaal de + gemeenschappelijk :-(

De meest gebruikte hebben inderdaad een common cathode (= plus)
Maar ze zijn er wel hoor met common anode (= min) wel even zoeken. :)

Deze dus: Common anode SDB10100PR
Die maakt samen met zijn tegenpool MBR20100CT een prima brugcel!

common cathode 44 "farnell" pagina's van 25 per pagina.

common anode 5 "farnell" pagina's van 25 per pagina.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 oktober 2019 20:18:50 schreef vergeten:
De meest gebruikte hebben inderdaad een common cathode (= plus)
Maar ze zijn er wel hoor met common anode (= min) wel even zoeken. :)

Vergeten, volgens mij ben je even ... vergeten wat cathode (min) en anode (plus) is. (of ik natuurlijk.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

@vergeten Wow, goed gedaan, ik ga er een echte brug mee bouwen! Deze heeft idd een gemeenschappelijke anode aansluiting (de - min- om een brugcel mee te maken)

Maar losse diodes is wel zo mooi warmte verdeling heb je in de hand.

@electron920 Die twee halve bruggen kunnen zo tegen de koelplaat geschroefd worden (indien nodig)

maartenbakker

Golden Member

De kathode bij een dubbeldiode is ook in mijn beleving de plus, net als bij een brugcel. Bij een enkele losse diode is die aanduiding verwarrender en ook al tientallen jaren geleden afgeschaft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 1 oktober 2019 20:27:22 schreef RAAF12:

@electron920 Die twee halve bruggen kunnen zo tegen de koelplaat geschroefd worden (indien nodig)

Wel een of beiden elektrisch isoleren waarschijnlijk.
Ik heb de datasheets niet bekeken op dat punt!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 1 oktober 2019 20:40:45 (77%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
flash2b

Special Member

Of een FCH20A10 (CC) en een FRH20A10 (CA).

Ook te verkrijgen in 2 andere uitvoeringen, parallel en anti-parallel, zie: http://www.thinkisemi.com/pdf/FRH20A10.pdf

[Bericht gewijzigd door flash2b op dinsdag 1 oktober 2019 21:14:14 (59%)

flash2b

Special Member

De kit is (afgelopen zaterdag 12-10) aangekomen.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191016_114024_resized.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191016_114704_resized.jpg
De PCB is netjes.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191016_114941_resized.jpghttps://www.uploadarchief.net:443/files/download/20191016_114957_resized.jpg

Ik heb niet gechecked of alle onderdelen er ook bij zaten, maar de grote onderdelen zijn er wel allemaal zo op het eerste gezicht.

Nu nog de tijd vinden om hem stap voor stap te bouwen en hem daarna aan de tand te voelen met mijn Siglent SDL1020X.

Kruimel

Golden Member

Mooi, houd ons op de hoogte. Mijn pakket is nog niet gearriveerd, maar dat zal binnenkort wel gaan gebeuren, die zullen op hetzelfde schip zijn vervoerd denk ik.

blackdog

Golden Member

Hi,

Net een tijdje goed gekeken naar het schema, de langste tijd was met betrekking de stroom en de spannings loop.

De stroom loop kan last hebben van varierende Netspanning omdat er alleen een zenet gebruikt wordt voor de nagatieve -6,2V.
Ook kan je last hebben van brom die nog op dit punt zou staan tijdens stroombegrensing, dit daar er een spanningsdeler is gemaakt tussen de "0" en de -6,2V, een extra elco zou dit kunnen oplossen als de brom bij stroombegrensig te hoog zou zijn.

Een groter probleem is de elco over de spanning sense weerstand R10 van 470Ω met 220uF er overheen, arme opamp ingang bij grote variaties aan de uitgang bij b.v. kortsluiting.
De ander condensator C5 helpt natuurlijk wel een beetje door een flink deel van de energie in de TL431 te dumpen...

Dan heb ik ook nog wat opmerkingen over de power sectie, de basis emittor weerstand R23 is te hoog in waarde, deze zou ik zo rond de 47 a 100&Omega afhankelijk van het type; nemen om de transistoren sneller "uit: te krijgen,
dit komt de loop stabiliteit ten goede.
Verder zou ik de TIP41 dierect aan de basis een 100Ω weerstand geven, ter voorkoming van oscilaties van de Darlington opbouw.

R19 van 7K5 zit over de uitgang i.p.v. aan een van de emitoren, beter nog is twee weerstanden te gebruiken van 15K,
iedere emittor één.
Hierdoor klopt je i-meter beter en is minder afhankelijk van de uitgangsspanning.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Die R19 op het schema is volgens mij R17 op de print en zit anders want het is 2x 2K2 2W. Ik moet het ff uitmeten hoe het precies zit, maar iig anders als op het schema.

De NTC is trouwens ook meegeleverd en is 10K.

Kruimel

Golden Member

Op 16 oktober 2019 13:19:38 schreef blackdog:
De stroom loop kan last hebben van varierende Netspanning omdat er alleen een zenet gebruikt wordt voor de nagatieve -6,2V.
Ook kan je last hebben van brom die nog op dit punt zou staan tijdens stroombegrensing, dit daar er een spanningsdeler is gemaakt tussen de "0" en de -6,2V, een extra elco zou dit kunnen oplossen als de brom bij stroombegrensig te hoog zou zijn.

Ik geloof dat er ook al werd gemeld dat een grotere capaciteit in de hulpvoeding werd aangeraden (en persoonlijk raad ik ook een brugcel in plaats van enkelzijdige gelijkrichting aan), maar de rimpel bij stroombegrenzing zou makkelijk te meten en rectificeren moeten zijn.

Een groter probleem is de elco over de spanning sense weerstand R10 van 470Ω met 220uF er overheen, arme opamp ingang bij grote variaties aan de uitgang bij b.v. kortsluiting.
De ander condensator C5 helpt natuurlijk wel een beetje door een flink deel van de energie in de TL431 te dumpen...

Hoe bedoel je? Die ingang zit toch tussen de 2,5V referentie en de massa van de opamp-voeding, mooi midden in zijn common mode bereik. Die massa hangt aan de positieve uitgang van de voeding toch? Net als de CO Labvoeding toch of zie ik het mis? Een LM358 zou 32V differentiële ingangsspanning aan moeten kunnen volgens de datasheet.

PS Ik was te ongeduldig, ik heb mijn pakje inmiddels ook gewoon binnen:

Ik zou van de meegeleverde componenten willen adviseren om de trimpotmeters, elco's en halfgeleiders niet gebruiken.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Dus eigenlijk alles behalve de weerstanden? Da's wel erg veel, en op basis van die andere kit zijn de halfgeleiders niet heel verdacht, en de grote elco had ik ook geen last mee (behalve dan dat die heetgestookt werd door de brugcel, wat hier ook zou kunnen gaan gebeuren). Tevens zijn deze printkroonstenen van het kooi-type, en hebben betere potentie om te doen wat ze moeten doen dan die blauwe "kabelknauwer" types die bij die andere kit kwamen. Die trimmertjes heb ik geen ervaring mee, maar die kan je makkelijk vervangen met een daarvoor afgestemd weerstandje.

Je eigen woorden uit dat topic:

Het lijkt er dus op dat er iets mis is met de TL081 die bij mijn kit geleverd werd. Wellicht heb ik hem mishandeld, maar misschien is er voor mijn voogdijschap ook al wat misgegaan.

De trim potmetertjes vervangen door een vaste weerstand lijkt me een prima idee.

Het vervangen van de transistoren en condensatoren door bekende merken van een vertrouwde verdeler kost je een paar tientjes.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Ja klopt, maar als je in dezelfde post verder had gelezen had je gezien dat het samen leek te hangen met de plek in het schema, en niet met de opamp:

Op 15 augustus 2017 00:09:26 schreef Kruimel:
edit: Ik heb even een aantal opampjes omgewisseld, en het lijkt er op dat de andere bijgeleverde opampjes dit probleem hebben, maar het ST exemplaar niet. Geen idee waarom, mogelijk is er ook iets aan het oscilleren. Als ik mijn scoop gemaakt heb zal ik dat eens proberen te achterhalen. Ik dacht eerst dat het een effect was doordat ik de opamp te zwaar belastte, mijn spanningspotmeter is maar 2kΩ ipv 10kΩ. In theorie echter zou dit moeten kunnen, en het bleek ook geen verschil te maken voor de referentiespanning toen ik de potmeter volledig ontkoppelde. Op dit moment hebben de opamps een offset van ~50mV als ze als referentiebron aan het werk zijn, maar niet elders in de schakeling, en ik kan niet verklaren waarom. Er gaat ook geen meetbare stroom de input pin in. De ST heeft op dezelfde plek een offset van 4mV. Wat gaat er hier mis? :?

Ik ben er overigens nog niet achter wat er mis was, alleen dat het met een OP07C goed was en dat dit als oplossing prima voldeed. Wellicht is de interne compensatie van de LM329 vergelijkbaar met die van de opamp (het is immers geen zuivere zener, maar er zit wat regelelektronica in) waardoor je oscillatie krijgt wat dan niet gebeurt met de (veel tragere) OP07, ik heb het uiteindelijk niet meer op de scoop bekeken. Het originele schema was anders, dus ik kan dit niet ondubbelzinning op de herkomst van de componenten schuiven. Ik had echter geen "echte" TI TL081 liggen om mee te testen, alleen een ST.

blackdog

Golden Member

Hi, Kruimel

Kijk eens goed, wat gebeurd er bij b.v. 30V uitgangsspanning als de uitgang wordt kortgesloten?

Denk ook eens aan de loop stabilisatie die twee elcos, die onderste elco over de 470 Ohm om de loop zo snel mogelijk te maken.
Maar wat doet die elco daar boven met het corectie signaal van de loop, dat gaat zover ik het nu zie, zo het raam uit.
De regeling zal zo traag als een slak op een teerton zijn...

Misschien een tekenfout, maar ik wordt hier niet warm van...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Misschien zie ik het mis, maar ik denk dat je het fout ziet om eerlijk te zijn. De condensatoren staan in mijn optiek tussen de massa van de hulpvoeding en +2,5V, en dat verandert niet bij een verandering van de uitgangsspanning. Als er kortsluiting ontstaat zal het C7 zijn die een puls geeft op pin 5, maar die is "maar" 1µF. Ze hebben alleen dat aardsymbool suboptimaal getekend, in de CO voeding is de massa op de pluspool van de uitgangsspanning, en hier is dat punt niet helemaal niet gemarkeerd, maar is de aarde aangesloten op de negatieve pool van de uitgangsspanning. Die wordt dan gemeten via de pot op J2.

Het is niet een ideaal schema en wellicht zie ik iets fout, ik zal er morgen nog wel een keer naar kijken. Het nut van twee seriegeschakelde condensatoren is mij ook niet duidelijk, misschien zorgt dit ervoor dat de uitgangsspanning langzaam opkomt bij het inschakelen van de hulpvoeding? Anders hadden ze de inverterende ingang van U1B ook wel meteen aan de pluspool van de voeding kunnen hangen. Die weerstandsdeler van R9 en R10 lijkt verder nergens voor nodig...

blackdog

Golden Member

Hi,

Kruimel, jij hebt gelijk, ik zit fout. :-)

Ik ben al bezig met een verdere omschrijving, maar geen tijd om het redelijk foutloos te posten. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Op 16 oktober 2019 14:32:59 schreef flash2b:
Die R19 op het schema is volgens mij R17 op de print en zit anders want het is 2x 2K2 2W. Ik moet het ff uitmeten hoe het precies zit, maar iig anders als op het schema.

Op de print staat 2x R17 waarbij ééntje R17 is en de andere R19. Verder is waarde in het schema 7K5 terwijl op de print 2K2 staat en ook 2K2 aanwezig is als onderdeel.

Circuit rond U4 en C8 is alleen nodig om een externe V/A meter te voeden.

Voor ik ga bouwen ga ik het schema nog checken met de print, ik hoop dat Kruimel dit ook gaat doen.

Kruimel

Golden Member

Waarschijnlijk zal ik dat tijdens het bouwen doen in plaats van ervoor, anders verlies ik mijn interesse voor ik überhaupt begin. :) Ik hoop er dit weekend mee bezig te gaan.

blackdog

Golden Member

Hi,

Kruimel legt het verder goed uit C7 injecteerd vooral bij hogere uitgangsspanningen te veel energie in de +ingang van U1B.
De ingang wordt voorbij de voedingspanning gedrukt vooral bij grote variaties t.g.v. b.v. kortsluiting of in de stroombegrensing gaan van de voeding.
Een serie weerstand van 1K, direct aan pin-5 en ook aan pin-5 twee dioden naar de opamp voeding lost dit probleem op.

De hele configuratie aan de -ingang van de opamp U1B begrijp ik niet helemaal.
R9, R10, C5 en C6 kunnen in principe weg, de schakeling blijft gewoon werken.
De rede zou kunnen zijn dat ze precies tot "0V" zouden willen regelen en met R9 en R10 een kleine offset(112mV) op de -ingang maken.
Een tweede optie kan zou zijn dat het helpt bij het in en uitschakelen ter voorkoming van spanningpieken bij het in en uitschakelen van de voeding.

Wat denk jij daar van Kruimel?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.