Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

miedema

Golden Member

Ha markce,

Dank voor de link naar het Labvoeding eigenschappen topic, ik heb dat topic zelf ook maar eens terug gelezen :-)

Ik denk dat je dacht aan deze post uit het Masterclock topic, waar ik de opzet van de voeding uitleg (met zobel netwerkje over de trafo).

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Op 9 november 2019 16:39:48 schreef markce:
In high-end audio wordt ratelonderdrukking al heel lang toegepast. Het zit zelfs in mijn zelfbouw audio preamp van 1990, 4 x parallel aan de gelijkrichtdiodes met elk een serieweerstand van 10E. Bron is publicatie Elektuur maar idee vrijwel zeker opgedaan bij Burmeister etc.

Hier kiezen ze voor lagere waarde's van de R. Altijd leuk om te weten wie de eerste was en vervolgens kijken waar het jatwerk vandaan komt....

@miedema
Klopt wat de ratelonderdrukking-C betreft ja. Ik heb ergens nog documentatie waarin gesteld wordt dat de secundaire parallel C beter werkt voor ratelonderdrukking dan de diode-parallel aanpak. Als ik het tegenkom post ik het.

Die link die ik gaf is voor voedingbouwers hier zeker zo interessant.

@raaf12
Ik had het nog niet teruggezocht, het was 1E8 in het oorpronkelijke ontwerp. Uit discussie rond de overigens uitstekende Elektuur audio ontwerpen van 1990-1992 is me bijgebleven dat ze daar sterk 'leunden' op ideeen van Burmester. Niet gek gezien de prijs en techniek van die high-end ontwerper/bouwer.

Misschien kan blackdog zijn geposte info over ratel-C's hier nog even linken.

blackdog

Golden Member

Hi,

Het document waar ik het over had betreffende Snubbers kan ik zo snel niet vinden, maar de gene hieronder is uitgebreid en duidelijk denk ik.

Dit is een artikel uit Linear Audio over Rectifier Snubbing

www.bramcam.nl/Diversen/LinearAudio-Rectifier_Snubbing.pdf

En iets van Eliot.
https://sound-au.com/articles/psu-snubber.htm

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op zaterdag 9 november 2019 20:30:47 (12%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb natuurlijk weer iets gedaan dat tegen alle regels in is,maar hier werkt het.
C tje van 100nf aan de basis tip 41 naar de gen.
Voor zover ik weet is de oscillatie verdwenen.
Misschien zijn er nu weer andere nadelen?

Gr marcel

bprosman

Golden Member

Misschien zeg ik iets heel doms maar is een actieve gelijkrichter (zie ze steeds vaker voorbij komen) geen optie ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi,

Weer even snel tussendoor...

bc108, zo moet het dus niet, je generatie verschijnsel is nu misschien wel weg, maar de snelheid waar je voeding de belasting varities mee corrigeert ligt nu op straat!!!

Dit is de meest gemaakte fout bij mensen die met voedingen bezig zijn, op onzinnige manieren compenseren i.p.v. het probleem oplossen :-)

Het probleem is de te kleine fase marge!
Dat maakt dat je voeding genereerd, dat is het probleem dat moet worden opgelost.

Zoek met een zoekmachine naar dit: phase margin opamp

bprosman
Ik heb in een voedings topic van mij al laten zien een opset van een gelijkrichter met een LT IC dat hier voor gemaakt is.
Werk perfect, alleen gaan veel gebruikers hier dan weer zeuren dat het te duur is. :-)

Dus ja, als je weinig verliezen wilt in de gelijkrichting is dat een goede weg.
Maar test altijd of je toch niet een Zobel netwerk nodig hebt over de secundaire trafo wikkeling.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedoel je mosfets die aangestuurd worden door een 50 hz bron?
Lijkt mij een hele luxe oplossingen voor het ratel probleem.
Ben nu al bij dat ik van die nare oscillatie af ben.
Vraag me wel af of er geen nadelen aan zitten?

Gr marcel

Ik had al een vermoeden.
Dank je wel

blackdog

Golden Member

Hi,

Kijk voor gelijkrichter info bij deze pagina van mijnNA-01 voedings topic over de gelijkrichting.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/110029/12#highlight=na+01

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Net heb ik even de 'scoop aangesloten en inderdaad, ook hier oscillatie, in dit geval ongeveer 500kHz (zal wel liggen aan de specifieke meetopstelling en belasting etcetera, mijn schakeling is sowieso al niet meer helemaal "fabriek"). Ik heb de 1µF condensator over de spanningspot verwijderd en R23 verlaagd naar 22Ω en toen was het probleem volledig weg. De 100Hz laadpulsen zijn wel een gedrocht echter, dus de volgende actie is het verplaatsen van de sensepunten.

Wat betreft de discussie over het ratelen: is er in dit geval überhaupt een probleem geconstateerd? Als je een ultra-stabiele voeding wil hebben is het aanschaffen van een €15,- voedingskit natuurlijk niet een ideaal begin. Meet eerst eens of je de ratel-effecten kan waarnemen en kijk daarna maar eens of je iets wil aanpassen. Zo ja, voeg dan een paar condensatortjes toe en kijk of het werkt. Zo niet, dan kijken we te zijner tijd wel verder. Als we nu een hypothetisch probleem proberen op te lossen is dat misschien een wat inefficiënte besteding van de tijd. Een actieve gelijkrichter is handig, maar om totaal andere redenen (want die zijn efficiënter, niet per definitie minder ratelig).

Ha bc108,

Die was ik vergeten je vraag omtrent het oscilleren :+ ik kan het schema even niet printen dus moet ik steeds terug naar de openingspost van @flash2b.
Nu heeft @blackdog je al gewezen op een mogelijke complicatie en het is aannemelijk dat je voeding op andere punten niet prettig meer werkt.
Voor het advies zoek het even op..... die is misschien iets te kort door de bocht ik weet niet hoeveel ervaring je heb als je in de beginnen staat is opzoeken een maar begrijpen een tweede ;(

Misschien hebben de andere bouwers dit probleem ook gehad en getackeld en kunnen je advies geven.
Ik wil niet zeggen dat jou aanpak heleaal verkeert is door een condensator als probe te gebruiken en een lijntje te belasting kan je wel een idee opdoen in welke richting je moet zoeken.
Maar ik ben het met @blackdog eens zomaar een condensator ergens bij plakken is niet de oplossing dit geldt ook voor je gelijkrichter (brugcel).
Waar ik het met @kruimel overhad is exact het zelfde zomaar een condensator over een diode levert zelden het gewenste resultaat.
Als de condensator te groot is veroorzaakt je transiënt minder ringen maar wordt meer uitgesmeerd over de tijd waardoor je over een groter deel er last van heb.
Beter is te kiezen voor een soft recovery diode of nog beter een ultra soft recovery schottky diode dan heb je geen condensatoren nodig.

Dit geldt ook voor het snubber netwerk over de trafo overigens dienen beide compensatie methodes dienen voor het verbeteren van de EMC waarde en zelden of nooit voor je voeding zelf.
Daar waar problemen ontstaan is het EMI en heel vaak de print opbouw/ bedrading/koppeling met het chassis of het netsnoer.
Dus buitenom naar binnen en dan kan je zoeken tot je een ons weegt |:(
Ook het netfilter wat je wil toepassen is een goede oplossing minder straling naar buiten is minder ongewenste koppeling.
Maar let er dan wel op dat je netsnoer ver genoeg van je kastje ligt anders heb je weer een ongewenste koppeling tot stand gebracht.

Ha @kruimel,

Dan heeft @bc108 een mooi aanspreek punt ;) ik lees vaak in dit topic audio ratelen als ik het goed vertaal nu moet ik bekennen dat ik dat nog nooit heb gehad weet jij hoe dat zich uit staat dat dan op de DC uitgang :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 10 november 2019 12:55:56 schreef bprosman:
Misschien zeg ik iets heel doms maar is een actieve gelijkrichter (zie ze steeds vaker voorbij komen) geen optie ?

Die past niet op de print maar dat zou wel op te lossen zijn met een hulpprintje. Wat je bespaart aan een coole gelijkrichter met minimale verliezen is misschien niet zo relevant want de dissipatie in de serietransistor op de koelplaat gaat gewoon door. Ik heb het niet doorgerekend hoeveel % efficiënter zo'n active gelijkrichter is in een regelbare serievoeding.

Kruimel

Golden Member

Net heb ik de senselijnen verlegd, en de voeding op deze manier eens aan de testbank gehangen. De 100Hz rimpel is nu volledig weg, dus dat is een flinke stap vooruit en wat mij betreft een essentiële aanpassing die nodig is om dit een mooie voeding te maken. Ik heb ook de 1µF condensator C7 over de spanningspot verwijderd. Toen ik die terug op de pads van de footprint drukte zag ik een mooie ~400kHz sinus op mijn scoopscherm verschijnen, dus het lijkt wel essentiëel dat die niet geplaatst wordt. Hier een sfeerbeeld:

Van links naar rechts: 1: spanningsmeter met de uitgangsspanning waarmee ik test, 2: mijn Ksger soldeerbout die veel beter is dan ik had verwacht, 3: de voeding zelf met twee trafo's en een koelblokje, 4: de stroommeter en 5: uiterst rechts (de helft van) mijn 'dummy load' met zijn 'voeding' van 10 Ni-MH AA cellen. Mijn 'scoop staat buiten beeld (want net zo groot als alles op deze foto samen).

Op 10 november 2019 14:11:11 schreef electron920:
Dan heeft @bc108 een mooi aanspreek punt ;) ik lees vaak in dit topic audio ratelen als ik het goed vertaal nu moet ik bekennen dat ik dat nog nooit heb gehad weet jij hoe dat zich uit staat dat dan op de DC uitgang :?

Om eerlijk te zijn heb ik er ook niet heel veel eerstehands ervaring mee, maar de piekjes kunnen wel opgepakt worden door gevoelige nodes in je schema. In dit geval zit de transistor in de buurt van je transformator, en zou je het op deze manier kunnen oppikken, maar het betreft hier alleen een TIP3055, en niet (bijvoorbeeld) een Darlington (een TIP142 bijvoorbeeld, die in dit ontwerp zelf logischer was geweest). Zelfs deze basisstroom is niet een heel hoogimpendante node in het schema (als je tenminste de B-E weerstand verlaagt). Ik denk dat als je dit had gedaan bij die CO labvoeding het merkbaarder zou zijn geweest. In audioversterkers is het wel relatief makkelijk om het hoorbaar te maken door de schakeling in de buurt van de print te houden, maar ja, dan moet je de kast wel openschroeven en dat is wat mij betreft geen geloofwaardige 'user case'. Ik voeg de condensatortjes wel altijd toe als voorzorg omdat het simpel en goedkoop is om te doen, maar als ik gewoon meet met mijn 'scoop zie ik veel grotere storingen die vaak uit ongerelateerde (en onvindbare) bronnen komen. Omdat ik een brug van een oud project had gebruikt zitten er in mijn geval al 4 47nF filmcondensatortjes op mijn brugcel gesoldeerd (je ziet ook hoe stoffig het ding is geworden):

De rateldiscussie is wat mij betreft wel een beetje een storm in een glas water, want je moet er wel last van hebben om het te willen oplossen. Daarentegen is het logisch om dit juist in je voeding al opgelost te willen hebben, want meten is wel frustrerend als een essentiëel deel van je opstelling (je voeding) deze storingen in je schakeling introduceert. Misschien zouden we moeten stellen dat als je de meetapparatuur niet hebt om het probleem in deze voeding te constateren, je het waarschijnlijk ook niet zal merken.

Hoi electron920

Dank je wel voor de adviezen.
Die ratel is niet mijn grootste zorg.
Het oscieleren wel ,condensator 100nf kan er weer af .
Kruimel heeft de R23 verlaagd naar 22 ohm
Word de stroom niet te groot door R23 moet ik hiervoor een 1watt exemplaar gebruiken?

Al met al weer wat geleerd
Het kon aleen maar béter worden (slechter kon niet) :)

Kruimel

Golden Member

Die 100nF zou ik inderdaad verwijderen, de oplossing die je hebt gekozen is elektronisch gezien een beetje "vies" en theoretisch gezien ook niet daadwerkelijk de oplossing van het probleem (in theorie wordt je schakeling er niet stabieler van, in 'real life' wel doordat opamps niet perfect zijn). Het verlagen van R23 is in theorie ook niet de oplossing van het probleem, deze weerstand zorgt ervoor dat de TIP3055 transistoren sneller kunnen uitschakelen. Grote transistoren die zullen als ze in geleiding zijn een zekere hoeveelheid negatieve ladingsdragers in de basisregio hebben die ervoor zorgen dat de stroom niet direct zal stoppen als je stopt met het toevoeren van positieve ladingsdragers (in de vorm van basisstroom). Daardoor reageert de transistor traag met uitschakelen en zal je regelsysteem overcompenseren door de basisspanning van de stuurtransistor omlaag te brengen. Als intussen de stroom voldoende afneemt zal het een tijdje duren voordat je opamp weer het beoogde instelpunt heeft bereikt en dat spelletje herhaalt zich dan. Die basisstroom van de vermogenstransistoren is echter niet de enige traagheid die roet in het eten kan gooien van de regellus, dus deze oplossing is een beetje slag in de duisternis. Noem het een 'educated guess' en niets zegt dat dit in alle omstandigheden zal werken. Wat ik wel zag was dat het verwijderen van C7 nodig was voor stabiliteit.

edit: Een normale 1/4W weerstand is nog steeds goed voor R23, de spanning erover zal waarschijnlijk de 1,5V niet overschrijden, waardoor de dissipatie rond de 0,1W zal liggen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Net gestopt met werken en dan is het nu tijd om jullie te helpen :-)

Dit is het schema waar de aanpassingen op staan om de voeding goed stabiel te krijgen en ook dat hij bij dynamische belasting goed reageert.
Let goed op! C5 in het schema is verwijderd!
Ook is de serie schakeling van R5 en C4 weggehaald.

Verder zijn er een paar onderdelen bij gekomen, eigenlijk niet speciaals als je naar vele voedings ontwerpen kijkt.
De compensatie zit direct over de opamp dat is de 12K weerstand en de 180pF condensator samen met de extra 3K3 weerstand.
Deze compensatie heb ik geleend van mij NA-01 voeding. :-)

Verder is de uitgangselco 220uF geworden in een Low ESR uitvoering.
Kruimel zijn aanpassing heb ik in een aangepaste versie toegevoegt.
Als je C7 verwijderd gebeuren er twee zaken, de versterking van de voeding varieerd met de stand van de potmeter.
Ten tweede is vooral bij de hogere uitgangsspanning de ruis uit de voeding flink hoger,
omdat de schakeling de ruis van de opamp en de referentiespanning versterkt.

De elco C5 zorgte er voor dat dat de voeding een slechte dynamische performance had, dit was even zoeken hoe dit slechte gedrag aan te passen.
De Harrison opset van deze voeding moet zelfs met een LM358 vrij goed kunnen werken en dat was in het begin dus niet,
dit door de domme sense aansluitingen op de print en dus condensator C5.
Deze C5 geeft een soort meekoppeling omdat de Ri van de ccondensatoren en de printbanen natuurlijk niet "0" Ohm zijn.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-34.png

.
Hier kunnen jullie zien waar de print onderbroken kan worden om de compensatie voor de U-Loop aan te brengen.
Het stukje printbaar tussen de twee sneedjes moet dus verwijderd worden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-30.png

.
Hier zijn de aanpassingen te zien die rond de opamp gedaan zijn, C5 zit onder het oranje kader.
De 12K en de 180pF condensator zweven een beetje boven de print en zitten zeker niet aan pin-3 van het IC als lijkt dit op de foto wel zo.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-33.png

.
Zo ziet het er nu uit achter op de klemmen, aleen zou de condensator op de onderste kabelschoentjes moeten zitten,
maar dat geeft maar een minimaal verschil in puls gedrag.
Ook is goed zichtbaar dat ik een kwaliteits condensator gebruikt heb.
De zwarte kabel in mijn RG59 coax die naar mijn meetinstrumentarium gaat, en zit vast aan de zelfde punten als de sens bedrading.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-31.png

.
Deze foto is genomen voor ik de aansluitingen helemaal klaar had, de bovenste twee kabelschoentjes van de + en de - aansluiting zijn de stroomvoerende draden.
De onderste twee zijn de sens draden en daar zou ook de elco aan vast moeten zitten, foutje bedankt! :-) maar wat ik al aan gaf, het verschil is minim.
De laatste aanpassing die hier nu dus niet zichtbaar is, is deze: de bovenste kabelschoentjes heb ik een klein beetje omhoog gebogen,
zodat deze niet tegen de sens aan kon komen.

Als je uitgebreid metingen hebt gedaan aan Ri van b.v. voedingen, dan weet je ondertussen wel waar je allemaal op moet letten ter voorkoming van meetfouten.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-32.png

Is het nu klaar, nee! :-)

De U loop is zo voldoende stabiel bi jverschillende uitgangsspanningen en belastingen.
Nu moet er nog gekeken worden wat de stroomloop doet als deze in werking komt.
Je mag naturulijk niet de spannings loop wat kwaliteit betreft zijn nek omdraaien omdat de stroomloop niet correct werkt,
ik ga geen "bc108-achtje" toepassen, maar David Jones kon er ook wat van, net als Gerry Sweeney en zovel anderen die je kan vinden via de zoekmachienes.

Dus er komt nog meer aan, net als nog wat uitleg hoe het kan dat ik van die mooi schone plaatjes heb van mijn dynamische testen. :-)
Er ligt hier op tafel weer wat onderdelen klaar voor wat meetfilters.

Als je met een breedbandige scoop meet en je hebt dan ook nog last van vereffenings stromen en het magnetisch veld van de trafo die troep uit het 230V in je print induceert,
dan wordt het een kunstje om van die mooie plaatjes hier te laten zien.

Laters dus meer!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ah kijk, weer een bijzonder complete bijdrage, daar kan ik niet tegenop, beide in inhoud en kwaliteit (niet te vergeten de fotokwaliteit). :)

Op 10 november 2019 17:44:47 schreef blackdog:
De elco C5 zorgte er voor dat dat de voeding een slechte dynamische performance had, dit was even zoeken hoe dit slechte gedrag aan te passen.

Volgens mij is dit niet zo, de node waarop je meet zou een stabiele spanning moeten voeren ten opzichte van de massa van de hulpvoeding, onafhankelijk van de aanwezigheid van deze elco. Als deze invloed heeft op de dynamische stabiliteit is er in mijn optiek sprake van een secundair effect. Misschien heeft die wel invloed op het inschakelgedrag, houd er rekening mee dat hij misschien diende om te garanderen dat de opamp uitgang laag was bij het opkomen van de voedingsrails van de hulpspanning!

blackdog

Golden Member

Hi,

Kruimel, natuurlijk heb ik het in en uitschakel gedrag niet vergeten. :D
Dat komt later nog wel als de rest goed werkt.

Omdat de impedantie op het knooppunt niet "0Ω"is verslechterd dit sterk het dynamisch gedrag.
Uitgebreid getest :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ok dat snap ik niet helemaal. Op de frequenties dat het hier om gaat zou een lastcapaciteit van 440µF in essentie toch als kortsluiting kunnen worden gezien? De statische impendantie is natuurlijk hoger, en in het ideale geval zou de impendantie op dit punt gelijk zijn aan de andere ingang, maar die varieert doordat die node een potmeter bevat. Ik denk dat ik deze wijziging eens moet beschouwen in de context van de andere aanpassingen die je hebt gedaan.

Intussen heb ik ook een paar beelden gemaakt van het "ratelen" zoals eerder beschreven, maar nog niet getoond. Omdat alsnog te doen heb ik een schakeling gebouwd met een 20V bloktrafo, een brugcel, een bank condensatoren van 12.000µF en een 'dummy load' die een stroom trekt van 2,5A aan de secundaire kant. Er zitten nogal draden aan, dus het is geen geoptimaliseerde schakeling, maar het voldoet:

Nu heb ik een analoge scoop, dus het is niet zo gedetailleerd als ik eigenlijk zou willen, maar het basisprobleem is nu al wel zichtbaar. Zodra de condensatorbank gaat opladen vlakt hij de top van de sinus volledig af, maar zodra energie in de lekinductie op is zie je een kort piekje naar 0V (ik heb de nullijn één divisie omlaag getrokken wegens het ingebrand zijn van mijn scoopscherm).

Onderstaand is een ingezoomd beeld van het slingerverschijnsel. Dit beeld is wat minder goed omdat het een opname is op het schermgeheugen van mijn scoop, waar het licht een beetje uit aan het raken is. Omdat de jitter in het signaal te groot is kan ik het niet zonder de geheugenfunctie zichtbaar maken. Ik kreeg het niet voor elkaar om te triggeren op een ander punt in het signaal dat dichterbij de daadwerkelijke puls was. Met een digitale scoop kan je triggeren op het 'event' zelf en de direct voorgeschiedenis meepakken, maar dat kan op een analoge niet... ;(

Vooralsnog heb ik niet kunnen verklaren waar de korte stap naar 0V vandaan komt (misschien een reflectie of zo), maar de amplitude en flanksteilheid (tr<<1µs) van dit signaal spreken boekdelen. Dit is gemeten op de trafo-aansluitingen, dus je kunt je voorstellen dat het best mogelijk is dat dit uitstraalpotentie heeft, zeker als één van de terminals op aarde wordt/is aangesloten.

Op het moment ben ik er nog niet helemaal aan toe om helemaal te gaan karakteriseren hoe het signaal zich gedraagt, maar ik heb de puls kunnen terugvinden door capacitieve koppeling naar de scoopprobe over de gehele secundaire schakeling. Ook heb ik een filmcondensator aangesloten direct over de terminals van de trafo, en vastgesteld dat de frequentie van de gemeten puls dan vermindert, maar dat de amplitude bij 1µF nog steeds duidelijk zichtbaar is op de scoop. Het zal wat experiment vereisen om dit op een zinvolle wijze te relateren aan daadwerkelijke storingen, maar op dit punt lijkt het er dus op dat het meetbare common-mode storing veroorzaakt. Ik heb met een kortgesloten probe geen magneetvelden kunnen oppikken, dus het lijkt een capacitief eerder dan een inductief verspreid probleem te zijn.

Let er op dat deze trafo een bloktrafo is met gescheiden kamers, dus de capaciteit naar de primaire is klein, maar de lekinductie is groot. Capaciteit naar de primaire kant veroorzaakt potentiële common-mode storingen, en de lekinductie is samen met de parasitaire capaciteiten in je brug de oorzaak van het ratelprobleem. Blackdog heeft een ander exemplaar van dit type hier eens gekarakteriseerd (hij heet er "Baco 1x20V 70VA").

Ik word er een beetje stil van ... :)
Maar mijn voeding werk nu wel naar behoren
Dank voor de goede uitleg en voorbeelden.
(Kruimel, Bram en electron920) _/-\o_
Ben benieuwd wat er nog meer aan verbeterd word
Als ik alles ingebouwd en aangesloten heb
En werkend heb plaats ik wat foto's

Gr marcel

Ha Kruimel,

Goed bezig :D leuke meetopstelling redelijk veilig.
De foto's daar is niets mis mee duidelijk te zien welke diode of brug gebruik je ?
Mijn ervaring is dat een netfilter zeker ook bij dit experiment op zijn plaats is voor zo'n opstelling gebruik ik een standaard euro netfilter.
Maar in mijn uiteindelijke ontwerp gebruik ik mijn eigen ontwerp.

Duidelijk de transiënt en het ringen (gedempte trilling) je opmerking over het naar nul gaan begrijp ik niet of is dat het puntje midden in de blok :? je moet niet vergeten dat je alle events door elkaar meet.
Ook met een digitale scope wordt de weergave vertekent hier voor zal je een real time scope willen gebruiken.
Maar dat terzijde hoe groot is de amplitude en hoe heb je de probe aangesloten je heb al gezien dat de capaciteit de zaak beinvloed.
Als je een klein beetje de uitslingering kan opmeten dan kan je een snubber netwerk berekenen.

Maar heb je nu een ratel :? ik bedoel heb je die puls op je DC uitgang als je naar zo'n pulsje wijst wordt ie al bang ;)
Kijk even welke diode je gebruik en welke condensatoren dat zijn er wel veel.

@bc108,

Goed te horen dat je succes heb geboekt als je de voeding voor algemeen gebruik heb is de rest niet zo van belang meer denk ik.
Als alles netjes regelt en je kan spanning en stroom instellen en bij belasting geen brom of te veel ruis.
Je kunt de condensatoren over de brugcel gebruiken ik weet alleen geen goede waarde dan moet ik zo'n plaatje als van @kruimel zien maar ik denk dat 1nF.....10nF de recovery piek genoeg dempt.
Ga je nog een netfilter bouwen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Inderdaad was ik vergeten te vermelden welke brug ik gebruikte, whoops! :-D Het betreft een KBPC1010 van "DC" (datasheet, maar het logo lijkt te verschillen, bij mij staat er gewoon een vette gecursiveerde "DC" op). Ik heb dit eerder gezien met vermoedelijk een andere brugcel, dus het effect zal waarschijnlijk niet uniek zijn aan deze brug.

Een netfilter kan, maar ik meet nu zonder om het probleem te vinden natuurlijk. Tevens vind ik een netfilter geen goede oplossing van het probleem, we genereren de storing namelijk nog steeds als we het filter toevoegen, en snubberen lijkt me ook een goedkopere oplossing.

Houd er rekening mee dat het signaal gecentreerd is één divisie onder de middenlijn, dus op de polen van de transformator gaat de spanning dus van circa 23V direct naar 0V en dan weer naar 23V en ringt dan weer richting iets van 17V. Die eerste sprong naar 0V en terug kan ik niet verklaren op basis van het begrip dat ik had van wat er gebeurt. Over de transformator staat (natuurlijk) geen diode, dus dat het precies 0V wordt vind ik verdacht, ik zou denken dat het zo negatief wordt als dat er energie voorhanden is, en dan direct over zou gaan naar een gedempte trilling richting de instantane spanning van de sinus.

PS Deze puls verdwijnt niet als je er naar wijst, sterker nog, als je de probe los neemt van het signaal blijft die zichtbaar. Er zit nu een Velleman 60MHz probe op ingesteld op x10 verzwakking want mijn scoop heeft niet genoeg bereik om het signaal überhaupt op x1 weer te geven, dan valt het buiten het scherm.

edit: Dat puntje is een foutje op het geheugenscherm, dat was geen signaal, dat staat er altijd als ik de geheugenfunctie van het scherm activeer.

RAAF12

Golden Member

Om te bekijken bekijken wat er precies gebeurd heb je waarschijnlijk een LF spectrum analyser nodig. Die gelijkrichtdiodes produceren veel harmonischen die maar gedeeltelijk de nek worden omgedraaid door de aanwezige filtering, is my educated guess :-)