Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

Ha RAAF12,

Ja dat valt niet mee :o het ligt er aan welke diodes gebruikt worden.
In eerste orde is het daar opletten een diode als een slak is prima maar dat zijn de power silicium diodes allemaal het gaat om een lage Qrr.
Om de Qrr te verlagen is jou foto van de diode weerstand combinatie goed (voor lage stromen) verder zoals door diverse vermeld een condensator over de diode maar niet te groot.
Door de condensator parallel aan de Cj Co te schakelen wordt de recovery frequentie omlaag gebracht en uitgesmeerd een langzame puls betekend minder RF inhoud.
Dit is ook te doen door twee diodes parallel te schakelen even mee experimenteren.
Verder is de puls AM gemoduleerd door de net frequentie de trafo in combinatie met de vier diodes vormen een balans modulator :? er ontstaat een nogal vreemd spectrum dat kan je nauwelijks op de spectrum analyzer zien en op een scope analoog of digitaal al helemaal niet :(
Ik denk dat dit de ratel is waarover gesproken wordt.

In tweede orde kan je een subber netwerk over de trafo plaatsen deze R,C of R,C,L combinatie moet zorgvuldig gekozen worden en is afhankelijk van de Qrr dus de sper eigenschappen een en ander is door @kruimel uitgelegd.
Belangrijk met dit soort ontkoppel netwerken is dat je vrij van massa blijft dus geen vuile stroom door je retour pad.

Ik heb vandaag een en ander gemeten en het topic van @blackdog en @heer miedema op de lees lijst gezet.
Verder 4 voedingen besteld alleen ga ik ze op de accu gebruiken maar in eerste instantie praat dit iets makkelijker want het schema is niet zo goed leesbaar.

De wijziging/aanvulling welke @blackdog heeft aangebracht prima (niet aan gerekend komt nog) maar ik durf bijna wel te zeggen dat dit een slip of de pen is...... misschien daarom zo goedkoop te vroeg printen gemaakt :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo electron920

Heb even wat onderdelen van een sloopprint gehaald, komt van een f.o
Ik zag net dat er een pootje af gebroken was van de spoel.
Geen probleem heb er nog zat.
Mijn vraag is zijn déze waardes ook goed voor de ring kern trafo, het is nog al een joekel.

Is me opgevallen dat sommige filters ingeblikt zijn (straling veld van de spoel??)
Condensator zijn 1uf, spoel weet ik zo nog niet

Gr marcel

Ha bc108,

Daar kan je een simpel net-filter mee maken tevens die zwarte (Thermistor) voor soft aan ;)
Het inblikken is een must anders werkt het niet goed vaak zie je uit kosten overweging een en ander los op de print maar dan is de behuizing van metaal.
Zo'n net filter is een beperkte oplossing loopt lang niet ver genoeg door in frequentie maar voor deze voeding en de omstandigheden in gebruik prima.

De randaarde kan je aan het chassis verbinden maar je voeding print de elektronica niet aan de kast verbinden of een bewuste keuze maken door middel van een klink randaarde ---- chassis.
Wel kan je een condensator van de retour vaak de min (-) van de voeding naar de randaarde monteren.
Bedrading niet strak tegen het chassis maar er boven bijvoorbeeld door middel van geïsoleerde afstandhouders i.v.m. capacitieve koppeling.

Op de voeding print is een omkeer beveiliging aanwezig in de vorm van een diode deze zou altijd in combinatie met een zekering gebruikt moeten worden of op je kastje of in je snoer.
Als je een bron (accu) verkeert om aansluit wordt de zekering getriggerd door de diode en opgeblazen dit werkt redelijk toch is de kans aanwezig dat de condensator over de uitgang beschadigt wordt beter is een sensor en een relais.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha Henk

Dat is snel, hele nuttig tips.
Dat blik om het filter, moet dat ook van een bepaalde kwaliteit zijn ? M.u of zo?

Aan een relais heb ik ook zitten denken.
Maar als ik kijk naar de voeding voeding van black dog is het weer tegen alle regels in?

Ha bc108,

Tja... dat is wel heel chic als je dat heb ik heb wel tape dat is veel gemakkelijker bakje van printplaat en tape er over :)
Het gaat er om dat je de common mode spoel redelijk van de trafo houd.
De rest is ook niet magnetisch afgeschermd dan is dat de bekende vlag... 8)7

Een relais aan de uitgang is heel nuttig in mijn voeding wekt het als volgt als je de voeding aan zet wordt het relais aan de ingang in bedrijf gesteld dit is een soft start pas als de voeding gestabiliseerd is ongeveer 500mS wordt de uitgang door gezet.
Het relais aan de uitgang dient tevens als omkeer beveiliging ik meet de spanning op de uitgang klemmen in twee kwadranten als ik op de plus pool een negatieve spanning meet >1V gaat de beveiliging in.
Dit kan je ook later er bij bouwen maar het lijkt me voor dit type voeding veel te veel van het goede |:(

Ga je de condensator ook nog verplaatsen dit is heel nuttig @blackdog heeft een linkje naar zijn topic kijk daar eens heel leerzaam.
Ook de link van @heer miedema hier staan enkele fabrieks-voedingen getest.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Bc108, wat is eigenlijk het probleem wat je wil oplossen? Je kunt inderdaad een netfilter inbouwen, maar lost dat iets op waar je last van gaat hebben?

Op 10 november 2019 15:44:28 schreef Kruimel:
Misschien zouden we moeten stellen dat als je de meetapparatuur niet hebt om het probleem in deze voeding te constateren, je het waarschijnlijk ook niet zal merken.

Je meldt immers al:

Op 10 november 2019 20:57:07 schreef bc108:
Maar mijn voeding werk nu wel naar behoren

Afscherming en filtering zijn leuk, maar niet in het bijzonder nuttig als je niet weet waar je tegen afschermt, en vervolgens ook niet weet of het heeft voldaan. Mijn advies is niet lukraak af te schermen om problemen waarvan je niet weet of ze er zijn, en niet weet of ze door afscherming opgelost worden.

Aarden net zo, ik zou de kast aarden om veiligheid, maar de secundaire van je voeding er niet mee verbinden. Aarden van de (negatieve) uitgangsspanning op zich geeft ook problemen, zoals dat common-mode storing van in je schakeling of in de buurt opeens door je voeding naar aarde stromen, wat brom en storingen kan introduceren. Daarom zie je ook dat audio-apparaten (vooral gevoelige zoals pick-ups) vaak niet geaard zijn. Een voeding zou naar mijn inzien altijd moeten zweven ten opzichte van aarde totdat ik hem zelf, bewust, met aarde koppel. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een tweede voeding in serie schakelt?

@Blackdog & Kruimel ik begrijp het effect van het verwijderen van C5 niet helemaal. Ja C5 samen met C6 vormen een 110 uF load voor de TL431. Maar dat zou volgens de application notes geen probleem moeten zijn, en dat is volgens mij ook niet het onderwerp van jullie discussie.

blackdog

Golden Member

Titatommeke,

In het kort even dit over C5, als deze weg wordt gehaald, heb je geen beinvloeding meer van de variatie op het referentie signaal direct naar de -ingang van de opamp.
Ja de AC informatie wordt gedeeld door de twee elco's in serie, dus de helft van het AC signaal komt op de -ingang van de opamp terrecht en dat geeft "meekoppeling" dus het foutsignaal wordt vergroot.

Dus grote belanting variatie geeft verandering van de uitgangsspanning.
Deze variaties komen vrijwel direct op de =ingang van de opamp terrecht maar ook beinvloed dit de TL431 Referentie door VR2 en R12.

Door C5 nu weg te halen wordt de -ingang niet meer veranderd door de belasting variatie, je hebt nu een Low Pass door R9 van 10K R10 van 470Ω en daaraan
een elco van 220uF parallel, dus dat punt blijft schoon. :-)
Als je het niet gelooft, ga dan ook goede dynamische testen doen met een zonder C5.

Nogmaals, er zal als de i-loop ook goed bevonden is door mij, gekeken worden hoe het uit en inschakel gedrag van deze voeding is, bc108 en anderen, het is dus nog niet klaar!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Ik heb zelf C5 ook niet verwijderd, maar ook geen uitgebreide stabiliteitstests gedaan. Blackdog had een afhankelijkheid van de lusstabiliteit gevonden en hem verwijderd, maar ik snap nog niet wat de reden was dat het invloed had. Ik denk dat we even moeten wachten tot hij weer wat tijd heeft om dat toe te lichten. Hij meldde al vrij druk te zijn, en deze dingen zijn vaak nogal tijdrovend om uit te werken. Ik kreeg niet de indruk dat het te maken had met de stabiliteit van de TL431 zelf.

edit: Crap, te lang gedaan over het typen... 8)7

Ah zo ( ik neem aan dat je de + ingang bedoeld). Als ik het goed begrijp varieert nu de + ingang doordat de verandering aan de uitgang via C6 en C5 gekoppeld wordt naar de + ingang / potmeter? Dat van het in koppelen van het referentie signaal twijfelde ik al over, dat is nu helder. Leuk om de speurtocht naar betere prestaties zo te volgen :)

Hoi electron920
Dat de min van de voeding niet aan de randaarde mag wist ik al.
Wat betreft de condensator verplaatsen,
Ik heb voor dat ik begon de opstelling laten zien hier op c.o.
Volgens ingewijden hier was daar niets mis mee .
Bedoel je soms de lange draden van de print naar de condensator en de brugcel?
Condensator verplaatsen kan wel maar dan heb ik weer van die lelijke gaten
Been nogal pietje precies :)
Kan op die plek natuurlijk wel een spelelement plaatsen voor de brugcel
En de Eelco s op de print wat groter nemen.
De beker elco is 10.000 uf is ook wel een beetje veel,komen de elco s op de print nog bij 2x2200 uf

Kruimel
Je heb wel gelijk wat betreft het ratel probleem, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als er een filter in komt ga ik er echt een mooi metaal kastje om maken .
En geen plakband :)

Elektron 920
Ik heb nog niet gekeken naar de post van miedema een black dog.
Komt nog wel een keer
Het hoeft ook niet in een keer af
Maar hegg houd me wel bezig

Gr marcel

Als ik mijn post nalees zie ik pas de fouten, 8)7

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 12 november 2019 20:44:44 schreef bc108:
Hoi electron920
Dat de min van de voeding niet aan de randaarde mag wist ik al.
Wat betreft de condensator verplaatsen,
Ik heb voor dat ik begon de opstelling laten zien hier op c.o.
Volgens ingewijden hier was daar niets mis mee .
Bedoel je soms de lange draden van de print naar de condensator en de brugcel?
Condensator verplaatsen kan wel maar dan heb ik weer van die lelijke gaten
Been nogal pietje precies :)
Kan op die plek natuurlijk wel een koelement plaatsen voor de brugcel
En de Eelco s op de print wat groter nemen.
De beker elco is 10.000 uf is ook wel een beetje veel,komen de elco s op de print nog bij 2x2200 uf

Kruimel
Je heb wel gelijk wat betreft het ratel probleem, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Als er een filter in komt ga ik er echt een mooi metaal kastje om maken .
En geen plakband :)

Elektron 920
Ik heb nog niet gekeken naar de post van miedema een black dog.
Komt nog wel een keer
Het hoeft ook niet in een keer af
Maar het houd me wel bezig

Gr marcel

Ha bc108,

Helder van de min was bekend @kruimel haalde dat ook nog even aan :)
De elco zit goed niets aan doen ik bedoel een andere condensator type X maar laat dat maar gaan.
Ik zal morgen een tekening uploaden van een zelfbouw net filter en dan geef ik aan over die condensator.
Het plakband wat ik gebruik..... dat was wat kort door de bocht dat is Mu metaal alleen aan een kant plakt het :) er zijn diverse sheets te koop.
Voor een prototype of zelf bouw is dit makkelijk te verwerken een massief bakje van Mu metaal is duur.

Ik heb geen idee welke tools je in de box heb of een scope tot je beschikking is dan kan je op de uitgang kijken of er geen rommel op zit.
Je kunt ook een condensator nemen en een weerstand om naar je audio versterker te koppelen dan kan je luisteren of je brom, ruis of iets anders hoort.

@kruimel,

Ik heb vandaag een meting gedaan aan een trafo met 4 keer P600A en 18.000 uF 34 V @ 4 A
Wat ik zie is een klein stukje vlak maar verder niets 1.28 V brom en ruis.
Deze diode is een soft recovery met een Trr van 2.5 uS en een capacitiet van 150 pF @ 1 MHz.
De diode brug die jij opgeef daar weet ik geen Trr van de capaciteit is 200 pF @ 1 MHz ik heb de data opgevraagd.
Als vuistregel is het volgens mij dat standaard silicium een Qrr heeft van 500nC en schottky een Qrr heeft van 50 nC.
Dus ook met de diodes die ik gebruik moet er genoeg RF energie vrijkomen :? ik zal morgen een andere trafo nemen net als wat jij gebruik die ik nu gebruik is mil. spec.
Kan je misschien nog eens kijken naar je opstelling !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Op 12 november 2019 21:39:10 schreef electron920:
Kan je misschien nog eens kijken naar je opstelling !

Dat heb ik zojuist gedaan, en ik heb even getest met een andere trafo van hetzelfde type, om uit te sluiten dat er iets mis was met het specifieke exemplaar dat ik had liggen, maar het gedrag is reproduceerbaar op de andere, met een andere brugcel.

Ook heb ik even getest met de grote ringkern die ik voorzien had voor mijn Xiaolin voeding, en daar was het effect een stuk minder makkelijk zichtbaar te maken. Er waren aanzienlijk grotere stromen nodig, die vervolgens mijn dummy load hebben genekt. Op 40V is de 'safe operating area' voor de meeste devices nogal belemmerend en minstens één van de gebruikte HUF75345 MOSFETs ligt nu in sluiting. Ik wist al wel een beetje dat ik de grens aan het opzoeken was en hoopte geluk te hebben, maar niet dus... ;(

In elk geval heb ik met de volgende opstelling getest, links de trafo, daarnaast een KBPC3504 van "GI" ( :? ), de 12.000µF condensatorbank van eerst en rechts daarvan een koellichaam met 2x4,7Ω weerstanden in serie (die ik niet heel lang kan belasten met de 160W die ze dan voor hun kiezen krijgen):

Ik heb vervolgens de scoop direct op de brugcel aangesloten. Men kan claimen dat het misschien korter verbonden moest zijn, maar ik heb geen kortere massakabel, en ik vermoed niet dat de frequenties waar het hier om gaat (lage MHz) daar niet echt van gaat profiteren (maar dat is verre van bewezen):

Dat leverde met de genoemde belasting van iets over de 4A op de secundaire het volgende beeld op:

Je ziet wel een beetje dat dit zo een beetje de grens is wat ik met de apparatuur die ik hier heb kan bereiken. Ik heb hier in de verticale richting iets kunnen inzoomen door het beeld wat te verschuiven. Dat had ik eerder misschien ook wel kunnen doen, maar daar was de amplitude van de storing aanzienlijk groter.

Het heeft er dus wel de schijn van dat het fenomeen gereproduceerd kan worden met een totaal andere trafo-/brugcelcombinatie, maar dat voor deze grote ringkern de energie in de puls niet zo groot is en er een aanzienlijke stroomsterkte nodig is om hem zichtbaar te maken (deze winding is "slechts" 5ARMS, en wordt hier dus wat overbelast met >4A na gelijkrichten). Het lijkt er ook op dat de stap in spanning hier aanzienlijk kleiner is (<1V), wat denk ik de voornaamste reden is voor de mindere energie in het piekje.

Wat ook opvalt is dat de piek zelfs met de ruststroom van de Xiaolin voeding van iets van 150mA bij de bloktrafo best goed terug te vinden is. Ik zet mijn geld daarom in op een merkbaar effect van lekinductie. Bij de ringkern was 1 of 2A nog niet genoeg om een fatsoenlijk beeld te krijgen van de resonantie.

Ik zie in de datasheet voor de P600A geen referentie aan een 'soft recovery', is dat niet gewoon een standaard diode?

RAAF12

Golden Member

Lekinductie heb je weinig bij trafo's met gescheiden wikkelkamers bijv zo'n 24V trafo van een Weller soldeerstation. Als die tijdelijke, draadgewonden belasting weerstanden te heet worden kunnen ze in een bak met water worden gelegd. Werkt goed!

Kruimel

Golden Member

Volgens mij is juist het tegendeel waar, transformatoren met gescheiden kamers hebben geen concentrische magneetvelden voor de primaire en de secundaire, waardoor de beide wikkelingen significante "eigen" magneetvelden hebben door de niet optimale koppeling. Dit is nog erger bij kortsluitvaste trafo's, bij magnetrons zie je zelfs de magnetische shunts zitten die dat effect genereren. Je hebt wel weinig capaciteit tussen de wikkelingen, dus minder last van 'common mode' storingen.

Nadat ik mijn 'dummy load' opblies heb ik wel even zitten te denken hoe ik de trafo voldoende kon belasten zonder speciale constructies op te gaan bouwen. Houd er rekening mee dat ik met deze metingen eigenlijk helemaal niet zo veel bereik, dus een opstelling bouwen speciaal om dit te faciliteren leek me een beetje overdreven en ik had niet zo een zin in ge-eikel met bakken water. Mike van mikeselectricstuff noemde de optie om het met water op te lossen al eerder, hij ging zelfs zo ver gewoon transformatordraad te gebruiken en dat in een bak te steken (best wel interessante link). Het leek me echter een beetje teveel gedoe om dat allemaal te gaan opbouwen, en heb gewoon een paar weerstandjes gepakt en geaccepteerd dat ik niet lang kon testen. De exacte stroomsterkte was in dit geval toch niet kritisch.

In elk geval is het bestaan van het effect zichtbaar gemaakt, maar de ernst ervan is nog totaal niet duidelijk, en zal dus nog moeten worden bewezen. Ik weet wel dat het als issue benoemd is in beide "The Art of Electronics" van Horowitz/Hill en "Audio Power Amplifier Design" van Self, dus ik neig te geloven dat het niet een strict denkbeeldig fenomeen is. Anderzijds weet ik niet of het in deze hobby-voeding een echte issue is, dus mochten er nog inzichten volgen kan er misschien nog het één en ander getest worden. Ik denk dat we de 'worst case' al hebben gevonden met de Baco bloktrafo, wat een goed begin is voor tests (en het scheelt dat die het vermogen ook niet heeft om mijn 'dummy load' op te blazen).

Ha Kruimel,

Ik heb vandaag ook nog wat metingen gedaan met een andere trafo 34 V @ 4 A gaat goed ik zie nu de recovery puls maar geen ringen.
De puls is heel stijl ik kan de flank niet zien dus hier zit veel RF energie in :P
Maar de amplitude is niet groot in eerste instantie zou je er geen aandacht aanbesteden.
Aan de DC kant over de condensator zie je niets meer dus zoals ik al schreef je te voeden apparaat ziet dit effect niet direct.
De storing wordt (indien aanwezig ) door EMI veroorzaakt maar ik verwacht dat de frequentie dusdanig laag is dat het bij EMI blijft en er geen RF ontstaat.

Ik heb met 10 nF over de diodes direct er op gemeten wat er met de puls gebeurt.
Wel de puls verschuift in vorm en frequentie maar verder niets ik denk dan ook dat dit geen nut heeft en dat bevestigt mijn gevoel.
Het enige wat je doet is door een capaciteit parallel aan de diode capaciteit te schakelen naar beneden afstemmen met de hoop dat het weg is |:(
Ik kan mij voorstellen dat het in bepaalde situaties dit net voldoende was maar dit is niet de oplossing.
De weerstand van @RAAF12 zou kunnen werken maar om de Qrr in voldoende mate te beïnvloeden heb je een grotere weerstand nodig dit is bij 4 A en 1 Ω niet haalbaar dat is 16 W 8)7
Morgen reken ik een sper (snubber) uit en plaats die dat is de enige goede oplossing direct over de trafo.

De lekinductie welke @RAAF12 aanhaal die is voor dit effect gezien de frequentie RF niet van veel invloed wel de capaciteit.
Ik heb wel zitten rekenen met de combinatie van diode capaciteit parallel aan de inductie van de trafo maar dat gaat zo een twee drie niet ook vier enz... niet.
Ik zal morgen mijn testopstelling optekenen en ook aan de primaire kant meten.

Ik gebruik als dummy 3 halogeen lampjes 12 V 50 W dan kom ik mooi aan 4 A bij de gegeven voedingsspanning.
De diodes monteer ik haaks op elkaar dus twee in de lengte richting en twee er haaks op dit staat welles waar in geen enkel tekstboek maar vergeet niet dat de pootjes kleine antennes zijn voor zo'n steile puls.
Ook zal ik ferriet kraaltjes om de pootjes proberen om de puls te onderdrukken.

Heb jij de draden van transformator naar je brugcel getwist ? en hoelang zijn die beter is deze draden gewoon naast elkaar te laten lopen dus geen knopen op gelijke afstand.
Morgen meer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik had geen zin maar ik had beloofd nog meer metingen te laten zien, het moet dus maar voor het algemeen nut. :-)

Ik heb vanmiddag een deel van de "Power On" en "Power Off" metingen gedaan en daar wil ik een deel van laten zien
en ook laten zien dat je verder moet kijken dan dat je neus lang is. :-)

Dit is b.v. het Power on gedrag van de voeding ingesteld op 3.3V met een belasting van 10mA (330Ω weerstand)
Misschien een rare waarde voor jullie maar niet voor mij, denk maar aan een micro controler of één van de I2C sensoren die je er op aan wilt sluiten.
In de moderne electronica is dit een normaal energie niveau.

Hierbij het gedrag van de voeding met deze belasting als hij ingeschakeld wordt.
Het ziet er allemaal netjes uit zo, maar let op het pulsje in het oranje kader.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-35.png

.
Nu ben ik ingezoomd en uiteindelijk is de puls maar 54uSec breed en maar 1,7V groot.
Zo'n pulsje wordt meestal de kop ingedrukt door de aansluitkabels en de aanwezige ontkoppel condensator op het te voeden onderdeel.
Daar het pulsje ruim onder de ingestelde voedingspanning blijft vind ik dit geen probleem bij de ingestelde spanning en de lage belasting, door de korte tijdsduur zit er maar weinig energie in het pulsje.
Dus... vertrouw niet op je scoopbeeld en je gekozen instellingen, in het oranje kader zie je een pulsje van rond 200mV maar bij de goede instelling van de scoop is dit dus 1,7V.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-36.png

.
En dan nu het uitschakelgedrag in drie foto's bij een andere instelling.
De voeding staat nu ingesteld op 10V en is belast met een 10K weerstand wat resulteerd in een 1mA belasting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-37.png

.
In de vorige foto is al te zien dat dat de neergaande flank niet helemaal soepel veroopt, op bepaalde punten treed er wat generatie verschijnselen op.
Ik zie dit verder niet als een groot probleem, ik test het later ook nog met een grotere uitgangstroom.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-38.png

.
Dan wat er gebeurt in het oranje kader ten tijde van de trigger puls wat het uitschakel moment van de voeding was.
Laten we eens gezelling inzoomen op het signaal in het oranje kader, de realiteit is ook nu weer anders dan wat het plaatje laat zien met het oranje kader rond het triggerpunt..
http://www.bramcam.nl/Diversen/Ali-PSU/Ali-PSU-39.png

.
Wat je op de laatste foto kan zien is wat er gebeurd als de 230V wordt afgeschakeld, hier niet via de 230V schakelaar op het front van de voeding
maar de 230V schakelaar van de 230V scheidings transformator die ik hier gebruik voor de testen.
Wat je hier ziet is het gevolg van het transformator in deze testsetup die met zijn magnetische veld storing induceert direct op de printplaat en misschien zelfs de potmeters,
daar deze ookzich als een oppikspoel kunnen gedragen.

De opbouw van deze testsetup niet echt goed, en ook bij vele andere voedingen is dit niet goed doordat het veld van de trafo de electronica beinvloed.
Als je motortjes en lampjes aansluit is dit niet optimale gedrag helemaal niet van belang, maar zoals altijd! ken je meetapparatuur.
Hier komt de positieve kant van de stoorpuls tot +13V bij 10V ingestelde spanning, de tijdsduur is heir een stuk langer dan bij het opstart pulsje.
Ook hier geld weer dat de aansluitkabels naar het te voeden onderdeel en de daar hopelijk aanwezige ontkoppel condnesator het grootste deel van de stoorpuls de kop in drukt, anders is het mischien boem in het te voeden onderdeel.

Als je kijkt naar het schema van de NA-01 voeding, zie je dat aan beide zijden van de trafo er rekening mee wordt gehouden met resonantie verschijnselen van de trafo door de lekinductie.
Deze resonantie treed aan twee kanten van de trafo op, dit dus omdat de wikkelingen dus niet perfect gekoppeld zijn :-)

Dus zowel demping aan de secundaire zijde als ook aan de primaire zijde van de trafo.
Ook is een netfilter op zijn plaats om er voor te zorgen dat het veld van vooral EI transformatoren geen HF storing in de bedrading en/of de print induceren.

Laters meer...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi black dog
Misschien een rare opmerking.
Maar als je een nou een soort van inschkelvertragin gebruikt, vertraagd opkomen en snel afvallen.
Dan is dit probleem opgelost?
Om kontakt Dender te voorkomen een mosfet in plaats van realy?

@bc108, de uitgang met een stroombron belasten, bv 50mA maakt de voeding ook een stuk beter. Dat doet @blackdog bij zijn NA-01 ook.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi bc108,

Er zijn al wat maatregelen genomen in deze voeding,
maar het in en uitschakelen van een trafo kan een flink extra stoorveld opleveren.

Wat ik probeer aan te geven is dat de test voeding zoals ik laat zien met de EI trafo bij het in en uitschakelen
een extra sterk stoorveld opwekt en dat is niet simpel met zoiets wat jij voorsteld te voorkomen.

Met een ander trafo of positie en/of ander trafo type zolas een ringkern, wordt het al beter als goed gemonteerd
en verder wat ik al aangaf, dat zijn de maatregelen tegen het ringen van de spreidings zelfinductie.

Vooral het uitschakelen aan de 230V kant kan je met een RC combinatie flink verkleinen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.