LPi computer, kabelboom, werking?

Die lekkende injector zal wel het grootste probleem zijn.
Zeker als je rustig rijdt (korte injectie tijd) zal die lekkage in verhouding veel ellende geven.
Het spruitstuk valt zich met gas de lambda regeling probeert het mengsel armer te krijgen via het lambda signaal die loopt uit z’n regel bereik en storings lampje gaat branden bougies worden vuil etc.
Lekkage kan aan de hand van de gasdruk de ene keer heftiger zijn dan de andere keer.
Ik zou dat toch als eerste oplossen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Als je hem al hoort , krijg ik al de rillingen, soms maken ze maanden lawaai, maar het is altijd in 1x over en uit.

Je hebt minimaal 10 BAR nodig, 4 - 5 bar, is de tankdruk van LPG. die verhoging moet je makkelijk kunnen meten. in de retour zit alleen een drukregelaar , die gaan nooit stuk. de spoel is de LPG afsluiter, Die mag allen open op LPG , en motor aan, die spoeltjes willen ook vaak stuk gaan, roest is exit, dan zwellen ze op maken sluiting je kan ze makkelijk door meten spoel is P=11W ,U=12V DC als je er spanning opzet moet je hem horen tikken

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 29 november 2019 22:25:22 schreef Paul Welther:
Die lekkende injector zal wel het grootste probleem zijn.
Zeker als je rustig rijdt (korte injectie tijd) zal die lekkage in verhouding veel ellende geven.
Het spruitstuk valt zich met gas de lambda regeling probeert het mengsel armer te krijgen via het lambda signaal die loopt uit z’n regel bereik en storings lampje gaat branden bougies worden vuil etc.
Lekkage kan aan de hand van de gasdruk de ene keer heftiger zijn dan de andere keer.
Ik zou dat toch als eerste oplossen.

IDD, en je trekt de boel scheef, 1 Cilinder verzuipt door lekkende injector en doet niet lekker mee.

De sonde meet rijk, dus brandstof eraf, de 3 cilinders die eerst het juiste mengsel kregen worden nu armer geregeld door de hoge lambda spanning. Het gevolg is een arm mengsel, en je onsteekspannig loopt op tot deze zo hoog word dat vonken van top naar voet over de bougie makkelijker gaat.

Bougies gaan overslaan motor bonken en inhouden met een paar keer om en om bougies en kabels wisselen komt er tijdelijk iets verbetering maar lost oorzaak niet op, vervolgens vind een bobine ook vroegtijdig zijn einde , die vind continu vonken van 30KV en hoger ook niet leuk.

Vraag maar aan Sven, die heeft een tijdeje geleden van mij priveles gehad, hij mocht schroeven ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het meten is gedaan. mijn LPG switch knop heeft geen groen of rood lampje meer, schakelen tussen LPG en benzine zit er niet meer in.

ik heb enkel nog de 3 led aanduiding van de vlotter.
ik vrees toch dat er met de LPG ecu iets aan de hand is. ga nog een week verder rijden op benzine en dan de bougies eens goed inspecteren.

zoniet moet de hele inlaat er eens uit en nieuwe montagevoetjes laten steken + injectoren wisselen. wel een dure grap, voor de prijs van nieuwe lpg injectoren heb ik al een andere (jongere) volvo op LPi

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Ik heb nog een lpi systeem liggen uit een scorpio met volvo lpi injectoren.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb vandaag de oude lambda sensor eens getest met volgende uitleg

Use a high impedence DC voltmeter as above. Clamp the sensor in
a vice, or use a plier or vice-grip to hold it. Clamp your
negative voltmeter lead to the case, and the positive to the
output wire. Use a propane torch set to high and the inner blue
flame tip to heat the fluted or perforated area of the sensor.
You should see a DC voltage of at least 0.6 within 20 seconds.
If not, most likely cause is open circuit internally or lead
fouling. If OK so far, remove from flame. You should see a
drop to under 0.1 volt within 4 seconds. If not likely silicone
fouled. If still OK, heat for two full minutes and watch for
drops in voltage. Sometimes, the internal connections will open
up under heat. This is the same a loose wire and is a failure.
If the sensor is OK at this point, and will switch from high to
low quickly as you move the flame, the sensor is good. Bear in
mind that good or bad is relative, with port fuel injection
needing faster information than carbureted systems.

ANY O2 sensor that will generate 0.9 volts or more when heated,
show 0.1 volts or less within one second of flame removal, AND
pass the two minute heat test is good regardless of age. When
replacing a sensor, don't miss the opportunity to use the test
above on the replacement. This will calibrate your evaluation
skills and save you money in the future. There is almost always
*no* benefit in replacing an oxygen sensor that will pass the
test in the first line of this paragraph.

en die is volledig geslaagd heb dus nutteloos vervangen. deze was een originele van volvo, die in de auto nu is aftermarket.

@HMH: vialle paarse injectors (V15)?

Op 18 september 2019 22:49:59 schreef Shiptronic:

Hier zie je het kleine gaatje waar het vloeibare lpg uit kmt en die krijg je nooit meer goed voor het gat :(

hier toch even een update van. ik heb een houder verwijderd:
en die zit toch aardig zoals het hoorde te zitten hoor.

ik heb die uit elkaar getrokken weer, en dat witte plastic ziet bruin met zwarte vlekjes op

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 30 november 2019 22:00:40 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vandaag de lambda getest.
ik start de auto, lambda waarde nadat die al een 2-3min liep:
450mV.
als ik gas geef en loslaat schommelt die naar 1,2V en valt dan terug naar 0,450 tot 0,505.

en na 5min begint de waarde te schommelen rond 0,3V, de auto begint anders te draaien, ik zie vanalles op mijn multimeter komen (tot 2,2V) en dan loopt die weer regelmatig.

op het dashboard brandt dan het lambda lampje en de sensor geeft 63-75mV STABIEL af. geen schommelen meer.

ik ga die eruit halen en vervangen door mijn oude.

UPDATE: oude sensor erin, zelfde fenomeen als hierboven BEHALVE de laatste stap. de lambda schommelt tussen 0,2 en 0,8V. motor draait rustiger aan een 750rpm

UPDATE 2: de nieuwe lambda sensor ook aan de multimeter gehangen en met gasbrandertje roodgloeiend gestookt.
de sensor begint op een 0,1V en stijgt naar 0,300V, daarna sprong de multimeter voortdurend tussen 0,3 en 1,2V (5sec ofzo) om erna weer stabiel omhoog te gaan van 0,4 naar 0,9V.
gasbrander eraf, zakt de spanning heel snel van 0,9 naaer 0,1V terwijl die halverwege ineens van schaalaanduiding versprong (weer richting +1V).
tussen 0,3 en 0,4V zit er een punt waar die naar +1V springt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Dat ziet er gezond uit, het pendelen van de sensor na opwarming betekent dat de sensor goed is. Ik zie dat op de scope software aanschouwelijk voorgesteld. Als alle 6 (of 4) pendelen werkt het goed. Zonder goeie uitlezing betekent dat afkeur APK. Ik moet binnenkort aan de bak om de NOx sensor te vervangen :( Dat is geen APK afkeur maar een geste aan de natuur en oa. de asmatische medemens.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 1 december 2019 13:19:45 (12%)

Shiptronic

Overleden

Op 30 november 2019 09:04:46 schreef fcapri:
.... mijn LPG switch knop heeft geen groen of rood lampje meer, schakelen tussen LPG en benzine zit er niet meer in.

Niet kunnen schaken is ruk maar is voor jouw een easy fix,

Schakelaar heeft maar 4 draden (en staat geheel los van het tankmeter deel : GEEL WIT BRUIN EN GROEN , die stampt nog uit hun AMS tijd, dat je nu een Schermpje hebt wist ik.

stand benzine(ROOD) / LPG(GROEN) was 2 draden, d 2 LED's anti parallel zetten(of er nog een weerstand tussen zat weet ik niet, maar dacht het niet) Heb je ruimte en een ingang over kan je dat ook op je schermpje zetten , maar das voor later.

schakelen gaat met de andere 2 draden die je overhoud, schakelaar is gewoon een puls drukker draden tegen elkaar is omschakelen.

Als je meet tussen + accu en Orange/wit, (geschakelde massa) + Uaccu = Benzine uit, LPG aan. Op LPG zit na de starttijd altijd een wachttijd voo dat LPG word ingeschakeld, tijd is afhankelijk van een Teller, hoe hoger de teler, des te langer hij uit staat, als de teller op zijn MAX staat = autokoud toerstand, omschakeltijd is dan max. door de Lambdasonde aan te sluiten kon er sneller omgeschakeld worden,

Volvo liet zelf altijd de knipper tijd uit de programering halen, na div. klachten van klanten die klaagden dat het omschakelen zo lang duurde.

Normaal = ROOD-benzine, groen knipperen-LPG stand gekozen maar loopt nog op benzine (wacht tot hij kan overschakelen naar LPG) GROENcontinu LPG.

Bij Volvo was het ROOD-benzine, GROEN-gas en de wachttijd naar lpg , de wachttijd van het knipperen was er wel maar je zag hem niet ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik heb niks meer, MAAR, dat is begonnen toen het aan het vriezen was.
maandag vertrokken naar het werk, geen lampjes meer, auto reed op benzine.

tijdens het rijden kwam het lampje ineens weer op rood, ik drukte en die ging groen, auto ging op lpg.
in de namiddag weer gestart, direct groen lampje, auto reed op benzine en schakelde daarna over.

als ik smorgens start bij negatieve temperaturen zijn de rode en groene lampjes uit. na een paar minuten draaien komt één van de 2 op.

het lijkt mij een functie van de LPi computer, of een fout dat door het uitprogrammeren van volvo veroorzaakt wordt

vandaag wat kilometers gedaan met de volvo op lpg, bougies nu eens verwisseld en zo zagen de oude eruit.

de rechtse is die met de lekkende lpg injector

het midden licht koffiebruin, de buitenste metaal ring licht grijs.
probleem lijkt dus opgelost, en de oorzaak: de niet originele lambda sonde.
bij het terugsteken van mijn oude is alles opgelost.
had op een volvo forum al gevonden dat die motoren niet overweg kunnen met universele lambda sondes. iedereen die er gebruikte had ellende tot er een originele in kwam.
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-162629.html

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 4 december 2019 21:25:47 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Mijn injectoren zijn bruin / oranje

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou eerder de linker met lekkende injector verdenken en de rechter cilinder op olie verbruik.
Die ‘koek’ die je ziet zijn olie resten.
Als er een NTK lambda sensor kan je niet vervangen door een universele bosch. Hoewel bosch zelf dat als vervanger ziet klopt dat niet. Het spanning verloop is anders.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

yep, NTK lambda uit japan.
maar als je die link volgt, heeft iemand daar ook bij NTK dezelfde lambda gekocht en ook miserie mee gehad.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Overleden

Dat met die lED is vreemd, klink als LPI-ECU met vocht erin. Kijk er eens in, je kan hem makkelijk oopen maken, schrik niet van de pakking die erin ligt, nee dat ding is zeker niet water dicht !!!

Opstarten is simpel, dat gebeurd zodra de benzinebrandstof pomp gaat lopen, ( (viallekleur)blauwe draad met rode streep) Die ld moet altijd beginnen met benzine, als de rode LED ook knippert heb je grote kans dat er "een bitje is omgevallen" noemde Vialle dat, resultaat was vaak een nieuwe erin, flashen wou vaak ook nier meer, maar soms gaf een simpel reset resultaat, moet wel met de dealer tool.

Kan je en fimlpje van het start gedrag maken, paar foto's van de print onder en boven zegt vaak ook veel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

vandaag geen tijd om open te maken, maar moest deze morgen wel naar de bakker.

de auto start direct, geen rode of groene led, wel de tankmeter die opkomt.
ook mijn arduino en display krijgen spanning en die takt af van de schakelaar 12V.

het was een kort ritje, starten, mijn straat uitrijden, naar de grote weg en op 5min ben ik er.
https://youtu.be/WiPoPXfHQBY
t is moeilijk zichtbaar maar op 3m50 springt de groene led aan. de tank is vol dus de 4 groene leds branden. de auto is warm nu, kan geen nieuw filmpje maken

daarna heb ik die gewoon weer gestart na een 3tal minuten stilstaan en dit was het volgende filmpje. direct had ik een groene led.
https://youtu.be/y_bgDdvUMYo

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken