Wat als ik ferriet gebruik in plaats van transformatorBlik bij 50Hz ?

Ja, joh het verschil is super groot tussen de materialen.
de karakteristieken liggen ver uit elkaar.
Wel leuk om het toch eens te testen Input/Output vanaf 50Hz en dan omhoog.
Eerst wat spullen verzamelen, morgen naar kringloop en het stort eens kijken of er wat ligt om aan te zagen en vijlen.

Maar o.k. de vraag of het met ferriet veel anders zou zijn is zeker wel beantwoord.

Heb ook al gelezen dat er verschil kan zitten in trafo-blikken, maar ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb.

Kruimel

Golden Member

Klopt wel, er schijnt ook iets te bestaan als GOSS ('Grain-oriented silicon steel'), dat heeft een grotere fluxcapaciteit in een bepaalde as van het materiaal. Daar maken ze gewoonlijk ringkernen van, die zijn van binnen een rol van dat materiaal. Voor reguliere materialen is het wat lastiger om de directionaliteit van het materiaal in ogenschouw te nemen omdat het dan nogal een puzzel wordt. Zou ik me niet mee bezig houden als ik jou was... ;)

Op 16 december 2019 13:07:56 schreef Frederick E. Terman:
Ze maken mooi materiaal tegenwoordig. Dit datablad ervan is vrij volledig...

Ik had de link naar het TDK tooltje gevolgd en kwam uit op dit fantastische Datablad-boek document van 625 bladzijden:

https://www.tdk-electronics.tdk.com/download/519704/069c210d0363d7b468…

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op maandag 16 december 2019 17:28:17 (42%)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Heb 3 zware trafootjes van 20kilo bij elkaar op het koppie getikt.
Ben aan het zagen met de hand.......(???? ja echt, met de hand)
Sjonge dat zijn dikke rotzakken zeg, en je moet nog recht zagen ook nog, gaat goede kant uit.
De koperdraad van 1.0-1.5 dik is op een paar plaatsen beschadigd in de zin dat de emaille eraf is gekrast. Verder ziet de draad er nog echt goed uit.

Met welk middeltje kan ik dat het beste weer bij-strijken zodat ik de koperdraad voor latere proeven kan gebruiken ??
Of is dat af te raden ??

Hubie

Special Member

Slijptol met een doorslijpschijf werkt sneller.Mondkapje niet vergeten.

Kruimel

Golden Member

Ik hoor weleens dat nagellak voor isolatie gebruikt wordt. Zeker de wat betere merken zijn redelijk flexibel en duurzaam, maar ik heb er weinig eerstehands ervaring mee. Je kunt draad hergebruiken, voor demonstratie-doeleinden zal een kortgeloten winding ook geen rampen veroorzaken. Voor commerciëel gebruik zou ik het afraden (maar dan zou ik ook handmatig winden afraden).

Een kortgesloten winding geeft je anders een flinke stroom, en raar gedrag van de transformator. Gelukkig heb je niet direct een kortgesloten winding als de isolatie op één plaats stuk is, zolang de draad waar die beschadiging tegenaan ligt nog wel goede lak heeft.

De scherpe hoeken van het ijzer zijn wel onhandig, daar trek je al gauw meerdere draden tegenaan, waarbij je de lak beschadigd, en dan sluit je ook meerdere windingen kort. Een stukje stevige tape of papier kan dat voorkomen, en je kunt meten of je de wikkeling contact maakt met het ijzer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Het hangt ook af of de spoel zwaar belast gaat worden, als het plan is de draad flink warm te laten worden kan de beschadigde plek het zwakke punt zijn. Oud draad opnieuw gebruiken kan op zich wel als de kronkels eruit zijn. Isolatie van enamel zit zo rond de 150 °C. Eventueel kan er hittebestendige kous (strijkijzer-glasfiber) of Griffon emaille lak (max. 80°) over de beschadigde plek. Hier staan nog wat meer isolatiematerialen genoemd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnet_wire
Als er ergens een kortgesloten winding is merk je dat snel genoeg. https://www.circuitsonline.net/forum/view/113043

Ha, RAAF12.
Das een goed linkje om voorts verder te googelen op wat gevonden termen.

PS. De bovenkant is van de trafo af, en de spoel eraf geschoven, maar had wel wat draadjes geraak met de ijzerzaag.

RAAF12

Golden Member

Op 18 december 2019 14:45:27 schreef daan69:
Ha, RAAF12.
Das een goed linkje om voorts verder te googelen op wat gevonden termen.

PS. De bovenkant is van de trafo af, en de spoel eraf geschoven, maar had wel wat draadjes geraak met de ijzerzaag.

Mooi dat het gelukt is, ferrite zagen is een hele klus. Bij een ronde staaf zoals een ferrite antenne heb ik dat op straat laten doen. Daar hadden ze een steenzaag staan om de bestrating van schuin gezaagde tegels te voorzien. Ik ben heel benieuwd wat er secundair uitkomt! Plaatje?

Nee niet de ferriet maar de ijzer-kern.

Maar zoals je ziet laten wat lamellen nu al los.

[Bericht gewijzigd door daan69 op donderdag 19 december 2019 06:20:25 (21%)

RAAF12

Golden Member

Dat blik heeft aan één zijde lakisolatie. Oudere trafo's zitten vaak erg vast. De E en I blikken scheiden is een hoop werk. Been there, done that.. Maar als het hobby is maakt dat niet uit. Nieuwere trafo's worden vaak aan een kant gelast dat is ellende om los te maken. Of ondergedompeld in hars of teer al dan niet uitgebakken in een oven. Dat beschermt de wikkelingen tegen vocht en tegen een goed hoorbaar bromgeluid, vooral bij zware belasting.
Op naar de volgende plaatjes, ik kan niet wachten!

Op 19 december 2019 12:29:35 schreef RAAF12:
Nieuwere trafo's worden vaak aan een kant gelast dat is ellende om los te maken.

2 keer met de slijptol erlangs en binnen een minuut ligt zo'n transformator in 2 delen, en E en de I.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Best netjes gezaagd mag ik wel zeggen, ik zou mijn geduld met zo een handzaag al zijn verloren voor ik was begonnen. :P

Die gelaste trafo's zijn inderdaad een stuk makkelijker open te krijgen met het juiste gereedschap. Dat zie je hier bijvoorbeeld op 1:15: YouTube link. Die overlappende E-I kernen krijg je heel moeilijk uit elkaar, omdat ze onderling ook een beetje plakken.

OW WAUW, zo'n trafootje zou wel DE oplossing zijn.
Even 2 lasnaden inslijpen en klaar.
Niet eens helemaal doorslijpen.

Tja, dat wist ik nog niet he.
Ik zie in de video van kruimel dat het een trafo is met 4 lasnaden aan de zijkanten. Daar zou ik dus op gaan moeten letten als ik dit type wil zien liggen.

a) Tja nu, uhm, er is gewoon veel werk in gaan zitten.
Ik heb er 4 uur over gedaan, want mijn inspanning is beperkt en wordt snel ziek van teveel doen. Klap dan zowat inelkaar.
Dus ja, het gedaane werk zou ik zonde vinden om aan de kant te leggen en niet meer te gebruiken.
Nu de lamellen hier en daar los laten moet ik ze dus eerst fixeren.
Dacht aan lassen met tig/argon, maar heb alleen het lasapparaat ervoor, zou dan een fles moeten kopen van 10 of 20 liter, want 1 2of 5 liter is gigantisch duur in verhouding met grotere flessen.
Maar die 20ltr flessen kosten gewoon 200-300 euro aan eigendomsrechten.
PPffttt ja hallo........

b) Toen dacht ik aan een lange klinknagel omdat ik de kern wil splitsen van 2x 25mm dikte (het is nou 50mm dik)
Dus is er mischien eentje van 30mm lang genoeg voor.
De buitenste lamellen beetje verzinken - klinken - en dan vlak afschuren.
Maar misschien is dat geklop niet zo'n goed idee en raak dan alles helemaal los. Tenzij het heel zacht koper zou zijn.

c) Nu denk ik om de kern gewoon tussen de bankschroef te rammen en dan gaatje boren van 2,5mm door en door, vervolgens draad tappen van M3, een draadstangetje erdoor, 1mm lager laten aan beide kanten, en dan effe met een centerpunt in het midden van de draadstang tikken waardoor het zich zal gaan borgen, daarna vlak afschuren.
Maar de vraag is om het dan met Draad-ijzer of Draad-RVS te doen.
Ik hou het op een verzonken Draad-ijzer.

Deze trafo heeft afmeting van BxHxD 150x125x50mm
De gaten zijn LxB 75x25mm
Alles gaat in stappen van 25mm bij deze trafo.
Vanwege de grootte wou ik hem gebruiken omdat je de ruimte hebt.
Zo'n magnetron-trafo, ja wauw, da's de oplossing maar niet groot genoeg.

(ow ja die binnenste poot moet er ook nog af) 8)7 :X 8)7

d) Of is er misschien een handigere methode om de lamellen vast te zetten ?

e) Zou ik alle lamellen los moeten halen, schoon maken, en dan weer inelkaar zetten ? (nee toch)

Zow, effe een update-tje.
Nieuwe trafo gemold, gelukkig heb ik 2 gelaste gevonden (E+I) en erbij in een spijker getrapt.

Jaja alweer met het handje zagen he.
Gewoon goed aftekenen en dan maar ZEN-Zagen (HUH?? :S )

Zo, nou alleen nog gaatjes boren en M4 tappen, maar hoe ik het ga klemmen weet ik eigenlijk nog niet zeker.
Het kan met draad-einden waar aan één kant een draaiknop zit, of met klemmen op de hoeken te zetten.
Ach ja morgen is weer een dag.....

Deze is 150x125x25 en zal waarschijnlijk in de winkel zo'n 150-175 euro-pieter-ballen kosten.
Da's effe wat besparen he?
Maar wel een heel geklooi want ik heb geen frees of schuurband machine met groot schuurvlak enz.

[Bericht gewijzigd door daan69 op zondag 22 december 2019 01:47:02 (10%)

Heb je al bedacht welke experimenten is wilt gaan doen, en wat je daar verder voor nodig hebt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Ik moet zeggen dat ik de mechanische afwerking er heel mooi vind uitzien, kudo's voor de uitvoering! _/-\o_

Ja SparkyGSX, dat is het hem juist.
In het begin denk je alleen aan een start opstelling, maar later weet je dat er ook anderen opstellingen gaan komen die niet dezelfde (kern)grootte zullen hebben.

Dus ja, ik zit nou heel erg te denken waar ik mijn zware werk in ga stoppen om niet iets te doen wat ik uiteindelijk toch weer niet ga gebruiken.
Van deze weet ik wat ik wil, dus dat zit wel goed.

Van een andere opstelling die ik uiteindelijk als eerst ga gebruiken, weet ik dat ik er later meer van dezelfde afmetingen nodig heb.
Heb nu 3 Trafo's liggen waaruit ik kan kiezen, maar misschien is het beter om dat nu niet te doen omdat ik eerst moet kijken hoeveel van dezelfde ik bij elkaar kan verzamelen.

Straks heb je wat verschillende kernen en spoelen, en wat ga je dan doen? Een lage spanning (12V of zo) op 50Hz erop zetten? Wat ga je dan meten? De secundaire spanning? De primaire stroom? Hoe ga je de secundaire kant belasten? Hoe ga je de primaire spanning en eventueel de frequentie variëren? Heb je een scope om de spanningen en stromen te bekijken?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

nee heb geen scope of AC-voeding.
Zou wel een regelbare AC-LAB-Voeding willen gebruiken, maar ppfftt die zijn prijzig zeg.
Was al naar een schema aan het kijken, maar is het niet beter om het volgende te proberen:
1) Signaal generator (kleine module 5 euro ofzo)
2a) Oude HIFI-versterker 100-150 Watt
2b) of een Klasse-D versterk module 100-150 watt met DC Power Supply

Maar bij een AC-Lab voeding kan je buiten het voltage ook de stroomsterkte regelen, dat gaat hierbij niet.

Ik heb ook nog geen AC Volt/Amp/Watt meters, die kan ik alleen vanaf 50-80 AC vinden. en niet voor bijv: 0-30V AC

Ik dacht het met deze modules wat ge-ordend te houden in plaats van allemaal duurdere multimeters.

En ja een scoopie zou heel leuk zijn en eigenlijk ook wel nodig, maar ik kan daar allemaal geen 500-1500 euro's aan uit geven.
Ik heb gelukkig nou al 150-200 euro bespaard door de test-kern zelf te maken.
Misschien dat ik de scope via de PC laat gaan, want welke kwaliteit heb je nou nodig voor 50Hz of 5000Hz.

RAAF12

Golden Member

Ehh op Markplaats staan scopies vanaf €40 en een zelfbouw dinges staat op Ali.
Film op https://www.eevblog.com/ item 1272
Zelf te solderen voor nog geen €20 https://es.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20191…
Leuk dingetje en werkt van 0-200kHz.

Met alleen meters kun je de golfvorm niet zien, en juist als de kern gaat verzadigen wordt die anders dan sinusvormig.

Je krijgt dan dit soort plaatjes: http://www.vias.org/crowhurstba/img/crowhurst_basic_audio_vol2-125.gif

Met aan variac in combinatie met een gewone transformator kun je de AC spanning variëren. Je hebt de gewone transformator nog wel nodig om de spanning te beperken, omdat de variacs over hun hele bereik dezelfde stroom kunnen leveren, dus als je ze omlaag draait naar 12V is het vermogen beperkt. Daarbij zijn de meeste variacs niet galvanisch gescheiden, dus ook met 12V op de uitgang is die niet veilig om aan te raken!

Een klasse D versterker gaat niet zonder meer, omdat die een inductieve belasting nodig heeft, en een goede transformator die je secundair belast is nauwelijks nog inductief. Een klasse AB audio versterker lijkt me een beter idee, en als je daar een simpele functiegenerator voor zet, kun je nog experimenten met sinussen, blokgolven, etc.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken