Wat als ik ferriet gebruik in plaats van transformatorBlik bij 50Hz ?

Kruimel

Golden Member

edit: Crap, te laat, denk dat SparkyGSX het probleem al vrij aardig uitlegt.

Wat wil je doen dan? Het maakt wel uit of je een karakterisering van verschillende materialen wil doen of slechts wil demonstreren wat de gevolgen van verzadiging zijn. In dat laatste geval is een spanning- en stroommeter voldoende, in het eerste geval wil je een vermogensmeter met een redelijke resolutie in het gebied waarin je werkt, en dan ben je snel een paarhonderd euro kwijt. Een goedkope digitale scoop is dan snel een betere optie, al moet die dan wel weer een redelijk nauwkeurige stroommeting hebben om een zinvolle berekening van het vermogen te krijgen, en dan ook nog eens twee keer als je tegelijk het uitgangsvermogen wil meten.

RAAF12, heel erg bedankt voor de tip over de DSO 138 oscilloscoop. (ik ga kijken)
Leuk ding om met 50Hz aan de slag te gaan
Ik was het al tegen gekomen maar heb er gewoon overheen gekeken omdat ik andere aandachtspunten had op dat moment, en ik twijfelde of het wel wat zou zijn.
Dat noem je ook wel googelen waarbij er zoveel informatie en er zoveel mogelijkheden zijn dat je niet weet welke richting je moet op gaan.

Thanks SparkyGSX voor jou 3 tips.
Tip 1 bewijst wel dat de oscilloscoop echt wel aan de orde is om een oogje in het zeil te houden, en dat je de mogelijke verzadiging dan ook kan vergelijken met wat de volt/Amp meter aangeven (goede voorbeeld foto)
Tip 2 (variac) Dat wist ik nog niet dat er een constante stroom was die ongeacht het voltage bij lage spanning dus niet automatisch zou oplopen. En dat je voor de veiligheid eerst een 230V/230V scheidingstrafo ertussen moet zetten.
Tip 3 De karaketeristiek van een klasse-D versterker ken ik niet.. Dus dan maar een lekkere hete transistor bakplaat, goed voor pizza te bakken.

Voor mij waren dat 3 belangrijke tips

Kruimel, ik denk zelf het voltage en stroomopname van de meetmodules af te lezen, en de sinus er gewoon bij houden.
Natuurlijk kijk ik naar ze alle twee als er verzadiging zou gaan optreden.

En ik heb nou wat leuks gezien met arduino, die Volt en Ampere meet, het vermogen berekend, en die deze informatie via een USB-Keyboard EMUTALOR naar een openstaand Excel-SpreadSheet weet te sturen. (via een USB-kabel)
Je kan gewoon Real-Time zien welke data op je scherm geschreven wordt, waarna je later een lijn-grafiek kan maken.
Dus niet eerst DATALOGGEN en de informatie op een SD-Card zetten, maar meteen naar een Spreadsheet in Excel.
(wat nou echt SUPERTOF zou zijn is dat je ook Real-Time de lijn-grafiek in excel zou kunnen zien, maar ja misschien is dat niet mogelijk)

YOUTUBE:#9 Arduino Data Logger with Direct Input to Excel

Kruimel

Golden Member

Lees dat stukje van SparkyGSX goed, ik denk dat je het probleem dat hij probeert te beschrijven niet helemaal begrijpt. Overigens is dat stukje over een inductieve belasting nodig hebben niet helemaal waar. In de uitgang van een klasse-D versterker zit al een inductie (of liever nog een LC filter), die is niet afhankelijk van de zelfinductie van de luidspreker. Dat zou ook wel een beetje raar zijn, dan zou hij niet bij elke frequentie werken.

Als je spanning en stroom van de modules afleest ga je in de problemen komen om meerdere redenen:

  1. De spanning en de stroom kunnen uit fase zijn (en zullen dat ook zijn bij een onbelaste trafo), je meters zullen dus allebei een positieve waarde geven, maar het vermogen dat je trafo in gaat is wel ongeveer 0W;
  2. Deze modules lezen gewoonlijk geen RMS waarden, maar berekenen op basis van de gemiddelde waarde de equivalente RMS waarde uit er van uitgaande dat de golfvorm sinusvormig is. Dat is hij niet, dus zodra het belangrijk wordt -als de kern gaat verzadigen- dan klopt de gelezen waarde niet meer;
  3. Die goedkope modules zijn gewoonlijk hopeloos onnauwkeurig in de buurt van de 0, en dat geeft als je gaat vermenigvuldigen relatief grotere fouten.

Samplen met een Arduino kan hypothetisch, maar met zo een 'successive approximation coverter' heb je een relatief lage samplerate, die je bovendien moet verdelen over een spanning- en stroommeting (en bovendien de vermenigvuldiging in je Arduino timen met de duur en herhalingsfrequentie van de ADC) waardoor de bandbreedte van het signaal erg beperkt moet blijven. De ATMega328 ondersteunt uit zichzelf geen differentiële metingen (zoals een ATTiny85 bijvoorbeeld) en zal dus voor wisselspanning een analoge 'lever shifter' of iets dergelijks vereisen en daarbij twee conversies en een berekening (A-B) per meting wat de samplerate verder vermindert. Bovendien hebben deze converters best een ruis, dus betrouwbaar vermogen te berekenen wordt nog een toer. Uiteindelijk wil je ook rendement berekenen, wat met een klein in- en uitgangsvermogen erg rommelig gaat worden.

Wellicht klink ik wat negatief, maar ik denk dat je er te licht over denkt. Vermogensmeters die zinvolle resultaten geven zijn helemaal niet zo alledaags. Voor gelijkspanning is dat redelijk triviaal, maar voor wisselspanning, met de mogelijkheid van harmonische vervorming en faseverschuiving, vereist het wat doordachte verfijning die de meeste meters niet hebben. De datalogger in je filmpje is niet geschikt voor het karakteriseren van de signaalvormen en fase die je nodig hebt voor het berekenen van vermogen van een complexe last op wisselspanning. Een digitale oscilloscoop kan dit soort berekeningen vaak wel uitvoeren, maar daarbuiten zal je snel terecht komen op speciaal daarvoor gemaakte apparatuur.

Punt 1+2+3 ja, ok.
Je kan dus vanwege de verschuiving niet op die modules vertrouwen. Ze hebben van binnen hun eigen rekensommetje die niet overeen komt met de huidige situatie van de vervormde spanning en stroom sinussen.
Got it.

Gelijkspanning is niet zo'n probleem,je kan daar dus wel wat moduletjes voor gebruiken waarbij wat kleine afwijkingen zich voor doen maar niet zo'n grote rol zullen gaan spelen.
Maar voor wisselspanning is het dus beter om een dure vermogensmeter te kopen, of het via een kwalitatief goede oscilloscoop (voor 50Hz) te doen, waarbij je kan zien wat er met de stroom en spanning gebeurd, en die de mogelijkheid heeft om het dan ook nog te berekenen.

Al met al is dat wisselstroom verhaal gewoon een moeilijke taart om in te snijden zeg.......

----------

edit:

Uhm en meet je dan met de volgende manier dan niet naukeuriger als zelfs de sinussen doen verschuiven ??
(doel is niet om te meten tijdens verzadiging, althans nooit voor mij geweest)

[Bericht gewijzigd door daan69 op dinsdag 24 december 2019 22:13:59 (14%)

Nee, het probleem is dat zulke metertjes de gemiddelde stroom en spanning meten, en het product daarvan laten zien als vermogen.

Dat noemen we het schijnbare vermogen, maar dat is niet de werkelijkheid. Die bestaat uit reël vermogen (energie die daadwerkelijk verbruikt is door de belasting), en reactief vermogen, dat is energie die kortstondig is opgeslagen in een spoel of condensator, en vervolgens weer teruggegeven wordt.

@Kruimel: ik wist niet dat klasse D versterkers al zo'n filter aan boord hadden. Op zich lijkt een audio versterker als bron een goed idee, maar het lijkt me lastig om te garanderen dat de impedantie altijd hoog genoeg blijft dat die niet stuk gaat. Een goede transformator die secundair kortgesloten is, gedraagt zich primair ook als een nagenoeg perfecte kortsluiting.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 25 december 2019 00:53:22 (30%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

---

[Bericht gewijzigd door daan69 op maandag 6 januari 2020 23:27:16 (99%)