Liebherr vriezer temperatuur problemen.

Op 4 februari 2020 18:35:46 schreef smd:
Is je brood nog hard?? Indien hard is vriezer wel -18, bij -10 kan je brood bijv al inknijpen...

Het brood was zacht, dus dat de temperatuur geen -18 graden was klopte

Op 4 februari 2020 19:32:34 schreef Beeldbuisje:
We kunnen over dit toestel blijven leuteren als er niet eerst gemeten/nagekeken wordt wat al enkele keren werd gesuggereerd.

1. Een defecte verdampervoeler kan heel intermitterend storingen geven. Ventilator kan te pas en te onpas draaien, ontdooien loopt in de soep enz.
2. Ventilator zelf kan haperen
3. Geraakt de ventilator vast door ophopend ijs?
4. Is ie koeltechnisch nog OK? Als het koelrendement niet goed genoeg meer is, geraakt hij na de ontdooifase niet snel genoeg meer op temperatuur, dat geeft ook alarm.

Ik blijf bij punt 1.

Ik ben ook zeker van plan de boel te controleren waar het mis gaat. Echter heb ik daar nu helaas geen tijd voor zoals ik eerder al aangaf. Daarom vroeg ik mij af of het uit/aan-zetten misschien een oké "oplossing" was tot ik wel tijd heb. (of eerder uitstel van executie)
Maar helaas bleef de vriezer nu op -10 steken dus ik heb de hele vriezer leeggehaald en deze staat nu te ontdooien. Daarna zet ik hem weer aan en zodra ik tijd heb en de vriezer weer gek doet zal ik de boel eens gaan nameten.

Er gaat iets mis in de ontdooiing vermoedelijk. Modder zo ff nog aan met je reset, kapot gaat het echt niet...

Op 5 februari 2020 18:51:23 schreef smd:
Er gaat iets mis in de ontdooiing vermoedelijk. Modder zo ff nog aan met je reset, kapot gaat het echt niet...

Een kwaaltje dat vaak gebeurt: die tweede ontdooiverwarming die defect is, laat ijs opstapelen tot het uiteindelijk de ventilator bereikt en die vastvriest.
Dan mag je gaan resetten zo vaak je wilt, met een geblokkeerde ventilator geraak je bij kamertemperatuur niet meer op -18° hoor. Hetzelfde geldt voor een dichtgevroren verdamper. Geen luchtcirculatie daardoor leidt tot hetzelfde.

Misschien toch maar een reparateur ernaar laten kijken?
Dat is misschien wel duur (duur is een relatief begrip), maar dan werkt je vriezer wel weer gewoon. Het is ook een goede vriezer (goed merk), en geen 119,99 euro vriezer van alibaba ofzo.

Tip 1:
Vraag op circuit-sonline naar iemand die dit voor je wil doen.
Ik weet even niet of je in je profiel ook vermeld hebt waar je woont?
Zou ik doen, of op zijn minst "regio Arnhem" of zoiets.

Tip 2:
Indien je dit door een witgoedmonteur wilt laten doen, zoek naar een reparateur die niet ook een winkel of onlinewinkel heeft.
Die hebben er nl meer belang bij om je een nieuwe te verkopen.
Dat is voor hun minder werk, minder risico, en snel geld verdiend.
Jouw dure Liebherr nemen ze dan mee voor recycling, waarna hij gewoon wordt gerepareerd voor de verkoop.

Er ist wieder da...

Hmm ik zal toch maar eens kijken naar mijn Liebherr vriezer, vermoedelijk ook een probleem met een sensor of element.

Ik heb last gehad van half ontdooide producten, deze allemaal in een andere vriezer gedaan en de sensor van een temperatuur meter met min/max geheugen in de vriezer gelegd.
Soms haalt deze de ingestelde temperatuur maar verder blijft de vriezer rond de -14 hangen met de hoogst gemeten temperatuur van -7 (deur al week dicht).

Op 8 februari 2020 18:44:18 schreef smd:
Blijft continu dan draaien?

De compressor draait al die tijd en de condensor wordt ook gedeeltelijk warm maar heb zo het gevoel dat de ventilator niet ingeschakeld wordt, de verdamper is verder zo goed als helemaal ijsvrij.

In eerste instantie had ik gedacht aan te weinig koudemiddel, dat deze dan na een ontdooicyclus of deur open niet meer terug gekoeld krijgt maar de vriezer is vorige week opnieuw afgevuld en vertoont nog altijd hetzelfde gedrag.

[Bericht gewijzigd door EL83 op zondag 9 februari 2020 14:46:43 (27%)

Vermoed ontdooi problemen,afvullen is wel vreemd om te doen...

Op 9 februari 2020 19:03:15 schreef smd:
Vermoed ontdooi problemen,afvullen is wel vreemd om te doen...

Het afvullen was gedaan omdat de vriezer bij de vorige eigenaar een tijdje stil heeft gestaan alvorens deze bij mij in gebruik was genomen. Enkele weken later is dit gedrag opgetreden.

Daarom werd er gedacht aan de mogelijkheid dat de verzinkte leiding in de deurrand rot was en daardoor een tekort aan koudemiddel was ontstaan.

Ik heb namelijk de pech mogen hebben dat zowel mijn whirlpool Amerikaanse koelkast als mijn Indesit koel/Vries combinatie na mijn verhuizing (enkele weken uit geweest) last hadden van een doorgeroeste leiding in de deurrand van het vriesgedeelte.

De whirlpool werkte meteen al niet meer en de Indesit heeft enkele dagen gewerkt alvorens het koelgedeelte niet onder de 15 graden kwam en het vriesgedeelte ruim -40 was.
Hier had ik wel een olievlek op de grond onder de Indesit, de whirlpool zag je niks bij.

Beide hebben nu deze leiding afgekoppeld en de Indesit had ik dus verruild voor de Liebherr maar heb nu overlegd dat de ruil ongedaan wordt en ik de Indesit terug krijg :)

Die leidingen aan voorzijde rotten alleen maar door door consequent verkeerd ontdooien en het water loopt er tussen en ja, temperatuurtje van 40 Gr rot het snel weg...Ik hier al een 1978 vriezer en die leiding is nog steeds niet doorgerot na diverse verhuizingen en lang stilstaan