Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Dan heb je niet goed opgelet flipflop, net ik (en ook anderen) geven het advies om een relatief goedkope (maar wel veilige, ipv 3 Euro Aldi zut) meter aan te schaffen en te proberen..
Zoveel mensen, zoveel meningen.
Qua gereedschap koop ik als ik de mogelijkheid heb, ook graag de beste kwaliteit, ook al is dat erg duur. Het is een mooie langetermijninvestering en 1x een goeie kopen, geeft een grotere 'kwaliteitservaring' dan 2x een goedkope.
Cheapo meters hebben ook hun plaats. Ik ben verknocht aan een simpel analoog metertje om een spanning of stroom in een apparaat in de gaten te houden. Hoeft écht niet zo goed beveiligd te zijn als een Fluke. M'n analoge meter zette ik gerust in voor het meten aan anodespanningen van buizenapparatuur. Liever niet voor netspanning. De knal van een 50µF 300v elco als je z'n interne weerstand probeert te meten
zal de printspoortjes in de meter wel verdampen maar verder niets dramatisch opleveren.
Ik raad aan om naast een 'goede' meter, dus ook iets als dit te kopen: https://www.conrad.nl/p/voltcraft-vc-13a-multimeter-analoog-cat-iii-30…
Met het budget van de TS, hoef je het zeker niet te laten om zo'n simpele meter te kopen.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 15 februari 2020 12:28:05 schreef Ledlover:
..Qua gereedschap koop ik als ik de mogelijkheid heb, ook graag de beste kwaliteit
Dat is toch een vreemde manier van dingen aanschaffen, of niet? Dan koop je dus altijd dingen die veel te goed zijn voor wat je er mee wilt. Dan is je salaris ook elke maand schoon op zeker?
Ik koop de dingen die passen bij de toepassing die ik er voor heb. Als ik een multimeter van 500,- had gekocht, had ik dus 450,- teveel uitgegeven 30 jaar geleden. Da's geld over de balk smijten.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik denk dat je een prima advies geeft Jinny. En "one size fits all, means that it fits all sizes poorly".
Zelf heb ik al meer dan 20 jaar een simpele Elro multimeter van de bouwmarkt. Die kan toen niet meer dan €10-15 gekost hebben en die voldoet voor mijn toepassing prima.
Maar iedereen stelt andere eisen en die hoeven niet altijd van puur rationele/technische aard te zijn.
Voor iemand die vindt dat je voor €50 ook wel een aardige meter kunt kopen en de bouwkwaliteit van Brymen te wensen overlaat, is misschien een Fluke 175 een optie https://www.eleshop.nl/fluke-175-true-rms-multimeter.html
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb ook nog een Philips PM2421 staan, zelfs meeste nieuwe meters kunnen daar niet aan tippen...
(rms; resolutie AC/DC spanning: 10uV, AC/DC stroom: 10pA, weerstand 1399.99MΩ max...)
Alleen het uiterlijk is wat gedateerd (maar wel mooi; alleen meenemen op locatie is wat lastig...
)...

Wow killian, das dan ook de enige meter (elro) samen met een Uni-t die ik nooit meer wil. Snel defect en dus uiteindelijk duurkoop.
En idd alles is verschillend. Als Jinny jouw Elro gebruikt is ze waarschinlijk zelfs in overtreding in 80% van de gevallen!!
De cat rating zal niet voldoen voor haar werkzaamheden. M. A. W. Als iemand daarmee op mijn werk aankomt en voldoet niet, is hij meteen klaar. Ook voor hobby in 230 of 400 v zou ik het hier afraden..
Ik schreef ook met nadruk over mijn toepassing Henk. Een paar keer per jaar het voltage van een AA batterij meten, een keer 12V in de auto, of een zekering checken, veel meer is het niet. Dat gaat al ruim 20 jaar prima. En nee, daar gaat Jinny niet mee op pad. Maar die Fluke 175 is wel een mooi ding.
Heb hier 2 niet al te dure digitale meters (Dynatek 9010a + Duro AL-205)maar 9 van de 10 x grijp ik naar de analoge meter.
Toen mijn oude Alecto-double range defect was kocht ik een Voltcraft VC-5070 een prima analoge meter voor 6 a 7 tientjes.
Vroegah kreeg ik van de baas een hele dure Fluke die elk jaar gekalibreerd werd.
Dat heb ik voor de hobby helemaal niet nodig.
Op 15 februari 2020 12:45:02 schreef flipflop:
[...]
Dat is toch een vreemde manier van dingen aanschaffen, of niet? Dan koop je dus altijd dingen die veel te goed zijn voor wat je er mee wilt. Dan is je salaris ook elke maand schoon op zeker?
Ik koop de dingen die passen bij de toepassing die ik er voor heb. Als ik een multimeter van 500,- had gekocht, had ik dus 450,- teveel uitgegeven 30 jaar geleden. Da's geld over de balk smijten.
Topkwaliteit hoeft niet te betekenen dat je het allerduurste model koopt. Ik zou zelf gaan voor een 2e hands Fluke of iets dergelijks.
Zo doe ik dat met veel dingen. Ik heb een Tektronix 2 kanaals 150mhz scope. Die zou ik nooit nieuw kunnen betalen en strikt genomen heb ik zo'n topklasse ding niet nodig, maar omdat de prijs lager was dan een budgetmodel nieuwe scope, heb ik voor de betere kwaliteit gekozen.
M'n gereedschap - ik heb e.e.a. aan goedkoop gereedschap uit mijn jeugd. Dat spul is allemaal versleten. De Knipex en Unior tangen en de Gedore schroevendraaiers die ik van m'n vader heb gepikt zijn allemaal nog perfect. Dat spul kost wat, maar op de lange termijn loont het wél om daar in te investeren, ook al is het voor mij maar een hobby.
Als je het kan betalen, is het gewoon zoveel fijner om iets écht goeds te kopen dan om te lopen rommelen met spul dat het gewoon nét niet is. Zoals m'n velleman multimeter. Werkt nog, maar na 15 jaar is ie wel aan vervanging toe door mechanisch falen.
Cheapo multimeters en gereedschap heb ik alsnog, maar da's vaak 'voor erbij' en niet voor de hoofdmoot van het werk.
@killian, ik had beiden ook voor automotive: meer dan 2 jaar haalden ze nooit: ben verbaasd dat de jouwe het wel haalt
Op 15 februari 2020 15:15:25 schreef High met Henk:
@killian, ik had beiden ook voor automotive: meer dan 2 jaar haalden ze nooit: ben verbaasd dat de jouwe het wel haalt
Maar jij krijgt dan ook de meest robuuste 4x4 nog stuk. Het verbaast me nog dat ze bij jou de twee jaar haalden. 
Jinny
Golden Member
@ High met Henk:
Mogelijk gebruik jij je multimeter in twee jaar tijd vaker dan ik in 20 jaar, dat kan. Of het komt doordat mijn Elro nog uit het pré made in China tijdperk is. Of ik ben gewoon zuiniger op mijn spullen. 
@ Ledlover:
Ik ga een heel eind met je mee en ben ook selectief. Wat ik met enige regelmaat gebruik, zoals mijn ratel en de gangbare doppen, is van Gedore of Hazet. Maar de dop die ik alleen maar één keer per jaar gebruik om de carterplug te lossen voor een oliewissel is huismerk Gamma.
Ach,het komt regelmatig weer voorbij dat iemand vraagt wat voor universeel meter moet ik kopen?
Lees dan dit ook even door:https://www.circuitsonline.net/forum/view/136196/4#highlight=analoge+u…
Om iets af te regelen geef ik de voorkeur aan een analoge meter,het hoe en waarom staat allemaal al in het bovenstaande draadje.
Op 15 februari 2020 15:32:40 schreef Jinny:
Offtopic, hoe gaat het met de motor overbouwen?
Heb er topic over opgestart in koffiehoekje..
Peaktech 3360 (TRMS) en inderdaad een simpele Lidl MM van Eur. 10 Verder een oude 3 1/2 digit Proton die ik dan weer kalibreer met een Eur. 10 Ali-E referentie standaard van Analog Devices. Verder een nog oudere Jemco analoog uit 1976.
Uit het oudere instrumenten gamma een Philips AC millivolt meter maar dat is al geen MM meer. Wel handig 2Hz-12MHz.
Voor de hobby is een kalibratie certificaat onzin. Professioneel veel mee te maken gehad, zeker in de farmacie en halfgeleider wereld.
Mijn Fluke is WEL gecalibreerd..laatste datum 40 jaar geleden.. 
Als ik wil kijken of ze goed zijn, zet ik meerdere meters parallel, dan hang ik die aan een regelbare voeding,en als ze allemaal ongeveer hetzelfde aanwijzen, zal het wel goed zijn..
Idem voor stroom, zet er een zooitje in serie, ik heb dan een 4-20 mA calibrator die ik hiervoor gebruik,en lees de gemeten waarde af..
Wat ik eigenlijk af vraag. Waarvoor heb je eigenlijk 50.000 Counts voor nodig?
En zijn de meetpunten van de brymen BM869s verguld?
En zijn de meetpunten van de brymen BM869s verguld?
Eigenlijk heb ik nog nooit een meter gezien waarvan de meetpunten (aansluitingen) verguld zijn. De contacten van de schakelaar op de print wel.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Er zijn vergulde probes maar dat voegt niet echt wat toe. Volgens mij zijn die van de 869s verguld maar ik weet het niet meer zeker omdat ik ze niet meer heb (afgeknipt en vervangen door bananen zodat al mijn gewone probes en accessoires er op passen)
50000 count is voor jouw zware overkill. Ik gebruik het zelf niet veel omdat ik een nest 6,5 en 7,5 digit benchmeters onder handbereik heb.
Het geeft je wat meer resolutie maar als je dat nodig hebt dan vroeg je het niet 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 15 februari 2020 14:02:37 schreef Arco:
Ik heb ook nog een Philips PM2421 staan, zelfs meeste nieuwe meters kunnen daar niet aan tippen...
Gelukzak...
Ik heb nog een PM2422 staan in perfecte staat maar had liever zoals jij de PM2421 gehad...
Op 15 februari 2020 12:45:02 schreef flipflop:
[...]
Ik bezit 3 DMM's, allemaal Fluke.
- Een +30-jaar oude 3.5 digit Fluke 8020B, in 1998 na 10 jaar gebruik geërfd van een vorige werkgever (gebruik ik nu nog op het werk).
- Een Fluke 83/III (4000 counts), in 2001 geërfd van een opgedoekte werkgever, nu nog steeds mijn werkpaardje.
- Een Fluke 187 (50.000 counts), een dikke 10 jaar geleden voor 200€ in nieuwstaat in okkazie gekocht van een Fransman via Ebay.
Ik verwacht dat ze allen nog 10-tallen jaren meegaan...
Ik heb inderdaad ook een aantal goedkope Aldi/Lidl/Action DMM's in een opwelling gekocht, allemaal ondertussen weggegeven...
Ook na een 1000+ € aankoop bij Redcorp gratis een Uni-T UT71 DMM gekregen. Die was zó traag dat ik hem aan mijn jongste zoon gegeven heb.
Heb wel nog 2 analoge multimeters:
- Een Jemco (heb het model niet onder ogen).
- Een enorme Hioki (was destijds (ca. 1972) de duurste analoge multimeter bij Cotubex (ca. 100€)), tijdens mijn elektronicastudies door mijn ouders betaald.
En last but not least mijn Philips PM2422 en Fluke 8000 Nixie DMM's... 
Vanaf welke serie brymen meters krijg je die siliconen test pennen erbij? Neem aan dat de goedkopere onder de 100 euro allemaal goedkope plastic pennen zijn?
Ben momenteel in de wat goedkopere price range aan het kijken van 100 euro tot een 160 euro..
Ik las ook ergens op het eevblog forum dat de BM869s en de BM867s meter een probleem / onhandigheidje hebben met de crest functie op de meter.
https://www.eevblog.com/forum/testgear/brymen-bm867-crest-bug/25/
Dus dan ja waarom dan zoveel geld uitgeven aan uit wat niet perfect is.
Wat heb ik zoal nodig om een 1% metaal filmweerstanden te kunnen meten (die blauwe dingen) Neem aan dat een precisie meter dan wel een noodzaak is?
Ik twijfel momenteel erg tussen een BM829 (voor de prijs) en voor de BM867S of eventueel toch het duurder broertje.. Ik zie wel dat als je een duurdere koopt de precisie dan ook wat beter word.
Welke meters hebben een goede continuïteits functie (met goed bedoel ik waar de buzzer goed op scherp staat en dus heel goed werkt en duidelijk signaal af geeft.
En welke meters hebben geen goede continuïteits functie, die slecht werken en of geen buzzer / pieper functie hebben en die ik dus beter kan mijden.
[Bericht gewijzigd door elektronoob op (15%)]
Op 21 februari 2020 06:13:19 schreef bprosman:
[...]
Eigenlijk heb ik nog nooit een meter gezien waarvan de meetpunten (aansluitingen) verguld zijn. De contacten van de schakelaar op de print wel.
dan is dit een primeur?