Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Geinig idee! Zit er trekontlasting in?

If you want to succeed, double your failure rate.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Echt een mooi idee ja! Ik denk dat daar wel animo voor is.

Lambiek

Special Member

Mooi gemaakt, maar die dingen zijn ook gewoon te koop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dank allen!

Yep heeft trekontlasting, niet alleen lopen de aders gewoon door, ze zitten ook in epoxy gegoten (heeft geen effect op meetresultaat)

Zelf maken is altijd leuker, zelfs als je duurder uit bent.

Aangezien ik het nog moet doen met meetkabels zonder zo'n handig ringetje en ik wel een 3D printer heb.
Staat de tekening op thingiverse of ben je anders bereid deze met ons te delen?

Lambiek

Special Member

Op 20 februari 2020 08:40:19 schreef Sangre:
Zelf maken is altijd leuker, zelfs als je duurder uit bent.

Dat ben ik helemaal met je eens. :) En het ziet er ook goed uit.

Maar ik reageerde eigenlijk hier op.

Echt een mooi idee ja! Ik denk dat daar wel animo voor is.

Hier heb je een voorbeeld van zo'n meetadapter.
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fasset.conrad.com%2F…

Je hebt ze in allerlei soorten en maten en ze zijn verdomd makkelijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Maar natuurlijk wil ik de files delen, ik zal vanavond een paar edities maken, voor elke kabeldikte een.

er staat ook een L en een N ingegraveerd,zodat je kan zien waar de faseader loopt, en waar de nul+aarde

zijn 2 helften die je aan elkaar moet lijmen, had eerst een klikeditie maar lijmen met epoxy is gewoon steviger.

EDIT:
5 verschillende kabeldiktes, 2 x printen uiteraard :-)
https://drive.google.com/file/d/1tL9dL3PAoHEjycJ5Sc6iTz8wmCRqr-jx/view…

[Bericht gewijzigd door Sangre op donderdag 20 februari 2020 14:44:20 (19%)

Zo, we hebben ons weer eens uitgesloofd. Een "badge" of nametag voor een evenement is meestal saai, behalve bij hacker events. :D

https://pbs.twimg.com/media/ERNk2_LXYAI7RBc?format=jpg&name=medium

Deze gadget bevat meer dan 10 uitdagingen, deels via een text adventure te spelen die in de ATtiny1617 draait! Het is niet moeilijk om de text adventure aan te passen naar een eigen quest met de json2bin programma's.

SOURCE: https://github.com/badgeteam/hackerhotel-2020-software

Meer info over dit event: https://mobile.twitter.com/hotelhacker
(Scroll een beetje naar beneden voor meer van dit soort badges)

Oh, nog wat info:

ATtiny1617 (intern: temperatuur sensor en DAC)
30 LEDs 8 bit PWM (helderheid individueel regelbaar)
Audio uit, mono L+R (met meer dan alleen bliepjes, zelfs een regenstorm generator!)
Badge2badge communicatie
4 druktoetsen
Lichtsensor
Hall sensor
256kbit EEPROM extern
Loopt op 2xAA met daarachter een step-up naar 3.3V
Herprogrammeerbaar via UPDI met een USB naar serieel dongle.
Enkele bytes flash vrij. De release voor het evenement zelf had 2 bytes vrij van de 16k. :D
1024 uur bloed zweet en tranen van het team.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 20 februari 2020 17:33:57 (28%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 20 februari 2020 11:18:43 schreef Sangre:
Maar natuurlijk wil ik de files delen, ik zal vanavond een paar edities maken, voor elke kabeldikte een.

er staat ook een L en een N ingegraveerd,zodat je kan zien waar de faseader loopt, en waar de nul+aarde

zijn 2 helften die je aan elkaar moet lijmen, had eerst een klikeditie maar lijmen met epoxy is gewoon steviger.

EDIT:
5 verschillende kabeldiktes, 2 x printen uiteraard :-)
https://drive.google.com/file/d/1tL9dL3PAoHEjycJ5Sc6iTz8wmCRqr-jx/view…

Ik heb ze gedownload en ga ze binnenkort printen.
Bedankt voor het delen.

Sine

Moderator

Op 20 februari 2020 09:27:20 schreef Lambiek:
[...]

Je hebt ze in allerlei soorten en maten en ze zijn verdomd makkelijk. :)

Jep, ik heb zelf ook ooit zo'n dingetje in elkaar gebakken, en dat is stiekem verdomd handig.

De rode leds geven aan waar de fase zit.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 20 februari 2020 21:37:51 (12%)

Lambiek

Special Member

Leuk kastje Sine, daar heb je iets aan. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Nou vooruit dan, hij is toch bijna klaar:

Kan in een schema, board, package of symbol importeren.
Megahandig voor het maken van footprints.
En wat is aangevinkt werkt ook nog...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Voor welk tekenpakket is dit? Kan die zelf geen DXF importeren?

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Op 20 februari 2020 22:41:47 schreef Jochem:
Voor welk tekenpakket is dit? Kan die zelf geen DXF importeren?

Eagle zo te zien aan het pad

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Sine, dat is een mooie luxe versie. Zoiets zou ik ook eens moeten maken. Wat doet al de electronica daarin ?

Ik heb wel zoiets wat ik best veel gebruik maar niet zo mooi en zeker niet zo luxe. Ik heb twee stroom meet punten. Een bestaat uit 10 lussen, de tweede uit 10 draden parallel. (Er voor of erna gebruik ik zo'n snoertje maar dan niet 3D geprint. Ik heb gewoon een stuk buiten-ommanteling weg gesneden. Ik gebruik meestal scoop probes en die hebben erg kleine klampjes.
Ik kan dus 0,1x, 1x of 10x stroom meten

Zoals jij "kortsluit bruggen" hebt (ik wist niet dat je die zo kunt kopen, erg mooi en handig, ik heb wat korte diy versies bestaande uit 2 banaan pluggen en een stukje VD draad) Maar zit er bij mij een schakelaar over 2 banaanbussen in de aard aansluiting. Zo kan ik de aarde onderbreken en bv lekstroom van bv een netfilter meten. Verder zitten er 3 banaanbussen parallel aan de WCD uitgang. En natuurlijk een aan/uit schakelaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 20 februari 2020 17:25:01 schreef Benadski:
Zo, we hebben ons weer eens uitgesloofd. Een "badge" of nametag voor een evenement is meestal saai, behalve bij hacker events. :D

Dat is een mooi ding geworden. :)

Op 21 februari 2020 09:59:12 schreef fred101:
Sine, dat is een mooie luxe versie. Zoiets zou ik ook eens moeten maken. Wat doet al de electronica daarin ?

Ik denk dat, dat is om te kijken aan welke kant de fase zit.

..(ik wist niet dat je die zo kunt kopen,....

En de prijs valt ook reuze mee, maar wat Sine gemaakt heeft is ook mooi. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 februari 2020 09:59:12 schreef fred101:
Sine, dat is een mooie luxe versie. Zoiets zou ik ook eens moeten maken. Wat doet al de electronica daarin ?

Ik vermoed dat dat de fase-detectie is. Welke (blauw-of-bruine) draad zit dichter bij de aarde dan de andere? Anderzijds ik zou denk ik gaan voor een "indien meer dan 10V: ledje aan" schakeling. Als je dan twee ledjes ziet weet je dat er iets raars aan de hand is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Fase detectie doe je toch met een natte vinger? :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 februari 2020 12:04:22 schreef Dweil:
Natuurlijk met de hand bestuckt. De truc is een microscoop met voldoende vergroting, en natuurlijk losse flux, dunne soldeertin en een goede pincet.

Aan de andere kant waren de BGA's een eitje. (andere print maar zelfde methode)

[bijlage]

Sommige mensen zijn huiverig om een 150 euro BGA op deze manier te solderen, maar YOLO!

Daar zou ik ook wel een beetje huiverig voor zijn om dat op zo'n manier te doen:P. Ik zou er op zijn minst een beetje plakkerige zweet handjes van krijgen O-)

Op 20 februari 2020 22:40:27 schreef fatbeard:
Kan in een schema, board, package of symbol importeren.
Megahandig voor het maken van footprints.

Ik gebruik Eagle niet, maar dit is toch bewonderenswaardig. Ga je je tooltje in het publieke domein zetten?

Op 16 februari 2020 11:53:32 schreef KGE:
Voor de BBC micro computer een zgn. Pi-Tube adapter gemaakt met daarop geprikt een Pi Zero, deze emuleert alle bekende co-processors die er ooit voor de BBC bedacht waren en meer (tot en met de eigen ARM CPU van de Pi en zelfs 80286 aan toe)
Het geheel past precies onderin de BBC direct in de 'tube' connector.
De Pi-Zero draait 'OS loos' en start nagenoeg instant op van de microSD card.
[bijlage][bijlage][bijlage][bijlage]

Dit is mooi.

Ik wist niet dat zoiets kon. Theoretisch uiteraard, maar ik dacht dat the broadcom chips op the RPi closed source waren?

En wat dit betreft...

Op 16 februari 2020 10:44:42 schreef Dweil:
Projectje voor een 10 gigabit ethernet verbinding.

Mond vol tanden. Ik kan er niks anders over zeggen.

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op vrijdag 21 februari 2020 22:41:44 (11%)

Suffering from wiseass oneliner blackout
fatbeard

Honourable Member

Op 21 februari 2020 22:36:48 schreef Bert_mc:
[...]
Ik gebruik Eagle niet, maar dit is toch bewonderenswaardig. Ga je je tooltje in het publieke domein zetten?

Daar wordt wel over nagedacht.
Ik heb me altijd geërgerd aan de uiterst beperkte importfaciliteiten van Eagle (en van wat ik lees is de situatie nog niet heel veel beter geworden).

Deze is geschreven voor verie 5.12, maar zou ook in een hogere versie probleemloos moeten draaien; de versie waarin het board file is gemaakt maakt niet uit.
Ik zoek nog iemand die een Eagle versie 3.x heeft en een kleine lege board file met een hidden layer voor me wil maken zodat ik nog wat dingen kan verifiëren.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om mijn test kast te maken. Omdat ik wel eens apparaten repareer en soms niet weet wat het probleem is kan ik dit nu veilig testen zonder naar de meterkast te hoeven. Het linker stopcontact zit op de 16a automaat en de middelste op de 10a en de rechtse op de 6a. De 10a en 6a zitten weer achter de 16a automaat.

Ik ben alleen niet blij met hoe het gat voor de aardlekschakelaar en installatie automaten is geworden. Daar wil ik nog wat voor ontwerpen en 3D printen.

Ik heb voor verschillende merken gekozen, omdat ik dit er nog had liggen. De 10a en 6a installatieautomaten komen uit China die ik voor de nieuwsgierigheid ooit had gekocht. Die ga ik nog vervangen omdat het echte rotzooi is. Bij 14 ampere gaat 6 en 10 ampere installatieautomaat er niet door.

http://www.schoollife.nl/upload/images/2020022315.jpg

bprosman

Golden Member

Mooi kastje, is die rechter WCD ook echt 110V ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henk H.

Golden Member

Als je er een schakelaar in zet (en juist bedraad :p) zou je het rechter stopcontact in serie met het linker stopcontact kunnen schakelen, of kunnen schakelen naar voeding van de 10A automaat. Voordeel van een serieschakeling is dat je makkelijk een gloeilamp in serie kunt zetten met het DUT (device under test). Blijft de lamp fel branden dan zit er kortsluiting in het DUT maar tript er geen automaat.

Met de 16A automaat ben je niet selectief, bij kortsluiting kan ook de 16A automaat in de meterkast trippen.

Mooi uitgevoerd!

Edit: Is het een metalen behuizing? Zo ja, heb je die ook verbonden met de aarde?

Dit topic is gesloten