Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Op 23 februari 2020 20:08:46 schreef bprosman:
Mooi kastje, is die rechter WCD ook echt 110V ?

Dankje. Nee die is gewoon 230v. Het is ook een multifunctionele WCD, dus de stekkers van elk land kan ik er op aan sluiten. Ik ben zelf nog nooit iets tegen gekomen dat alleen op 110v werkt. Mocht ik dat toch een keer voor komen dan heb ik nog een 8A variac. Alleen zoek ik daar nog een geschikte behuizing voor.

Henk H. Ik heb aan die schakelaar zitten denken. Maar was al van plan om daar een apart test apparaat voor te maken,

Van die 16A automaat dat weet ik het zelfde geld voor die aardlekautomaat. Ik heb daarvoor gekozen, want er bestaat een kans dat deze er eerder omschakelt dan in de meter kast. Meestal ga ik het toch om 10A testen en voor meer vermogen op 16a.

Die behuizing is van plastic. Dan weet ik zeker dat er nooit geen spanning op de behuizing komt te staan, zijn ook goedkoper dan metalen behuizingen en het maken van gaten in de behuizing gaat makkelijker met het gereedschap dat ik heb.

haasje93

Golden Member

Mooi gemaakt! Alleen heeft die aarden geen zin als hij kwa waarde hetzelfde is als in de meterkast. Die in de meterkast zal er altijd uitgaan en deze niet. Heb het toen ik nog thuis woonde, ooit eens in de schuur gebouwd.

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
bprosman

Golden Member

Had een eprom wisser liggen (volgens mij nog uit Deurne) waar de "klok" het van begeven had. Een kookwekker zetten ging ook niet altijd goed m.a.g. dat de volgende ochtend de EPROM's wel heel "erg leeg" waren :-(

Wat Arduino spul uit de kast getrokken. Achterkantje en frontje gemaakt waarbij dit de eerste keer is dat ik een frontje naar mijn zin heb. Het is een "stickervel" , hoogglans waarop ik zonder bubbels de wat betere kwaliteit "boeklon" mooi strak op kreeg.
Dit werkt mooier als lamineren waar je toch altijd een "lilluk randje" overhoud.

In eerste instantie was het sticker vel net iets te dik voor mijn printer maar met wat ondersteuning lukt het.

Het origineel :

Met elektronische timer, achteraf had de rotary encoder een paar mm meer naar rechts gemogen. Bovenkant ligt er hier nog los op. De buisjes zijn ook nog nieuw te krijgen voor ca. 6,- Euro / stuk.
Aan de binnenkant van de deksel een stukje "karton" geplakt om te voorkomen dat de trafo aansluitingen de metalen kast zouden kunnen raken. Dat zelfde spul wat ze onder voedingsprinten leggen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Oeh, da's het betere propwerk.

Wat doen 'overwiste' eproms?

bprosman

Golden Member

Sommigen niet meer te (her) programmeren. Was overigens even bang dat het in/uitschakelen van de buisjes met ballast de Arduino zouden storen/resetten maar dat valt reuze mee.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 26 februari 2020 08:30:52 (62%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi bprosman,

Netjes opgelost!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 00:12:37 schreef bprosman:
Het is een "stickervel" , hoogglans waarop ik zonder bubbels de wat betere kwaliteit "boeklon" mooi strak op kreeg.

Dat is vaak het probleem met boeklon, dat je het er niet zonder bubbels op krijgt. Maar dit zit er mooi strak op zo te zien. :)

Dit werkt mooier als lamineren waar je toch altijd een "lilluk randje" overhoud.

Als je dat netjes afsnijd, valt dat reuze mee hoor. Je moet er de tijd voor nemen

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Als je dat netjes afsnijd, valt dat reuze mee hoor. Je moet er de tijd voor nemen

Hoe plak ij dat vast ? Als je een dieper gelegen ruimte in je kastje hebt lukt het inderdaad prima.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Ik gebruik lamineersheets met een lijmlaag achterop, dan krijg je dus een soort sticker. Werk goed en zit ook goed vast. Als ik normale lamineersheets gebruik wil ik het ook nog wel eens met een twee componenten lijm doen, maar dan moet je wel zo'n verdiept vak in je behuizing hebben.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In het vorige Show topic had ik een post gedaan over een emmer pick en place unit. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2109778#2109778

Tot mijn vreugde kan ik melden dat het apparaat gisteren de 1.000.000 cyclussen heeft aangetikt zonder noemenswaardige problemen. Het enige wat vervangen is, zijn de zuignapjes die door de warme emmers uitharden.

Dacht dat het wel leuk zou zijn om dit nog even te delen?

Lambiek

Special Member

Op 26 februari 2020 09:42:54 schreef R-Tronic:
Dacht dat het wel leuk zou zijn om dit nog even te delen?

Dat is zeker leuk, want ik heb het toen gemist. :)

En een filmpje zou leuk zijn, of een link naar het filmpje. :)

EDIT:
Gevonden.

https://youtu.be/_GQZZeaMyVQ

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Een gepensioneerde moet wat met zijn tijd :-)

Raspberry pi 3 + 5A voeding + 1 TB harde schijf ingebouwd in een behuizing van een "oude grote" 1 TB schijf.

Het (gerecycleerd) alu plaatje met vierkant profiel drukt op de processor als koeling.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Sine

Moderator

Heeft het ook nog een specifieke toepassing eSe?

Als opslag of als mediacenter doosje of iets in die richting?

eSe

Honourable Member

Geen specifieke toepassing, misschien als media center, of gewoon om verschillende OS'en te proberen, tooltjes te testen voor ik ze op een andere machine gebruik. Of als sturing voor mijn frees/laser snijtafeltje...

Bezigheidstherapie :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Als schrijven thesis ontwijkend project, beter bekend als Stop, een mooi gebruik van een Haberland scharnier en twee v blokjes.

'Waarvoor dient dit?' hoor ik u hard op denken. Ik heb sinds kort een tweede identiek soldeerstation. Dit omdat de prijs goed was. Het hebben van twee verschillende systemen is onhandig, je hebt nooit de juiste tip voor beide systemen. Wat ik ook graag wil hebben is een soldeerpincet voor smd component te verwijderen. Echter is die voor Pace stations 100+ euro. Maar daar blijft het niet bij, nee een set tips kosten je ook nog eens 70 euro. Dit terwijl de normale tips met dezelfde aansluiting 17 euro per stuk kosten. Het ontwerpje wat ik liet zien is om met twee td100 bouten + normale tips een soldeerpincet te creëren. Het lijkt aardig te werken, uitlijnen van de tips is simpel door de bout te draaien in de houder. Het haberland scharnier zorgt tevens voor de verende werking.

Aangezien ik al meerdere dezelfde punten had liggen zijn de kosten een paar meter print filament en twee ö ringetjes.
Ps iemand interesse in een ersa ms8000? :p

Lambiek

Special Member

Op 14 maart 2020 10:53:39 schreef Titatommeke:
Als schrijven thesis ontwijkend project, beter bekend als Stop, een mooi gebruik van een Haberland scharnier en twee v blokjes.

Leuk bedacht. :)

Ps iemand interesse in een ersa ms8000? :p

Dat dan weer niet, je hebt het geheim nu prijsgegeven. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 maart 2020 10:53:39 schreef Titatommeke:
Als schrijven thesis ontwijkend project, beter bekend als Stop, een mooi gebruik van een Haberland scharnier en twee v blokjes.
[bijlage]

Inderdaad leuk ontwerp. Nu nog de stl file online , en hoe kom je bij die naam "haberland scharnier" die kende ik niet.

In een deel van mijn opleiding heb ik daar vakken over gevolgd, naar mijn mening werktuigbouwkunde in zijn puurste vorm. Een groot deel is voor een ieder te lezen: "Constructies voor het nauwkeurig bewegen en positioneren" vat een groot deel samen. Ik zal de STL file binnenkort op thingiverse zetten.

Op 14 maart 2020 10:53:39 schreef Titatommeke:
Als schrijven thesis ontwijkend project, beter bekend als Stop, een mooi gebruik van een Haberland scharnier en twee v blokjes.

Waarin verschilt een 'Haberland' scharnier van een kruisveer scharnier, zoals die was toegepast in de pickup arm van sommige (Dual?) platenspelers?

Ik kom 'Haberland' hier tegen in de literatuurlijst.

Op 14 maart 2020 15:04:40 schreef Spog2:
[...]
Waarin verschilt een 'Haberland' scharnier van een kruisveer scharnier, zoals die was toegepast in de pickup arm van sommige (Dual?) platenspelers?

Ik kom 'Haberland' hier tegen in de literatuurlijst.

Volgens mij in princiepe niks behalve dat het volgens mij specifiek gaat om een monoliet ipv opgebouwd uit verschillende delen.

Als je 3D print is het toch ook wel interessant om de bladveren op het kruispunt juist vrij van elkaar te houden.
Nabij het kruispunt splits je ze dan op in meerdere (bv 10) delen en maakt passeerruimte zodat je ze daar vrijliggend over elkaar heen kan 'weven'.

De constructie eis blijft dan eenvoudiger: de bladveren moet een constante dikte hebben. Ik denk ook dat dan de veer soepeler en de veerhoek hoek groter wordt. Als het kruispunt klein blijft is de eventueel grotere stijfheid ter plaatse verwaarloosbaar tov van de hele veerlengte.

P.S.: waar gaat de thesis over?

Correct, echter wil je voor deze toepassing juist nog wat parasitaire stijfheid overhouden, voor de rest absoluut mee eens dat je door juist het draaipunt vrij te houden je oa de pool van het scharnier beter gedefinieerd hebt en lagere rotatie stijfheid overhoud. Op de TU in Delft zijn nog een paar promovendi bezig met het combineren van optimalisatie routines met het creëren va mechanisms om zo grotere rotatie hoeken en dergelijke te behalen.

Ik heb een balancer gemaakt. "effe snel". Gewoon omdat het kan. De 5V->5V isolated DCDC converters heb ik toch in grote aantallen in huis voor andere projecten. En gewoon een SOT23-5 lipo lader dingetje. MCP73812 als ik het goed heb. Deze heb ik dan ingesteld om iets minder dan de 200mA die de DCDC kan leveren te gebruiken. Hij staat nu een 16S1P pakketje te laden als test. Toen ie nog aan de labvoeding hing trok het bijna 2A.

Ieder chipje doet dus z'n eigen "van vijf volt kan ik een enkele cel laden". En ik heb dus zo allemaal onafhankelijke 5V voedingen.

Zojuist de spanningen gemeten en inderdaad die gaan netjes omhoog. Het lijkt te werken.

Wel een beetje raar dat open circuit de MCP chipjes allemaal boven de 4.2 zitten en sommigen zelfs richting 4.3... (4.277 gemeten)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 18 maart 2020 17:19:10 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 maart 2020 15:04:40 schreef Spog2:
[...]
Waarin verschilt een 'Haberland' scharnier van een kruisveer scharnier, zoals die was toegepast in de pickup arm van sommige (Dual?) platenspelers?

Ik kom 'Haberland' hier tegen in de literatuurlijst.

Het kruisveerscharnier-van-de-platenspelerarm zat niet in Dual's, maar in die van het merk ERA. Op Marktplaats staat zo'n ERA 444 te koop. Een echte Ingenieur wordt hier een beetje emotioneel van.
Trouwens, ik geloof dat je zo'n ding niet 'platenspeler' mag noemen..., 'draaitafel' (turn table) is beter.

Sine

Moderator

Simpel projectje voor vanavond ...

Een drievoudige geschakelde wifi stekkerdoos, het is niet veel meer dan een Sonoff basic met het relais er uit gesloopt en drie externe SSR's er aan.

Ik wilde eerst een losse ESP module gebruiken, maar in zo'n sonoff zit alles wat je nodig hebt inclusief voeding.

Dit topic is gesloten