Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Kan ik de waarde van deze PTC afleiden uit de opdruk? Zo ja: hoe?

Opdruk:
__ CCOR5
(logo)12V

Zit in een motortje van de centrale vergrendeling van een auto.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 17 mei 2020 12:52:02 schreef fatbeard:
Maar als jij ze bij jou wilt laten stofhappen: ook goed, ik stuur ze wel op.

Je weet m'n adres. :-)
Nee. Geen goed plan. Ik heb genoeg oude troep in m'n eentje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Kan Robin F ze niet even open-etsen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Een heel ander verhaal: ik zoek iets om de M3 schroefdraadgleuven die in sommige heatsinks zitten op te vullen zodat er een min-of-meer continu oppervlak ontstaat.
Met name het aangegeven kanaaltje in een SK125* (plaatje geleend van de Fisher website):

Ik dacht aan een aluminium stripje zoals dit:

Aluminium, omdat er dan ook warmte-overdracht kan plaatsvinden.

Bestáát zoiets überhaupt?
Zo ja, waar koop je dat?
Zo nee, kan iemand hier het misschien fabriceren (ik heb er geen gereedschap voor)?
De lengte is de minimum-lengte, daar zou ik zes stukjes van nodig hebben. Maar ik heb wel een zaag en vijlen, dus een langer stuk is ook goed...;)

*) De enige Fisher profielen die een 'gesloten' onderkant hebben zijn de SK138 (te groot) en de SK512 (nergens te krijgen)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

het eenvoudigste lijkt mij om het met aluminium vol te gieten. Op de cnczone.nl zitten er wel mensen die aluminium gieten....

alles wat ik maak, kan beter.
fatbeard

Honourable Member

Heb ik aan gedacht, maar dat levert weer een aantal praktische bezwaren op, waaronder: hoe voorkom je dat het er aan de zijkant weer uitloopt?

Misschien moet ik dan toch maar dat fraisbankje gaan aanschaffen, met een M3 tap en het nodige geduld is het dan wel te doen: de tap onder 3° zetten en de andere kant 0.25mm verschuiven...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Die ribbeltjes maken lijkt me tricky. Als je dat structureel (voor tienduizenden) moet doen is dat vast wel te verzinnen, maar voor een klein aantal waarschijnlijk niet tedoen om de tooling op te zetten. Kan je niet gewoon een 3mm alu strip met een bankschroef d'r in rammen? Eventueelopvijlen/schuren naar 2.8mm dik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat vol gieten lijkt mij niet zo'n probleem. Zijkanten met een stukje blik dicht houden ( in de bankschroef ?) Is het gat in het blokje maar 5.0 mm hoog ? Wel klein allemaal. Ik heb een freesbank maar ik begrijp die 3 graden niet.
De spoed M3 is 0.5 mm.
Wat rew zegt, maar dan uitfrezen op 3 mm en met een plaatje opvullen.

alles wat ik maak, kan beter.
Shiptronic

Overleden

Zelf zou ik het dicht solderen, met Alutite : http://www.alutite.nl/, Gewoon met een gasbrandertje die je ook voor Waterleiding gebruikt.

Waarom moet de gleuf dicht?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 17 mei 2020 23:24:41 (11%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 mei 2020 23:03:17 schreef hex173:
Ik heb een freesbank maar ik begrijp die 3 graden niet.

De omtrek van een M3 is ongeveer 9mm. Met een pitch van 0.5mm is dat 1:18, ongeveer 1/18e rad = 3.18 graden.

Als je nu je tap naast het blok te bewerken alu houdt dan zitten de te slijpen groeven in dezelfde richting als het draad op de tap.

Er moet een manier zijn om de boel gecoordineerd te laten bewegen om inderdaad langsgroeven te kunnen "graven". Maar het lijkt me dat zoiets niet makkelijk mogelijk is met een standaard freesbank of draaibank.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

M3x0.5 heeft een helix-hoek van 3.036788653 graden, da's dicht genoeg bij 3. Als je de tap onder die hoek zet, compenseer je de helix en fraist hij parallelle lijnen.
Dat M3 kanaaltje is iets van 8mm diep, maar ik vond 5mm ook mooi genoeg. Een gewone eind- of machinetap heeft voldoende draadlengte om alle 8mm in één keer te doen.

De frais diepte is slechts 0.25mm, dus dat zou in aluminium geen probleem hoeven vormen. Het enige tricky deel is de andere kant, die moet 0.25mm verschoven zijn om het 'schroefdraad' te matchen.
Uitgaande van standaard 3x10mm aluminium strip wordt ook het inspannen een uitdaging, maar ook dat is behelpbaar.

Rew heeft wel een punt: er is nog steeds een relatieve beweging nodig (vergelijk het 'hobben' van een tandwiel), da's inderdaad niet bepaald makkelijk. Wéér een idee naar de prullenbak...

Een alternatief is het gebruik van een kegelfraisje met de correcte tophoek en -radius; dan wordt het inspannen een stuk simpeler maar de machinetijd een stuk langer omdat je dan maar één groefje per keer doet.

Nu is die SK125 wel zware overkill (ik heb genoeg aan 22K/W) dus misschien ga ik wel voor een stuk SK470 van 50mm, dat is tenminste nog ergens te krijgen.

Het inpersen van een aluminium stripje is een sterke, daar ga ik nog wel even verder over nadenken.

@Shiptronic: de gleuf moet op specifieke punten dicht om een SMD-FET te kunnen koelen, met die gleuf heb ik te weinig contactoppervlak. Met boutjes trek ik het koellichaam op de FET, beetje koelpasta en klaar.
Tover de komma even uit de link, dan werkt-ie ook nog...

Het daagt me ineens dat deze hele discussie in het verkeerde topic staat: zou het "Waar krijg ik dit onderdeel" moeten zijn... :o
Zou er een moderator-interventie op losgelaten kunnen worden?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Je kunt er mogelijk ook een koperen strip in rammen. Dat is zelfs een gangbare fabricagestap voor sommige computerkoelers al is het dan vaak geen strip maar een andersvormig stuk materiaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het deel van het koellichaam waar aan "geprutst" wordt als contactoppervlak dienst moet doen dan moet je daarna nog de boel in de CNC nabewerken om het vlak te maken. Of je nu een precies passend stuk maakt of de boel er in ramt met een hamer of bankschroef. Het scheelt enorm of je contactoppervlak precies vlak is of niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

een opstelling gemaakt, groeven snijden draadsnijbeitel
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20200518_192504.jpg
en dan zo in de freesmachine, eerst 1 kant en dan de andere;
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/img_20200518_190006.jpg

G-code is hiervoor is niet zo moeilijk.

waarschijnlijk is een 3mm plaatje te dik.
probleem is - hoeveel speling - als je er nu een M3 boutje indraait zit die dan erg los. M3 boutjes zijn vaak 2.8 mm in diam.

kun de opstaande kanten er niet afzagen.

Zoals gezegd moet je het eigenlijk vlak frezen voor een goed contact.

alles wat ik maak, kan beter.
fatbeard

Honourable Member

Schitterend al die reacties! Hartverwarmend, ook.

Jullie hebben helemaal gelijk: het 'geprutste' oppervlak moet nabewerkt worden tot voldoende vlakheid.
Dat hoeft niet zo'n heel groot probleem te zijn, het gaat maar om een klein oppervlak: 3 stukjes van 8x10mm maximaal; met een vijl goed te doen (heb ik nog les in gehad :7). Het is per slot van rekening een kleinschalig hobby-project (als ik er 3 van maak zijn het er al veel).

In de originele .stp file van fisher past een boutje (met afgeronde draadtoppen) van 3.11mm, dat zou de speling van een standaard M3 boutje verklaren.
Die file is voor de nieuwsgierigen onder ons te downloaden vanaf de fisher website; registratie kàn daarvoor noodzakelijk zijn (kan ik me niet meer herinneren).

Die opstaande randen afzagen kan niet, omdat dan de ruimte onder de overhang te krap wordt voor de SMD-elko.

en ja, dit is een stukje van blackdog's NA-PSU
Maar zoals ik al zei: die SK125 is zware overkill, ik kom zeer waarschijnlijk (moet het nog nauwkeurig simuleren) weg met een SK470 van 50mm lengte...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Frees erdoor jassen zodat de schroefdraad weg is en er met thermisch geleidende lijm een stripje alu in lijmen? Dat lijkt me eenvoudiger dan die schroefdraad in een vlak namaken.

Ik zeg: Eric gaat door voor de koelkast!

Het zou voor fisher eigenlijk ook beter zijn als ze die groeven onder 3 graden zetten. Of kunnen ze dit soort kleine details mee-extruderen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Die groeven in het profiel lopen parallel:

Ze onder 3 graden zetten maakt extrusie onmogelijk.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

We hebben hier een paar torretjes. Het schijnt dat er verschillende texten op staan maar op de foto is er maar 1 goed zichtbaar: B772.

Ter vergelijking van het formaat had ik eerst een SOT223 gepakt ("LD33" een LM1117-33) maar die is veel groter. Toen een SOT-89 gepakt (MCP1703-33) en dat blijkt even groot als de gezochte torren.

Ik geloof dat er B882 of D882 op de andere variant van de torren staat.

Weet iemand wat de B772 en B882 voor dingen zijn?

Ik denk dat ik het al gevonden heb. En de andere.

@fatbeard hieronder: Thanks. Nu je het zegt: Ik was de "d" van "de andere" ineens kwijt nadat ik de URL er in had geprutst. Nu weet ik waar ie gebleven was. (ik dacht: "Had ik dan toch de "d" perongeluk geselecteerd waardoor de paste een replace van die letter gedaan heeft? Zal dan wel.")

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 mei 2020 16:36:41 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Je tweede link heeft een letter teveel: dhttp is een niet-bestaand protocol...

Mijn grote weetlijst uit 2019 komt op hetzelfde uit, maar dan van een andere fabrikant: Weitron (die ze niet meer op de website heeft staan).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@Rew Ik heb ze in 2018 nog besteld, 20 stuks.
Is volgens mij 2SD882.

De eigenaar wil het apparaat opvoeren. Draait nu op 7 - 8.4V, hij wil 10-12.6V gaan proberen. Dus nu ik gezegd heb: De torren kunnen 30V aan, zegt hij, OK, mooi, dan gaan we dat proberen! Als ik geweten had dat dit de reden van de vraag was, dan had ik natuurlijk ook "blind" kunnen zeggen: Ja hoor dat kan, want losse torren die minder dan 20V aankunnen die zijn op 1 handje te tellen.

Net als hier veel topics, begint het dus met een irrelevante vraag: Wat zijn die torren? Pas veel later blijkt het onderliggende doel van de vraag..... (en dus dat die vraag en het antwoord daarop totaal nutteloos waren).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 19 mei 2020 14:53:30 schreef rew:
Ik zeg: Eric gaat door voor de koelkast!

Het zou voor fisher eigenlijk ook beter zijn als ze die groeven onder 3 graden zetten. Of kunnen ze dit soort kleine details mee-extruderen?

Dat kan niet!
Bij extruderen lopen alle eventuele krasjes groeven streepjes parallel aan elkaar.
Het is eigenlijk een lange "strip" die in stukken wordt gezaagd.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat je "3 graden" niet kan extruderen weet ik. Die drie graden kan je maken als je om de 0.5mm groefjes te maken TOCH een nabewerking nodig hebt. Dat zou het geval zijn als de 0.5mm dus te klein is om mee te extruderen.

Nu is het dus zo dat het schroefdraad van de M3 schroef aan de ene kant wat dieper in de richel aangrijpt dan aan de andere kant.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Heb hier een zwikje Panasonic Elco's (SMD) in een bakje gedaan en stom genoeg de reel weggegooid.

Opschrift is 220 HFK 1YN , 220uF weet ik maar hoeveel volt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten