Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Dok

Golden Member

Over gratis aanwinsten, wie heeft zin in elco's zo groot als een bierblik. heb net even gekeken maar dat valt een beetje tegen zie ik net. voor de liefhebber, ongeveer een krat vol.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Hubie

Special Member

Beker elco's met schroefaansluiting,ik had er 4 stuks van Siemens in de Elektuur Cresendo versterker. Die kosten toendertijd een godsvermogen.

@Dok/Met een 33 cl blikje kom je toch aardig in de richting. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 16 juli 2020 00:59:16 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Misschien wel even formeren voor gebruik, anders zijn het met wat pech net potjes buskruit in plaats van bier.

Op 16 juli 2020 00:12:23 schreef Hubie:
[...]

Prachtig spul wat ze eind jaren 70 en in de jaren 80 maakten.
Ingekast met plaatstaal en alu + een mooi smoelwerk en analoge meters.

Heb hier nog een Pioneer tuner en een Marantz versterker staan,allebei ook gekregen.

Alleen 1 probleem,er is geen hond die het wil hebben. hebben wil ;-)

Op forum-mfbfreaks.nl vast wel, vooral die versterker. Dat is het forum dat hoort bij mfbfreaks.com (lang verhaal) en vrij actief.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 16 juli 2020 01:50:11 schreef maartenbakker:
Misschien wel even formeren voor gebruik, anders zijn het met wat pech net potjes buskruit in plaats van bier.

[...]

Op forum-mfbfreaks.nl vast wel, vooral die versterker. Dat is het forum dat hoort bij mfbfreaks.com (lang verhaal) en vrij actief.

Ik ga daar ff snuffelen Maarten.

Op 16 juli 2020 00:28:09 schreef Dok:
Over gratis aanwinsten, wie heeft zin in elco's zo groot als een bierblik. heb net even gekeken maar dat valt een beetje tegen zie ik net. voor de liefhebber, ongeveer een krat vol.[bijlage]

upsje gesloopt dok? had er ook een hele berg liggen, voor 180kVA aan upsjes gesloopt, maar wat doe je met die dingen. ik ben er een tegengekomen in een philips voeding die lek was, eerste smps labovoeding van philips was dat. ook de oudere 1400 en 1600VA delta smps hebben ze, maar wel iets kleiner dacht ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dok

Golden Member

@testman,
Ik weet niet meer waar ik dat spul heb gescoord. Het ligt hier al jaren op de plank, ik moet ooit eens een keer gaan 'opruimen'.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Tidak Ada

Golden Member

Let op: TESTMAN is alergisch voor butyrolacton, dimethylformamide dimethylaceetamide en borax :> O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

@Dok Opruimen?Moet je nooit doen (ik spreek uit ervaring) Na 2 weken heb je nou net dat onderdeel nodig wat je 2 weken daarvoor in de kliko hebt gegooid.
8)7
Hoe dat komt weet ik niet,mss dat DR.Freud daar een verklaring voor heeft? ;-)

Op 16 juli 2020 16:51:05 schreef Tidak Ada:
Let op: TESTMAN is alergisch voor butyrolacton, dimethylformamide dimethylaceetamide en borax :> O-)

niet dat ik weet, ik bewaar alleen geen hopeloze rommel. van die dikke potelco's had ik er een stuk of 25 waar je nooit niks mee doet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vroeger (~1992) veel 'Winchester" voedingen leeg geplunderd (lagen al uit elkaar op een metaal sloop, iemand anders heeft ooit die naam, "Winchester" genoemd, dus geen idee of dat correct is). Daar zaten allemaal 200V 5500uF beestjes in. Da's inderdaad ongeveer een halve liter blik. Ook ooit voor een appel en een ei weggedaan en later had ik ze nodig voor een 8 voudige voeding (5-150V 0,7A) die mede daardoor nooit afgemaakt is. Maar de buizenversterker waar ze voor bedoeld waren is ook nooit gemaakt...

Daar ook 56ohm 25W weerstanden gevonden, die zitten nu parallel per 7 stuks op een koelvin als 8 ohm powerweerstand voor versterker metingen.

Maar was allemaal oud-ijzer prijs, dus niet gratis...

Tidak Ada

Golden Member

Ooit een elco uit een elektronenflitser van Zeiss Ikon gehad, 1500V! Capaciteit weet ik niet meer, maar hij werd geladen uit een Varta batterij van 1200V!
De elco had het formaat van twee literblikken boven op elkaar.

Testman, bedoel je nu dat je er mee werkt, of dat je er nooit iets mee doet? :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

maar hij werd geladen uit een Varta batterij van 1200V!

Een batterij van 1200V? Wow!
Nooit geweten dat dat die bestaan hebben..

RAAF12

Golden Member

Ik ken die flitsers wel met zo'n neonlampje erop wat aangaf dat de elco was opgeladen. Zo'n flinke jongen zat er bij mij niet in wel een speciale flitselco, iets van 500µ 400V. Nickelcadmium accu erin. Lood was een beetje zwaar voor een draagbare flitser. Die studio flitsers waren linke dingen, daar zat me toch een batterij aan elco's in, niet normaal.
@TA heb je een foto van dat ding? Instellingen die van rijkswege betaald worden keken meestal niet op een paar centen <duck>

elco's van de flitser in digitale camera's ben ik nog voorzichtig mee, die hebben vrijwel altijd nog lading erin zitten. 350V ding bij paar honderd uf, maar een klap dat die kleine dingen nog geven als je er bij in de buurt komt met gereedschap. van het formaat elco op die foto had ik ook AC condensatoren uit een ups om de cosinus recht te trekken, daar doe je al helemaal niks mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 juli 2020 00:22:13 schreef RAAF12:
Ik ken die flitsers wel met zo'n neonlampje erop wat aangaf dat de elco was opgeladen. Zo'n flinke jongen zat er bij mij niet in wel een speciale flitselco, iets van 500µ 400V. Nickelcadmium accu erin. Lood was een beetje zwaar voor een draagbare flitser.

In den beginne waren ze wel degelijk met een loodaccu. de Braun hobby's bvb.

Tidak Ada

Golden Member

Op 17 juli 2020 00:22:13 schreef RAAF12:
[....]
@TA heb je een foto van dat ding? Instellingen die van rijkswege betaald worden keken meestal niet op een paar centen <duck>

Helaas niet, dat was nog in de tijd dat je alles sloopte. Hier gedaan omdat er een mooie kast omheen zat. Ik had hem gekregen van een buurman-fotograaf, die overgegaan was op die Braun van die foto hierboven. Die batterijen waren namelijk vreselijk duur, meer dan hfl 100,- en dat was in die tijd (mid jaren 50) een groot deel van een maandinkomen....
Die Braun had leuke accu's met balletjes er in, die gingen drijven als de accu vol/(leeg(?)) was. Drie kleuren: rood groen en wit = leeg, matig en vol.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 17 juli 2020 11:37:25 schreef Tidak Ada:
[...]

Die Braun had leuke accu's met balletjes er in, die gingen drijven als de accu vol/(leeg(?)) was. Drie kleuren: rood groen en wit = leeg, matig en vol.

alle balletjes boven = vol. als ook het rode balletje naar beneden ging: dringend bijladen.

Heb zo nog een nos accuutje staan van "Sonnenschein " (of zoiets). Heeft nooit zuur ingezeten.

pietplof

Golden Member

Zoals al vaker opgemerkt bevindt zich in mijn directe omgeving een ,,oud- ijzerboer" in wiens aanwinsten ik mag snuffelen in ruil voor mijn gratis aan te leveren metaalafval.
Enkele dagen geleden vond ik weer wat spullen waaronder hafgesloopte voedingen maar daarnaast een scoop en een taperecorder.

De genoemde voedingen heb ik verder gedemonteerd en bruikbare onderdelen veiliggesteld.
O.a. Ringkerntrafo's ( 230/ 18 bij max 10A). Akelig grote elco's en diodes ( 400 V bij 70 A) en enkele draaidpoelmeters.

De revox taperecorder was beschadigd ( de spullen worden gewoon in een open container gepletterd) en erg nat maar.... het ding werkt nog.

De scoop, voor mij een vrij onbekend merk) was ook stevig aangepakt. Kromme potmeterasjes, gedeukte behuizing en ook kleddernat.
De eerste test leverde meteen een forse lekstroom op ( vocht) en een gesneuvelde zekering.
Na drogen en een nieuwe zekering bleek het deing ook te functioneren.

Toch leuk speelgoed na een kwartiertje snuffelen.

festina lente
flash2b

Special Member

Leuke scope. Hung Chang (made in Korea) maakte veel scopes die in EU uitkwamen onder Dynatek en Handykit label. Ik meen dat Vogel de importeur in NL was.

maartenbakker

Golden Member

Let op, uit de Revox gaat gratis rook vrijkomen (er zit geloof ik ook een paus in) als je hem te lang aan laat staan zonder de diverse papiercondensatoren te vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 juli 2020 12:52:54 schreef maartenbakker:
Let op, uit de Revox gaat gratis rook vrijkomen (er zit geloof ik ook een paus in) als je hem te lang aan laat staan zonder de diverse papiercondensatoren te vervangen.

Volgens mij zijn dat vijf RIA condensatoren 0,1/250V

eSe

Honourable Member

@pietplof Je hebt toch een betonnen vloerplaat onder dat rek met trafo's :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 17 juli 2020 12:22:17 schreef pietplof:
Zoals al vaker opgemerkt bevindt zich in mijn directe omgeving een ,,oud- ijzerboer" in wiens aanwinsten ik mag snuffelen in ruil voor mijn gratis aan te leveren metaalafval.

Ik denk dat ik blij moet zijn dat ik niet zo'n ijzerboer heb... Dan lag ons huis nog voller ;)

Ooit 3kV 100uF condensatoren gehad, geen idee waarvandaan en of ze gratis waren. Maar zou niet weten wat ik er mee moest, dus van de hand gedaan na 12 keer vragen of de koper echt wist waar hij mee bezig was... Die waren vierkant, 12x18x20cm of zo, met keramische aansluitpolen en een metalen behuizing. Vast op een oude harddisk nog wel ergens foto's van...

bprosman

Golden Member

Op 16 juli 2020 00:12:23 schreef Hubie:
[...]

Prachtig spul wat ze eind jaren 70 en in de jaren 80 maakten.
Ingekast met plaatstaal en alu + een mooi smoelwerk en analoge meters.

Heb hier nog een Pioneer tuner en een Marantz versterker staan,allebei ook gekregen.

Alleen 1 probleem,er is geen hond die het wil hebben. hebben wil ;-)

En een "Bob Evers" liefhebber zie ik :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Wie gooit er nu een Revox weg :S Dat is net zoiets als vloeken in de kerk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..