Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jeroen

Moderator

Ik heb laatst een EL84 gitaarversterker afgemaakt. Het is het Hi-Octane ontwerp van AX84.

Het ontwerp van de kast is geïnspireerd op een bekende Britse gitaarversterker fabrikant ;).

Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit Jeroen. En hoe klinkt het geheel?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De versterker doet me denken aan deze grap. (het publiek begrijpt hem niet, zelfs niet na de hint).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

In het kader van ouwe troep recyclen;
Afgelopen jaar heb ik via MP een aantal sets oude panelen met OK4E-C100 micro-inverters achter op het paneel voor een appel en een ei kunnen kopen. Die liggen al te lang in de schuur dus nu toch maar eens kijken of het wat is.

Shell panelen van 100Wp uit 2003 met zoals gezegd de beruchte OK4E inverters en een hoop gevloek om het allemaal op het dak te leggen (pannelat beugels passen niet... :( ).
Die converters schijnen een drama te zijn, we gaan het wel zien.

Maar goed, 4 panelen aangesloten en het lijkt toch wat te doen. oké, 15 watt is niet heel veel, maar we hebben op moment van foto net een onweersbui gehad.
Piek meting met 241 volt, 1422mA (~343 watt).

Toch fijn dat ik nog een nog zo'n ouwe 175 had liggen, die blijft voorlopig nog even hangen.
en tja; mA's dan doet deze nog net even niets :) :

even voor de wijsneuzen over 'waarom gebruik je niet...';
Zoals geschreven heb ik de sets (12 panelen met inverters) voor een appel en een ei kunnen krijgen. Het gaat mij niet om het energie label, maximale besparingen of iets dergelijk, maar puur voor de gein.

Binnenkort ga ik het nog uitbreiden met de overige panelen, een oude UPS en wat bijkomende ongein om overdag de accu's te laden en 's nachts een wasje te draaien :)

ps. dit is een schuurtje, niet miepen over het schilderwerk ;)

RTFM, dan pas vragen...
mel

Golden Member

Mag wel een likje verf hebben.. O-) ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

Raspberry PI 1-2-3-4 (deel 1)

Het is +/- 7 jaar geleden begonnen met een RPI 1 en een oud koffertje van een Dremel kloon.

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
eSe

Honourable Member

Raspberry PI 1-2-3-4 (deel 2)

Een jaar of 4 geleden zo'n Bitscope ingebouwd, kleinste model. Ik had beter 3 maal zolang gespaard en een low end Rigol gekocht, waarschijnlijk 10x beter.
Maar het werkt en voor mijn huis/tuin en keuken electronika meer dan goed genoeg.
Ondertussen zijn we +/- 7 jaar verder, nog steeds hetzelfde koffertje. Na de RPI 1, kwam de 2B, dan de 3B en nu een RPI 4 met 4GB ram. Werkt lekker :-)

5v 5A voeding, 1 TB harde schijf, USB2 hub, RJ45 koppeling voor het netwerk en een HDMI splitter 1 in naar 2 uit. Met de RPI 4 niet echt meer nodig, die heeft 2 HDMI kanalen.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 juli 2020 23:27:37 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

M'n delta 3D printer doet het weer. Nu met Zelfgemaakte DCDC converter om de octopi te voeden. Geen foto van. Printje heeft ook twee mosfet uitgangen om twee extra fans te kunnen aansturen. Deze printer heeft een fannetje nodig om de elektronica te koelen. Die draait nu mee met de hotend-fan, maar kan dus ook hiermee vanuit de pi aangestuurd worden. (op m'n andere 3D printer heb ik dat al wel aangesloten.)

Ik vond deze foto op m'n camera toen ik over een ander project wilde posten:

Dan nu over tot de orde van de dag. Ik heb eindelijk m'n "soldeerding" gemaakt. Schakelaartje en als je dat indrukt mag je een kwartier solderen. 5 minuten voor het eind doet ie biep en kan je op de knop drukken voor een kwartier "verlenging".

Dit natuurlijk omdat ik veel te vaak vergat om dat ding uit te zetten als ik naar huis ging.

Hier voordat het kastje dicht ging.

Het printje is van origine een "USB relay". Ik heb 1 relay gemonteerd en op de andere relay uitgang het 5V buzzertje voor de biep.

Het voedingkje is een Meanwell 15W ding. Kan 3A leveren doet nu minder dan 20mA. Sorry. (oh wacht. Als er gesoldeert wordt, dan komt er nog 70mA voor het relais bij!)

EN in actie:

Hij schakelt het stekkerblok er achter. De rode kabel is van m'n bout.

Ohja. Dit is versie 1.0 van het led-en-schakelaar printje. De USB-relay heeft een voor klanten niet beschikbare SPI connector maar voor deze speciale firmware zijnd at gewoon 4 GPIOs... De achterkant is te lelijk om te laten zien. :-)
De bedoeling was om dit in de deksel te lijmen. Maar bij nader inzien vond ik apart de onderdelen op de deksel doen handiger. Dus V2.0 van het printje heeft gewoon 2x3 SPI in en dan uitgebroken naar een 1x4 voor de led en een 2 pins connector voor de schakelaar. 5mm gat geboord, led er in en.. klemt eigenlijk wel prima. De schakelaar heb ik met hotglue vastgelijmd. Ik moet nog een knopje 3D printen, maar zo werkt het ook al prima.

(Misschien niet goed zichtbaar: De led is een 4-pins common anode RGB led. De huidige code gebruikt de "blauw" niet eens, maar het is wel aangesloten).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Special Member

Mijn UJT en PUT tester is klaar. Het schema is gebaseerd op een deel van een schema wat in de halfgeleider gids 2011 van Elektuur (link) stond en is oorspronkelijk ontworpen door een franse auteur.

Zoals gebruikelijk werkte het deel van het schema wat ik wilde gebruiken schema niet :+ (zo als zo veel schema's) maar met wat aanpassingen van mijn hand lukte het wel. Oorspronkelijk konden alleen UJTs worden getest, maar ik heb er PUTs aan toegevoegd.

De print toen hij klaar was is ongeveer 3x3 cm groot:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200718_182012sm.jpg

Ingebouwd in een Hammond 1591-B-BK:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200722_204749sm.jpg

En hier test hij een PUT type D13T1:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200722_205137(0)sm.jpg

Nu kan ik op gemak mijn gerecyclede voorraad testen, super handig.

Ziet er netjes uit!
Vraagjes: Waarom zet je de 555 in een IC-voetje? Gaat die zo vaak stuk?

flash2b

Special Member

Ik zet mijn ICs altijd in voetjes, dus deze 555 ook. Dat is handig als er ooit getroubleshoot moet worden. Niet dat ik denk dat deze 555 snel stuk gaat, want hij stuurt alleen een led aan en alleen de trigger pen is extern bereikbaar.

Thevel

Golden Member

Op 22 juli 2020 21:22:35 schreef flash2b:
alleen UJTs worden getest, maar ik heb er PUTs aan toegevoegd.

Worden PUTs nog wel gebruikt?
In het verleden heb ik wel een bepaald type EMI ventilator regelaars gerepareerd, daar zat een PUT in maar die had 4 pootjes (type weet ik niet meer)
Verder ben ik nog nooit een (defecte) PUT in een schakeling tegen gekomen.

Sine

Moderator

Put? Put is P-type UJT?

-edit-

Ah, Programmable unijunction transistor

Die heb ik zelfs nog nooit in een praktische toepassing gezien, nu ik er over nadenk, dat geldt ook voor UJT's :P

Dus ik ben erg benieuwd waar je die nog uit recovered flash2b

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 23 juli 2020 12:00:33 (14%)

Thevel

Golden Member

Hier wordt de werking mooi uitgelegd.

Thevel

Golden Member

Op 23 juli 2020 11:53:52 schreef Sine:
Die heb ik zelfs nog nooit in een praktische toepassing gezien, nu ik er over nadenk, dat geldt ook voor UJT's :P

UJT's worden nog steeds als trigger gebruikt in sommige schrikdraad apparaten.

flash2b

Special Member

Deze Enraf Nonius van de Lichtmis (zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1940315#1940315 ) zat vol met PUTs type D13T1.

Het is ook zeer makkelijk om een oscillator te maken met een UJT of PUT. UJTs worden niet meer gemaakt maar PUTs nog wel. PUTs komen ook soms in (stok oude) voedingen (oa. Delta) voor.

Ben nog geen kant en klare tester tegen gekomen, de chinese alles-in-één testers kunnen ze niet testen. Op zich zijn deze onderdelen ook met een multimeter goed te testen, maar ik heb nou eenmaal liever dedicated testers en verder vond ik het leuk om er eentje te bouwen.

Meer over UJTs/PUTs: https://www.allaboutcircuits.com/textbook/semiconductors/chpt-7/unijun…

Op 23 juli 2020 11:48:09 schreef Thevel:
[...]Worden PUTs nog wel gebruikt?
In het verleden heb ik wel een bepaald type EMI ventilator regelaars gerepareerd, daar zat een PUT in maar die had 4 pootjes (type weet ik niet meer)
Verder ben ik nog nooit een (defecte) PUT in een schakeling tegen gekomen.

Misschien een BRY39 of een BR101 ? Die is zelfs ook als thyristor te gebruiken omdat die 2 gates heeft.

Mijn Iot capacitieve planten vochtsensor.
Het hart is een Esp32-wroom geworden om de data over wifi met Mqtt naar Node-red te sturen.
Bme280 temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk sensor. En ook nog een Tsl25911 lichtsensor.
Geheel wordt gevoed uit een Lir2450 Li-ion knoopcel.

Nu nog een beetje software schrijven en hopen dat alles zo werkt als bedacht op de tekentafel.
Bedoeling is dat ULP coprocessor van de esp32 de gehele dag metingen doet en dit 1x per dag dumpt over Mqtt naar Node-red.
Mocht het de plant te droog komen te staan dan wordt er direct via Node-red een Pushover en/of mail berichtje met het verzoek voor wat water.

Lambiek

Special Member

netjes gemaakt! En nu maar hopen dat het goed werkt, zou wel lekker zijn voor de plantjes. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

keurig inderdaad, maar wat me te binnen schoot, komt er ook iets in om te detecteren dat de knoopcel leeg is ?
lijkt mij typisch zo'n ding waarvan je niet in de gaten hebt dat er een baterij inzit (voor de gewone gebruiker).

eigenwijs = ook wijs

Dubbele experimenteer voeding gebaseerd op twee ZK-4KX dc/dc modules

2x Trafo 21.5Vac 45VA + brugcel en 4700µF

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Hmmm, en een actieve zener omdat de trafo's obelast net wat meer leveren?

@Sine, inderdaad rond de 32 Vdc onbelast. De modules zijn gespecificeerd tot 30V, active zener dus met een TL431 & PNP darlington.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ha Roland van Leusden,

Zit er netjes uit heb je al wat testjes gedaan ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dit topic is gesloten