Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Met een enkele vlotter moet je met hysterese rekening houden.
Je zou er eventueel een flip-flop tussen kunnen programmeren. In ieder geval zijn met twee vlotters het 'leeg' en 'vol' punt hard vastgelegd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het systeem met die rvs pinnen is idd betrouwbaarder als een drijver met schakelaar. echter als het water sterk vervuild is niet, dan komt die rommel om de pennen te zitten. zie deze vaker in kruipruimten zitten, niveau regeling al jaren oud, pomp de 3e al of zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik heb het logo-programmatje even ge-upload.

Ik heb het nu zo gedaan dat als het vlottercontact voor laagstand hoog wordt de timer van de pomp gereset wordt.

Op die manier wordt de resterende looptijd van de pomp gereset en kan er enkel opnieuw gestart worden met de startknop.

Het zou kunnen dat het schakelcontact van de vlotter wat klappert maar eenmaal er gereset is stopt de pomp.
Het zou kunnen dat de pomp nog even start als je terug op start drukt maar dan sta je ook bij het vat en kan je zelf zien dat er te weinig water in zit.

Tenzij ik iets over het hoofd zie.

eSe

Honourable Member

het systeem met die rvs pinnen is idd betrouwbaarder als een drijver met schakelaar. echter als het water sterk vervuild is niet, dan komt die rommel om de pennen te zitten.

Valt wel mee. Ik heb jaren in de bodemsanering gewerkt als technicus, daar gebruikten we die rvs pennen met meters :-) Spul van E+H (Endress + Hauser) met versterker modules die je kon aanpassen aan de "weerstand" van de vloeistof. Bij ons meestal vervuild water met koolwaterstoffen: benzine, diesel, olie, inkt (drukkerijen), industrieele wasserijen...

We hadden ook drijvers in buis met een magneet en aan de zijkant van de buis reedcontacten, ook van E+H, duur spul. Maar was Ex (Atex) Je vind deze waarschijnlijk een stuk goedkoper van andere fabricanten/leveranciers. Dit werkt zeer goed, geen vervuiling aan de pennen, electrisch gescheiden van de vloeistof...

/edit
Dit is wat ik bedoel,in de buis een drijver met ingebouwde magneet, aan de buitenkant op gewenste hoogte de reed switches.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

reguliere vlotters met een grote vlotter en messing stang die een vlotterschakelaar aanduwen hebben een nadeel, als de pomp niet aanslaat dan duwt de drijfkracht van de vlotter de stang krom omdat die steeds hoger komt met het stijgende water, de drijfkracht van de vlotter duwt de stang zijwaarts omdat men in de pompput vaak geen ondergeleider had gemaakt. goede geleiders aan die stang maken is dus zeker wel aan te bevelen. met meerdere van die vlotterschakelaars was geregeld wat waar ik bijkwam. stond de kelder weer eens blank, moest je een stamp tegen die vlotter geven, puur de mechaniek in de schakelaar die klemde door roestvorming of taai vet.

het systeem met de rvs pennen lijd minder natuurlijk, alleen het relais wat de pomp schakelt. pas nog bezig geweest met een verdeler vervangen in de kelder, op een gegeven moment dreef het gereedschap voorbij, de kwelwaterpomp zat ook zonder stroom en was binnen 1,5 uur al hard nodig, de buffer liep over :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 augustus 2020 16:59:31 schreef Sine:
@Tidak
Elektrodes werkt een stuk beter dan vlotters.

Ik heb er toevallig pas nog eentje gefabriekt.

[bijlage]

Daar zijn standaard "vlotterloze niveau relais" voor te krijgen.

Ik heb deze gebruikt, en die valt me bepaald niet tegen.

https://www.aliexpress.com/item/4000081362572.html

Ben ik allergisch voor, enorme corrosie, maar ja wij werkten ook met pis en da's erger dan zeewater....

Was een systeem om frequentie en hoeveelheid urine van een gekooid konijn te meten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Roland van Leusden,

En, blijft de output mooi gelijk als je de frequentie veranderd over een groot berijk, vooral aan de hoge kant?

Heb je het printje zelf ontworpen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

En, blijft de output mooi gelijk als je de frequentie verandert over een groot bereik, vooral aan de hoge kant?

Dit weekend in elkaar gezet, dit was even een snelle test, ik ga nog met betere apparatuur meten. Geen bouncing gezien nog , de NSL-32SR3 werkt een stuk fijner dan een zelf geknutselde LDR/LED combinatie.

Heb je het printje zelf ontworpen?

Zelf ontworpen idd, via easyeda en vervolgens besteld via jlcpcb. Ik heb nog wat printjes over.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Ziet er goed uit, je niveau oplossing, netjes gemaakt.
Gebruik je bij die opstelling ook nog een referentie sensor?
Of heb heb een metalen vat dat als referentie dient.

Wat ik mij afvraag is dit, wat is de spreiding waar je rekening mee moet houden?
Als ik er zo over nadenk, de vloeistof zelf vrij stabiel moeten zijn wat betreft geleidings vermogen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
bprosman

Golden Member

Op 4 augustus 2020 12:35:24 schreef hobbyelektro:
[...]

acrylaat-plaat
bodem 9mm, wanden en dak 3mm, zeer fijn en vlak schuren en daarna met secondelijm tegen elkaar plakken... Is vrijwel onzichtbaar en stevig genoeg voor dit.
De bodemplaat zit niet verlijmd, zo kan ik de stulp er nog afnemen zodat ik nog bij de leds/print kan moest dit nodig zijn.

Zaag je die zelf ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

@eSe
Een mooi systeem, in het klein doet het mij denken aan het drijvende magneetje onderin een Senseo waterreservoir. Maar die detecteert alleen dat het water 'op' is.

Shiptronic

Overleden

Druksensor op de bodem en druk meten, werkte beter dan al die vlotter rommel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2020 19:55:05 schreef blackdog:
Hi Sine,

Gebruik je bij die opstelling ook nog een referentie sensor?
Of heb heb een metalen vat dat als referentie dient.

Het is voor een vijver, de lange elektrode is de referentie.

Wat ik mij afvraag is dit, wat is de spreiding waar je rekening mee moet houden?
Als ik er zo over nadenk, de vloeistof zelf vrij stabiel moeten zijn wat betreft geleidings vermogen.

De detectie weerstand kun je instellen, van 15k tot +100k zo even uit het hoofd. Met vijverwater gaat dat altijd goed komen ;)

Op 9 augustus 2020 12:11:40 schreef Roland van Leusden:
De tregellas sinus generator in SMD.

Leuk projectje, printje ziet er goed uit.

Beschuit met muisjes.

Heeft niet veel met elektronika te maken.
Of toch wel.
Ik ben op zoek naar een schema of iets kant en kaar dat het geluid van piepende muizen na boots.
Heb al wat geprobeerd met cmos ic enz.
Klinkt niet echt goed
Nog mooier als het ook nog onregelmatig piept

Jullie snappen het al,ik word opa

Vriendelijke groet marcel

!

miedema

Golden Member

10MHz harmonischen filter W3NQN

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/IMG_7671--10MHz-filter-W3NQN-600pix.jpg

Ik had zin in een klein tussendoor projectje :-)
Dit filter is bedoeld om de harmonischen uit een 10MHz signaal te filteren. Als je wilt meten hoe b.v. een 10MHz distributieversterker zich gedraagt, dan is het fijn om een schoon signaal aan te kunnen bieden. Zonder al ingebakken harmonischen van zichzelf.

Elke 10MHz bron (OCXO, GPSDO, generator) bevat flink wat harmonischen, meestal 2e harmonische rond -20...-40dB, en verder aflopend. Die harmonischen er uit filteren kan dan een oplossing zijn.
Probleem van een gewoon filter is dat die 2e harmonische relatief dicht bij de grondtoon zit, en er dus maar matig uitgefilterd wordt, terwijl die 2e harmonische juist het sterkst in het signaal aanwezig is....

Ik werd al eerder getipt door NKHteB over het W3NQN filter.
Een interessant filter, omdat het naast gewoon low-pass ook een zuigkring op de 2e harmonische heeft. Daarvoor zorgt C4 over L4 in het schema.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-harmonischen-filter-W3NQN---schema-600pix.png
Klik op schema voor grotere versie

.

Meer info over dit W3NQN filter:
Artikel: Second-Harmonic Optimized Low-Pass Filters - Ed Wetherhold, W3NQN (QST 02-1999)
Dimensionering onderdelen: W3NQN improved filters - datasheet
(Ik heb de waarden voor 30meter / 10,1MHz gebruikt)

.

De onderdelen had ik al lang geleden geselecteerd, en lagen te wachten tot ik er eens wat mee ging doen :-)

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/IMG_7668--10MHz-filter-W3NQN-intern-2-600pix.jpg

De condensatoren zijn mooie stabiele 1% zilver-mica's, en de spoeltjes heb ik gewikkeld op T37-6 kerntjes. Ik heb m'n best gedaan netjes te bouwen: de 3 secties gescheiden door schotjes, en de 3 spoeltjes alle drie in een andere oriëntatie.
De mooie behuizing had ik ooit gevonden op de Lichtmis.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/IMG_7669--10MHz-filter-W3NQN-intern-top-600pix.jpg

Puzzeltje was nog even de doorvoer door de schotjes. Eerst dacht ik aan een doorvoer C. Maar die zijn al snel 1,5nF, en staan parallel aan 470pF (C3 en C5 in het schema). Geen goed idee...
Uiteindelijk heb ik keramische busjes gebruikt, afkomstig uit oude keramische draadsteunen. Met een klein stukje teflonkous om de draad in het midden te houden kwam ik op 0,7pF. Dat is goed te hebben.

.

Frequentiecurve van het filter:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN---freq-1-100MHz-600pix.png
Klik op grafiek voor grotere versie

Het voordeel van dit filter is meteen zichtbaar: de 2e harmonische wordt bijna 80dB onderdrukt!
De andere harmonischen (tot 100MHz) minstens 65dB.
De marker staat op 10MHz. zo kun je zien dat de doorlaatdemping van het filter bij 10MHz -0,7dB is. Best netjes!

.
Als je dan breder gaat kijken (tot 1Ghz) wordt het plaatje minder rooskleurig. De demping boven 100MHz neemt flink af.... Gelukkig zijn daar in de praktijk weinig harmonischen meer te vinden.... (En als ze er zijn, dan is hun niveau al laag.....)

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN-vs-Mini-Circuits-1GHz-600pix.png
Klik op grafiek voor grotere versie

De gele curve is het W3NQN harmonischen filter, nu tot 1GHz. Het verklaart wel waarom ik bij Googelen alleen frequentiecurven tot 10x f0 vond.... :-)
Boven de 100MHz hebben we nog zo'n 40dB demping, en dat is eigenlijk mooi zat.

Ter vergelijk heb ik ook een gewoon steil low-pass filter gemeten (paarse curve). In dit geval een Mini-Circuits BLP-10.7. Als je kijkt bij 20MHz is het verschil meteen duidelijk: Het Mini-Circuits filter zit daar op een krappe -40 dB, te weinig om de 2e harmonische te elimineren. Het W3NQN filter verzwakt daar bijna 80dB.... Voor de hogere harmonischen voldoen beide filters meer dan voldoende.
.

Wat dat in de praktijk betekend voor de harmonischen in 1 plaatje :

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN-zonder-en-met-filter-600pix.png
Klik op grafiek voor grotere versie

Boven een gemiddeld 10Mhz signaal, in dit geval uit m'n MasterClock. De 2e harmonische zit op -30dBC, en verder nog harmonischen tot 100MHz.
Onder na het filter: schoon is uw kunstgebit :-)

Overigens is dat schone plaatje niet zo makkelijk te meten....
Bij een nonchalante spectrummeting zie je gewoon nog wat 2e harmonische terug komen... Huh, dat kan toch niet: die harmonische zat op -30dBC, en wordt nu nog 80dB verzwakt :o
Oorzaak is dat de spectrum analyzer zelf ook harmonischen genereert... Na zorgvuldig balanceren van extra verzwakking (minder vervorming/intermodulatie van de SA, maar ook verhoging van de ruisvloer) met kleinere RBW en middelen (beide om die ruisvloer weer te laten zakken) kreeg ik die 2e harmonische onder -88dB. Goed genoeg :-)

.

Tot slot nog aandacht voor de Return Loss van het filter:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN-freq-Return-loss-600pix.png
Klik op grafiek voor grotere versie

De groene curve is weer de inmiddels bekende frequentiekarakteristiek
De blauwe curve is de Return Loss. Bij 10MHz is dat ruim 10dB. Voor de harmonischen ongeveer 0dB. :S
Maar interessant is de gele curve: Ik heb nu een -10dB verzwakker achter het filter gezet. En zie: bij 10Mhz is nu de Return loss bijna 40dB! Veel meer dan je zou verwachten. Voor de harmonischen is de return loss nu een mooie dikke 20dB. (Dat is weer wel volgens verwachting: door de verzwakker, en vervolgens de reflectie ook terug door de verzwakker...)

Al met al een handig filter, waar ik nog veel plezier van ga beleven bij metingen aan m'n buffers etc. :-)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan, dat ziet er goed uit.

blackdog

Golden Member

Hi gertjan,

Het is goed je hier weer terug te zien, goede resultaten en wat betreft boven de 100MHz, waarom zo je jezelf hierover druk maken.
Bij 100MHZ is je demping nog 60dB.

Wil je echt beter dan woden het verzilverde schotjes en de opbouw moet dan een beeje aangepast zoals kortere draden voor de condensatoren.

Net kastje en labeltje, laten zo! ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Draadjes van de condensatoren nóg korter? Daar had ik al m'n best op gedaan. :-) Net zoals alle massa's zoveel mogelijk naar hetzelfde massavlak (onderste plaatje blik)

Het blijft altijd een ding: al bouwend denk je: 10MHz. Maar al metend zit je toch naar het gedrag bij 1GHz te kijken :-)

Ook een zwak punt is dat de tussenschotjes kieren met de kast. Maar of dat wat uit maakt? Geen idee....

Wat ik merkwaardig vond om te zien dat het filter ZONDER behuizing net wat beter presteerde, als nadat ik hem in z'n kastje schoof:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN-met-zonder-kast-600pix.png
klik op de grafiek voor een grotere versie

.

Je hebt gelijk: het filter is zo (meer dan) goed genoeg voor mijn doel. Ik ga er ook niets meer aan doen.
Maar je vraagt je toch af hoe het zou zijn zonder die schotjes, of met de spoeltjes allemaal in dezelfde oriëntatie, etc....... :-)

groet! Gertjan.

NB voor de nauwkeurige meetcurve uitpluizers:
Dat de dips bij de Agilent frequentiecurve dieper duiken dan bij de Rigol komt omdat bij de Rigol de RBW groter was, en dus de ruisvloer hoger. Een sweeptijd van 111 seconden vond ik wel lang genoeg.... (De Agilent deed een 10x kleinere RBW in 12 seconden, daar zitten grote verschillen :-))

maartenbakker

Golden Member

Als ik, als niet-HF-kenner, zou moeten gokken zou ik als eerste vermoeden dat de schotjes niet hermetisch genoeg zijn. Als je ziet hoe angstvallig ze die in oude tunerblikjes dichtmaken dan wekt dat het vermoeden dat daar dan keurig wat signaal langsreflecteert.

En nu moet ik nog zien te begrijpen waarom die zuigkring werkt. Op het oog maak je met een condensatortje in serie met het signaal juist een hoogdoorlaat, maar ik weet dat dat niet zo werkt alleen nog niet waarom.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 10 augustus 2020 20:43:05 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ Gert-Jan e.a.

ha, echte techniek!

Mijn ervaring met dit soort filters is, dat het niet nodig is, om met afschermschotjes te werken. De ringkernen zijn niet erg gevoelig ten opzichte van elkaar.Zie foto.

Met deze configuratie heb ik 90 dB demping gehaald op de dubbele frequentie(s) van een dubbeltoongenerator op 3.6 MHz. Weliswaar veel lager dan jouw frequentie. Ik heb styroflex gebruikt.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha Maarten,

Bij 20MHz komen C4 en L4 in resonantie, en vormen dan een zeer hoge impedantie.
Het was leuk om die resonantiepiek precies te tunen door de wikkelingen van L4 een beetje te spreiden of samen te drukken (en daarmee de zelfinductie een beetje lager of hoger te maken).

@NKHteB
Ik denk ook dat die schotjes niet echt nodig zijn. Ik zag dat dit soort filters gewoon op een stukje printplaat gemaakt worden.

Het zou leuk zijn om de frequentiecurve van jouw filter te zien tot 1GHz :-) (in hoeverre daar verschillen door opbouw inzitten)

Ik denk overigens dat je indertijd het echt wel goed had dat de 2e harmonische dip 80dB diep is. Dat meet ik ook....
Dat je bij je 2e meting op -70dB uitkwam zal hoogstwaarschijnlijk door de ruisvloer van je Siglent SA bij de gebruikte RBW van 300kHz komen. Je ziet dat ook aan het ruiserige deel van je curve boven 20MHz...
Een lagere RBW zou zeer waarschijnlijk een diepere dip opgeleverd hebben.

En... nogmaals dank dat je op het bestaan van dit W3NQN filter geattendeerd hebt!

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Leuk project en redelijk goed gebouwd filter techniek heeft altijd wel iets magisch >:)
De amplitude frequentie karakteristiek ziet er goed uit de reflectie demping iets minder en de fase weet ik niet.
De spurious respons kan een probleem zijn ik weet uiteraard niet waar de uitgang op aangesloten wordt ook de reflectie demping is iets om in de gaten te houden.

Wat je ingedachte moet houden is hoe gedragen de componenten zich in een hoogfrequent veld en waar verplaats ik de lading naar toe dit voor zowel het elektrisch als magnetisch component !
Ik zou dus de condensatoren niet aan de schotjes solderen maar aan de bodem daar zitten je connectoren aan..... je wil niet dat het schotje als stralend element gaat fungeren |:(

Verder probeer ik zoveel mogelijk het parallel schakelen van componenten te vermijden i.v.m. ongewenste koppeling tussen de componenten en het ontstaan van ongewenste serie en of parallel kringen.
Voor wat de nauwkeurigheid van de componenten betreft de spoeltjes kan je veelal trimmen en de condensatoren 5 % is prima op hoogfrequent klopt er toch niets meer van de tolerantie die er opstaat :S

Als ik het ontwerp maar met name de toepassing van de auteur bekijk is het denk ik een goede keuze achter een trap in een zender.
Ook hier speelt de reflectie demping een rol maar is het effect veel minder ernstig.
Maar voor jou toepassing waar de fase jitter belangrijk kan zijn immers je wil het filter achter de GPSDO gebruiken wil je proberen geen 10 MHz signalen terug je apparaat in te sturen !
Ik denk dat je met twee spoeltjes en 1 condensator meer een beter veraf resultaat bereikt en een veel betere reflectie demping ook het fase verloop is constant.
Ik ben uitgegaan van een Chebyshev type I voor de condensatoren is zoveel mogelijk de zelfde waarde gekozen en 10 % tolerantie en de spoeltjes op ringkerntjes deze ook zo dicht als mogelijk dezelfde waarde en je kunt ze iets trimmen.

Laagdoorlaatfilter 10 MHz.

Ook hier is opletten met de opbouw ik heb verder nog niet naar het EM veld gekeken maar ik denk dat je de constructie parallel kan laten lopen.
De doorlaat karakteristiek heb ik wel geplot

Morgen de reflectie demping en de fase.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 augustus 2020 16:05:43 schreef bc108:
[....]
Ik ben op zoek naar een schema of iets kant en kaar dat het geluid van piepende muizen na boots.
Heb al wat geprobeerd met cmos ic enz.
Klinkt niet echt goed
Nog mooier als het ook nog onregelmatig piept

Jullie snappen het al,ik word opa

Vriendelijke groet marcel

!

Marcel, je hebt mail !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Dank je voor weer een zeer informatieve post :-)

Veel praktische HF puntjes zijn eigenlijk heel logisch en voor de hand liggend, als je het eenmaal weet...... een volgend soortgelijk filter wordt dus weer beter opgebouwd :-)

Even een misverstand opruimen: dit filter is NIET bedoeld om achter een GPSDO of zo te zetten. Het is voor mij al lang duidelijk uit eerdere metingen dat eigenlijk alle filters de stabiliteit van het 10MHz signaal verslechteren (en daar gaat het daar toch eigenlijk om...)

Dit filter is puur bedoeld om een meetsignaal te maken zonder harmonischen, om beter te kunnen kijken naar het vervormingsgedrag van buffers, distributieversterkers etc.

.
Die demping van het filter is inderdaad zeer matig..... Goed dat ik nu weet dat een 10dB verzwakker zeer heilzaam is, als het nodig is.

Overigens heb ik bij de metingen met de Rigol SA ook dempers op in- en uitgang gehad om diens reflectiedemping te verbeteren, bij de 4395A maakte wel of geen extra dempers geen verschil...

De fasecurve van het filter heb ik wel gemeten, en die is nogal woest:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2020/W3NQN-filter/10MHz-filter-W3NQN---freq-&-fase-600pix.png
klik op de grafiek voor een grotere versie

Nu is ook meteen duidelijk waarom zo'n filter niet geschikt is voor timing toepassingen: de fasecurve gaat vrij steil door de 10MHz. Dus die 68 graden bij 1-MHz is met een beetje verloop van componenten (temperatuur etc) zo verlopen....

Interessant filter, dat Chebyshev type I! Geen zuigkring voor de 2e harmonische, en toch bij 20MHz al op -100dB (theoretisch...)

groet,
Gertjan.

Dit topic is gesloten