10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Je kan toch ook de ref. input van de counter er mee voeden!
Dan heb je geen dag/nacht effect!
-grapje-, maar je zal ze de kost moeten geven, ik heb het mee gemaakt bij een amateur in Venlo!

Ik heb nog een ringkern wikkel-truuk te melden die ik ooit eens ergens (Electron?)gelezen heb. Wat het voordeel was weet ik echter niet meer precies. Het ziet er in ieder geval symmetrisch uit.

Je kan voor de primaire 2 wikkelingen parallel nemen. De fysieke uitvoering lijkt op een wikkeling met center-tap met de 2 uiteinden aan ground. Echter de wikkelingen links-rechts van de tap zijn andersom gewikkeld. Omdat de stroom de andere kant op loopt compenseert dat elkaar weer mooi.

misschien het proberen waard.

Ite

miedema

Golden Member

Ik ben even een dagje weg, en er gebeurt hier weer van alles... :-)

@dijkmane
In feite heb je voor jezelf perfect gedemonstreerd wat het nut van een externe stabiele clock voor je counters is :-).
Je kunt veilig aannemen dat het interne clock van je counters is die drift....
Een Oscilloquartz OCXO die 0,6Hz (of zelfs 1,2Hz) verloopt met het temperatuurverschil tussen dag en nacht zou gewoon defect zijn...

Als je terugkijkt naar mijn meting destijds, dan is inderdaad een duidelijke frequentiedrift te zien tussen dag en nacht. Maar... die drift is ongeveer 0,1ppb, oftewel 1mHz. Dat is iets minder dan de drift die jij ziet :-).

Natuurlijk ben je hier nog steeds welkom. Mee eens dat je OCXO nu, na vijf weken aan, wel stabiel zal zijn.

@ electron920
Op het moment ben in veel de deur uit, dus weinig achter de meettafel...
Ook krijg ik inmiddels de kriebels om dit project af te bouwen, er zijn al weer zo veel andere dingen... :-)
Ik zal nog wel een frequentiecurve met/zonder zobal mod maken. Maar verdere zijstraatjes laat ik even liggen tot een volgende gelegenheid :-).

@ 575
Ite, dankt je voor je tip.
Maar bovenstaande opmerking over zijstraatjes is ook hier van toepassing.... :-).


@ Krelis Vonketrekker

Geniaal idee! :-)

Wel is het een test of je counter nog goed werkt. Als de uitlezing niet helemaal stabiel is kan dat nog maar aan 1 ding liggen....
(Sommige counters hebben die zelftest functie zelfs ingebouwd).

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Als ik de trafo's binnen heb misschien morgen dan zal ik de meetresultaten wel op de trafo draad plaatsen met goedvinden uiteraard.

@575,

Dat is een interessante nu weet ik niet over welke afstand op de ringkern we het hebben.
Ik verwacht ter compensatie van de binnen flux eigenlijk gelijk een litz draad.
Jammer dat je het artikel niet meer heb maar als ik de kernen binnen heb kan ik dat ook eens proberen en berichten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ik heb de frequentiecurve van de 10MHz uitgangstrap + trafo gemeten, origineel, en met de "Zobal" modificatie.

Op 14 maart 2019 12:12:53 schreef electron920:
Ik denk dat het (Zobal netwerkje) de capaciteit aan de ingang van de trafo compenseert.
In het experiment van @blackdog kwam ook zo'n compensatie aan het licht.
Alleen je gebruikt een weerstandje om het effect iets te dempen en dat is op zich wel interesant om eens door te rekenen.Wat ik verwacht is als je de frequentie karakteristiek meet je zal zien dat het rond de Fc zit.
Sluit de sweeper aan op de plaats van de oscillator en meet de uitgang zonder trafo en met trafo.

miedema: ...krijg ik inmiddels de kriebels om dit project af te bouwen
Ik zal nog wel een frequentiecurve met/zonder zobal mod maken.

Dus hier voor electron920 :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/ocxo/Rb-LM7171-outputs-freq-curve-org-en-met-zobal-600pix.png
klik op grafiek voor grotere versie

De gele frequentiecurve is gemaakt met de standaard uitgang van de Masterclock. Dus serieweerstand van 47,5Ω, zonder "Zobal".
De groene curve is mèt de modificatie, dus 53,6Ω serieweerstand, en een "Zobal" van 49,9Ω in serie met 22pF.

Ik heb uitgangstrap + trafo gemeten. Je ziet dus ook de gain van het geheel: ongeveer 3dB. Verder zie je in het rechte deel de extra demping door de modificatie. Door dat de trafo in het hoog nu lager afgesloten is valt hij ook wat eerder af.

Maar een effect rond Fc zie ik niet....

Dit is de laatste experimentele meting aan deze print. Inmiddels zit hij in z'n definitieve vorm ingebouwd in z'n kastje, en ben ik vooral bezig m'n Rubidium af te bouwen :-)

Ik ben benieuwd naar de trafo metingen van electron920 in het 10MHz trafo draadje....

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Speciaal voor mij _o_ maar mooi is te zien dat rond de 250MHz en 350MHz een resonantie puntje in de flank zit.
Dat is met het compensatie netwerkje rond de 250MHz weg.

Ik heb wat kernen binnen en zal eind van deze week een meetopstelling maken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Farnell haalt de LM7171 uit het assortiment...

Ik ontving onderstaand bericht van Farnell:

Wij willen u erop wijzen dat wij de onderstaande producten niet meer aanbieden.

Reden voor Productnotificatie GEËINDIGD DOOR FARNELL
Farnell Order Code 1564665
Product Omschrijving IC, OP AMP, H SPEED, 200MHZ, 8DIP
Fabrikant/Merknaam TEXAS INSTRUMENTS
Fabrikantnummer LM7171BIN/NOPB
Datum van uw laatste order 24/12/2018
Aantal besteld laatste 12 mnd. 8
Op voorraad 1099

Geen geschikte vervanger voor dit product.

De SOIC versie van de LM7171 blijft wel gewoon leverbaar, dus een SOIC-DIP verloopprintje zou een oplossing kunnen zijn....

Verder staat de DIP versie (LM7171BIN/NOPB ) bij TI nog gewoon als active, dus elders zou hij gewoon leverbaar moeten zijn...

groet, Gertjan.

rob040

Golden Member

Als Farnell ze niet meer aanbiedt, wat gebeurd er dan met die 1099 stuks? :+

miedema

Golden Member

Ha rob40,

Ik had alleen het belangrijkste deel van het Farnell bericht overgenomen in m'n quote. Ze schreven ook:

Als u uw voorraad wilt aanvullen voordat wij het product niet meer leveren,
neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Als dit niet direct op u van
toepassing is, stuur dit dan door naar de gebruiker van deze producten.
Als onze bestaande voorraden eenmaal op zijn, zullen we het product niet meer
in ons aanbod hebben.
We willen u de mogelijkheid geven om de bestaande voorraad vast te leggen voor
uw toekomstige behoeften.

Zo helder? :-)

groet, Gertjan.

rob040

Golden Member

Ah, het was maar het halve verhaal... ;-) Helder!

dijkmane

Golden Member

update :

omdat ik toch wilde weten hoe goed mn oxco nu stond afgesteld, op zoek gegaan naar een referentie.
deze gevonden in een GPSDO.
voor een euro of 80 had ik die in huis.

een goede plek gevonden voor de antenne en met lady heather zie ik steeds tussen de 7 en 9 satelieten in de lucht.

vervolgens scoop aan en de GPSDO op Ch2 en de oxco op Ch1, de trigger op Ch2 en zien wat de oxco doet.
die liep snel naar links, oxco te snel, dus afregelen.
ging steeds iets langzamer, tot ik op het einde van het regelbereik kwam, tik, tik, tik.
ocxo stond al een maand of wat aan..

ik kom regelbereik te kort.
uiteindelijk heb ik R9 vervangen door een geschikte weerstand van 14k7. ( farnell nr 9500259 )
daarna de oxco weer een dag laten stabiliseren en weer afregelen.

dit scherm zie ik al meer dan een uur nu, beide traces staan stil....

lijkt me wel goed nu :-)

In no Sense, Nonsense
RAAF12

Golden Member

Wat ook leuk is de X en Y ingang gebruiken dan krijg je een Lissajous curve op het scherm!

bprosman

Golden Member

deze komen uit Zweden

Interessant misschien voor anderen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ha Adval40,

Wat leuk! Met wat voor procedé zijn deze frontjes gemaakt?
Ze zien er wat flets/onscherp uit, of is dat je foto?

Ik weet dat Camino1 bezig is met gefreesde frontjes.

groet, Gertjan.

rob040

Golden Member

Ziet er goed uit. En prijs lijkt me erg gunstig.
Welke leverancier is dat?

adval40

Special Member

verwijderd

[Bericht gewijzigd door adval40 op dinsdag 1 september 2020 21:53:48 (95%)

rob040

Golden Member

Nou, voor een eerste keer al erg goed.
Ik zie dat ze snel (24h) leveren, maar dat lijkt uit eigen productie. Zijn jouw frontjes iets speciaals dat ze uit Zweden komen?

adval40

Special Member

verwijderd

[Bericht gewijzigd door adval40 op dinsdag 1 september 2020 21:52:55 (96%)

adval40

Special Member

Ik heb de fotos verwijderd
ik wilde alleen laten zien hoe je goedkoop frontjes kunt laten maken

mvr groet Ad

[Bericht gewijzigd door adval40 op dinsdag 1 september 2020 21:57:06 (84%)

miedema

Golden Member

Beste mensen,

Deze Adval40 is eerder een handeltje begonnen met mijn printontwerp van de MasterClock. Helaas zonder eerst aan mij te vragen wat ik daar van vond. Toen heb ik dat alsnog positief opgepakt.

Nu leek dat opnieuw te gaan gebeuren met de frontjes. Wederom heb ik niets van Adval40 vernomen, en had hij via een gemeenschappelijke kennis een DXF bestand verkregen. Dat ging me toch een stap te ver....

Ik vind het alleen maar leuk als mensen een ontwerp van me nabouwen. En mensen die dat doen ondersteun ik graag. Maar een handeltje beginnen met andermans ontwerp zonder de ontwerper daarover eerst te polsen is niet sympathiek.

Vandaar Adal40's verwijderde posts.....

groet, Gertjan.

mel

Golden Member

Op 14 maart 2019 20:59:59 schreef Krelis Vonketrekker:
Je kan toch ook de ref. input van de counter er mee voeden!
Dan heb je geen dag/nacht effect!
-grapje-, maar je zal ze de kost moeten geven, ik heb het mee gemaakt bij een amateur in Venlo!

Die zou ik dan gebruiken met een DCF referentie..En ja ik woon ook in Venlo, maar ik was die amateur niet ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Groot gelijk Gertjan!

Het is, ook buiten dit project, niet de eerste keer dat Adje Valk z'n eigen gewin vóór elke vorm van fatsoen plaatst.

If you want to succeed, double your failure rate.
miedema

Golden Member

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met Adval40.
Het was goed elkaar even te spreken. Hij maakte z'n excuses, en zei het niet zo bedoeld te hebben.....

Ik heb benadrukt dat het mij er met name omging dat het niet netjes is om iets aan te bieden als je niet eerst contact opneemt met de ontwerper daarvan.

Ik vind het alleen maar leuk als anderen dingen namaken, of zelfs mooier doen (zoals de mooie gefreesde frontjes van Haasje93)
Dus ook alleen maar leuk als Adval40 een andere manier bedenkt om frontjes te (laten) maken, en dat dan laat zien. Alleen maar leerzaam en inspirerend voor anderen.

Wat mij betreft streep hieronder.

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.