10MHz OCXO Master Clock nabouw topic

Je kan toch ook de ref. input van de counter er mee voeden!
Dan heb je geen dag/nacht effect!
-grapje-, maar je zal ze de kost moeten geven, ik heb het mee gemaakt bij een amateur in Venlo!
Technieker is geen vak, maar een straf!
Ik heb nog een ringkern wikkel-truuk te melden die ik ooit eens ergens (Electron?)gelezen heb. Wat het voordeel was weet ik echter niet meer precies. Het ziet er in ieder geval symmetrisch uit.

Je kan voor de primaire 2 wikkelingen parallel nemen. De fysieke uitvoering lijkt op een wikkeling met center-tap met de 2 uiteinden aan ground. Echter de wikkelingen links-rechts van de tap zijn andersom gewikkeld. Omdat de stroom de andere kant op loopt compenseert dat elkaar weer mooi.

misschien het proberen waard.

Ite
miedema

Golden Member

Ik ben even een dagje weg, en er gebeurt hier weer van alles... :-)

@dijkmane
In feite heb je voor jezelf perfect gedemonstreerd wat het nut van een externe stabiele clock voor je counters is :-).
Je kunt veilig aannemen dat het interne clock van je counters is die drift....
Een Oscilloquartz OCXO die 0,6Hz (of zelfs 1,2Hz) verloopt met het temperatuurverschil tussen dag en nacht zou gewoon defect zijn...

Als je terugkijkt naar mijn meting destijds, dan is inderdaad een duidelijke frequentiedrift te zien tussen dag en nacht. Maar... die drift is ongeveer 0,1ppb, oftewel 1mHz. Dat is iets minder dan de drift die jij ziet :-).

Natuurlijk ben je hier nog steeds welkom. Mee eens dat je OCXO nu, na vijf weken aan, wel stabiel zal zijn.

@ electron920
Op het moment ben in veel de deur uit, dus weinig achter de meettafel...
Ook krijg ik inmiddels de kriebels om dit project af te bouwen, er zijn al weer zo veel andere dingen... :-)
Ik zal nog wel een frequentiecurve met/zonder zobal mod maken. Maar verdere zijstraatjes laat ik even liggen tot een volgende gelegenheid :-).

@ 575
Ite, dankt je voor je tip.
Maar bovenstaande opmerking over zijstraatjes is ook hier van toepassing.... :-).

@ Krelis Vonketrekker

Geniaal idee! :-)

Wel is het een test of je counter nog goed werkt. Als de uitlezing niet helemaal stabiel is kan dat nog maar aan 1 ding liggen....
(Sommige counters hebben die zelftest functie zelfs ingebouwd).

groet, Gertjan.
Ha heer miedema,

Als ik de trafo's binnen heb misschien morgen dan zal ik de meetresultaten wel op de trafo draad plaatsen met goedvinden uiteraard.

@575,

Dat is een interessante nu weet ik niet over welke afstand op de ringkern we het hebben.
Ik verwacht ter compensatie van de binnen flux eigenlijk gelijk een litz draad.
Jammer dat je het artikel niet meer heb maar als ik de kernen binnen heb kan ik dat ook eens proberen en berichten.

Groet,
Henk.
Everything should be as simple as possible, but not simpler.