Laserwaterpas ontvanger

Laten we mekaar geen verwijten maken. Iedereen probeert hier elkaar te helpen neem ik aan!

Vwb de ontvanger. Zoals gezegd branden de lampjes nooit continue maar altijd knipperend. Als de ontvanger geen signaal heeft gehad vanaf het moment van aanzetten of het signaal in 1 van de 3 middensecties kwijt raakt gaan de bovenste en de onderste knipperen (frequentie is dan anders als bij een signaal bij wel ontvangst). Wanneer de laser er boven of onder "uitloopt" gaat alleen de led aan die kant branden (ook dan in andere frequentie). Dit is voor mij ideaal want dan kan ik hem nog steeds als signaal gebruiken om hem weer terug binnen het bereik te sturen.

Tabel met alle toestanden van de lampjes, en tevens de uitgevoerde actie van de bestuurder zou het nog zo overzichtelijk maken .

Op 4 september 2020 22:48:43 schreef BartL:
Wanneer de laser er boven of onder "uitloopt" gaat alleen de led aan die kant branden (ook dan in andere frequentie).

Dat is ook weer iets nieuws, je moet nu ook de frequentie meten.
Duidelijkheid is noodzakelijk als je om raad vraagt.

Tijdens een verloren uurtje had ik ook al iets gemaakt met een pic om mijn gedachten van de schilderwerken te houden ;)
Ik heb gebruik gemaakt van een LDR (5800B) die in een stukje zwarte krimpkous zat en een transistor stuurde.
Deze ging vlotjes te boven de 1kHz met een rode led als signaalgever.
De LDR kan zelfs een laser detecteren.

Mijn programma gaf via RS232(TTL) continue een code(byte) waar de laser zich bevond, met deze werkwijze heb je maar 3 draden (+ - sig.) nodig naar de omzetter, de ontvanger kan dan eender welke controller zijn die de hydrauliek besturing voor zijn rekening neemt.

Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden, maar ik zou de detectie en de ventielsturing gescheiden houden.

LDmicro user.

Wil je nou de hele ontvanger zelf maken? Dat krijg je niet zomaar werkend in vol daglicht, met een scannende laser die je dus maar heel kort kunt zien, en die mogelijk ook nog eens gemoduleerd is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fred101

Golden Member

Zou het kunnen dat de leds in de ontvanger "gemultiplexed" worden ? (ik denk niet dat de TS een scoop heeft om dat te testen) Als hij iedere meetcyclus even de led aanzet lijkt dat voor ons oog alsof ze continu branden (in de "aan" periode van de trage zichtbare knipper cyclus)

Edit, of zoals Sparky schrijft, dat de laser mogelijk gemoduleerd is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 5 september 2020 10:29:26 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 10:27:47 schreef fred101:
Zou het kunnen dat de leds in de ontvanger "gemultiplexed" worden ?

Wat zou je daar aan hebben als je de machine handmatig bediend door naar de leds te kijken?

of zoals Sparky schrijft, dat de laser mogelijk gemoduleerd is.

Het zal misschien best gemoduleerd worden door de zender, maar dat zie je niet terug in de leds denk, wel in de data die de ontvanger uitspuugt op de bus.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 september 2020 22:55:39 schreef Lead Acid:
Tabel met alle toestanden van de lampjes, en tevens de uitgevoerde actie van de bestuurder zou het nog zo overzichtelijk maken .

Goed idee, zal ik wel even maken en posten.

Op 5 september 2020 08:50:00 schreef MGP:
[...]
Dat is ook weer iets nieuws, je moet nu ook de frequentie meten.

Wat mij betreft hoeft deze niet gemeten te worden, een "signaal" in de bovenste stand of "eruit gelopen" in de bovenste stand heeft voor mij dezelfde betekenis: de schuif moet omhoog...

Op 5 september 2020 08:50:00 schreef MGP:
Ik heb gebruik gemaakt van een LDR (5800B) die in een stukje zwarte krimpkous zat en een transistor stuurde.
Deze ging vlotjes te boven de 1kHz met een rode led als signaalgever.
De LDR kan zelfs een laser detecteren.

Mijn programma gaf via RS232(TTL) continue een code(byte) waar de laser zich bevond, met deze werkwijze heb je maar 3 draden (+ - sig.) nodig naar de omzetter, de ontvanger kan dan eender welke controller zijn die de hydrauliek besturing voor zijn rekening neemt.

Zou je dit ook schematisch uit kunnen leggen?

Op 5 september 2020 09:51:01 schreef SparkyGSX:
Wil je nou de hele ontvanger zelf maken?

Wie zegt dat?

Op 5 september 2020 09:51:01 schreef SparkyGSX:
Wil je nou de hele ontvanger zelf maken?

Nee, enkel de leds inlezen, de rest zou veel teveel werk vragen en is goedkoper als je er een zou kopen, trouwens je moet al materiaal hebben om dat in de praktijk te testen.

Die lasertest was maar om te zien hoe die LDR's zouden reageren

Op 5 september 2020 11:08:18 schreef BartL:

Wat mij betreft hoeft deze niet gemeten te worden, een "signaal" in de bovenste stand of "eruit gelopen" in de bovenste stand heeft voor mij dezelfde betekenis: de schuif moet omhoog...

[...]
Zou je dit ook schematisch uit kunnen leggen?

De 'bovenste stand' en 'eruit lopen' is voor u wel gelijk maar niet voor de controller, een controller doet alles wat je hem opdraagt maar zelden wat je bedoelt ;)

Dat schema met die LDR's zal ik deze (na)middag eens posten, moet nog iets tekenen.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 5 september 2020 11:14:06 (44%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 11:08:18 schreef BartL:
Zou je dit ook schematisch uit kunnen leggen?

Het schema zal zo'n beetje het zelfde zijn als het rechtse schema van mij. Alleen de foto transistor is dan een LDR.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier het principeschema, wat ik in gedachte had is dat de LDRs+transistors(smd) op een stripje print kunnen met daaronder de PIC/AVR.

De transistorschakeling werkt, werd getest met een rode led en gecontroleerd met de scoop, de LDR haalde makkelijk 1,5kHz en dus ruim voldoende.
De weerstand van de LDR bedraagt ongeveer 6.8K belicht door de rode led en >10MΩ in halfdonker (werkplaats zonder verlichting met een stukje krimpkous).

LDmicro user.
fred101

Golden Member

Lambiek: Wat zou je daar aan hebben als je de machine handmatig bediend door naar de leds te kijken?

Ik vroeg het maar, ik ben geen programmeur. Die schijnen een voorliefde te hebben om alles met PWM te doen. :)

Als het te onvangen signaal gemoduleerd is kan de led dat uiteindelijk ook zijn. Maar dat kunnen ze natuurlijk ook eruit programmeren.

Zou het kunnen dat ze zoiets doen als een soort "handshake" ? Als de ontvangst een ander patroon heeft wordt de meting ongeldig, bv ivm storing door daglicht. Die lasers worden toch in de open lucht gebruikt ?

Wat wij niet als knipperen ervaren is voor een microprocessor wel waarneembaar en dat kan misschien vreemde fouten geven in zijn Arduino software. De TS weet niet veel van electronica en kan zoiets niet nameten.

Maar jij weet hier wel veel van dus dan zal het wel gewoon "analoog" zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 13:25:56 schreef fred101:
Ik vroeg het maar, ik ben geen programmeur. Die schijnen een voorliefde te hebben om alles met PWM te doen. :)

Is dat zo. :)

Als het te onvangen signaal gemoduleerd is kan de led dat uiteindelijk ook zijn.

Ja dat kan, maar wat heb je daar aan, je kunt dat toch niet zien.

Zou het kunnen dat ze zoiets doen als een soort "handshake" ?

Ik heb werkelijk geen flauw idee.

Als de ontvangst een ander patroon heeft wordt de meting ongeldig, bv ivm storing door daglicht.

Daar kun je alleen achter komen door er een scoop aan te hangen, maar of dat zin heeft. Zoals de TS het nu wil doen wordt je van die info niet veel wijzer denk.

Die lasers worden toch in de open lucht gebruikt ?

Ja, dit systeem wordt buiten gebruikt. Dus je hebt grote kans dat het gemoduleerd wordt in verband met storing door omgevingslicht.

Maar jij weet hier wel veel van dus dan zal het wel gewoon "analoog" zijn.

Nou dit is voor mij ook nieuw hoor. :) We proberen alleen tot een oplossing te komen met zijn allen.

En dat progamma dat ik gemaakt heb als voorbeeld, daar zal best nog wat aan verbetert kunnen worden. Maar dan moet er veel meer info komen over hoe en wat de leds precies doen. En wat de TS precies wil.

Maar daar gaat de TS voor zorgen heb ik begrepen. :)

Op 5 september 2020 12:37:02 schreef MGP:
Hier het principeschema, wat ik in gedachte had is dat de LDRs+transistors(smd) op een stripje print kunnen met daaronder de PIC/AVR.

Moet er nog niet een pull-down weerstand van bijv. 50K aan de basis van de BC547? Lijkt mij beter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 september 2020 13:53:30 schreef Lambiek:
...
Moet er nog niet een pull-down weerstand van bijv. 50K aan de basis van de BC547? Lijkt mij beter.

Ja dat mag.
Het scoopbeeld gaf een duidelijke 0V maar een kleine rimpel op de 4.5V bij hoog signaal, wat nog heel werkbaar was.
Ik had eigenlijk het idee opgevat om 6 analoge ingangen te gebruiken, de 6de ingang zou dan het triggerniveau bepalen maar dat bleek op de scoopbeelden niet nodig.
Dat was ook om het aantal componenten te kunnen beperken.

De test dateert al van zondag 30/9 toen jij de tekening postte op zaterdag 29/9 om 09h58 en wegens tijdsgebrek kan ik er niet aan verder meten.
Nu en dan kijk ik eens op de laptop om mee te lezen ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 14:46:33 schreef MGP:
maar een kleine rimpel op de 4.5V bij hoog signaal, wat nog heel werkbaar was.

Zou dat omgevingslicht kunnen zijn? Of kon dat er totaal niet bij? TL licht bijv.?

Ik had eigenlijk het idee opgevat om 6 analoge ingangen te gebruiken, de 6de ingang zou dan het triggerniveau bepalen maar dat bleek op de scoopbeelden niet nodig.

Hoezo analoog?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gemeten zonder kunstmatig licht en half donker.
Misschien post ik vanavond nog een scoop-foto of video, de breadboard opstelling staat er nog.

Ja analoog(ADC), want die LDR schakeling is geen digitale schakeling en ik dacht dat een led niet genoeg sterkte had om de LDR volledig uit te sturen en had ook een beetje schrik van het omgevingslicht(volle zon).
Ik zou het nu nog analoog doen ;)

Nu, het was een experiment voor eigen lering dat ik in eerste instantie niet wilde posten maar het deed om eens een andere aanpak te tonen aan de TS.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 16:04:41 schreef MGP:
Gemeten zonder kunstmatig licht en half donker.
Misschien post ik vanavond nog een scoop-foto of video, de breadboard opstelling staat er nog.

Vreemd dat je dan rimpel hebt op het hoog signaal.

Ik zou het nu nog analoog doen ;)

Het enige voordeel is dat je dan op een bepaald niveau kunt schakelen, maar via een foto diode of foto transistor hoeft dat niet. Het kan beide.

......,dat ik in eerste instantie niet wilde posten maar het deed om eens een andere aanpak te tonen aan de TS.

Schijterd. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@MGP,

Ik heb deze fototransistor in huis en deze transistors. Kan ik daar jouw schema ook mee testen eventueel? En zo ja hoe ziet dit er dan uit m.b.t. weerstanden etc? Daarnaast vraag ik me af wat de IC functioneel doet in het schema. Is deze nodig of kan ik ook zonder?

Zoals beloofd een omschrijving van de verschillende signalen en de output die ik daarbij wil hebben.

Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 16:33:55 schreef BartL:
Kan ik daar jouw schema ook mee testen eventueel?

Jij hebt een PNP transistor gekocht, dan wordt het schema iets anders.

Zoals beloofd een omschrijving van de verschillende signalen en de output die ik daarbij wil hebben.

Dat is mooi. :)

En misschien kan onze prof wel iets maken als hij niet met echte elektronica bezig is. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 september 2020 16:13:50 schreef Lambiek:
Schijterd. :)

Nah..kan er teweinig tijd insteken maar met uw kennis is hij in goede handen :)

Op 5 september 2020 16:33:55 schreef BartL:
Kan ik daar jouw schema ook mee testen eventueel?

Aangezien het een fototransistor is kun je die BC547b in dat schema vervangen door uw fototransistor, R1 en LDR1 vervallen dan.

Het linkse IC is een PIC/arduino...enz met een programma die bij mij de led signalen omzet in een code die verzonden wordt naar de besturing, dat programma zal de bottleneck zijn als je geen ervaring hebt..

LDmicro user.

Op 5 september 2020 18:03:05 schreef MGP:
Het linkse IC is een PIC/arduino...enz met een programma die bij mij de led signalen omzet in een code die verzonden wordt naar de besturing, dat programma zal de bottleneck zijn als je geen ervaring hebt..

Ok, dus dat wordt hem niet.
Is het in mijn geval dan niet eenvoudiger om ipv met 3-aderig naar de ontvanger te gaan met een 7-aderige kabel naar de ontvanger te gaan en de 5 outputs direct als input in de Arduino te stoppen? Dan heb je de linkse IC niet nodig, of denk ik nu te simpel?

Lambiek

Special Member

Op 5 september 2020 18:03:05 schreef MGP:
Nah..kan er teweinig tijd insteken maar met uw kennis is hij in goede handen :)

Nou.

@TS,

Hier heb je een voorbeeld voor jou componenten.

Dan krijg je zoiets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, Bedankt dit moet lukken! Hiermee kan ik in ieder geval eens wat gaan proberen.
1 vraagje mbt het schema, wat houdt HvZ in?

Lambiek

Special Member

Op 6 september 2020 10:29:03 schreef BartL:
1 vraagje mbt het schema, wat houdt HvZ in?

Kijk maar bij mijn persoonlijke gegevens. :)
Even op Lambiek klikken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En ik maar denken dat het iets ontzettend technisch zou zijn... 8)7

Op 6 september 2020 10:37:09 schreef BartL:
En ik maar denken dat het iets ontzettend technisch zou zijn... 8)7

Ben je nu aan het beweren dat HvZ niet ontzettend technisch is? :) :+

reading can seriously damage your ignorance