LG Inverter linear compressor

Op 7 augustus 2019 18:37:06 schreef smd:
Torretje bij CN_motor stekker?

bingo, en de bolle elco aan de andere kant, wrs genekt en elco volle mep op z'n donder gekregen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

14 jaar wat niet slecht is... :/

als je nu een nieuw product hebt in huis dat 14 jaar haalt mag je al blij zijn... Vele Flat tv's halen dit niet eens.

En als dit de enige schade is aan die print na 14 jaar, gaan we zeker niet klagen me dunkt.
Een auto rijd ook geen 14 jaar zonder enig probleem...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op donderdag 15 augustus 2019 21:17:41 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nog een merk wat je vaker ziet is Midea

Midea is ook een van de grotere witgoed spelers in China, wel goedkoper als Haier aldaar. Onderstaande inductiekookplaatjes kom je daar overal tegen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 augustus 2019 21:16:03 schreef CrossFireX:
14 jaar wat niet slecht is... :/

als je nu een nieuw product hebt in huis dat 14 jaar haalt mag je al blij zijn... Vele Flat tv's halen dit niet eens.

En als dit de enige schade is aan die print na 14 jaar, gaan we zeker niet klagen me dunkt.
Een auto rijd ook geen 14 jaar zonder enig probleem...

dat is dus een oude unit uit de goede tijd, ik heb ook al vernomen dat fanschoepen van nieuwere units gewoon verpulverden, slecht kunstof.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 15 augustus 2019 20:00:01 schreef CrossFireX:
Volgende filmpje past goed bij dit topic voor mensen die meer info zoeken over hoe een koelkast precies werkt en het verschil met de nieuwe techniek.

https://www.youtube.com/watch?v=7NwxMyqUyJw

Spoiler: geen info over de lineaire compressor, wel de inverter. Voor de rest wel een heel duidelijk filmpje! :)

Nog even een update; Laatst eens gezien hoeveel stof er inmiddels verzameld was.
Aan de zijkanten wat katten op de filters, binnenin waar de geforceerde koeling zit, viel het goed mee.
Een beetje aanslag ook op de ventilator zelf, maar niks om over naar huis te schrijven.

Helemaal schoon geblazen met 8 Bar perslucht erop. Ziet er weer als nieuw uit. Natuurlijk wel de ventilator blokkeren voor je dit doet, je draait zo de lagers kapot.

Het valt me nog steeds op, hoe stil deze koelkast zijn werk doet in vergelijking met de oude Liebherr. Je moet echt werkelijk je oor tegen de kast houden om de compressor te horen werken.

De temperaturen blijven vast op de ingestelde, de koelkast staat nu op 5 graden en dat blijft altijd zo. Bij de Liebherr was dat 7 graden en dat warmde op tot 12 graden.

Het meeste geluid maakt ie in de ontdooi Fase, soms bonkende geluiden en een schrapend geluid, alsof iemand ijs afkrabt.
Je hoort dan ook duidelijk het gas in de leidingen, net als water dat stroomt.

De elektronica bovenin onder de alu plaat is altijd koud. Alleen wanneer de compressor op 100 procent werkt wordt dat lauw warm.
Dat gebeurt alleen als de stroom even werd onderbroken, dan werkt hij korte tijd op vol vermogen. Of ook als je voor de snel invriezen functie kiest.
Als hij op vol vermogen moet werken hoor ik altijd eerst duidelijk een relais klikken, waarna de compressor heel rustig weer start een tijdje blijft werken op laag vermogen, en dan geleidelijk aan naar volle toeren gaat.

Op normaal bedrijf klikt die relais helemaal niet en start de compressor heel geleidelijk op en draait op een erg laag pitje.
Er zit toch een hoop intelligentie onder die Alu kap op dat printje.

Wat me verder ook opviel, hoe kouder het is in de keuken des te langzamer werkt de compressor.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Die schakelaar op de print doet wel iets meer dan een simpele reset.
In dit filmpje zie je wat er gebeurt bij elke druk op de knop.

Je zet de koelkast in verschillende test condities.
Ook bij mij doet de LG hetzelfde zoals in het filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=70y61Sq_NU0

De groene led is rood op de pcb van mij.

Leek me wel nuttige info om toe te voegen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Alweer een update; Alles doet het nog perfect,geen problemen tot nu toe.

Wel zoals Testman zei, kan ik alle mensen met zo een toestel met geforceerde koeling ten hoogste aanraden om elk jaar dit schoon te maken!!!

Dat de koelkast hieraan stuk gaat lijkt me vrij duidelijk. Na een jaartje eens uit zijn nis gehaald om na te zien. Jezus Christus...Je houd niet voor mogelijk hoeveel lijken in die achterkant bij de koeling waren...

Stof, Stof en nog eens Stof! De verluchtingsroosters waren bijna volledig dicht met stof buiten. Geopend en ja hoor ventilator vol met stof en de verdamper waar de ventilator op blaast was helemaal dicht met stof.

Met compressor en stofzuiger, schildersborstel helemaal schoon gemaakt.
Dat was nog een flink karwei! De lijken dwarrelden overal rond in de keuken...

Ik wil er niet aan denken hoe dat eruit ziet na een aantal jaren zonder schoon maken. Toch zal dit bij de meeste mensen zo zijn jammer genoeg. Nagenoeg niemand maakt de koelkast regelmatig eens schoon in de compressor ruimte, laat staan de verdamper achteraan. Die word geplaatst en klaar, er wordt niet meer naar omgekeken tot er defecten zijn.

Dat dit op den duur fataal is voor deze soort koelkasten moge wel duidelijk zijn! Ik druk er dus op; Mensen maak je koelkast en de verdamper elk jaar schoon, in het bijzonder deze met geforceerde koeling!!!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Zonder geforceerde koeling heb je daar amper last van. De kast die hier vijf jaar op z'n plek staat was niet veel stof in te bekennen.

Als je toch aan het stoffen bent ... ik doe zo'n truuk wel jaarlijks met de wasdroger. En daar komt me een bult meuk uit.

Een duidelijk nadeel bij deze soort koelkasten, maar toch ben ik heel tevreden van en zou geen andere willen.

En om het jaar eens schoon maken, ok je bent snel een uurtje bezig. Maar je krijgt er toch heel wat voor terug. Na elke zomer nu schoon maken.
Het is even wat werk maar achteraf ben je toch blij dat alles weer proper is en de koelkast minder hard moet werken.

En eenmaal per jaar, dat is me echt niet teveel.

Spijtig dat ik geen foto gemaakt heb ervan, zal ik volgend jaar eens doen!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

dat is natuurlijk de dood van een koelcompressor, warmte niet kwijt kunnen en zichzelf opstoken. recent nog een grote zwembad ontvochtiger gehad, compressor deed ook alleen nog zoemm, klik 3 min wachten zoem klik en zo door. filter was nog nieuw, wat al aangaf dat die net pas was vervangen en dus te laat..

dit gaat op den duur ook veel warmtepompen de kop kosten, de huidige zijn veelal gelijkend aan airco units die buiten staan. pluis van bomen in t voorjaar en het ding kan al dichtzitten op een tochtige hoek in de tuin.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 30 oktober 2020 20:51:02 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus ook de reden waarom zoveel moderne wasdrogers kapot gaan momenteel... Gebrekkig onderhoud... Maar toch is het hedendaags zo, er word zo een nieuw toestel gekocht en draaien maar. Er wordt pas naar omgezien als het toestel stuk gaat, en dan is het meestal al te laat.

Hoeveel mensen gaan echt de moeite doen om de cover even af te nemen en zorgvuldig ontdoen van vuil? Juist, bijna niemand tot het plots niet meer werkt. En dit speciaal bij airco, moderne wasdrogers en koelkasten met geforceerde koeling.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 31 oktober 2020 17:03:32 (31%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Onderhoud = behoud!! Nee, IDD condensors metr Fannetjes zitten vaak dicht met ellende en een vergeten dingetje... En.... bespaart energie!!

Kruimel

Golden Member

Toch moet ik zeggen dat ik dit meer een ontwerpfout vind dan een onderhoudsfout. Je kunt bij een stuk industriële apparatuur wel een moordend onderhoudsregime meegeven, maar met consumentenspul zou een primitieve beveiliging geen kwaad kunnen. Ondanks het feit dat ik weet hoe veel van de apparaten in huis werken ben ik ook niet elke lente bezig al mijn apparaten te ontstoffen, zelfs al weet ik voor welke apparaten dat gunstig zou zijn.

Tijdje terug had iemand mijn stofzuiger geleend en klaagde over het feit dat het ding op een bepaald moment was gestopt met werken nadat (zo bleek later) hij gips op had gezogen. Dat verstopte de filters en daardoor tripte de (zelfresettende) temperatuursbeveiliging. Niet optimaal, maar het scheelt de aanschaf van een nieuw apparaat en zou wat mij betreft ook op dit soort apparaten moeten zitten. Zo duur is dat nu ook weer niet, en het voorkomt het overlijden van veel duurdere onderdelen.

zakloze zuigers zitten snel dicht, veel te veel filters in die dingen. had een F merk prul, gratis dus we zien wel hoe lang die meegaat. wat een ellende ding, slang te kort, slang draait niet mee, zit na 1x opzuigen na gaatje 6mm boren al dicht en maakt herrie voor 4. later een philips zakloze zuiger gekregen, motorregeling alleen hersteld, die kan gewoon het reservoir 3/4 vol stuc gruis zuigen en nog steeds zuigkracht behouden. toen vloog dat andere ding richting kliko natuurlijk.

de airco doe ik 4 a 5x per jaar schoonblazen buiten, de buitenunit zit sneller vol stof als de filters in de binnenunit.

onderhoud is bij veel dingen het punt, daar wordt op bezuinigd of weet men niet. bij een vorig werkgever werd op ventilatie en boiler gebied 30% per jaar van alles wat er hing en stond aan onderhoud gedaan. wegens bezuiniging, voorheen elk jaar alles. toen begon de ellende, anodestaven waren na 3 jaar allang op, de boilerwand rotte door en daar had je een warm zwembad in je cv ruimte. ventilatoren liepen in de puin door aangeladen vuil en gare lagers en ga maar door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 31 oktober 2020 19:31:16 schreef Kruimel:

Tijdje terug had iemand mijn stofzuiger geleend en klaagde over het feit dat het ding op een bepaald moment was gestopt met werken nadat (zo bleek later) hij gips op had gezogen. Dat verstopte de filters en daardoor tripte de (zelfresettende) temperatuursbeveiliging. Niet optimaal, maar het scheelt de aanschaf van een nieuw apparaat en zou wat mij betreft ook op dit soort apparaten moeten zitten. Zo duur is dat nu ook weer niet, en het voorkomt het overlijden van veel duurdere onderdelen.

gips en boorstof zuig je gewoon nooit op met een gewone stofzuiger. (RTFM) zakloos, of niet, alle poriën gaan op enkele seconden dicht, en de motorlagers schuren kort erna weg... Stoffer en blik, of een stofzuiger met cycloonvat die ervoor gemaakt is.

Om terug te komen op de koelkast/airco. als het iets of wat kwaliteit is dan zitten er temperatuursensoren op de verdamper en de condensor die de zaak stil leggen lang voor het fout gaan.

Overigens CrossfireX als er echt zoveel stof op de verdamper lag, hoe zagen de groenten er dan uit? :-) (Ik denk dat je het stof op de condensor bedoelt,die zit achteraan, buiten de koelkast)

Ja op pagina vijf zie je foto van het binnenwerk waar ik het over had...

De groenten zijn mooi groen en blijven mooi groen door dat schimmellaagje. :P

Ik had het duidelijk wel over de geforceerde koeling als je goed leest!

Wel vind ik raar dat er in de handleiding niets staat over het schoonmaken aan de binnenkant, wel aan de buitenkant ontstoffen en filters reinigen.
Maar dat je ook de geforceerde koeling met condensor moet schoon maken, daar wordt met geen woord over gerept.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 31 oktober 2020 20:08:42 schreef kris van damme:
[...]

gips en boorstof zuig je gewoon nooit op met een gewone stofzuiger. (RTFM) zakloos, of niet, alle poriën gaan op enkele seconden dicht, en de motorlagers schuren kort erna weg... Stoffer en blik, of een stofzuiger met cycloonvat die ervoor gemaakt is.

alsof je voor 8 gaatjes boren een bouwzuiger gaat huren, is ook. niet gezegd dat een bouwzuiger er continu tegen kan in tegenstelling tot een gewone zuiger. ik heb er zat gezien van binnen, een bouwzuiger heeft eenzelfde soort motor, maar wel veel betere filters. die worden ook vanzelf geklopt elke zoveel tijd. komt er een stukje tegel of wat ander scherps door die filters gevlogen, dan heb je hetzelfde geluid als bij een gewone stofzuiger na wat steensel zuigen zonder zak, motor loopt in onbalans door aangeladen stof in de schoepen, als een 747 die laag overkomt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb zelf een kaercher stofzuiger met zak, doet het perfect!! Maar van een koelkast fan naar en stofzuiger!!

Maar dat je ook de geforceerde koeling met condensor moet schoon maken, daar wordt met geen woord over gerept.

Gevalletje "planned obsolescence" mi, gaat uiteraard net na de garantie periode defect.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

het ventilatortje was vroegah ook een stevig alu 230V gewikkeld motortje wat vele decennia liep voor het om zeep ging. tegenwoordig een pc fan die de 10 jaar niet eens haalt zonder uit z'n brakke lagers te schudden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Effe een update, dit kastje doet het nog altijd honderd procent goed.

Totaal geen lawaai, koelt goed. Al had ik de indruk dat ze langer draaide dan vroeger. Dus gisteravond maar open geschroefd onderaan om de condensor en alles een grote beurt te geven. Alles zat dicht van het stof!
Veel lijken onder en in de kast, alles met stofzuiger behandeld, schildersborstel en perslucht. Resultaat; Brandschoon! Zelfs het stof van de BLDC ventilator schoepen helemaal proper geborsteld.

Met de drukknop boven even in ondooistand gezet voor de zekerheid, er gebeurde niks, dus geen ijsblok aanwezig op de verdamper binnen.

Vele koperen leidingen waren bij de motor groen geworden door condensatie van water, en begonnen dus met oxideren.
Die heb ik ingesmeerd met siliconenvet, het groen werd nu zwart en daarmee is het verder oxideren effectief gestopt.
Van stof moet ik me geen zorgen maken, er zitten genoeg filters tussen.
En ik controleer ze nu elk jaar, net voor de zomer.

Doet nu weer heel geruisloos zijn werk, ze mag blijven wat mij betreft. ;)
En inderdaad draait nu ook veel minder lang om te koelen!

Met dank aan smd en testman, je moet ze inderdaad blijven onderhouden net als een droogkast met condensor. Zeer belangrijk! Maar wie doet dat eigenlijk echt in huishoudens? Ik denk weinig of niemand, die draait gewoon tot het fout gaat. Staat ook niet in instructieboekje dat dit belangrijk is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

helaas heb ik nu eenzelfde kast in de reparatie, draait continu, koelgedeelte 9 Graden en vriezer blijft steken op -11.. Op onderzoek uit nu..

Misschien erg vuil, ofwel gas dat ontsnapt is, of sensor. Benieuwd wat er uit je onderzoek komt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nog iets interessant over de gebruikte LG compressors;

Bij mij dus een fma102nama

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 10 juni 2022 19:52:16 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.