Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Een simpel alarm, alhoewel.... de (te)lange kabels waren gevoelig voor storing als er 230V geschakeld
werd op de domotica-print waar het "data" lijntje op aangesloten is, soms trok het pin1 laag.
Een zoektoch op deze site deed mij besluiten om optecouplers te gebruiken, en het probleem was opgelost.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/flowsheet_alarm.png

Het kabeltje dat aangesloten is op pin2 van de PC817(rechts) word bij het openen van de deur door het relais naar de massa getrokken, daardoor word
pin1 van de 16F648 naar de ground getrokken en word er een signaal van het werkhuis over de bus(Fritz) naar de woning gestuurd en laat daar ook een alarm afgaan.
Die optocoupler was ook nodig, alhoewel het kabeltje maar 50cm is, ving het ook storing op als er 230V relais op de domotica print geschakeld werden.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/schema_alarm.png

Deurcontact:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/microswitch_alarm.png

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/foto_alarmprint.jpg

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 20:30:52 schreef Calichio:
Een simpel alarm, alhoewel.... de (te)lange kabels waren gevoelig voor storing als er 230V geschakeld
werd op de domotica-print waar het "data" lijntje op aangesloten is, soms trok het pin1 laag.
Een zoektoch op deze site deed mij besluiten om optecouplers te gebruiken, en het probleem was opgelost.

Gevalletje EMC. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Omdat we nog steeds van die lezers produceren en moeten programmeren met klantgegevens is er een opvolger van deze contraptie:
toen

en nu

Pogo-pennen zijn nu verwisselbaar en het geheel is wat vriendelijker om beet te pakken/aan te sluiten, en het past ook nog eens allemaal.
Ook niet onbelangrijk: het werkt.

Het blokje is door Shapeways gemaakt van een door mij gemaakte .stp file, bleek verrassend voordelig...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Klopt, want die is al retro :9

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mooi gemaakt en ook erg handig inderdaad voor een productie run.

Op 9 november 2020 16:43:08 schreef fatbeard:
Ook niet onbelangrijk: het werkt.

Ja dat is dan wel fijn ;)

RTFM, dan pas vragen...

Uhm, we hebben een show your repairs, effe verhuist.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2213902

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 11 november 2020 22:39:02 (40%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Kerst is in aantocht. Het idee opgevat een tijdschakelaar te maken op basis van een ESP8266.

  • Tijd op basis van NTP. 1 keer per dag wordt de tijd gesynchroniseerd.
  • daylight saving aanwezig. Mocht ik eind oktober de verlichting al hangen loopt diee toch correct en kan toegepast worden in toekomstige schakelingen.
  • Tijd van 's morgens inschakelen en 's avonds uitschakelen instelbaar.
  • 's ochtends uitschakelen en 's avonds inschakelen op basis van de tijd van zonsopgang en zonsondergang. Lokale zonsopgang en zonsondergang worden opgevraagd bij https://api.sunrise-sunset.org/json?lat=51.567293&lng=7.916916&date=to… in UTC json formaat. today kan vervangen worden door yyyy/mm/dd. de coördinaten zijn niet willekeurig gekozen. Op die locatie heb ik 9 jaar van mijn leven doorgebracht. Neen niet in het gebouw op de hoek van de Langenwiedenweg en Plaschketrasse. Hier gebruik ik uiteraard de locale coördinaten.
  • Te volgen en in te stellen via webbrowser.
  • Begin en einddatum in te stellen in relatie tot 1ste adventszondag om de verlichting aan te doen en gerelateerd met kerst om de verlichting uit te doen

Het instellen van de tijden zit al in de software maar de webpagina dient nog gemaakt en het opslaan van de gegevens dient nog te gebeuren. Net zoals het uitlezen van deze waarden. Voorlopig zijn de waarden dus vast.

Voorkant.

Achterkant met eigenlijk alleen enkele weerstanden. 120Ω werd al verhoogd naar 680Ω. Is een 20mA type waar de andere 2mA types zijn.

Gedeeltelijk opgebouwd. Alleen de initieel te gebruiken SSR is nog niet aanwezig. Kleine Traco SMP voeding. Wemos D1 mini pro bordje vanwege de aanwezige antenne.

Initiele opbouw met SSR. Geen rekening mee gehouden dat de SSR een lekstroom van enkele mA heeft en dat dit echt wel zichtbaar is bij een led verlichting. Rode led power. Bovenste gele led: WiFi OK. Daar onder NTP-tijd OK. De onderste gele led als teken dat de verlichting kan aan gaan. Groene led licht aan.

Ter vervanging van de SSR een printje met een HF49FD Panasonic relais gemaakt. Relais kan 5A hebben en heeft maar 24mA spoelstroom. Ik moest rekening houden met de BC547. Het zwarte als extra isolatie en steun voor het printje. Eerste stappen in het 3-D printen. Is best goed gelukt al zeg ik het zelf.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het afgewerkte kastje zonder deksel.

De webpagina zoals ze vandaag bestaat. Data wordt geüpdate met een javax refresh. Knoppen zijn nog werkloos.

Kastje van Ali. M16 wartels in de wand van het kastje geschroefd.

edit: Datum advent is in deze wat vervroegd om testen mogelijk te maken. Uiteindelijk zal dit de vrijdag avond voor 1ste adventzondag worden. Einde is de avond van 3-koningen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 13 november 2020 20:47:39 (23%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Mooi gedaan.

Was een Sonoff met Tasmota niet afdoende? Toegegeven: enable/disable met advent en driekoningen moet je dan handmatig doen, maar het hele programmeren van tijden en zonsopgang/zonsondergang (met naar wens een offset) inclusief webinterface zit er al in.

Je hebt dan natuurlijk wel veel minder te hobbyen :)

If you want to succeed, double your failure rate.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Veel geleerd voor volgende projectjes. :) Javax, JSON decode, ESP setup, .... Ook nog een keer de CSS en HTML wat terug opgepookt. En uiteraard de hobby voldoening.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Tegen het hobby-argument is niks in te brengen, en dat bedoel ik geheel positief!

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb een PAM8610 Audio versterker bordje gemaakt.

Twee foutjes gemaakt. De AVCC vergeten aan de +12V te hangen... Dus alleen ontkoppeld, zodat er meerdere componenten op het net hangen, dan valt het de ERC en mij bij het routeren niet op.... En de "shutdown", als je die aan de door-shutdown-geschakelde voeding hangt, dan start het ding niet op als je niet al opgestart is en die geschakelde voeding rail aangezet is.....

Ander iets minder essentiele issue is dat ik vergeten was de geplande stekkertjes te kopen. Dus nu even met een draadje aan de print gesoldeerd.

Grappig chipje die PAM8610. Complete classD versterker. Alleen een paar condensatortjes en 1 of 2 weerstanden er omheen.

Je kent ze wel van de $3 versterker modules op ebay.

De reden dat ik dit project heb gedaan is om dat nu de weg vrij is om meer d'r omheen te bouwen....

@Jochem hieronder: Jep. Die moeten er nog bij.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die grap met een net alleen aan een ontkoppel Ctje hangen heeft mijn collega ook eens gehad. Net wat je zegt: DRC waarschuwt je niet, en als je het dan tijdens het routen niet opvalt dan ben je de sjaak...

Heeft dit bordje nog wat te maken met je vraag over een audio trafootje (ground loop isolator)?

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Die grap met een net alleen aan een ontkoppel Ctje hangen heeft mijn collega ook eens gehad. Net wat je zegt: DRC waarschuwt je niet

Kicad wel , die herkend dat aan een Power aansluiting van een IC geen "Power" zit.
Een "Pin connected but not driven" fout.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, Ik maak dit in Eagle. En als ik dan de power pins als zodanig markeer had het ook gekund.

Maar goed. Vantevoren is het niet zo interessant om te doen: Tuurlijk sluit je de voedingspinnen aan. En achteraf denk je "had ik dat nu maar toch gedaan".

Ik heb hier het component zelf in de library moeten zetten, als je een component maakt voor "algemeen gebruik", dan is het natuurlijk wel handig om gewoon zoiets wel netjes te regelen. Maar in de praktijk is dit voor mij de eerste keer dat dit op die manier fout gaat. Tja. Misschien moet ik "leren" en voortaan wel de power-pins als zodanig markeren.... Maar ik denk dat de afweging is: Ik zal deze fout wel niet nog een keer maken dus dat is verspilde moeite.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

@Rew,

Gebruik jij nog steeds je DHZ oven waar je mij ooit foto's van stuurde ?

Groetjes, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ja, ik heb tot gisteren gewerkt met datasheets waar dat dan niet in stond. Kom ik dus gisteren voor het eerst tegen. Zucht. Eens kijken of er een opvolger is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Op 19 november 2020 03:41:43 schreef rew: Eens kijken of er een opvolger is....

Bovenaan die zelfde PAM8610 datasheet: Use PAM8006A :-).

Helaas is die opvolger wel net weer een maatje kleiner: 32 pins QFN5x5-32L i.p.v. 40pin QFN 6mmx6mm package, dus past niet op je bestaande print...

Leuk projectje trouwens. En goed om te zien dat ik niet de enige ben die wel eens een smokkeldraadje nodig heeft :-).

groet, Gertjan.

Op 18 november 2020 20:28:23 schreef bprosman:
Kicad wel , die herkend dat aan een Power aansluiting van een IC geen "Power" zit.
Een "Pin connected but not driven" fout.

Je hebt gelijk, dat kan eigenlijk in elk pakket wel. Het is de afweging of je altijd een error wilt krijgen als er niet twee power-pinnen aan elkaar zitten.

En hoe gaat Kicad overweg met een voeding die bijvoorbeeld via een 10Ω serie-weerstand of een ferrite-bead aankomt?

If you want to succeed, double your failure rate.

Precies. Dus met eagle heb ik "gezeik" met componenten waar de powerpins als zodanig gemarkeerd zijn en dan gaat ie klagen dat de powerpin aan VCC hangt of +5V omdat de ene of de andere niet als powernet gemarkeerd is.

Nu moet ik zeggen dat ik met gewone software voorstander ben van de policy om 99x een loze waarschuwing te krijgen om in 1% van de waarschuwingen-gevallen gewezen te worden op een plek waar ik echt een fout heb gemaakt.

Achteraf fouten vinden is makkelijk. Transavia vliegtuig zit in engeland in groot onderhoud... dat is klaar, volgende ochtend moet het vliegtuig weer aan het werk te beginnen in parijs. Dus vliegen ze het ding naar parijs. Krijgen ze "Airspeed disagree". Nu is airspeed in een vliegtuig heel belangrijk, dus moeten de piloten in zo'n geval uit hun hoofd leren wat ze EERST moeten doen voordat ze de checklist er bij pakken. Doen ze niet. Checklist niet correct uitgevoerd. Niet omgedraaid, maar doorgevlogen. Maintenance ingeseind, kan niets vinden, volgende ochtend met passagiers tijdens takeoff roll AIRSPEED disagree. afbreken takeoff? Nope doorstarten. Memory items... oeps. Checklist. Laatmaar. Dit keer wel omgedraaid en terug naar parijs. Anyway... sensor kapot... Blijkt dat je "die sensor heeft het nooit goed gedaan" uit de "vliegtuig houdt bij hoe het met hem gaat" data kan halen. Vanaf 2 weken na "nieuw" gaf dat ding problemen.

Achteraf zo makkelijk: Als ze die data eerder hadden geanalyseerd, etcetc. Als die monteur beter naar die sensor had gekeken etc etc.

Zo ook hier. Je kan zoveel verschillende fouten maken die allemaal voorkomen hadden kunnen worden. Gewoon gaan met die banaan en we vinden het uiteindelijk wel.

@Miedema... Oh... De '8006 is ook een leuk ding. Ik heb nu 20 van die pam8610's over. Tja. Ach. Kosten van het ontwikkelen. Ik heb nu ervaring met het chipje en dat zijn de kosten die daarbij horen. Jammer dan. Ook de bestaande printjes. Dat zal effectief iets van 2 tientjes gekost hebben. Als de volgende ronde de audio trafotjes er bij komen, dan zie ik wel wat ik doe. 8006 of 8610.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met pinouts en voedingen ben ik ook wel eens het schip in gegaan. We hadden een checklist gemaakt voor PCB layouts en elke keer als er wat verprutst werdt, verzonnen we een simpele check en voegden we die toe aan een checklijst.
Er worden dan steeds minder blunders gemaakt, maar de wet van Murphy bewijst dan toch dat er weer een andere nog nooit gemaakte stomme fout in terecht komt.
Een complexere print is vrijwel nooit "first time right", dat heb ik in mijn carriere nog maar 1x meegemaakt bij een grotere/complexe print dat die zonder revisie in een keer in productie kon.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

D'r is nu een print van mij onderweg (CN->NL). "Groot en complex", ja zo kan je hem omschrijven. En de afnemer zit te pruttelen dat we pas in februari in productie moeten zijn en dat hij dit prototype maar onzin vind.... Zucht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou dan heb je nog maar weinig tijd om je project productierijp te maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit topic is gesloten