DHCP ip adressen wel of niet gebruiken?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Els: wat Arco aanbeveelt is dus wat ik noem "pseudo-statisch" - de Shelly is ingesteld om zich een adres te laten toewijzen van buitenaf, in de DHCP-server (dat is een deelfunctie van het Access point, veronderstel ik) is dan een vaste tabel opgemaakt met voor elke (erkende/toegelaten) deelnemer een IP-adres. En, als ik het goed begrijp, staat er in die tabel dan ook een zgn. ssid, blijkbaar is dat een soort alias in vrije tekst, bv. "Shelly garagepoort" of zo.

Nogmaals, ik vind dat vergezocht en nodeloos ingewikkeld, maar dat komt allicht ook omdat ik het nooit gedaan heb. Arco is blijkbaar gewoon om op deze manier te werken, en ja, mensen zijn gewoontebeestjes, nietwaar...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Een compleet statisch adres is lastiger omdat je dan ook in het apparaat zelf moet gaan rommelen.
(die staan bijna altijd default op DHCP, moet je dus aanpassen en een statisch adres invoeren)
Er zijn nu 178 posts geweest met veel irrelevante en verwarrende informatie: ik kan me voorstellen dat TS 't niet meer ziet zitten nu... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Enkele buren hebben zo'n wifi die automatisch verspringt van kanaal.

Dat kan (doet) de Ziggo router ook.
De meeste goedkope routers/access points kunnen maar 1 SSID aan.

maar dat komt allicht ook omdat ik het nooit gedaan heb

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" zei Pippi Langkous vroeger altijd :+

En, als ik het goed begrijp, staat er in die tabel dan ook een zgn. ssid, blijkbaar is dat een soort alias in vrije tekst, bv. "Shelly garagepoort" of zo.

Het is een goede gewoonte om "Smart dingesen" op een apart SSID te zetten, heb je een wat uitgebreidere router kun je hiervoor (ook) een apart VPN aanmaken. Heb je dan "Smart dingesen" die toch nog met een cloud babbelen kan dat verkeer nooit bij je "normale" verkeer komen.
Maar nogmaals, de standaard routers (Ziggo, KPN) kunnen dit niet.

Jaartje geleden heb ik via hier en op Marktplaats een paar "HP -MSM430 WIFI Access Point - POE - 802.11n", voldoende vermogen en voldoende config mogelijkheden qua routing, VPN etc. Ze kunnen ook "Meshen".

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 28 december 2020 11:24:19 (50%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wie zegt dat Els het niet meer ziet zitten? Er komen volop reacties, en ze zijn zinnig en bruikbaar, dat kunnen we niet van elke vraagsteller zeggen!

Er gaat soms wat tijd overheen, ja, maar daar is niets mis mee, eerder integendeel: juist doordat onze berichten de tijd krijgen om te bezinken en verteerd te worden komen er zulke bruikbare reacties.

Els, laat u niet ontmoedigen, uw communicatie is prima in orde, voorbeeeldig zelfs, en het lijkt me duidelijk dat je aan snel tempo aan het bijleren bent!

Het zou wel helpen als we een beetje beeld kregen van de omgeving: we weten van een collectie Shelly's, blijkbaar zijn dat doosjes die, aangestuurd per Ethernet-over-Wifi, netspanning kunnen aan/uitschakelen of misschien zelfs dimmen. Waarmee worden ze aangestuurd? Domoticz of iets van die aard? Welke hardware? (excuus als het reeds vermeld werd, deze draad is inderdaad al erg lang geworden)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Op 27 december 2020 20:47:26 schreef bprosman:
[...]
Jawel hoor.

Nee hoor.

Op 28 december 2020 09:51:53 schreef Els den Iep:
[...]
Dit is de aanbeveling van de fabrikant: http://prntscr.com/w8kid4
Met de opmerking erbij:
[...]
De leverancier beveelt aan om de Shelly's hun eigen ssid te geven op een Ubiquiti access point. Dat laatste heb ik inmiddels gedaan maar nu blijkt dat de meningen over de betrouwbaarheid van zo'n access point ook uiteen lopen.

Dat is inderdaad een aabnbeveling, maar zeker NIET noodzakelijk.
Net zoals een statisch IP niet nodig is.

Ik heb ze hier wel in een eigen netwerk zitten (eigen ssid en eigen vlan) maar dat moet je router ook kunnen (die van ziggo doet dat niet)

Als je al ubiquiti hardware hebt dan kun je ook in de diagnostic van die dingen kijken? Wat zegt die over de status van je netwerk?
Heb je al een cloud-key (of de software vorm daarvan)?

bprosman

Golden Member

Die RUN-Only betekend dat je de software eerst moet downloaden, voor mij is dat gelijk aan "Installeren" ofwel, "Het zit niet standaard in Windows".

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 december 2020 10:58:15 schreef Hoeben:
Je kunt ook doen wat ik heb gedaan. Ziggo en KPN etc. geven je gewoon de router die het goedkoopst is. Mijn ervaring is dat het voor wat simpel internetten wel voldoet maar zodra je met een NAS werkt en je veel data verwerkt of je buren hebt met veel wifi storing houdt het al snel op. Enkele buren hebben zo'n wifi die automatisch verspringt van kanaal. Heb je iets gevonden, werkt het goed en dan na een paar uren is dat ding weer omgeschakeld naar jouw kanaal. Met hoger vermogen dan ik zelf meet in mijn meterkast.

  • Zoek een goede router uit die kan wat je nodig hebt. Ik hoop dat anderen hier kunnen adviseren?
  • Leg een goede ethernetkabel van de Ziggo/KPN/etc modem/router naar je eigen router.
  • Schakel in dat Ziggo/KPN/etc ding alles uit (behalve ethernet) en run volledig je eigen netwerk.

Nadeel is dat je alles zelf moet gaan doen, dat een deel van de support van Ziggo/KPN/etc wegvalt, die kunnen alleen met installaties omgaan waar ze in kunnen kijken. Ze zien je wifi niet meer, alleen nog hun verbinding naar jouw huis.

In mijn geval loste het wel veel op. Ik heb meteen maar een flink MESH netwerk (TP-link heeft leuke / betaalbare) neergezet.

Of je nou alles aan de MAC's gaat koppelen moet je zelf weten, ik ga voor IP's vastzetten.

Dit is dan de beroemde bridge modus, toch?
Daar heb ik wel ervaring mee, inclusief flashen router software. O.a. Gargoyle, (Open) WRT.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Sine & @bprosman: mag ik voorzichtig suggereren jullie nevendiscussie over het geslacht der engelen elders verder te zetten, hetzij in een apart draadje of op een ander forum, al dan niet tweakers? De topic-starter heeft hier volstrekt geen boodschap aan, en heeft het al lastig genoeg om de hele discussie te volgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 december 2020 11:19:28 schreef big_fat_mama:
Wie zegt dat Els het niet meer ziet zitten? Er komen volop reacties, en ze zijn zinnig en bruikbaar, dat kunnen we niet van elke vraagsteller zeggen!

Er gaat soms wat tijd overheen, ja, maar daar is niets mis mee, eerder integendeel: juist doordat onze berichten de tijd krijgen om te bezinken en verteerd te worden komen er zulke bruikbare reacties.

Els, laat u niet ontmoedigen, uw communicatie is prima in orde, voorbeeeldig zelfs, en het lijkt me duidelijk dat je aan snel tempo aan het bijleren bent!

Het zou wel helpen als we een beetje beeld kregen van de omgeving: we weten van een collectie Shelly's, blijkbaar zijn dat doosjes die, aangestuurd per Ethernet-over-Wifi, netspanning kunnen aan/uitschakelen of misschien zelfs dimmen. Waarmee worden ze aangestuurd? Domoticz of iets van die aard? Welke hardware? (excuus als het reeds vermeld werd, deze draad is inderdaad al erg lang geworden)

Ik laat mij niet zo snel ontmoedigen. Ben bovendien leergierig; anders had ik wel een installateur gebeld ;-).
Shelly: https://shelly.cloud/. Idd: wifi-doosjes met een relais, dimmer, sensor.
Shelly heeft een eigen app en software. Devices kunnen geflasht worden (MQTT, Domoticz). Ik zou graag MQTT willen gaan leren/gebruiken maar dan wil ik me eerst verdiepen in raspberry Pi. Jullie gaan dus nog van me horen...

Sine

Moderator

@Els den Iep ,
Dat is bij ziggo "bridge mode" inderdaad.

Ik heb overigens (of ik heb er overheen gelezen) nog geen antwoord op mijn vraag wat voor een netwerk hardware je nu exact hebt?

@bprosman,
Ik zou nog eens naar je definities kijken.

@BFM,
Aah, een nieuwe collega moderator zie ik?

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 28 december 2020 12:12:46 (23%)

Op 28 december 2020 12:05:18 schreef Sine:
@Els den Iep ,
Dat is bij ziggo "bridge mode" inderdaad.

Ik heb overigens (of ik heb er overheen gelezen) nog geen antwoord op mijn vraag wat voor een netwerk hardware je nu exact hebt?

Excuus:
- Ziggo connect box
- Ubiquiti UniFi AP LR
- QNAP NAS
- Shelly devices

bprosman

Golden Member

Destijds heb ik mijn Ziggo router in "Bridge modus" laten zetten en deze router er achter :

https://www.routershop.nl/cisco-rv130-vpn-firewall/pid=36232

Maar er zijn intussen misschien wel betere routers.
Maar even terug naar het begin.
Dit moet je ook wel standaard op de Ziggo router aan de praat te krijgen zijn in eerste instantie, al is het maar als "Proof of concept" met een paar Shelly's.
Dan kun je later altijd nog uitbreiden.

Wat me even te binnen schoot, die Action (LSC) lampen willen per se een 2.4GHz netwerk zien en geen 5GHz, dat heb je toch wel aan staan ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 28 december 2020 12:15:11 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Een LR is niet het meest ideale accespoint voor binnen gebruik, maar die moet in ieder geval geen enkel probleem hebben met wat meer wifi verbindingen.

Heb je op je nas ook de UniFi controller draaien? Die kan erg handig zijn bij het foutzoeken in je netwerk.

Hier staat het een en ander over hoe die te installeren:
https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/article/how-to-set-up-a-unifi-…

Als je al een unifi acespoint hebt kan ik je als router ook de Unifi Security Gateway aanbevelen, dat maakt integratie en het opzetten van verschillende vlans een heel stuk eenvoudiger.
Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat je router het probleem is, hoewel die doos van ziggo niet super is heeft die geen enkel probleem met domweg (niet-wifi)router spelen.

In homeassistant kun je die shellies prima gebruiken met hun eigen firmware, ook MQTT kunnen ze zonder te flashen. Op die laatste manier gebruik ik ze ook

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 28 december 2020 12:21:46 (23%)

marcob

Golden Member

Het advies is ook om de standaard opties in de router te gebruiken, dus niet 'fast roaming', 'rate control', 'auto optimizer', 'hide SSID' e.d. aanzetten.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@BFM,
Aah, een nieuwe collega moderator zie ik?

Nee.

Niet nog een nevendiscussie, eentje is er al eentje teveel. Zo vindt toch deze niet-moderator.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Gezellig, lijkt hier wel Tweakers!

Mijn ervaring met de Ziggo Connectbox (Arris) is niet zo best. Leuk voor één computer, maar zodra je iets wilt instellen loopt het in de soep. Lukt het je wel, dan is Ziggo niet de beroerdste om een firmware update uit te voeren of (bijna) ongevraagd je Connectbox te resetten. Dan kun je opnieuw beginnen.

Zelf heb ik dan ook gekozen voor een losse router en losse accesspoints. Ik maak gebruik van Mikrotik. Fantastisch spul maar zeker niet voor de beginnende hobbyist. Je kan (en moet) werkelijk alles instellen.
De accesspoints worden beheerd door een service in de router, ideaal.

Maar terug naar statisch IP. Mijn mening is dat de enige juiste manier een IP reservering in de router op basis van MAC van de cliënt. De cliënt staat dan op DHCP. Veranderd er iets, dan kun je gemakkelijk centraal wijzigen, zonder te rommelen in de cliënt.

@BFM focus,...je bent er bijna :P

Gezellig, lijkt hier wel Tweakers!

Ik vermaak me prima, dit is precies mijn vakgebied, maar heerlijk gewoon hoe andere het voor je doen in 8 pagina's, dat ik dual DHCP en daarbij belangrijke dingen vast toewijs, is de TS niet bij gebaad :)

@TS gewoon overal lekker mee spelen, en zo leer je het beste, gewoon kijken wat wel werkt,..en niet, en evt over dat nieuwe probleem een topic starten, luister maar een beetje naar de nieuwe moderator BFM :P

Ondanks dat Sine het al eerder aan gaf dat die dingen standaard gewoon werken op DHCP, lijkt me dat er wat anders aan de hand is.

Dus als die dingen (wifi?) verbonden zijn, doe je een netscan (met een netscan tool) zodat je die dingen ziet op je netwerk, en vanuit daar ga je verder, lijkt me.

Alles met een knipoog ;-)

Op 28 december 2020 12:14:07 schreef bprosman:
Destijds heb ik mijn Ziggo router in "Bridge modus" laten zetten en deze router er achter :

https://www.routershop.nl/cisco-rv130-vpn-firewall/pid=36232

Maar er zijn intussen misschien wel betere routers.
Maar even terug naar het begin.
Dit moet je ook wel standaard op de Ziggo router aan de praat te krijgen zijn in eerste instantie, al is het maar als "Proof of concept" met een paar Shelly's.
Dan kun je later altijd nog uitbreiden.

Wat me even te binnen schoot, die Action (LSC) lampen willen per se een 2.4GHz netwerk zien en geen 5GHz, dat heb je toch wel aan staan ?

Met enkele Shelly's heb ik niet veel problemen. Dus daar gaat de proof of concept gewoon op.
Ja, alle Shelly's zijn op hun eigen 2.4 G IoT ssid aangemeld.

Op 28 december 2020 12:14:50 schreef Sine:
Een LR is niet het meest ideale accespoint voor binnen gebruik, maar die moet in ieder geval geen enkel probleem hebben met wat meer wifi verbindingen.

Heb je op je nas ook de UniFi controller draaien? Die kan erg handig zijn bij het foutzoeken in je netwerk.

Hier staat het een en ander over hoe die te installeren:
https://www.qnap.com/en/how-to/tutorial/article/how-to-set-up-a-unifi-…

Als je al een unifi acespoint hebt kan ik je als router ook de Unifi Security Gateway aanbevelen, dat maakt integratie en het opzetten van verschillende vlans een heel stuk eenvoudiger.
Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat je router het probleem is, hoewel die doos van ziggo niet super is heeft die geen enkel probleem met domweg (niet-wifi)router spelen.

In homeassistant kun je die shellies prima gebruiken met hun eigen firmware, ook MQTT kunnen ze zonder te flashen. Op die laatste manier gebruik ik ze ook

[bijlage]

Excuus voor de late reactie.
De Qnap NAS heb ik voorlopig nog niet in het Shelly netwerk gehangen. Alleen Shelly's dus.
Ik zal kijken naar Home Assistant.

Ik maak even een shortcut.

Kan iemand eens een wijs woord spreken over het volgende stukje proza?

Instellingen Ziggo Connect Box: http://prntscr.com/wbcncr
Dan kan ik apparaten statische adressen geven in de range: 192.168.178.118 tot 192.168.118.254
Of juist andersom??? Namelijk statische adressen van 192.168.178.11 tot 192.168.118.128???

De statische adressen geef ik in op het Shelly device; zoals Shelly aanbeveelt.
Dus niet ook op de Ziggo Connect Box?? Is dat bad practice, onzin, handig?

De Ubiquiti AP LR genereert alleen een ssid. Hoef ik dus niks aan te doen. Heeft wel ook een ip-adres natuurlijk. Dit Ip-adres ook statisch maken?

[Bericht gewijzigd door Els den Iep op donderdag 31 december 2020 14:32:27 (13%)

bprosman

Golden Member

Zoals de Ziggo box nu ingesteld staat begint hij adressen uit te delen startend op 192.168.178.10, en dan 117 stuks (max) dus t/m 192.168.178.127
Het eerstvolgende statische adres wat je dan kunt gebruiken is 192.168.178.128 t/m 192.168.178.254

Dus niet ook op de Ziggo Connect Box?? Is dat bad practice, onzin, handig?

Zelf ben ik een liefhebber van als er statische IP adressen nodig zijn die via DHCP uit te delen, op MAC adres.
Sommigen in dit draadje vinden dat "Onzin" en voor een thuissituatie is het dat misschien ook, maar als je ooit van subnet veranderd (je wil bijvoorbeeld naar 192.168.10.x) wat soms wel eens voorkomt en zeker in een kantooromgeving wil je niet een paar honderd clients en/of IP telefoons aflopen om het statisch geconfigureerde IP adres aan te gaan passen.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 31 december 2020 15:18:25 (54%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 31 december 2020 15:13:24 schreef bprosman:
Zoals de Ziggo box nu ingesteld staat begint hij adressen uit te delen startend op 192.168.178.10, en dan 117 stuks (max) dus t/m 192.168.178.127
Het eerstvolgende statische adres wat je dan kunt gebruiken is 192.168.178.128 t/m 192.168.178.254

Duidelijk. Bedankt!

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 31 december 2020 15:18:47 schreef bprosman:
Kwam nog een edit achteraan.

Bedankt.
Ik leid af dat het geen probleem is om A) het advies van de fabrikant te volgen en dus de ip-adressen op de devices in te stellen en B) dat ik diezelfde ip-adressen ook per MAC-adres op de router kan reserveren.

Klopt?

bprosman

Golden Member

Op 4 januari 2021 11:29:46 schreef Els den Iep:
[...]
Bedankt.
Ik leid af dat het geen probleem is om A) het advies van de fabrikant te volgen en dus de ip-adressen op de devices in te stellen en B) dat ik diezelfde ip-adressen ook per MAC-adres op de router kan reserveren.

Klopt?

A. Nee maar let op dat je niet in het "bereik" (overlap)van de DHCP server zit, dat moge denk ik inmiddels wel duidelijk zijn.
B. Ja dat kan ware het niet dat er in het verleden Ziggo routers waren waarbij dit niet of slecht werkte.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.