pulsschakeling voor wisselbediening stoort

Dat laatste is een erg handige toevoeging!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Aha!
Hierdoor wordt bij power-up ALTIJD een van de wisselspoelen aangestuurd.
En dat voor alle wissels TEGELIJK.
Da's wel een probleem: bij een volledige baan met >20 wissels is dat dus een stroompiek van >16A voor de voeding (die dat vast niet leuk gaat vinden)...

Dat vraagt, nee schreeuwt, om een creatieve oplossing.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Dat bedoel ik dus: dat zijn 5 wissels. 10, als je in aanmerking neemt dat de puls maar ½ seconde duurt.
Bij een grotere baan kom je dus in de problemen.

Bij power-up mag geen van de wissel-uitgangen geactiveerd worden.
Dat mag alleen als er een input signaal komt.

Mijn eerdere 4093/40106 oplossing leed aan hetzelfde euvel, maar daar had ik een oplossing voor bedacht met een soort power-on reset generator de de wisselvoeding onderbrak voor de eerste seconde. Kon met overgebleven poorten en een extra relais gebouwd worden, maar die hebben we hier niet.
Terug naar 4011/40106 dan maar?

EERST ff pitten... :Z

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 4 januari 2021 23:40:12 schreef fatbeard:
Dat vraagt, nee schreeuwt, om een creatieve oplossing.

Laten staan is de oplossing, het bedieningspaneel bepaalt toch de stand en dat is de laatste uitgevoerde rit.
Waarom die allemaal gereset moeten worden bij power up is mij een raadsel, maar ik ben er ook niet in thuis..vandaar mijn misschien naïeve veronderstelling.

LDmicro user.
fatbeard

Honourable Member

De wisselsturingschakeling doet dit geheel zelf: de flipflip met poorten C en D staat in de ene of de andere stand, dus er is altijd één van de uitgangen laag. Dat zorgt ervoor dat de erachter geschakelde R/C wordt geladen, wat de bijbehorende output activeert.
Om dat tegen te gaan, moet je de uitgangen blokkeren totdat die C geladen is. In mijn eerdere versie (die met relais) had ik daarvoor een extra relais met breekcontact bedacht wat gedurende die eerste ¾ seconde de voeding naar de wissels onderbrak (niet gepubliceerd).

Een elegantere oplossing is de sturing voor de eindtrappen blokkeren, met poorten of dioden, wordt aan gewerkt.

Het resetten van alle wisselsturingen naar de stand van de laatste rit is een voorzorgsmaatregel, je kunt/mag er niet van uitgaan dat die stand niet tussentijds handmatig is gewijzigd: elke wissel heeft ook nog een knopje voor handbediening (en geen terugmeldcontact).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Lambiek

Special Member

Op 4 januari 2021 22:57:00 schreef fatbeard:
Die chip is inmiddels bijna 50 jaar oud en nog steeds niet obsolete. Dat móet een reden hebben.
Als hij echt zo slecht was zou hij allang obsolete zijn...

We zeggen niet dat de chip slecht is, maar voor deze toepassing minder geschikt. Je kunt er best leuke dingen mee maken en dat werkt dan zonder probleem. Maar hier met al die lange bedrading wordt pin 2 gewoon te makkelijk getrggert.

Toppic gaat lekker snel! :)

Nog even wat olie op het vuur.
Het aller mooiste zou zijn om er een bussysteem van te maken. Heb je lekker weinig bedrading, vier voor de bus 5 en 0VDC en twee data lijnen. En dan de bedrading naar de wissels plus de voeding. Maar dan kom je wel uit bij de microcontrollers, al kan het met normale IC's ook gemaakt worden natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 januari 2021 09:32:41 schreef fatbeard:
Het resetten van alle wisselsturingen naar de stand van de laatste rit is een voorzorgsmaatregel, je kunt/mag er niet van uitgaan dat die stand niet tussentijds handmatig is gewijzigd: elke wissel heeft ook nog een knopje voor handbediening (en geen terugmeldcontact).

Dan heb je toch een x-teller nodig als je geen groepsreset wilt, iets anders zit er niet op, dat vereist ook een extra ingang.
Ik dacht eerst van random te resetten maar ook dat geeft geen zekerheid.

LDmicro user.

vanwege de hoge inschakelstroom had ik per 10 wissels een 10-deler bedacht, die eerst alle 10 wissels om de beurt naar een vooraf bepaalde stand stuurt. Immers, nergens in het systeem zit een geheugen dat de stand van de wissels na spanningsuitval onthoudt.
In de voeding zitten tijdrelais, die na opstart de 10-deler weer uitschakelen en daarna pas de schakeling zelf van spanning voorzien.
Met 5 parallelle wisselprint kunnen er dus maximaal 5 wissels tegelijk worden aangestuurd bij opstart: 5x0,8A = 4A.
Overigens kan die 10-deler ook omgebouwd worden naar een 20-deler en wordt de maximale stroom nog kleiner.

Het aller mooiste zou zijn om er een bussysteem van te maken. Heb je lekker weinig bedrading, vier voor de bus 5 en 0VDC en twee data lijnen. En dan de bedrading naar de wissels plus de voeding. Maar dan kom je wel uit bij de microcontrollers, al kan het met normale IC's ook gemaakt worden natuurlijk

Ik heb gemerkt dat hoe complexer het wordt, de kans op fouten van mij toeneemt....

maar als systeem van bekabeling en kans op storingen door interferentie is een bussysteem natuurlijk veel beter!

Arco

Special Member

Hoe je het aanlegt hoeft niet veel uit te maken, als alle kabels maar op de goede manier lopen (geen aardlussen en/of veel spanningsval)
Met een bussysteem moet je de relaisprinten bij de wissels zelf zetten, ik weet niet of dat handig is i.v.m. reparatie/onderhoud.
(alle printen op 1 plaats lijkt me erg handig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nee, bij de wissels plaatsen is niet handig. Als ik een storing heb, wil ik op de bedieningsknop kunnen drukken en zien of de led op de print reageert. Dan zou ik een aanvullend systeem van spiegels of camera's moeten gaan aanleggen.

Ik heb nog even zitten nadenken over het schema van Arco en de 10-deler. Is op zich wel goed uit te voeren, door steeds parallel aan één van de twee bedieningsknoppen een relaiscontact te voegen dat bediend wordt door de 10-deler.

Stel dat je u daar geen zorgen moet over maken en dat dit automatisch wordt gedaan.
Hoe ik blijf kijken naar een probleem. ;)

Bedoel ik maar stel dat je een reeks 8pins µc's voor die wissels hebt die gemerkt zijn met een cijfer en waar dat cijfer ook de wachttijd van de inschakelreset wil betekenen.
De reset wordt dan automatisch verwerkt naar de laatste stand voor de spanningsuitval.
Je kunt dan zelf beslissen waar je dat ic gaat inprikken en hoeveel met hetzelfde nummer.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2021 13:52:55 schreef MGP:
Bedoel ik maar stel dat je een reeks 8pins µc's voor die wissels hebt die gemerkt zijn met een cijfer en waar dat cijfer ook de wachttijd van de inschakelreset wil betekenen. De reset wordt dan automatisch verwerkt naar de laatste stand voor de spanningsuitval.
Je kunt dan zelf beslissen waar je dat ic gaat inprikken en hoeveel met hetzelfde nummer.

:) :) Verder zeg ik niets.

Op 5 januari 2021 13:01:42 schreef Herms Lunenborg:
nee, bij de wissels plaatsen is niet handig. Als ik een storing heb, wil ik op de bedieningsknop kunnen drukken en zien of de led op de print reageert.

Dat is onzin natuurlijk. Als je een bus-systeem hebt heb je ook terugmelding van de stand van je wissel en die kun je gewoon bij je bedienpaneel maken. Dus een camera of spiegels is niet nodig. Alleen als het niet werkt zal je de module bij de wissel even weg moeten halen om te kijken wat er mee aan de hand is. Maar als je alles uitvoert met stekkers is dat een fluitje van een cent. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Het duurde even (de baas wou ook wat), maar hier is mijn insteek: geheel oldskool, met low-cost componenten.
Voorzien van lokale diagnostiek (spanning, commando, wisselstand), inschakelbeveiliging en stroombeveiliging voor de wissel.
Het enige wat ik nog vergeten ben zijn de blusdioden...

Shoot at it...

Alles tussen de powertorren en de opto's kan vervangen worden door een willekeurig processortje, het door MGP voorgestelde hard ingebakken nummer zou ik vervangen door wat DIPswitches (dan is de firmware voor alle modules gelijk).

Bedenk wel dat een bus-structuur ook een protocol impliceert, compleet met foutafhandeling enzo. Kan simpel zijn, maar er moet wel vantevoren goed over worden nagedacht.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

R13 is zo te zien de inschakelvertraging? Als je die vervangt door een potmeter, kun je die per print instelbaar (verschllend) maken.
Serieschakeling van 4 weerstanden van bijv. 100k-200k-400k-800k met daarover een 4 voudige dipswitch is waarschijnlijk in gebruik dan nog handiger.
(dan kun je waardes van 100k tot 1500k instellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Goed idee, dat maakt de inschakelpiek een stuk controleerbaarder.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 5 januari 2021 15:31:47 schreef fatbeard:
het door MGP voorgestelde hard ingebakken nummer zou ik vervangen door wat DIPswitches (dan is de firmware voor alle modules gelijk)..

Dipswitchen maken het nog eenvoudiger maar dan moet ik mijn tekening hermaken en dat doe ik niet :p maar het programma werkt al.

LDmicro user.

Indrukwekkend! Led3 en Led4 omkeren?
En inderdaad heel mooi dat de GND van de schakeling door de optocouplers ontkoppeld is van de algemene GND.

[Bericht gewijzigd door Herms op dinsdag 5 januari 2021 17:14:51 (60%)

Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2021 15:31:47 schreef fatbeard:
Het duurde even (de baas wou ook wat), maar hier is mijn insteek: geheel oldskool, met low-cost componenten.

Mooi zo, ziet er goed uit. :)

Ik kon het ook niet laten, heb een voorbeeld voor 10 wissels met Profilab in combinatie met een microcontroller. De data wordt via de USB poort verstuurd naar de controller, die bedient de wissels. Herms kan hier niets mee, maar misschien een idee voor een ander.

Het werkt met één drukknop, één maal drukken is wissel om nog één maal drukken is wissel terug.

Het hardware gedeelte.

En het bedienpaneel met de ledjes.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Herms..man, slaapt gij nog met al dat geweld hier? ;)

LDmicro user.

Slapen? Met zoveel stress om keuzes? Brrrrr?

Ben al vast begonnen met het weghalen van de infrastructuur.