NL: Nieuwe verdeelkast, smalle alamatjes

Jinny

Golden Member

Kijk, dat was het.
Daarom de smaltjes niet, Jinny toch goed onthouden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

je kunt nog 2 latten tussen de wanden maken, stuk multiplex erover en net boven de meter gaan zitten over de CV buizen heen. stukje flex aan de oude pvc buizen dan heb je meer ruimte en hoeft de CV niet verbouwd te worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 18 januari 2021 17:32:29 schreef Maker1968:
Ik lees al een poosje mee en nu dan maar mijn eerste reactie. Ik lees dat "De grote jongens" geen smalle alamats maken. Kijk eens naar de nieuwe ABB DSN201E DSN201E B16. Vorige week bij de TU in de aanbieding voor nog geen 30 euro per stuk ex....

Dat is dan ook gewoon de GE met een ABB stickertje er op (en die GE is waarschijnlijk al iets anders met een GE sticker er op)

Nog erger, dat ding is van het "AC" type, dus die mag sowieso al niet in woonhuizen worden toegepast.

Op 22 januari 2021 13:54:06 schreef timmie940:
[...]

Ik heb hiervoor contact gezocht met ABB, want ik weet ook dat deze niet toegepast mogen worden. Aardlekschakelaars moeten werken zonder hulpspanning!

Dat wilt niet zeggen dat alle smalle alamats hulpspanning nodig hebben.

Jinny

Golden Member

Ik ga gewoon voor zeker, geen smaltjes...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dat mag natuurlijk.

Maar blijf dan niet volhouden dat "smalle aardlekautomaten niet in woningbouw mogen". Dat is gewoon te algemeen gezegd en als je dat blijft herhalen blijven anderen ook maar dom napraten. Zeker op een forum als dit willen we graag precies weten hoe het zit, toch? Bovendien had TS een goede reden om smalle automaten te willen toepassen.

Op 18 januari 2021 13:03:40 schreef Jochem:
Wat natuurlijk ook kan is dat het voor een bepaald specifiek merk/type (dat misschien ooit de eerste was met smalle aardlekschakelaars) destijds een keer niet mocht, en dat dat feit nu als een soort algemene gulden regel blijft voortleven.

Dit is er aan de hand. Foutieve generalisatie. Timmie940 pakt het goed aan en vraagt het voor de DSN201E bij ABB na. Die mag blijkbaar niet, want geen NEN-EN-IEC 61009-2-1.

Op 18 januari 2021 12:51:39 schreef Jochem:
Ik heb de datasheet er eens bij gepakt en kan het verhaal niet plaatsen, ook niet met de nieuwste NEN1010 er naast (want als je roept "mag niet in woningen" dan heb je het over NEN1010 neem ik aan).
NEN1010 houdt de bepalingen aan uit NEN-EN-IEC 61009, en de 5SV1 serie van Siemens voldoet daar gewoon aan.

Ik blijf hier dus gewoon nog steeds bij. De 5SV1 is een aardlekautomaat volgens NEN-EN-IEC 61009 (en meer specifiek 61009-2-1). Waarom zou die niet mogen?

De ene smalle aardlekautomaat is de andere niet.

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Wat ook gemeld wordt bij ABB meen ik is de warmtehuishouding.
Iets waar je in een groepenkast wel degelijk rekening mee mag houden.
En dan is het puntje, een alamat zit meer in dan een gewone automaat.
Kan het ding z'n warmte wel kwijt, een gewone alamat is dubbel zo groot en kan dus gemakkelijker met de warmtehuishouding omgaan.
Ook met Siemens (welke ik overigens niet gebruik) zou ik er niet voor gaan.
Ik wil achter mijn werk staan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 22 januari 2021 21:26:28 schreef Jochem:
Dat mag natuurlijk.

Maar blijf dan niet volhouden dat "smalle aardlekautomaten niet in woningbouw mogen". Dat is gewoon te algemeen gezegd en als je dat blijft herhalen blijven anderen ook maar dom napraten. Zeker op een forum als dit willen we graag precies weten hoe het zit, toch? Bovendien had TS een goede reden om smalle automaten te willen toepassen.

[...]Dit is er aan de hand. Foutieve generalisatie. Timmie940 pakt het goed aan en vraagt het voor de DSN201E bij ABB na. Die mag blijkbaar niet, want geen NEN-EN-IEC 61009-2-1.

[...]Ik blijf hier dus gewoon nog steeds bij. De 5SV1 is een aardlekautomaat volgens NEN-EN-IEC 61009 (en meer specifiek 61009-2-1). Waarom zou die niet mogen?

De ene smalle aardlekautomaat is de andere niet.

Het is erg moeilijk om te bepalen of deze aardlekautomaten nu toegepast mogen worden. Als ik een inspectie doe, zou ik iedere keer de datasheet erbij moeten pakken en kijken of deze voldoet aan de 61009-2-1. Het is helaas nu niet anders, ik zou graag dit op de aardlekautomaat willen zien. De serie van Siemens is inderdaad wel geschikt, tot nu toe de eerste welke dat ik weet welke dat geschikt is.
Ik heb ooit horen zeggen dat de modules van EMAT ook geschikt zouden zijn, maar nooit in een datasheet terug kunnen vinden. Iemand die dat weet?

Jinny

Golden Member

Emat zou ik me verre van houden...
Heb het niet zo op die goedkope zut.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 24 januari 2021 12:57:04 schreef timmie940:
Als ik een inspectie doe, zou ik iedere keer de datasheet erbij moeten pakken en kijken of deze voldoet aan de 61009-2-1.

Tja, als je voor je werk inspecties doet, zul je van al het materiaal moeten uitzoeken of het voldoet aan waar jij op moet keuren. En op een gegeven moment weet je dat natuurlijk van veel dingen uit je hoofd. Maar voor nieuwigheden zul je daar gewoon in moeten duiken.

Ik heb ooit horen zeggen dat de modules van EMAT ook geschikt zouden zijn, maar nooit in een datasheet terug kunnen vinden. Iemand die dat weet?

Als je nou gelijk de datasheet van het specifieke ding waar je op doelt er bij had gedaan. Heb niet zo'n zin om zelf uit te gaan zoeken wat jij voor ogen hebt.

Net als Jinny zul je mij ook niet snel EMAT zien gebruiken, hooguit als het ergens al hangt en er moet een B16 automaatje bij. Als ik het van tevoren weet probeer ik vanuit esthetisch oogpunt dan hetzelfde merk mee te nemen (soms ook handiger ivm passend kammetje). Maar standaard heb ik dat niet op de plank.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen, maar ik pas zelf de SEP RCE1 alamats toe bij laadinstallaties en dan wel in 40A variant. Ook bij volle belasting van het laadstation merk ik niet dat de module substantieel opwarmt. Ik 'voel' er in elk geval niks van als ik na belasting dicht in de buurt kom. Ik heb het echter ook niet nagezien met een thermische camera, maar vooralsnog vertrouwen in deze alamats.

Verder hebben ze ook een Dekra keuring doorlopen waarvan het document online staat https://schotmanelektro.eu/sep-aardlekautom-1p-n-b4030ma-6ka-18mm.html… en ik mag toch even aannemen dat een leverancier die kosten/moeite alleen doet als het ook zinvol is en vertrouwen heeft in het product. Bij de EMAT alamats vind ik die informatie in elk geval nergens terug.

De hierboven genoemde 61009-2-1 zie ik echter niet terug in de specsheet, 61009-1 en 61009-2-2 wel...

Jinny

Golden Member

Het grote punt met dergelijke alamatjes is dat ze door leken bediend moeten kunnen worden.
Dwz, hufterproof.
Wat elders al gemeld wordt, onder de 80V (of zo) werkt het ding* niet meer en 50V is pas een veilige spanning in de NEN1010.
Daarom mogen deze niet in huisinstallaties gebruikt worden, immers, lekenbediening.

*De enkele die geen elektronica aan boord heeft daargelaten....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

sep, dat schreeuwt ook ali meuk als je ze al ziet, komen er bij mij ook niet in. het punt is vaak dat zoiets een jaar of 30 mee moet kunnen in goede werking, en daar vertrouw ik alamatjes al eerder niet op als automaten. dat leer je wel bij alamatjes over de jaren.

je ziet geen installateur die emat meuk toepassen, tenzij je zo'n klant hebt die zn eigen rommel wel koopt, waar je normaal sowiso beter niet aan begint, komen ze met bouwmarkt zooi aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Als ze hun eigen zut kopen, dan mogen ze het ook zelf ophangen, ik neem de verantwoording niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Shiptronic

Overleden

Je gaat toch ook niet naar de bakker met een pak meel, eieren en melk en vragen of hij er een brood van wil bakken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je hebt er bij die dat doen ja, sta je 4x zo lang te kloten met een bras armatuur en zeuren ze erna over de uren die daar in zijn gaan zitten.

voor de rest met verdelers, kabel, pijp, beugels niet eens aan beginnen. krijg je zooi eerste range, soms nog 2e hands ook. en je hebt wat goedkoop volk erbij die dat gewoon proberen. dan huur maar een zzp er in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Hmm, ik ben ZZP, maar ik begin daar vast niet aan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Op 22 januari 2021 21:52:24 schreef Jinny:
Wat ook gemeld wordt bij ABB meen ik is de warmtehuishouding.
Iets waar je in een groepenkast wel degelijk rekening mee mag houden.
En dan is het puntje, een alamat zit meer in dan een gewone automaat.
Kan het ding z'n warmte wel kwijt, een gewone alamat is dubbel zo groot en kan dus gemakkelijker met de warmtehuishouding omgaan.
Ook met Siemens (welke ik overigens niet gebruik) zou ik er niet voor gaan.
Ik wil achter mijn werk staan.

Dat is dan weer het voordeel van Siemens, die hebben alles online.

ik zie steeds vaker dat de verliezen van een automaat bij vollast er gewoon op staan, ook bij mespatroonhouders. maar dat is idd wel een punt, automaten met een hoge continulast worden heet, zo heet dat ze na enige jaren bruin worden aan de zijkant, dat is de bimetaal welke altijd goed warm is. heb vaker oude kasten gedemonteerd waar de helft van de smalle automaten zo in de vuilbak kon, gelijk bruin aan de zijkant, ook magneetrelais doen dit vaker.

je hebt dan ook beter 2 ventilatiegaten in de muur van de meterkast, ook 9mm ruimte tussen de automaten voor de koeling.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 24 januari 2021 23:55:26 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vorige week nog kast met oude automaten vervangen die bruin waren (en zwaar overbelast konden worden voordat ze afschakelden).
Echter, dat waren dubbele automaten.

Ik denk dat "oud" in dit opzicht meer het probleem is dan "smal".

If you want to succeed, double your failure rate.

nou nee, oude 36mm automaten zijn nog steeds 1P+N automaten, dus 1 bimetaal wat heet wordt onder hoge last. een 18mm automaat heeft maar de halve ruimte om die warmte kwijt te kunnen tov een 36mm automaat, die wordt heter en gaat eerder falen of wegbakken.

en nu ja oud, kasten van 15 jaar die vrijwel dagelijks bijna vollast draaien zonder vrije ruimte tussen de automaten hebben serieuze bruine plekken, valt er 1 groep uit dan komt deze niet zelden gewoon niet meer in na resetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Automaten continu op het randje bedrijven is sowieso geen goed idee, en overigens geen situatie die je in een woonhuis snel zult tegenkomen. (buiten EV-laders en zonnepanelen)

had vandaag nog zo'n gevalletje, uitgefikte lasdoos door vele jaren een wasdoger op een algemene groep zetten. een slechte gemaakte conex weggesmolten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 januari 2021 22:46:00 schreef Sine:
Automaten continu op het randje bedrijven is sowieso geen goed idee, en overigens geen situatie die je in een woonhuis snel zult tegenkomen. (buiten EV-laders en zonnepanelen)

Beetje off-topic, maar ik zie heel veel installateurs die bij een 16A/32A laadstation ook een 16A/32A alamat/automaat plaatsen. De fabrikant suggereert toch echt om resp 20A/40A te plaatsen. Ik neem aan dat dat ook te maken heeft met langdurig belasten op de nominale stroom en dat de fabrikant daarom hoger adviseert?

een auto gebruikt net geen 16A laadstroom, maar gaat net op safe zitten met 15,6A wat ik heb gemeten. een 16A automaat gaat met 33% overbelasting er pas na 10min uit, dus daar zit je safe mee. opwarmen heb je op een drogergroep in huis ook, doe je weinig aan. ruimte houden tussen de automaten helpt meer. een fabrikant kan wel een automaat adviseren maar de hoofdaansluiting en bekabeling bepaalt, veel installateurs leggen 6mm2 kabel aan, ook al zit er maar 16A voeding op en 3 mtr van de groepenkast af. ik heb ook al een lader gezien met 32A krachtautomaat erop waar de voeding maar 3x 25A was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 januari 2021 09:33:41 schreef testman:
een auto gebruikt net geen 16A laadstroom, maar gaat net op safe zitten met 15,6A wat ik heb gemeten. een 16A automaat gaat met 33% overbelasting er pas na 10min uit, dus daar zit je safe mee. opwarmen heb je op een drogergroep in huis ook, doe je weinig aan. ruimte houden tussen de automaten helpt meer. een fabrikant kan wel een automaat adviseren maar de hoofdaansluiting en bekabeling bepaalt, veel installateurs leggen 6mm2 kabel aan, ook al zit er maar 16A voeding op en 3 mtr van de groepenkast af. ik heb ook al een lader gezien met 32A krachtautomaat erop waar de voeding maar 3x 25A was.

De laadstroom blijkt sterk afhankelijk van het type auto. De 2020 Zoe in ons 'plein' pakt steevast (voor alle instellingen) 1A minder dan het door het laadstation ingesteld maximum. Alle Tesla Model 3's pakken juist altijd 1% a 2% meer.

Drogers, wasmachines, vaatwassers en zelfs waterkokers zijn tegenwoordig nooit meer 16A maar 10A, ook al krijgen ze hun eigen groep. Maar daar zit dus niet achter dat je dat misschien niet op een 16A groep moet willen, begrijp ik? (en in huis je nooit 20A voor WCD groepen hebt)?

Zou een 40A alamat minder opwarmen op 32A dan een 32A alamat op 32A belasting?