Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Dag MGP,

Ik heb het circuit op mijn breedboard nagebouwd en het werkt!
Kan ook niet andes natuurlijk...

Nu ben ik het op een klein printje aan het solderen.

1 vraagje.

De weerstand op pen 3 van de LM 393 is volgens schema een 22k, maar op uw print zie ik volgens mij een 2200 Ohm.

De 22k werkt op mijn board, maar wat zou beter zijn?

Dan heb ik gemist (ledverlichting is ook niet alles als je wat ouder wordt), het moet een 22K zijn, op mijn breadboard zat ook een 22K tijdens mijn eerste en laatste proefneming en ook op het schema.

Maar het zal volgens mij allebei werken, maar ik wilde de transistorschakeling zo weinig mogelijk belasten.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Hartelijk dank!
Dan ga ik daar voor.

Ik zit hier ook met een sterke lamp en 2 brillen op mijn neus!
Priegelen op de mm2...

Sens

Golden Member

Dit is het geworden! Was wel even priegelen...

En ook in de camera werkt het heel goed.
Nogmaals de sluitertijden bevestigd. Perfect!!!

!!!!!!!!! Veel dank voor alle ondersteuning !!!!!!!!!!!!

Dat ziet er prima uit, je zou ook aan smd componenten kunnen beginnen nu je toch alles zo dicht bij elkaar kunt murmen.

Die camera is verdubbeld in waarde met dat printje :) :)

En wij zijn ook blij dat het toch goed gekomen is.
Succes ermee.

LDmicro user.

Die camera mag je wel laten vergulden. De kosten daarvan wegen niet op tegen de uren die hieraan zijn besteed :-)

Ik heb zelf zoiets bij de hand gehad met een Akai tapedeck. Daar zat ook een IC in dat in de jaren 70 speciaal voor Akai was gemaakt. Ik ben toen een tijd bezig geweest om met smd onderdelen een printje te maken.
Ik heb via het tapedeckforum precies 1 reactie ontvangen van een belangstellende. Het is dus nooit tot massaproductie gekomen. :-)
Voordat je een mooi printje gaat ontwerpen zou ik eerst inventariseren hoeveel interesse er werkelijk is. Anders blijf je mogelijk zitten met een aantal heel mooie printjes.

reading can seriously damage your ignorance
bprosman

Golden Member

Dat ziet er prima uit, je zou ook aan smd componenten kunnen beginnen nu je toch alles zo dicht bij elkaar kunt murmen.

Inderdaad misschien nog een mooi printje (laten) maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Mooi dat het werkt, maar ik zou er inderdaad een mooi printje voor maken.
Ik denk dat het dan makkelijk verkoopt vor degene die het niet zelf kunnen maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sens

Golden Member

Op 9 februari 2021 13:23:36 schreef Lambiek:
Mooi dat het werkt, maar ik zou er inderdaad een mooi printje voor maken.
Ik denk dat het dan makkelijk verkoopt vor degene die het niet zelf kunnen maken.

Zou kunnen!
Verder heb ik een picoscope aangeschaft om te vieren dat het gelukt is.
Verder experimenteren of het nog compacter kan... en waarom de NE 555 of de transistor schakeling niet goed werkte. Leuk!

Verkoop was niet echt de opzet. Ik zal wel de mede-freaks helpen als ze een mechanisch of elektrisch probleem hebben.

Maar ik ga eerst buiten een paar mooie plaatjes schieten!

[Bericht gewijzigd door Sens op dinsdag 9 februari 2021 19:40:14 (10%)

Sens

Golden Member

En hier de eerste plaatjes!
En gelukt! Nog even het schema.

[Bericht gewijzigd door Sens op vrijdag 19 februari 2021 23:11:08 (14%)

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Mooi die korrel en ook die stofjes in de afdrukken. Had ik niet meer gezien sinds ik zelf foto's afdrukte begin jaren '80

reading can seriously damage your ignorance
Sens

Golden Member

Hahaha, stofjes ja... zag ik ook.
Daar ga ik wat aan doen!

retoucheren, leuk klusje!
En dan bedoel ik niet digitaal maar met een puntig penseeltje :-)

reading can seriously damage your ignorance
Sens

Golden Member

Op 16 februari 2021 20:47:25 schreef hennep:
retoucheren, leuk klusje!
En dan bedoel ik niet digitaal maar met een puntig penseeltje :-)

Of het negatief beter schoonmaken... :)

Idd mooie foto's, ik wist niet dat er nog mensen waren die zelf foto's ontwikkelen laat staan dat er nog filmrolletjes te vinden zijn voor die toestellen.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Ja hoor, die zijn goed te verkrijgen!
Zwartwit en dan zelf het filmpje ontwikkelen en de negatieven inscannen geeft een mooi resultaat!

@Sens
Hoe scan je de zwartwit negatieven het best?

Sens

Golden Member

Je kunt een opstelling maken met een digitale camera en een lichtgevend plateau.

Ik gebruik een Epson scanner V600.
Daarmee kun je 35 mm en 60 x 60 mm scannen (120 film)

Hello Halvor,
I am owner of a BRONICA EC-TL with the same defect as you described here and in other places (mirror return problem). I have 'read' (with some difficulty because of the language) your description of the repair method and would like to apply it to my camera.
Could you suggest a method by which we can liaise, in English or French, so that I understand fully the components I have to buy, the method etc ? I am a good handyman and soldering on circuits is not a problem for me.
If you care, you may use this email address which I make public without restrictions :
allpurpose@free.fr
Thank you for your help and greetings to all on this interesting forum.
C. Durand (aka Shashinka)

this is the final schematic, component values included.

contacts on the left are the shutter contacts. Left potmeter is the shutter speed pot of the Brownica.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 23 september 2022 21:43:47 (42%)

Thank you Kris !
I am sorry not being able to communicate with you in Dutch, so I will limit my posting to the basics for the time being as English is my only means of communication.
So far, I have not yet opened the body of my EC-TL, so that I cannot judge whether it departs strongly from the construction of the EC in that area. However, a message from Sens invites me to a little patience as he is not so sure that the improvement designed for the EC is transferable to the EC-TL.
So, let us keep in touch until Sens has analyzed an EC-TL that he has in his hands at the moment.
Have a nice weekend !