Buizenpraat Deel 4

Op 14 februari 2021 12:12:13 schreef florick:
Goedemiddag heren.

Ik ben tegenwoordig niet zo van fora, maar doe wel veel met buizen.

Ik heb wat besloten telegram groepen opgezet om hobbyisten bij elkaar te brengen.

Dit is de overzichtspagina voor Nederlandstalige buizenhobbyisten. https://t.me/joinchat/RMtqBibzahg9C7W5

Ik kan iedereen afraden om technische zaken naar een telegram, facebook of whatsappgroep te trekken.

Waarom?

Die platforms kennen geen goede thread-overzichten. Dit betekent dat je geen kennisdatabase hebt, die je wel op forums hebt. De groepen hebben wel een zoekfunctie, maar mijn ervaring is dat het ongelooflijk lastig is om een prachtige stap voor stap instructiethread terug te vinden in dergelijke groepen. Je kan als beheerder ook geen link naar een dergelijke thread maken, meestal.

Stap je naar google om informatie te vinden over het vervangen voor onderdeel X of Y, dan kom je nog altijd op forums terecht. Zou je belangrijke, voor meer mensen nuttige info op Telegram opslaan, dan weet A. niemand dat die informatie bestaat buiten de groepsleden, en B. kan niemand uberhaupt vinden wat daar gepost wordt.

Een groot drama is het verloren gaan van Photobucket, waardoor oude threads soms geen afbeeldingen meer hebben van instructiestappen, schema's e.d. - maar Circuitsonline heeft een enorm goede upgrade gedaan (uploads op eigen webruimte) waardoor nu alle informatie persistent is, en blijft staan tot heel CO opgedoekt wordt.

Ik gebruik zelf volop telegram, maar ieder gebruik op technisch gebied moet worden ontmoedigd. Telegram is een sociaal platform, ongeschikt voor technisch advies.

Schoenmaker blijf bij je leest. Forums voor technische zaken, chats voor sociale zaken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Dat onderschrijf ik volledig. Een bijkomend probleem is dat zulke groepen alleen maar in zichzelf gekeerd doorzoekbaar zijn, dus niet door Google, Bing, Duckduck, enz. Facebook probeert een eigen internetje te exploiteren waar je van buitenaf niet bijkomt terwijl Whatsapp en Telegram niet eens bedoeld zijn voor buitenstaanders.

Een van mijn hobby- en professionele doelen is juist om dit soort technische zaken te behouden voor onszelf en het nageslacht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

+1!

Voor wat Chinese kitjes etc ben je snel aangwezen op social media, ik heb er zelf ook paar in m'n overzicht. Maar het blijft een bagger optie.

Over het eerder gepostte SE versterkertje is gelukkig heel veel te vinden op diyAudio, en dat topic laat duidelijk het voordeel van een forum zien.

Nu dit bakbeest 'klaar' is pak ik de SE weer op, en afgelopen weekend een ouderwetse pen&paper frequentieplot gemaakt:

Niet veel soeps... -3db 30Hz-15kHz, en 10kHz zit al onder 0dB lijn. Hier werd op diyAudio ook over gepost, maar ik vond het leuk om de metingen zelf een keer te doen.

In het topic wordt korte metten gemaakt met de parallel geschakelde triodes.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/26181

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henry S. :-)

Je kan eens met je functie generator direct op het rooster van de EL34 insturen.
Dit is dan vooral een meting om te zien of het eindtrapje zelf recht is aan de hoge kant.

Je kan de 6N9PJ er uit trekken en via een extra koppelcondensator en weerstand op de Anode pin je genrator inkoppelen.
Goed nadenken hoe je dat doet, je wil de energie die aanwezig is op de anode aansluiting niet richting je generator hebben!

En anders de koppelcondensator toch maar los solderen.
Ik denk dat het beter kan in het hoog, als het stuurrooster van de EL34 met een lage impedantie wordt aangestuurd.
Dit natuurlijk tot een bepaald punt dat de trafo het opgeeft door zijn eigenschapen.

De daling van de frequenties in het laag, kunnen eigenlijk alleen maar komen door de uitgangs transformator.
Dit omdat de kantelpunten van de koppel condensator en de ontkoppel condensator van de cathode weerstand van de EL34 erg laag liggen, beide beneden de 2Hz, dus die kunen nooit je -3dB bij 30Hz bepalen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Ik heb de koppelcondensator bij de anodes van de 6N9P losgehaald, dat was het praktische, en ingekoppelt met een 600Ω uitgang van de frequentie generator.

Dit geeft, volgens verwachting, een heel ander resultaat:
In het laag nog steeds een -3dB punt op 30Hz (hoeveelheid ijzer/zelfinductie van de uitgangstrafo), maar het hoge -3dB punt ligt nu op 31.5kHz. Netjes gewikkeld door de Chinees. Nu zitten hier best wel stevige uitgangstrafo's bij vergeleken met andere kits. Alleen jammer dat de voedingstrafo van mindere kwaliteit bleek te zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henry,

Ik denk één triode als versterker trapje en dan een kathode volger die dan de EL34 aanstuurd de beste en simpel oplosing.
De eerste triode wordt dan bijna niet belast door de kathode volger en krijgt daardoor een veel grotere bandbreedte.

Ook heb je dan geen last van de feedback capaciteit vanaf de anode van de EL34, dit omdat de uitgangsimpedantie van de kathode volger laag is.
Goed uitgezocht kan je meer versterking uit de 6n9pj krijgen zodat je wat tegenkoppeling kan toepassen.

Dat kan overall zijn, maar b.v. ook de kathode weerstand van de EL34 niet meer ontkoppelen, zodat er daar wat lokale tegenkoppeling optreed.
Pas toe wat jou goed uitkomt en waar je zin in hebt natuurlijk. :-)
Ik denk dat met een beetje inzet je deze versterker beter kan krijgen zonder extra buisvoeten te plaatsen e.d.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

We zitten op één lijn Bram :) Een mooi experimenteerprojekt zo omdat de trafo's en chassis hergebruikt kunnen worden. Ik ga idd geen extra buisvoeten bijplaatsen, dat wordt krap en er ook niet mooier van. Ik ga we alle buisvoeten vervangen, de contacten zijn erg slecht.

Versterkertrapje met kathodevolger idd, of een SRPP. En misschien nog wat tegenkoppeling, al dan niet uitschakelbaar.

En ik kwam hier nog een setje 6p3s tegen, met een Sovjet prijs op de doosjes. 90 kopeken :P. Bij het experimenteren met andere buisjes is een regelbaar negatief ook wel handig, dan wordt de kathodeweerstand 10Ω ofzo, even kijken hoe en wat.

[dream mode=on]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.