Hartelijk Dank voor deze explikatie!
Overigens is in het schema van de PrimaLuna Prologue autobias (wat ik van het Internet heb geplukt) al aangegeven , dat de schakeling (binnen de stippellijn, 4X aanwezig is (staat onder het TL084 IC, een 4-voudige OpAmp).
(Dit hadden jullie even over het hoofd gezien).
Dit blijkt overigens ook uit de layout van het printplaatje (de TL084 is zelf een 4-voudige OpAmp met JFET ingangen, de 4-voudige stuurschakeling voor de 4 KT88 ("KinkLess") Tetroden is duidelijk te zien).
Ik had begrepen, uit een eerdere thread op dit Forum
(zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/119804#highlight=primaluna )
dat de autobias schakeling afregelt op een ruststroom van zo'n 38.9-39.1 mA voor de KT88 variant (PrimaLuna Prologue 2), 389-391 mV over de 10 Ohm kathodeweerstand.
Dit is min of meer conform de KT88 specs (Ultralinear, fixed bias).
Het voordeel van deze schakeling is, blijkbaar dat continu kleine verschillen/veranderingen tussen de eindbuizen worden weggeregeld (het is natuurlijk geen soelaas voor de situatie waarin een buis dramatisch kapot gaat (sluiting of zo), maar het is wel veel beter dan een klok die twee keer op een dag precies op tijd loopt.
Het is mij echter nog niet duidelijk of die bias nu meeloopt met het volume waarop de versterker speelt (maw staat hij als hij heel weinig vermogen moet leveren (mWatts) significant anders ingesteld dan wanneer hij continu heel hard speelt (zeg 30 Watts)?
Dat is nl wat van der Veen claimt (ipv afregeling op een 1 vast punt past de instelling zich continu (met een trage tijdsconstante) aan, waardoor de versterker geoptimaliseerd wordt voor de "Duty" waarop hij dan speelt!
Dit zou dan tot veel lagere vervormingen leiden bij geringe volumes (dan staat hij waarschijnlijk in Classe A) terwijl hij bij hogere volumes waarschijnlijk in Classe AB staat?
Overigens is het van der Veen AutoBias systeem niet identiek aan dat van PrimaLuna (maar is wel op hetzelfde principe gebaseerd imo).
Ik weet niet of van der Veen het consultancywerk heeft gedaan (PrimaLuna is n.l. een Nederlands ontwerp / product, dat in China gemaakt wordt, onder strikte kwaliteitscontrole van de ontwerper DUROB BV.
Deze serie PrimaLuna versterkers wordt al meer dan 10 jaar gefabriceerd en heeft een goede naam, ook in de USA.
Zoals gezegd, speelt hij veel mooier (opener, diepere soundstage) dan een Yamaha M2 solid state, eindtrap wat ook een klasseversterker was, destijds.