Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Waar zit het ding in? (Dat schept wat context)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 februari 2021 11:56:59 schreef hobby luke:
Volgende printplaat heb ik al een eeuwigheid in mijn bezit.
Geen idee hoe ik eraan gekomen ben.
Iemand die weet uit welk toestel dit zou komen?
MVG,
Luc.
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Goededag

Erik hier. Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, en toen ik las over deze print was ik gelijk geïnteresseerd. Één van m'n hobby's is het repareren van flipperkasten, en een videogame lijkt me een leuke uitdaging om ook eens te proberen. De print ligt nu dus hier, waarvoor dank Luc.

bprosman

Golden Member

Ik probeer een datasheet te vinden van deze spoel. Of Google mag mij niet meer of ik kan het niet meer :-(.
Bestaat RadiOhm ueberhaupt nog wel ?
Baco-Army-Goods heeft ze in de ramsj.

Ferriet ringkern bewikkeld met 2 spoelen van ca. 4mH.
Ringkern is eenvoudig van het plastic voetstuk te verwijderen, koperdraad is er los op gewikkeld (ook simpel te verwijderen)
Afm: buitendiam:32mm-binnendiam:18mm, dikte:13mm.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Dat is een common mode filter.

Dat is in de regel een kern met een flinke permeabiliteit.

Arco

Special Member

Radiohm bestaat al weer een tijdje niet meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Dat is een common mode filter.

Voor in de 230V voedingslijn ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hier heb ik de productcatalogus van ferriet producten van Radiohm, aan de hand daarvan moet er wel achter te komen zijn.
Is te groot voor het upload archief.
Als het goed is zit deze nu in je mailbox.

bprosman

Golden Member

Op 3 maart 2021 12:35:33 schreef Brainbox:
Hier heb ik de productcatalogus van ferriet producten van Radiohm, aan de hand daarvan moet er wel achter te komen zijn.
Is te groot voor het upload archief.
Als het goed is zit deze nu in je mailbox.

Dank !! Zal vanavond eens kijken, volgens mij staat hij er inderdaad in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Weer een "zoekplaatje".
Ik heb een zwik Elektuur geprogrammeerde microcontrollers, gals, eproms etc. De meesten kan ik met wat speurwerk wel herleiden op één na.

Een EPROM ESS624 27C256

Iemand heeeeel toevallig een idee ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Da's een gewone 27C256 die door Elektuur geprogrammeerd is... ;)
(ESS = Elektuur Software Service)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 5 maart 2021 12:05:04 schreef Arco:
Da's een gewone 27C256 die door Elektuur geprogrammeerd is... ;)
(ESS = Elektuur Software Service)

Grapjas :+ Maar weet iemand uit welk project die komt ?`

//EDIT Gevonden, op de sticker stond 624* , de Engelse versie is 6241, de Nederlandse 6243, en is van de Watt-Uur meter uit Jan/1993.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 5 maart 2021 12:42:06 (22%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

SOT-89, opdruk 21AB en daaronder LOEB.

Geen schemas, ik kan er nog niet aan meten omdat er de nodige brandplekken op het PCB zaten en ik moet wachten tot de epoxy voldoende is uitgehard voor ik de nu nog ontbrekende onderdelen kan solderen. Hij hangt met de linker poot aan 24V. De middelste aan massa, de rechter gaat naar twee sot23 torretjes.

Gezien de aansluiting zou het een 5V spanningregelaar kunnen zijn. Er zit een stuk circuit wat 5V nodig heeft. (het gefrituurde deel is analoog en het gevolg van een overspanning op een frequentie-meet-ingang (of iemand heeft bij installatie de 24V in het verkeerde kroonsteentje gestoken).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Een wat lijkt PTC, komen van de "welbekende" BACO FET-blokken.
In eerste instantie dacht ik een 10K PTC maar de datasheet zegt "Limit temperature sensor", de datasheet kom ik niet helemaal aan uit. Iemand die er meer licht op kan schijnen ?

PTC_Sensors_D901_D1052.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het lijken PTC's te zijn die ook als thermistors gebruikt worden in electromotoren. Bij dat soort sensors zit ook een redelijk scherpe knik in de weerstandscurve. Alleen de temperatuur is zo te zien wat lager.

Ze volgen dus niet de karakteristieke PTC curve.

Zie deze link met wat uitleg: https://elektromotorendevier.nl/blog/21/ptc-weerstand-en-ptc-schakelte…

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Op 18 maart 2021 19:44:29 schreef henri62:
Het lijken PTC's te zijn die ook als thermistors gebruikt worden in electromotoren. Bij dat soort sensors zit ook een redelijk scherpe knik in de weerstandscurve. Alleen de temperatuur is zo te zien wat lager.

Ze volgen dus niet de karakteristieke PTC curve.

Zie deze link met wat uitleg: https://elektromotorendevier.nl/blog/21/ptc-weerstand-en-ptc-schakelte…

Ah dat helpt, want als ik dan in de datasheet kijk is het type wat ik voor 70 graden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Zit een schakeling te bekijken die beveiligd is. Nu weet ik niet of dat hier met verstand van zaken gebeurt is of gewoon iets gepakt wat voorhanden was.
Heb geprobeerd het onderdeel terug te vinden maar GSESLC5V geeft geen hits.
En zijn die andere 2 het zelfde ?

In een andere versie zie ik deze :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Het zijn allemaal TVS dioden.
Vbus is zo te zien 5v, dus een 5v (of speciale usb) tvs voldoet wel.

Gezien de marking begint met 'GS', zal 'ie wel van General Semiconductor (nu Vishay) zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die op de datalijnen moeten "low capacitance" zijn...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Weet iemand nog welk merk deze transformatoren zijn (of waren)?
Paars opschrift en groen geverfde kern.
Volgens mij voerde elke elektronica boer dit merk wel.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Heb er hier een liggen.
Er staat op het plastic isolatiegedeelte : Weisser.

bprosman

Golden Member

Er staat op het plastic isolatiegedeelte : Weisser.

Nee paars met groen :+
Dank , ik ga daar eens mee zoeken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bij mij is de kern inderdaad niet groen, maar verder lijkt hij
van hetzelfde fabrikaat.

benleentje

Golden Member

Weet iemand toevallig wat dit voor onderdelen zijn, ik vond het bij de onderdelen van mijn draaibank toen ik de tandwielen aan het wisselen was. Onderdelen zijn zeker 20 jaar oud. Ik dacht eerst dat het schijffrezen waren maar dan staan de tanden om en om schuin, als ik kijk naar kartel gereedschap en de rollen dan lijkt het er ook niet op en is ook niet van een kartelfrees want daar staan de tanden schuin.
De tanden hebben een afgevlakte punt maar de hoek is wel redelijk scherp. Ooit heb ik eens gedacht dat het tandwielen waren omdat het daarbij lag

Ik weet het is een elektronica forum maar ik wil er hier toch precies 1 post aan wagen en anders gaat het weer bij de tandwielen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Ziet eruit als (mantel)fraisje voor gebruik op een (horizontale) fraisbank.
Die bestaan namelijk met zowel rechte als schuine tanden.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op dinsdag 30 maart 2021 11:27:32 (28%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten