pulsschakeling voor wisselbediening stoort

Arco

Special Member

Deze voormiddag wat verder getest en ga toch voor de 16F628a vanwege de veel stabielere werking, die 16F1827 krijg ik niet 100%

Er is een migration document: https://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/41375A.pdf
(verschillen zijn niet zo groot, alleen heeft 'ie veel meer mogelijkheden en dus registers)

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 3 april 2021 13:16:47 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb er teweinig ervaring mee... dus niet voor direct.
Ik heb mij een beetje laten vangen aan een schema door iemand anders gemaakt.
Normaal gezien is dat maar een voormiddagje programmeerwerk..dat is nu al heel wat meer :S

LDmicro user.

en nu zijn (eindelijk) alle onderdelen binnen en heb ik gesoldeerd. Zowel de print van Fatbeard als die van MGP. En beide functioneren naar wens. Heren: dank, dank, dank!
Schoonheidsfoutje: ik heb veel te felle leds op het frontje zitten. Welke leds (2 kleuren, 3mm, common cathode) geven dezelfde lage intensiteit als

de print met het het etiket?
Ik kan nu etiketten en plaatjes gaan bestellen.

Arco

Special Member

Ledsterkte kun je simpel aanpassen door de serieweerstand te vergroten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ik heb de ledjes van EOO gebruikt...

[Bericht gewijzigd door fatbeard op vrijdag 21 mei 2021 21:55:10 (54%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

nu met de ledjes van EOO.
En inmiddels een hele rij printen klaar.

Zowel met printen van Fatbeard als van MGP.
@MGP: ik kan met de switches de preset instellen. Maar de PIC reageert er niet op, wat ik ook instel als preset.

Op 15 juli 2021 20:08:50 schreef Herms Lunenborg:
@MGP: ik kan met de switches de preset instellen. Maar de PIC reageert er niet op, wat ik ook instel als preset.

Dat is een misverstand, SW1 en SW2 werken niet in mijn versie, deze dienen voor de RS485 , dat was toekomstmuziek volgens Fatbeard ;)
Sw3 en sw4 zijn voor de keuze voor 2 of 3weg.

Bij mij heb je geen preset omdat de controller de laatste stand onthoudt in tegenstelling tot Fatbeards versie die wel een preset heeft maar geen geheugen, zodat je wel een preset moet hebben om te weten waar die staat.
Daarover werd uitvoerig gediscuteerd.

Alle controllers die ik geprogrammeerd heb werken goed, ik heb ze allemaal getest.

Toch mooi gemaakt..top

LDmicro user.

aha, vandaar. Ze werken inderdaad verder helemaal naar wens!

fatbeard

Honourable Member

Mooi opgebouwd! _/-\o_

Binnenkort in dit theater: wisselsturing met standdetectie, in discreet opgebouwde 2-wissel uitvoering.
De sideshow bestaat uit een discreet opgebouwde 4-wissel uitvoering zonder standdetectie en een 4-wissel MCU-uitvoering mèt...

RS485 is inderdaad toekomstmuziek, ik ben nog bezig een communicatie-protocol te definieren.
En dan ik moet mijn programmeerkunsten maar weer eens gaan afstoffen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@MGP: ik kan me vagelijk herinneren dat je dit al eerder schreef, maar het was niet blijven hangen. Sorry.
@Fatbeard: I will follow....

@MGP: omdat ik nog enkele printen en onderdelen over heb, zou ik nog graag 2 extra printplaten willen inzetten. Zou je nog 4 stuks van de PIC willen programmeren (tegen betaling)? Als je het bestand nog hebt tenminste.

Op 22 juli 2021 21:20:33 schreef Herms Lunenborg:
...Als je het bestand nog hebt tenminste.

Dat bestand staat hier ook voor in geval je zelf wilt programmeren, terugscrollen naar zaterdag 3 april 2021 12:49:08

Kun je die pic's opsturen of moet ik ze zelf bestellen (Reicheld)? want ik heb er zelf maar enkele meer om te hobby'en.
Het programmeren is gratis en het mogen er meer zijn ook.

Misschien is er hier nog een iemand die zijn 16F628a's van de hand wil doen?

LDmicro user.

Voor de volgers van dit topic alsnog een update.

Herms heeft een collega in NL gevonden die hem van geprogrammeerde pic's wil voorzien, dat is makkelijker/goedkoper voor beiden ;)

LDmicro user.

heel fijn inderdaad. Ik bouw er nu dus een paar meer van de schakeling die MGP heeft ontwikkeld. Totaal 10. Als ze er alle 10 zijn maak ik weer een foto.

De bovenste rij is van het ontwerp van Fatbeard, de onderste rij is van het ontwerp door MGP (printontwerp van Fatbeard).

mooi gemaakt en mooi dat je ons op de hoogte houdt.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 10 november 2021 19:47:40 schreef Herms Lunenborg:
De bovenste rij is van het ontwerp van Fatbeard, de onderste rij is van het ontwerp door MGP (printontwerp van Fatbeard).

Ziet er netjes uit zo. _/-\o_

Bekende rekken trouwens "al is het wel zo'n 30 jaar geleden" wij gebruikte de 19" rekken voor de besturing van lantaarnpaalsnijmachines.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Ziet er mooi strak uit ben nu toch wel erg nieuwsgierig naar de baan fotootje? ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Inderdaad, een paar foto's zou mooi zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

daar aarzel ik een beetje, vooral om jullie niet teleur te stellen. Het gaat mij vooral om de elektronica rond de treinbaan. Ik ben begonnen met het onderste niveau, een groot opstelterrein. De hele beveiliging, de spoorkeuze, de vertrektimer en de wisselbediening ben ik aan het bouwen en testen. Als dat allemaal draait, kan ik met een volgend niveau beginnen en een compleet rondje leggen en dus gaan rijden.

De bovenste foto toont de ingang van het opstelterrein

de tweede is de uitgang

Mooi, wel een ingewikkeld kluwen waarmee ik mij ook afvraag hoe dat allemaal wordt bediend?
Ik zie daar ergens een knop Auto/Hand, zit daar een of andere computer achter?

LDmicro user.