Buffertrap praat

Ha rob007,

Dat is een manier om af te stemmen maar nu nog de modulatie er bij MPX of audio dat kan op verschillende manieren ik deed het in mijn ontwerpen zo

Je kan dan onafhankelijk van de afstemspanning een juiste bias geven aan de diode die gebruikt wordt voor de modulatie....
De component waarden daar moet je niet aan storen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Sorry dat ik zo laat reageer!
Ik kan dit schema in een iets andere vorm, MAAR tis allemaal ongeveer het zelfde natuurlijk.
*
Ik was ik gevecht met mijn oude vier trapper schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ik kreeg het vermogen wat ik gewend ben niet uit? Ik denk was dit nou? ( ik zocht me stuk! )
MAAR het nare is natuurlijk dat ik mij niet aan het schema heb gehouden!
Wat doe ik nou met mijn gekke bekkie bij L2 en L3 maak ik niet die aftakking van 1 1/3 winding,
Nee ik zet het condensatortje op de kruising tussen Spoel Trimmer en Transistor.
Ook de waarde 33pF had ik 10pF de 2N2219A in mijn geval 2N3866 werd bloed heet!
Daar hou ik niet van ( dan word ik negatief! ) de hele 4 trapper met 2N3553 gaf 800mW
En vroeger gaf ie rond de 2Watt dus dan ga ik zitten klooien! Met moeite iets meer dan 1 Watt.
Nu ben ik zo ver dat ik heb op de basis 2N3866 alleen nog een smoorspoeltjes staan van ik dacht 10mH naar min,
Daar kwam al watt meer en per ongeluk deed ik een Ctje van 22pF zetten over de weerstand van 100R in de iendtrap
Ik zag het ik ene opspringen dus wat ik eigenlijk deed was wat je wel meer ziet met twee trimmers –
Van af het kruispunt spoel transistor en Trimmer, die laatste trimmer anders gebruikt nu.
( nu rond de 2W )
Zie schema:

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Henk en Rob,

Ik heb even een tekening gemaakt hoe ik dat zou doen met de modulatie. Varicap diode D1 is voor de frequentie in te stellen.
De LC kring is de kring van de oscillator.
En varicap diode D2 is voor de modulatie. De zwaai moet niet te groot of te klein zijn dat kun je instellen met de serie condensator C1 (tussen de 2,2 en 4,7pF).

Het is niet goed om diode D1 vanaf nul volt te laten werken maar vanaf een paar tot 3 Volt.
Daarvoor gebruik ik een LED als stroom bron, de spanning over de LED is een paar Volt.
Uiteraard is de aansluiting op de 12 Volt uit een spanning stabalisator ic 7812, beter is nog een LM317.

Om er een buffer tussen de audio en de oscillator te gebruiken zou je mooi een préémphasis kunnen gebruiken, welke de hoge audio frequenties wat meer versterkt. Dat kan met een opamp waarvan ik het schema later vanavond hier even zal posten. (nu weinig tijd daarvoor)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hier de aktieve preëmphasis, voor de opamp kun je ieder type nemen, in het schema wordt de TL072 gebruikt.

De eerste opamp heeft een kantel frequentie van 2120Hz, bij een frequentie van 15kHz zou de schakeling 10dB versterking moeten hebben. De tweede opamp is een buffer.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@Martin V:
Ik had je een e-mailtje gestuurd, heb je die gezien?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk zou de tijdconstante 50 µs moeten zijn, dus een kantelpunt van 3183 Hz; niet 2122. Maar belangrijker, de clou van preemphase is dat de karakteristiek horizontaal loopt vanaf het laag tot aan het kantelpunt, en daarna met 6dB/okt in het hoog omhoog loopt.

Bij jou begint de grafiek bij 800 Hz al op te lopen, en gaat na ca. 2000 Hz weer terug naar horizontaal. De versterking bij 15 kHz is ca. 3,6 dB; niet 10 dB. (klik grafieken links)
Bij het beluisteren met een gewone FM-radio geeft dat een lelijke piek tussen 2 en 3 kHz, met daarna een sterke afval van het verdere hoog (grafiek rechts).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal!

Hier weer even schrijven van de experimentele knoeiert! ;)
Omdat mijn trimmertjes een beetje op raakte dacht ik zal eens van die goedkope –
China trimmertjes kopen, ik bij de 2N3866 zo’n trimmertje gezet in plaats van een vast Ctje.
Dat was dus geen succes ik kon er niet fatsoenlijk mee trimmen of wat dan ook.
Ik dacht zal wel aan mij liggen? Ik zo’n trimmertje in de oscillator in ruil voor vast condensatortje,
Ook dat was niet echt een succes vond ik.
Fatsoenlijk trimmen lukte mij er niet mee, en heb ook die er maar weer uit gehaald.
Geef mij maar die Ceramische trimmers, natuurlijk folie lukt ook maar liefst keramisch.
Het word nog wat strakjes als ook die trimmers gaan uitsterven! :'(

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Rob, we kunnen altijd nog de spoel regelbaar maken!
Wikkelen op een plastic kokertje, en dan afregelen met een koperen schroef.
Hoe verder erin, hoe kleiner de zelfinductie wordt.

Het voordeel van koper: koperen schroeven zijn overal, en de eigenschappen (voor HF) zijn altijd hetzelfde.
Gemakkelijker dan ferriet dus, waarvan je nooit weet wat je hebt of hoe hoog het in frequentie gaat. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Rob, dat het niet lekker regelt komt (denk ik) doordat je trimmers gebruikt die te groot zijn in capaciteit.
Trimmers van 40 en 60pF hebben een minimum capaciteit van ongeveer 10pF, je zou eens trimmers kunnen proberen welke van 20pF zijn.
Bij Dutch RF shop hebben ze mooie teflon trimmers die tot 18pF gaan.
https://dutchrfshop.nl/nl/trimmers/711-philips-teflon-trimmer-18pf.htm…
En anders kun je ook een regelbare spoel er in zetten.
https://www.box73.de/index.php?cPath=82_104_208_278

Nog bedankt voor de doos met componenten Rob, ik weet niet of je mijn e-mailtje gevonden hebt.

Frederick, bedankt voor de reactie, nu weet ik wat mijn schakeling precies doet. Die schakeling heb ik zelf ontworpen.
Dat het werkt wist ik al, maar zo mooie frequentie karakteristiek en wat die exact doet was mij niet bekent (maar nu wel).
Dat bewijst maar weer wat een simulatie programma als Simetrix kan doen.
Dat programma heb ik niet en ik weet ook niet hoe het werkt, maar daar moest ik maar eens verandering in brengen.
De vraag is hoe ik die frequentie karakteristiek mooi recht krijg zoals die moet zijn.
Met 75 en 50 micro seconden was ik even in de war, in Europa wordt dacht ik gebruik gemaakt van 50µS.

Wanneer ik de condensator vervang naar 15nF kom ik mooi op een kantelfrequentie uit van 3183Hz, maar ja dan zit ik nog met die raare bult.
Een andere manier om een preëmphasis te maken is op de passieve manier.
Gewoon een serie weerstand en daar over heen een condensator zetten, mogelijk dat dit beter is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Passieve preemphase kan ook, maar dan heb je in het laag natuurlijk verzwakking (anders kan hij in het hoog niet oplopen).

Je opamp schema kan ook, maar dan anders berekend. Wat er eigenlijk gebeurt is dat er een DEemphase-filter in de tegenkoppeling wordt gezet. Een oude truc, want als je iets in de tegenkoppeling zet, gebeurt precies het omgekeerde van wanneer je het in de signaalleiding zet; net wat we nu nodig hebben.
Een R van 3300 ohm en een C van 15 nF hebben toevallig vrij nauwkeurig een tijdconstante van 50 µs. Die zetten we dus in de tegenkoppellus: R1 en R2.

Om nu te voorkomen dat de opamp in het verre hoog àl te gek veel gaat versterken (hij wil daar anders oneindig doorlopen), zetten we nog een stopweerstandje in serie met C1. Dat topt de versterking af, ergens ver boven de 15 kHz (R2). Groter kan ook, om al eerder te stoppen, maar dan ga je de eigenlijke preemphase-karakteristiek weer te veel beïnvloeden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha Martin V,

Ik probeer zo min mogelijk variabele condensatoren met een diëlektricum anders dan lucht te gebruiken.
In de situatie van @rob007 bij een 2N3866 en een trimmer van een kleine fysieke afmeting kan de RF-spanning al wel te hoog worden!

Jou schema van de FM-modulator ( exciter ) gaat denk ik ook prima i.p.v. de potmeter de Pd fase regelspanning en de modulatie voorspanning door middel van de spanningsdeler.

Met betrekking tot de preemphase 50 µs gebruikte ik deze altijd passief L,C netwerk...... dus helaas potkernen wikkelen maar is een magnitude beter als met een Op-amp.
In plaats van extra versterking incl. de ruis is het veel mooier om het laag te verzakken incl. de ruis!
Dit is zonder hier teveel over uit te weiden beter in de S.N.R. bij het coderen maar ook na de FM-demodulator bij het decoderen i.v.m. de driehoek ruis !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

De klassieke preemphase wordt trouwens lang niet altijd meer gebruikt, lees ik. Grappig.
Gedeeltelijk omdat het moderne programmamateriaal veel meer hoog bevat dan vroeger, zodat preemphase meer nadeel dan voordeel op zou leveren - moet je er weer clippers achter zetten om overmodulatie te voorkomen.
Maar ook omdat er veel méér processing in de studio staat.

Henk, als je in de pre- of deemphase last hebt van ruis, doe je toch wel iets heel erg fout. De honderden millivolten signaalspanning moeten je daar om de oren vliegen. :)

Wat was dat trouwens voor een wonderlijk schema met een L én een C? De standaard schrijft 6 dB/oktaaf voor, geen 12. Of vergis je je na al die tijd en was het alleen een spoel (en weerstand)? Dat lijkt logischer.

e: Oh wacht, laat maar - ik ga zo te ver off topic en het is @rob007's topic, bijna vergeten. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

e: Oh wacht, laat maar - ik ga zo te ver off topic en het is @rob007's topic, bijna vergeten. :)

Hallo FET dat maakt toch niet uit, ik heb daar nooit geen moeite mee hoor!
Gwoon doen.

En ja Henk uiteraard lucht is uiteraard de allerbeste!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha ha, ok Rob, maar je weet hoe het gaat: je vraagt één dingetje, en voor je het weet hebben we zes theorieboeken en een geschiedenisboek open op tafel liggen! ;) :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Ik ben even weg geweest, naar Landal – Aelderholt
En, heb gezien dat ik een stuk heb overgeslagen met lezen!( hoe ik het voor elkaar krijg? )
Dus even terug gelezen!

Nee hoor FET meestal wat jij schrijf is vaak interessant! ( klinkt behoorlijk slijmerig kweet het! )
Maar dan even zonder ge slijm nogmaals gewoon doen.
Dan doen we het zo dat dit topic over twee voor mij part drie dingen gaan,
soms kan ik het ook volgen kan alleen maar leerzaam zijn, zo niet voor mij wel voor een ander.
Daarbij is preëmphasis ook iets voor mij!
.
Ferriet / koperen schroef nog niet eens aan gedacht!
De vast Condensator die ik gebruikte was 39pF de Chinese trimmer 40pF maar ik vind het geen succes hoor!
.
Trug over die trap: https://www.circuitsonline.net/forum/file/68422
Normaal zit er een aftakking na 1 1/3 wikkeling.
http://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radio…
Mag ik aan nemen dat de drie tekeningetjes met elkaar overeen komen? Het zelfde eind resultaat?
Dus die aftakking ( ook nog met een condensator met een bepaalde waarde! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mag ik aan nemen dat de drie tekeningetjes met elkaar overeen komen? Het zelfde eind resultaat?

Uiteindelijk wel.
Het middelste schema en het rechter schema zijn sowieso gelijk aan elkaar, qua hoogfrequent. De plus voeding is immers voor hf ook 'massa'.
De condensator aan de massakant bepaalt de koppeling. Hoe groter, hoe 'losser' de belasting gekoppeld is.
De andere condensator maakt de afstemming weer in orde.

Het linker schema doet hetzelfde, maar op een iets andere manier.
De koppelcondensator bepaalt hier de koppeling, maar nu is het hoe kleiner, hoe losser de belasting gekoppeld is.
En de andere condensator maakt dan weer de afstemming in orde.
De koppelcondensator in het linker schema is niet variabel getekend.
Vaak hoeft dat ook niet, als je van te voren weet wat voor belasting eraan komt te hangen. Of je probeert een paar waardes uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha rob007,

Ik had beter i.v.m. het tuner draadje de buffer hier kunnen plaatsen ;)
Maar goed dan lopen er weer twee zaken door elkaar dat is niet duidelijk....
Nu weet ik niet zo goed meer wat je bedoeling was/is :?
En ik zie dat @Frederick E. Terman ook een opmerking/antwoord heeft geplaatst.
Dit is naar aanleiding van een opmerking aanbeveling van mijn kant maar dat ging dan weer over de pre emphasis waar van mijn kant ongeveer een regel of 7 weggevallen is |:(
Dus dat wou ik dan ook maar even parkeren voor later indien je daar prijs opstelt want dit heeft even niets met je buffer van doen !

Even naar je schema gekeken maar wat gebruik je veel trimmers zo draai je... je zelf drie keer in de rondte O-)
Je wil zo min mogelijk trimmers pot-meters en alles waar je aan kan draaien gebruiken......
Natuurlijk kom je er soms niet onderuit maar zoals in jou schema twee trimmers en een lucht spoel die spoel is prima met een lucifer houtje af te regelen dus die trimmers vaste condensatoren !
Die kleine trimmers van Sky maar ook uit China die zijn 40 V als je een beetje hoogfrequent neer zet ga je daar overheen dus kijk uit.
Ik gebruik dar altijd ATC condensatoren in elke telefoon van welk merk dan ook kom je ze tegen !

Wat wil je bereiken met je buffer... een buffer is een isolator meer niet of bedoel je een versterker trapje ?
In het draadje van @Blue Sky gebruik ik ook een buffer om de R8500 aan de tuner te koppelen deze dient om isolatie te creëren tussen beide apparaten en een optimale aansluit impedantie te verzekeren.
Om op deze manier een stabiele signaal overdracht te bewerkstelligen.
Dat is ook in jou situatie het geval soms gebruik je een buffer om twee verschillende systemen te koppelen bijvoorbeeld van de ene impedantie naar de andere door de hoge isolatie wordt op deze wijze de stabiliteit gewaarborgd en voorkom je oscilleren !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Frederick E. Terman en Henk,

Ik heb het een jaar of 40 geleden verkeerd aangeleerd!
Ik heb al meermaals de opmerking gehad dat ik het dingetje een verkeerde naam gaf,
Dat buffer komt hier van dit schema af:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
40 jaar geleden kreeg ik dit schema in handen en in plaats versterkertrap werd het buffer genoemd,
Zo het zelfde ook had ik het elders over een Delta F systeem en werd er gezegd dat dit geen Delta F –
Maar een varicap afstemming was, wat wel zal kloppen.
MAAR, weer terug naar het buf…. versterker trapje.
Het vervelende is ik had een schotje gezet en daar achter gelijk ook onderdeeltjes gesoldeerd en nu kon ik er niet meer bij om die aftakking te maken op 1 1/3 wikkeling,
Daarna maakte ik per ongeluk weer dezelfde fout en kreeg ik met de 2N3866 de 2N3553 niet goed aangestuurd.
Ik heb zitten klooien(op dummyload!) en in Eenst kreeg ik er per ongeluk meer dan 1Watt uit!
Waar 2e buffer staat naar Eindtrap daar zit 100pF zette ik per ongeluk een Ctje naar de min –
En toen sloeg de meter door naar 1,5Watt.
Te bedenken dat de 100pF niet op 1 1/3 aftakking zit maar op het kruispunt Collector, L3, en Trimmer.
Dus waarschijnlijk omdat ik het schema niet goed heb aangehouden ( aftakking op 1 1/3)
Kreeg ik het(DENK IK!) niet goed?
Dus de kombinatie aftakking, en condensator waarde, bepaalt of het gaat werken ja of nee?
.
Vroeger kreeg ik dit schema vrijwel altijd gelijk draaiende! ( LET OP!!! VROEGER! )
( ik heb van TOEN, jammer genoeg geen foto’s daarvan! ZO jammer! 8)7 )
.
En ja ik ben bang dat je er bijna niet aan ontkomt, Trimmers worden denk ik ook moeilijk…….
Meende je dat echt FET met die schroef? Je zou zeggen van wel want vroeger werd dat veel gedaan met ferrietkerntje,
Ik zocht er voor de LOL even op met Google maar dan moet je erg duidelijk zijn met WAT je zoekt –
Anders krijg je er geen afbeelding van te zien.
https://www.google.com/search?q=TOKO+ferrietkernen&tbm=isch&hl…
( dit sterft volgens mij helaas ook uit! )

Ik zal dat bijwijzen van experiment ook eens even proberen toch! ( gwoon kijken wat ut doet!)
Vind ik wel intresant/leuk!

Tot zo ver weer eventjes!
Gezonde en Vriendelijke Groeten uit omg. Rotterdam!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,
Die aftakking op de collectorspoel bepaald dat de uitgang laag-impedant is, dus laag ohmig.
De trimmer brengt de kring in resonantie.
Hoe dichter dat die aftakking bij het koude einde zit (de plus), hoe laag-impedanter de uitgang wordt.

Met de combinatie van twee trimmers in serie naar de min, krijg je hetzelfde resultaat, alleen dat is veel moeilijker in te stellen.
En bovendien kost je dat een extra trimmer.

Met een aftakking op de collectorspoel, ligt je uitgangs impedantie vast op een lage waarde.
Dat is het voordeel van een aftakking op de collectorkring.

Iedere versterker trap heeft een hoge uitgangs impedantie van 200 tot 800 ohm en daarvan moet het uitgang signaal omlaag getransformeerd worden naar enkele tientallen ohm.

De 2N3553 heeft een collector belasting van ongeveer 25 tot 33 ohm (op 14V Uce), hiervan transformeer je iets omhoog naar 50 ohm, terwijl de ingang 10 tot 20 ohm is.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Kan nu nog even niet al te veel meer doen,
leg nu ook een beetje in de kreukels de vrouw wil de boel verbouwen en je kunt raden wie er dan de . . . is!
MAAR ik heb WEER zo’n ebay zendertje binnen en zal daar uiteraard weer experimenteel trapjes achter zetten.
Vroeg ik mij af zal ik nu ook eens een….buffer? trapje maken zonder spoel?
Mijn gevoel zegt beter afgestemd LC kring! MAAR je ziet heel vaak, kijk naar BFR91:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bfr91-bfr96-TRAPPEN-…
Bron: https://radioblabla.nl/fm-zender-schemas-3-meter-band/
Of deze:
https://www.pira.cz/entx1.htm
https://pira.cz/entx2.htm
https://www.electroschematics.com/wp-content/uploads/2009/05/long-rang…
zet er ondanks dat ik gieriger word(op trimmers) toch gerust een spoel en Trimmer bij!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Welk type heb je en weet je wat de eigenschappen zijn :?
Je buffer met de BFR91 is redelijk niet te complex maar ook niet super......

Ik ben ( op papier ) voor het meetzendertje ook met een versterkertje bezig van 76....113 MHz maar omdat het bedoeld is voor radio reparatie is het uitgangsvermogen zeer beperkt ik denk max +10 dBm of zelfs minder.
Het versterker trapje is onderdeel van een converter hier is geen afregeling noodzakelijk breedband uitgang.

De FM exiter werkt op een vaste frequentie en is dus geoptimaliseerd voor de beste laagfrequente respons zoals kanaalscheiding vervorming en ruis verhouding.....
Omdat het de bedoeling is om de exiter buiten de FM band te laten werken i.v.m. de harmonische kan de filtering redelijk simpel en kan ik een maximale zwaai van 200 kHz aan.

Waar ik geen ervaring mee heb is als je RDS en andere digitale pakketten er bij zet hoe dat gaat als je versterkers gebruikt in klasse C :?
Met name wat de ontvanger er van maakt..... maar goed dat is onderzoek voor later !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het blijft gewoon FM, en kan dus nog steeds met dezelfde zender. Alleen met RDS erbij moet je moduleren tot bijna 60 kHz.
En in de ontvanger gaat het signaal nog steeds door de limiter en gewone FM-detector.

Hier is de meest recente ITU-R BS.643

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

BFR91 en de BFR96S is wat ik heb en het is dan natuurlijk voor 85MHz
Maar ik heb het wel eens meer meegemaakt dan maak je een trapje zonder LC en dit is –
Een schema ook al van uit de middeleeuwen met een BF115-Osc. – 2N918 de LC loze buffer –
En dan de 2N2219A en MRF237ofSD1127 het schema lijkt veel op het 4trappertje!
De 2N918 – 3K3 Min naar Basis en 10K naar plus, 47R Emitter Min met 10nF.
Collector smoorspoeltje plus met 10nF. (huisje aan de min!) Het werkte TOEN wel goed.
Maar met LC 4 wDg en trimmer 4/40pF werkte het beter! Weet alleen niet meer of TR ik nu over de L –
Of van af de min gedaan heb!?
De 2N2219A en de MRF daar zit geen weerstand in, das SM een L en trimmer met ontkoppeling.
Weet niet meer waar het schema vandaan komt, misschien FRM.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Beste forumleden,

Ik volg de Buffertrap-praat omdat ik ook een oscillator heb gebouwd (BF961) met buffertransistor (BFR91A) en daarachter wil versterken met een BFR96S. Het schema dat ik hiervoor gebruik is dat van 'Radio Bla Bla Leiden', maar kan mogelijk ook dat van Martin V toepassen, al zou dat moeten worden aangepast naar 103.4 MHz. Voor L1 heb ik 80 nH omdat de trimmer een capaciteit heeft van 4 - 57 pF. Ik begrijp echter niet de 'pi-filter', namelijk de spoel L2 en de condensatoren 68 pF en 18 pF. Moeten die samen ook resoneren op 103.4 MHz? Ik ben een beginner, maar heb al enkele simpele zendertjes gebouwd met wisselend succes. De BF961 is mijn grootste succes (na een paar mislukkingen, dit is de derde versie). Mijn vraag: kan ik het schema van Martin V achter de BFR91 plaatsen die is gebouwd volgens het Radio Bla Bla Leiden circuit en hoe zorg ik dat het geschikt wordt voor 103.4 MHz i.p.v. 86 MHz? Ik ben niet van plan om nog verder te versterken en gebruik een 50 ohm dummy-load.

Bedankt alvast voor het lezen en eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,

Richard

Hallo Richard,

de BFR96 kun je in principe achter de BFR91 plaatsen.
Het schema van radio Bla Bla ken ik niet.
De spoelen en de condensatoren moeten wel wat aangepast worden, dat schema heb ik destijds opgetekend maar nog niet getest.
Voor de beide spoelen zou ik 5 windingen over 6mm nemen, C1 kun je weglaten en voor C2 en C3 kun je ook een trimmer nemen van 4-57pF.
Dus C2 en C3 weglaten en vervangen door een trimmer.
Dan moet het wel werken op 103,4MHz. Het pi-filter moet ook resoneren op de frequentie.
Veel succes.

Telefunken Sender Systeme Berlin