Hallo Henk, Electron.
Jou schema's gaan allemaal van 1 varicap uit voor de Vtune en het laagfrequent signaal beter is om dat op een apparte varicap te zetten !
Een versterker is niet nodig voor het AF signaal.
De lijn spanning bedraagt 2 Volt piek-piek, dat is dus 1 Volt piek.
Met een VHF varicap is de maximale capaciteit vaak rond de 30pF, tussen de 3 en 12 Volt is de capaciteits verhouding 5,5 en 25pF.
Hieronder de capaciteits verhouding van een BB329 varicap diode welke ik hier gebruik.
De meeste andere varicap dioden zoals de BB102 hebben ongeveer dezelfde karakteristiek.
Hieruit kun je opmaken dat de capaciteits variatie 25-5,5= 19,5pF over een spannings variatie van 12-3=9 Volt.
Bij een spanning variatie van 1 Volt is de capaciteit 19,5/9= 2,16pF. Stel dat de VCO een afstembereik heeft van 90 tot 110MHz, dat is 20MHz totaal. 20MHz/9Volt= 2,22MHz per Volt.
Die zwaai is veel te groot om de varicap diode direct te moduleren. De frequentiezwaai op WBFM is 75kHz. Wil je de varicap direct aansluiten dan moet de AF spanning omlaag of de zwaai moet kleiner gemaakt worden.
Om de zwaai te beperken wordt dan inderdaad een tweede varicap gebruikt met een serie condensator om de capaciteit en dus de zwaai te beperken.
Die condensator is iets in de grote van een paar pico Farad (2,2-4,7pF).
Dan nog iets misschien voor jou en andere vanzelfsprekend maar ik zie nergens een audio buffer of versterker aan de ingang ?
Een buffertrap is in feite ook niet per se nodig omdat de varicap nauwelijks stroom trekt (nano Amperé's) en geen belasting vormt voor de bron.
Als je een goede kwaliteit wil bereiken dan zou ik overwegen om op een MF te moduleren en dan door middel van een afstembare converter naar de FM-band te converteren !
Het voordeel is dat je op een oscillator frequentie moduleert en dus op die frequentie kan optimaliseren teven kan je de oscillator frequentie zo kiezen dat je geen producten in de FM-band terecht komen en je met een laagdoorlaatfilter kan volstaan
Dan zou die MF oscillator op een hogere frequentie moeten werken en passen we boven menging toe, anders hebben we last van mengprodukten uit de mengtrap.
Op zich is dit wel een goed idee, maar een beetje te gecompliceerd.
Meestal wordt de FM modulatie direct op de draaggolf gemaakt.
Ook bij professionele omroepzenders gebeurd dit vaak.
Daarvan hebben we weer een ander signaal wat gemoduleerd wordt en dat is het MPX signaal, bedoeld voor stereo ontvangst.
Dit signaal wordt precies zo breed in frequentiezwaai gemaakt dat het precies 75kHz is.
Rob,
Die KT920-6 lijkt veel op een BLY87, dat schema kun je er prima voor gebruiken.
https://pe2bz.philpem.me.uk/Comm/-%20-%20Misc/-%20Amp/A-020-10-Watt-Ge…
Bij een stuurvermogen van 0,82 Watt levert deze transistor een vermogen tussen de 5 en 7 #Watt.
Voor de 2SC1971 kun je hetzelfde schema gebruiken als dat van de 2N3553, welke daarvoor in de plaats komt.
Of je kunt het schema gebruiken van de BLY87 voor zowel de 2N3553 en de 2SC1971.
Alleen zou ik L1 iets groter nemen 2 windingen over 8mm en voor C4 100pF gebruiken.