Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

22n is veel te groot, ik geloof er niks van dat het zo goed werkt anders was die C wel heel gebleven.
Meestal vind ik in voedingen 1-10 nF en dan ook nog een serieweerstandje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Van een grote weerstand krijg je meer dissipatie bij het scakelen (in de tor) en meer dissipatie in de ESR van de condensator.

Dat laatste daar is de huidige condensator aan ten onder gegaan.

Het voordeel dat je terugkrijgt is: minder EMI. Ik verwacht dus dat je het "minder goed werken" (volgnes de fabrikant) met jou 1-10nF lastig te meten zal zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net nog even de printlayout eens goed bekeken. Die 22nF zit niet over de trafo spoel maar over de hoofd voeding dus gewoon op de 420V DC.
Het snubber circuit is een "text-book-example" snubber van inderdaad 10n/xx Ohm/fast recovery diode.
Dus ik zet er gewoon een folie C-tje in van 22n/630V dat ik nog in een rommelbak heb liggen. Moet ik wel wat creatief in de print monteren want pas niet zoals het hoort.

Nu de brug nog vervangen want daar zit volle sluiting in. Die C heeft dus de brug en de zekering meegenomen naar de eeuwige jachtvelden.

Het switcher IC is gelukkig nog heel, en dus inderdaad een LD7536, die schakelt netjes als ik er 15V op zet.

-edit- Na vervangen van de brug en de zekering doet het ding het weer. Komt 29V uit blijkt nu. Morgen terug inbouwen in het apparaat.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hubie

Special Member

Ik was opzoek naar een 1N23 diode voor een ruisgenerator:https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/radiotechniek/hamblad…

Al zoekend in een bakje "ouwe meuk " kom ik 5 dioden tegen waarvan ik geen gegevens kan vinden.

Thevel

Golden Member

1S5036 is een 10Watt zenerdiode 36V.
CV7027 is een Silicium Diode 200V 1.5A
CV7168 is een 12V zenerdiode.

Hubie

Special Member

Op 22 augustus 2021 20:06:24 schreef Thevel:
1S5036 is een 10Watt zenerdiode 36V.
CV7027 is een Silicium Diode 200V 1.5A
CV7168 is een 12V zenerdiode.

Thanks ! Ik kon niets vinden met Google.

SJ403-F + 1R30SI is nog een raadsel.

Tidak Ada

Golden Member

Heb je dien 1N23 Ge-diode al gevonden? Zo nee, dan heb ik misschien nog wel iets voor je liggen uit die serie ik geloof tussen de 1N21 en 1N27. Werking onbekend. Die dioden zijn nogal kwetsbaar voor statische ontladingen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Nee,helaas niet gevonden.
Ik zit even in een Barend's Bouwboekje te snuffelen daar staat ook een witte ruis generator in.1N21 of 1N23 gebruiken staat erbij.
Die diodes werden in radars gebruikt las ik ergens.
Als je iets voor mij hebt liggen,graag.

Arco

Special Member

Zoeken op 30S1 geeft wat meer resultaat... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Ja,ik zie het ;-)
Wat erop staat klop ik in,meestal met resultaat.

Wie weet wat dit voor type diode is? Behuizing is sod-123, Er lijkt D10 op te staan maar als ik deze code op probeer te zoeken kan ik niks vinden...
Zit in een PA versterker uit 2014 dus je zou zeggen dat het wel te vinden moet zijn.

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 augustus 2021 00:17:02 schreef Hubie:
Nee,helaas niet gevonden.
Ik zit even in een Barend's Bouwboekje te snuffelen daar staat ook een witte ruis generator in.1N21 of 1N23 gebruiken staat erbij.
Die diodes werden in radars gebruikt las ik ergens.
Als je iets voor mij hebt liggen,graag.

Hoi Hubie,

Gevonden!

Ik heb hier een 1N23 en een BAW95G diode liggen.
Die mag je van me hebben. Bedenk wel dat deze dioden bedoeld zijn om in een cavity te monteren. Al dit soort dioden zijn daarop gebouwd. Solderen maakt ze kapot.

Verder heb ik nog een gasgevulde ruisdiode, CV1881 [=VX4144]_IEE, in de vorm van een 10 mmØ; 10W TL buisje liggen, mocht je interess hebben.
De tweede foto toont hoe hij dwars door een golfpijp gemonteerd moet worden.

Datasheet bij gevoegd.

CV1881 jmh.doc

6356.pdf

CV1881.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Hoi Tidak Ada,
Die 1N23 en BAW95G zou ik graag willen hebben.
Het CV1881 Argon gevulde buisje is ook mooi maar dat maakt het onnodig gecompliceerd i.v.m. afmetingen,gloeispanning en ontsteekspanning.

Solderen aan de 1N23 is niet nodig,ik las dat de kathode (het pennetje) precies in een contra coax plug past (ik neem aan dat ze hier een S0-239 chassisdeel bedoelen,dat moet ik even nameten)

Huub.

Tidak Ada

Golden Member

OK, Mail me je adres maar, dan komen ze jouw richting uit.

edit:
Ik heb nog veel meer gasgevulde ruisdiodes, maar geen dubbele, behalve een Philips/Valvo K81A
Ik moet die wel gaan zoeken.....!
Ook inpakken?

Groet,
T.A.

K81A-'68.pdf

K81A_apps.pdf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Nee joh..:-) Ik ga eerst met die 1N23 en BAW95G aan de gang.Heb inmiddels een stel schemaatjes opgeduikeld voor ruisgenerators,ruisbruggen etc.Maar toch bedankt voor het aanbod!

Anoniem

Het probleem is al opgelost maar als er ooit nog iemand op zoek is naar een equivalent voor een CVxxxx component, zoeken op

CV register of 1963

brengt verscheidene sites naar boven waar u dit document kan downloaden.

Bij mijn weten is dit de meest complete lijst die te vinden is.

Tidak Ada

Golden Member

Hubie,
Pakje gaat zo op de post.
Houd me op de hoogte van je vorderingen ;-)

@vergeten
CV register heb ik hier en je vindt ook veel info op https://www.valvecollector.uk/

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Ok doe ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 24 augustus 2021 19:42:56 (29%)

Toen Tidak zei dat die 1N23 in een cavety gemonteerd moest worden ging me een lichtje branden dat ik ergens in de jaren 80 wat van die dingen gevonden heb bij een radar reparatie. En jawel hoor, dat zijn inderdaad 1N23 diodes ik heb er nog een stuk of 5 in een rommelbakje dioden liggen. Een is er zowiezo stuk (laat in beide richtingen door met een paar honderd ohm.
De andere meten vanaf 0.25 tot 1V doorlaatspanning. Waarschijnlijk ook de meeste stuk denk ik.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Hubie ik heb geprobeerd je de QR code van Tante Pos door te sturen, maar dat pikt je mail niet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

OK,nou het zal best wel aankomen.

Edit\ Ik heb ze net binnen gekregen,nogmaals bedankt T.A. !

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 25 augustus 2021 17:08:46 (49%)

hobby luke

Honourable Member

Ik heb hier een 17-tal meter coaxdraad met opschrift: SNF 16914:

Iemand die weet waarvoor dit gebruikt werd?

MVG,
Luc.

RAAF12

Golden Member

Het lijkt op deze heating cable
https://gammaswiss.com/products/heating-cables/series-resistance/snf/

In de pdf product sheet staat meer over de eigenschappen maar 16914 staat er niet bij.

Heating cable wordt veel gebruikt in de procesindustrie om leidingen en pijpen waar vloeistof doorheen gaat in de buitenlucht te beschermen tegen bevriezing. Ik ben het ook wel tegengekomen op kleine installaties voor gasproductie er staan nogal wat van die putten in Friesland.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 25 augustus 2021 19:50:32 (15%)

Dit topic is gesloten