Energievoorziening buitengebied (luchtlijnen?)

na straat vernieuwing komt men er ooit decennia later achter dat brandkranen zijn verdwenen

Beetje slordig dit. Dat ik bij de brandweer zat controleerden we jaarlijks de brandkranen op hun werking en locatie. Per brandkraan een inspectie lijst met punten als werking, oringen, bordjes leesbaar en aanwezig, bereikbaar en niet helemaal begroeit of verzakt. Deze lijsten gingen dan naar de gemeentelijke dienst die de gebreken op ging lossen.

En ik heb er wel eens een gehad die het niet meer deed. Daar was aanvoerleiding helemaal vol met wortels gegroeid. Gewoon mogelijk in een jaar tijd. Waarschijnlijk door een droge zomer. Wortels komen overal in opzoek naar water.

Dit zijn hier tenminste normale controles. Ik heb ze van de zomer toevallig nog hun rondje zien lopen.

Hensz

Golden Member

Ik weet niet hoe je moet controleren dat een kabel niet weggezakt is anders dan het ding opgraven. Dat lijkt me dan weer een beetje veel moeite.
Alhoewel je misschien een touw/ketting aan die kabel kunt maken die met extra lengte los in een put hangt. Met markeringen op die ketting moet je kunnen zien hoever ie gezakt is.
Zo'n tegel kan best werken denk ik, maar ook dat je er dan best een zwik nodig hebt. Daaruit moet je makkelijk de route van de kabel kunnen volgen. Zomaar verdwijnen zullen ze niet gauw, er zit tenslotte een ketting met een kabel aanvast.

Don't Panic!

Op 31 augustus 2021 23:10:42 schreef Sine:
[...]

En hoeveel moet je er dan hebben? Om de meter?

Niet dat ik meteen aan info van Arco wil twijfelen, maar schaar mij toch maar onder 'sceptisch'

Als er een touwtje aan die tegel zit, dan is dat bedoeld om de kabel gemakkelijk te vinden. Graaf en volg het touwtje. Dan kom je vanzelf bij de kabel uit.

Tidak Ada

Golden Member

Psies ;)

Overigens bestaat PTT niet meer, dus zullen de tegels zo langzamerhand ook wel zijn verdwenen. Niet gestolen, maar gewoon vervangen bij herbestrating!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Van "luchtlijnen" naar verdwijnende tegels, Yeah Right zou Dave* zeggen :-)

Groetjes,
eSe

* eevblog

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Hensz

Golden Member

Op 31 augustus 2021 23:46:08 schreef ohm pi:
[...]Als er een touwtje aan die tegel zit, dan is dat bedoeld om de kabel gemakkelijk te vinden. Graaf en volg het touwtje. Dan kom je vanzelf bij de kabel uit.

Ik had begrepen dat het de bedoeling was dat de kabel niet te ver wegzakte. Uiteindelijk wil je tenslotte ook dat de er bijv. geen huisaansluitingen kapot getrokken worden.

Op 1 september 2021 00:04:57 schreef Tidak Ada:
Overigens bestaat PTT niet meer, dus zullen de tegels zo langzamerhand ook wel zijn verdwenen. Niet gestolen, maar gewoon vervangen bij herbestrating!

Lastig als er een ketting met een kabel aan vast zit.

Don't Panic!

Op 1 september 2021 17:23:34 schreef Hensz:

Lastig als er een ketting met een kabel aan vast zit.

Hoe zouden ze dat doen?
Kabels leggen, geul volstorten , ventje er bij om ketting strak te houden.
grond verdichten/aantrillen
kuiltje graven voor bosje ketting
bestrating leggen
bij de ketting rondom straat opnemen, grond weggraven zodat je onder bij die tegel kan.
ketting met sluiting aan oog van die tegel monteren.
Zorgvuldig grond weer aanvullen, rest van de bestrating terugleggen...........
..........
..........

Ja hoor zo deden ze dat echt.
tegel met kabel aan een ketting.........

Hoe dom kan je zijn om zoiets te geloven en het dan ook nog door te vertellen als "waarheid".

https://www.youtube.com/watch?v=Tt36vUL7kA0

Hensz

Golden Member

Ventje kan gewoon een stok zijn die je dwars over de geul legt. Ketting hoeft niet in een kuil, het is juist om te voorkomen dat ie wegzakt, dus nauwelijks extra lengte nodig.
Tegel kan meteen bij het leggen vd kabel al vast aan de ketting, hoeft alleen maar meegenomen te worden bij het bestraten. Niks extra kuilen, uitgraven of herbestraten.
Het is dus wel degelijk mogelijk.

Op 1 september 2021 17:43:33 schreef stortbak:
Hoe dom kan je zijn om zoiets te geloven en het dan ook nog door te vertellen als "waarheid".

Ik vertel niks door. Ik hou de mogelijkheden en onmogelijkheden beide bij de hand.
Als bijv. die tegels toch één voor één verdwijnen, dan mag je er veilig van uitgaan dat er weinig ketting aan gezeten heeft. Zit die er wél aan, dan is het lastig om ze per ongeluk bij herstrating te verleggen.

Don't Panic!

Op 1 september 2021 18:31:34 schreef Hensz:
Het is dus wel degelijk mogelijk.

Volgens mij heb je nog nooit gezien wat voor werkzaamheden er plaatsvinden bij het herstellen van de weg na graafwerk.

Ik vertel niks door.

Een ander doet alsof het de waarheid is.

Hubie

Special Member

Een waterpas bijvullen omdat er een bubbel in zit of te weinig water komt regelmatig voor,niets bijzonders. ;-)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slangwaterpas

Hensz

Golden Member

Op 1 september 2021 19:09:13 schreef stortbak:
Volgens mij heb je nog nooit gezien wat voor werkzaamheden er plaatsvinden bij het herstellen van de weg na graafwerk.

Klopt, als ik op m'n fiets of te voet naar buiten ga doe ik altijd eerst een blinddoek om.

Don't Panic!

Op 31 augustus 2021 23:20:38 schreef Ex-fietser:
[...]

Beetje slordig dit. Dat ik bij de brandweer zat controleerden we jaarlijks de brandkranen op hun werking en locatie. Per brandkraan een inspectie lijst met punten als werking, oringen, bordjes leesbaar en aanwezig, bereikbaar en niet helemaal begroeit of verzakt. Deze lijsten gingen dan naar de gemeentelijke dienst die de gebreken op ging lossen.

En ik heb er wel eens een gehad die het niet meer deed. Daar was aanvoerleiding helemaal vol met wortels gegroeid. Gewoon mogelijk in een jaar tijd. Waarschijnlijk door een droge zomer. Wortels komen overal in opzoek naar water.

Dit zijn hier tenminste normale controles. Ik heb ze van de zomer toevallig nog hun rondje zien lopen.

dat was vroeger ja, jaarlijkse controles en langslopen met vet zodat afsluiters ook niet vast roesten. deze missende brandkraan kwam aan het licht toen er in de nacht brand was geweest een stukje verder en de brandweer een brandkraan in de buurt zocht. ik zag de man die de put moest opzoeken in opdracht van de gemeente later ook bezig, maar waar volgens zijn tekeningen een brandkraan zou moesten zitten zat dus niks, ook onder de tegels niet.

en idd na werkzaamheden aan de straat of stoep komen de storingen later vaker voor. heb zelf al vaker ineens onstane bronnen gezien nadat een straat was vervangen, ook straatlicht wat elke 4 dagen eruit klapte, straatkabel in sluiting enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ze hier gaan heien dan moeten ze een paar keer op de paal slaan en dan valt de heipaal gewoon iets van 10m naar beneden. (op 15-18m diep zit er dan een zandlaag waar de huizen aan vastgemaakt worden).

Als dat "vastbinden" aan stoeptegels nodig is, dan heb je behoorlijk pruttige-prut nodig wil dat nodig zijn. Dat een heipaal er doorheen zakt is 1 (die heeft het gewicht van 20m beton op z'n "onderaanzicht" staan!) Dat is heel wat anders dan een kabel die dus maar een paar cm plastic-en-koper als gewicht heeft.

Het "dan kan je hem makkelijk vinden" idee vind ik wel steek houden. Maar misschien gedragen sommige ondergronden zich op de lange duur als een vloeistof zodat de kabels inderdaad langzaam wegzakken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Grond kan zich bijzonder gedragen.
In mijn buurt (gebouwd op voormalig veenweidegebied in de jaren 60-70) kwamen straatkolken en putten boven het straatniveau te liggen.

De grotendeels met lucht (en een beetje water/riool) gevulde buizen bleven 'drijven' terwijl alle grond en tegels er omheen aan het zakken waren.

Als kabel zwaarder is dan de grond, zal die kabel in dezelfde situatie dus kunnen zakken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evelo

Golden Member

Ik heb het ook wel eens gehoord van een firma die verlichtingspalen plaatst.
Zetten ze een verlichtingspaal recht, schuift ie vanzelf helemaal de grond in.

Je kan ook goed zien wat grond kan doen in de haven van Antwerpen. Hele terreinen liggen daar in steenklinkers, beton of asfalt zou snel scheuren. En als je er over rijdt met de wagen dan wordt je bijna zeeziek door de golvingen.

[Bericht gewijzigd door evelo op donderdag 2 september 2021 10:51:33 (43%)

Arco

Special Member

In Wilnis kon je het mooi zien.
Daar kwamen de huisaansluitkabels netjes op 50cm diep de tuin uit, om in de stoep vervolgens recht naar beneden te duiken tot meer als 1.5m diep.
(zo diep was de ringkabel om het blok al gezakt.)

Grootste gevaar eraan was dat de huisaansluitkabels op den duur uit de lassen getrokken werden (de 'rek' was op...)
Als dat gebeurde 'verzoop' de kabel in recordtempo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 september 2021 10:34:29 schreef Arco:
tot meer als 1.5m diep.
(zo diep was de ringkabel om het blok al gezakt.)

Wat raar dat ze daar geen tegels met kettingen hadden gebruikt om die draden niet te laten zinken.

Dit is natuurlijk zoiets van: "Dat verzin je toch niet?" . Dus het gaat eerst een keer mis voordat ze weten wat er aan gedaan moet worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Wilnis was misschien dan wel niet voor niets de plaats waar een veendijk, wegens droogte deze keer, doorbrak.

Don't Panic!

Op 2 september 2021 10:59:51 schreef stortbak:
[...]

Wat raar dat ze daar geen tegels met kettingen hadden gebruikt om die draden niet te laten zinken.

Daar is niks raars aan: Die kabels zijn niet door de PTT gelegd en die hebben het geheim van de drijvende stoeptegels angstvallig voor zich gehouden. Bovendien is het drijfvermogen van een stoeptegel onvoldoende voor die toepassing en aan het gebruik van Stelconplaten (daarvoor standaard al voorzien van ankerpunten) hebben ze gewoon niet gedacht.

Al met al, nog steeds geen foto van de onderkant van die tegel en al helemaal niet met een ketting er aan naar een kabel.
En ook nog steeds niets geschreven dat het zo werd gedaan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 september 2021 10:23:38 schreef Ledlover:
Grond kan zich bijzonder gedragen.
In mijn buurt (gebouwd op voormalig veenweidegebied in de jaren 60-70) kwamen straatkolken en putten boven het straatniveau te liggen.

Dat komt overeen met wat mijn oudoom me eens vertelde, die in die omgeving verantwoordelijk was voor stratenaanleg.
Ik vroeg hem, waarom in de nieuwe straten de putten zo diep lagen. Hij moest erg lachen om mijn onwetendheid, maar legde uit dat met een jaar of wat de straat zover gezakt zou zijn dat het niveau zowat gelijk zou zijn. En als hij de straat bij aanleg gelijk zou leggen, dat de putten dan naderhand gevaarlijk uit het wegdek op zouden steken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Op 2 september 2021 10:59:51 schreef stortbak:
[...]

Wat raar dat ze daar geen tegels met kettingen hadden gebruikt om die draden niet te laten zinken.

Het district/dienstkring Amsterdam was altijd een beetje een 'buitenbeentje' bij de PTT.
Meestal deden ze dingen daar op hun eigen manier, ongeacht wat de landelijke richtlijnen waren. (daar is vaak heibel over geweest)
Wat ze in het Amsterdam deden, was dus vaak in de rest van het land niet bekend.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 september 2021 15:09:16 schreef stortbak:
Al met al, nog steeds geen foto van de onderkant van die tegel en al helemaal niet met een ketting er aan naar een kabel.
En ook nog steeds niets geschreven dat het zo werd gedaan.

Nee natuurlijk niet, dat zie je wel vaker bij bedrijfsgeheimen. Als dit uitgelekt was had nu stad en land volgelegen met drijvende stoeptegels van gemeentelijke energiebedrijven, radio distributie, kabel tv, enz, en dat zou nogal een rommeltje geven. Dat had onvermijdelijk geleid tot regelgeving en een vergunningsplicht voor die tegels, met alle bijkomende kosten vandien.