Toonfrequent zenders per 1 juli uit de lucht

mvdk

Golden Member

In Zuid Afrika plaatsen de gemeentelijke elektriciteitsbedrijven nu volop TF relais. De digitale ontvangers die sinds eind jaren 80 worden geproduceerd hebben een aantal extra eigenschappen, waar handig gebruik van word gemaakt.
In ZA word warm water voor 95% met elektriciteit gemaakt, het is een zware belasting voor het E-net. Ongelukkig kampt het land met een tekort aan opwekcapaciteit, en als er iets mis gaat worden delen van het land afgeschakelt. Niet iedere keer dezelfde: rolling blackouts. Het vervelende is, dat op een moment, als een streek in het donker gaat, slechts 30% van de boilers op dat ogenblik staat te warmen. Komt de spanning terug, meestal na zo'n 4 uur, dan schakelen álle boilers in. Dan moeten technici van de stroombedrijven van tevoren delen van hun net afschakelen, om zo trapsgewijs weer bij te schakelen. Door nu TF relais te plaatsen met een PowerDown functie, en boilers over meerdere groepen te verdelen, besparen ze op personele kosten. Je kan dat natuurlijk óók met cellphone gebaseerde technologie oplossen, maar ik weet van een aantal steden en municipaliteiten die dat met TF ontvangers oplossen.

Edit: misschien mag ik hier een apart topic over maken, generator technologie. Explosie bij Medupi:

Weer een incidentje waarvoor waardoor het land weer in het donker ging..

Op 12 augustus 2021 12:48:11 schreef mvdk:
In Zuid Afrika plaatsen de gemeentelijke elektriciteitsbedrijven nu volop TF relais. De digitale ontvangers die sinds eind jaren 80 worden geproduceerd hebben een aantal extra eigenschappen, waar handig gebruik van word gemaakt.
In ZA word warm water voor 95% met elektriciteit gemaakt, het is een zware belasting voor het E-net. Ongelukkig kampt het land met een tekort aan opwekcapaciteit, en als er iets mis gaat worden delen van het land afgeschakelt. Niet iedere keer dezelfde: rolling blackouts. Het vervelende is, dat op een moment, als een streek in het donker gaat, slechts 30% van de boilers op dat ogenblik staat te warmen. Komt de spanning terug, meestal na zo'n 4 uur, dan schakelen álle boilers in. Dan moeten technici van de stroombedrijven van tevoren delen van hun net afschakelen, om zo trapsgewijs weer bij te schakelen. Door nu TF relais te plaatsen met een PowerDown functie, en boilers over meerdere groepen te verdelen, besparen ze op personele kosten. Je kan dat natuurlijk óók met cellphone gebaseerde technologie oplossen, maar ik weet van een aantal steden en municipaliteiten die dat met TF ontvangers oplossen.

zijn dan toch andere ontvangers als hier, hier heeft een TF relais een pulsrelais aan boord. ofwel, het blijft staan in de stand waar de stroom op uitviel. als die terugkomt gaat alles wat aan stond weer aan, schakelen is al te laat dan, de pieklast is er al. ze zouden dan moeten zorgen dat steeds 30% van de boilers in 1 gebied tegelijk aan kan staan, dan heb je geen probleem met uitval en weer terugkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

In die "moderne" digitale ontvangers zit hetzelfde soort stand/bistabiel relais. Een van de vele extra mogelijkheden van die digitale relais, ik noemde het PowerDown functie, is om het relais UIT te schakelen bij spanningsuitval. Door de boilers in, laten we aannemen, 10 groepen te plaatsen, kun je die 10 groepen bij terugkeer van de spanning, (het relais staat nog steeds UIT) met tussenpozen van een half uur weer terug IN schakelen. Dat is een hele kwaliteitsverbetering voor de verbruikers, die nú moeten wachten tot hun wijk weer ingeschakeld word door de medewerkers van het plaatselijke E-bedrijf.

Edit: Bij ons bedrijf, voormalig Delfland, werden die ontvangers vanaf eind jaren 80 geplaatst in Palenstein, Driemanspolder en Meerzicht. Veel flats.
Hier een plaatje van het type ontvanger die dat kan:

Bron: https://stadtwerke-emden.de/aktuell/kostenloser-tausch-alter-rundsteue…
Die geven nog om hun klantjes, kosteloos een boilerrelais plaatsen.. :) :+

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 12 augustus 2021 13:07:43 (15%)

@testman: Nee hoor, de moderne TF ontvangers, vanaf de jaren '90, werken op basis van een parametreerbare microcontroller. Daarin kun je het gedrag bij power-down of power-up vastleggen. Dus b.v.: gaat de boiler aan of uit als de spanning terugkeert, geef je de klant het voordeel van laagtarief of juist hoogtarief as de spanning terugkomt.

mvdk

Golden Member

Ons bedrijf werd in die jaren óók geplaagd door wat meer dan gewoonlijke kabelstoringen. Na de omschakelwerkzaamheden piepen dan trafozekeringen in die flats eruit. Ontvangers wisselen gaat sneller dan dikkere trafo's plaatsen.

klopt, de moderne ( lees een 30 jaar of jonger ) TF ontvangers hebben een groot philips ic aan boord, meen een Mab type of Saa. daar kun je wrs ook wat in programmeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ontvangers die ik bedoel hadden een prom die werd geprogrammeerd met een speciaal programma dat door de fabrikant ter beschikking werd gesteld.
Op de foto van mvdk zie je die prom bovenin zitten. Er kon ook een etiket met tekst op die duidelijk maakt wat er in zit.
Die proms werden vaak op voorraad gemaakt zodat een ontvanger snel kon worden "omgebouwd".

mvdk

Golden Member

Dan stapt er op een dag een opzichter van de afdeling openbare verlichting de meterwerkplaats binnen. Hebben jullie misschien iets; zouden jullie mij kunnen helpen met.... De vraag: tunnelverlichting. Overdag brand alles, in de nacht maar de helft. De man zocht een oplossing om die helft af en toe te wisselen, zodat de lampen gelijkmatig zouden "opbranden". Hoe word die tunnelverlichting geschakeld? was onze vraag. Afgetakt van een OV hoofdkabel, of heeft ie een eigen OV injectiepunt? Dat laatste bleek te kloppen, een eigen TF relais voor de tunnelverlichting. Is eens in de maand omschakelen ook goed, vroegen wij. Ja, is goed. Toen hebben we een Prom gebakken met twee keer het Comm 19, OV Delft, en een commando wat ééns per maand werd gezonden om de maximumtelwerken van grootverbruikmeters te activeren. Dat betekende dat eens in de maand rond middernacht de verlichting in het tunneltje voor een paar seconden op volle sterkte brandde.
We maakten gebruik van een commando wat voor iets anders bedoelt was. Das altijd tricky, als ze het zenden van dat commando zouden stoppen, werkt die tunnelverlichting niet meer. Je leent als het ware iets.

Die FTT ontvangers zijn twee keer zo groot als de oude mechanische FTB's. Als spoedig kwam bij ons het verzoek binnen voor iets kleiners, wat op dezelfde plek paste als die FTB's. Dat waren de Siemens 7RR70

Pasten op de plek van de oude ontvangers, maar konden we niet zelf programmeren, geen uitwisselbare prom.

om lichtbronnen gelijk te laten slijten was er ook makkelijk een niet TF oplossing te bedenken. bijv een tijdschakeling die tussen 2 relais schakelt welk ieders de helft van de lampen weer schakelt. elke 3 weken oid laat je de boel omschakelen tegelijk met de avond helft uit omschakeling.

https://www.sabcnews.com/sabcnews/wp-content/uploads/2021/08/SABC_News_Medupi-power-station_Twitter@SAfmRadio.png

dit valt niet meer onder reparatie onderhand, dak ligt open van de explosie, alle bouten van de dynamo gesprongen. eens gaan shoppen in GB, daar gaan er nogal wat kolen centrales weg, gebouwen worden geheel gesloopt en gaat bij het oud ijzer.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 12 augustus 2021 19:41:57 (39%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu krijg ik een e-mail van Essent met het verzoek de meterstanden door te even. Ik vul die in en dan krijg ik de melding dat de standen die ik opgeef niet binnen de door hun ingeschatte marge vallen. Voor de "nachtstroom" is mijn opgave te hoog en voor de "dagstroom" te laag. Ja dat haalt je de koekoek als de meter vast blijft staan op "nachtstroom"...

Dan moet ik invullen wat ik denk dat de oorzaak is van de afwijking. Het is een keuzemenu. "Stoppen met dag/nachttarief" is er niet bij. Dus heb ik maar "overig" ingevuld.

We gaan zien hoe dit afloopt.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Nou ja, lijkt me makkelijk: ze gaan uit van het totaal, en manipuleren de standen naar hún schattingen.
Ik heb zo het idee dat Stedin in zuid west nederland nog steeds tarief schakelt om dit soort problematiek voor te zijn. Dat zou betekenen dat ná de eerstkomende afrekening vanaf 1-7-2022, (dan pas) bij iedere klant daarna de standen van de telwerken bij elkaar worden geteld, zoals ik al eerder heb gesteld.

20 juli schreef ik na navraag bij stedin omdat leverancier mij ook een tussenrekening in mijn maag wilde splitsen:

In Dordrecht/Rotterdam gaat het TF signaal pas uit in oktober, hoorde ik van stedin.

Op 5 september 2021 16:14:28 schreef mvdk:
Nou ja, lijkt me makkelijk: ze gaan uit van het totaal, en manipuleren de standen naar hún schattingen.

Het totaal wijkt nou juist niet af. Dat valt binnen de marge van de schatting. Maar omdat ze apart schatten voor het hoog= en het laag tarief ontstaat er bij beiden een afwijking die buiten de marge valt. Voor de ene te laag en voor de andere te hoog. Dit zijn de cijfers.

code:


             Actuele      Schatting Essent
             meterstand    
laag tarief: 117291       116329 - 116329
Hoog tarief: 064900       065391 - 066851 

Merk op dat er in de schatting voor het laag tarief geen marge zit. Het lijkt er dus op dat ze er van uitgaan dat de laagtarief tellerstand niet meer verandert en alleen de hoog tarief teller nog verder draait. Maar bij mij is het sinds 7 juli net andersom. De meter is vast bijven staan met het pijltje omhoog. Alleen de laag tarief teller verandert nog.

Ik heb zo het idee dat Stedin in zuid west nederland nog steeds tarief schakelt om dit soort problematiek voor te zijn. Dat zou betekenen dat ná de eerstkomende afrekening vanaf 1-7-2022, (dan pas) bij iedere klant daarna de standen van de telwerken bij elkaar worden geteld, zoals ik al eerder heb gesteld.

Hier dus niet. Op vrijdag 7 juli 23:00 is de meter van hoog naar laag tarief geschakeld en dat was het dan. Maar er is toen geen meterstand gevraagd en dus ook niet gegeven. Ze hadden natuurlijk de meterstand op moeten vragen voordat de tariefomschakeling daadwerkelijk werd uit gezet. Dus ik ben benieuwd wat er op de jaarrekening staat die ik binnenkort verwacht...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Hier in Twente (Eneco en Coteq) hetzelfde issue: mijn ouderwetse meter blijft sinds het uitzetten van TF, op dagtarief staan en de Eneco app meldt sindsdien dat “ er een storing is met uw slimme meter”.
Dat ik nooit een slimme meter heb gehad wil er bij de helpdesk niet in.
Benieuwd hoe de jaarafrekening zal zijn.

Overigens bood Coteq (netbeheerder) me in augustus wel een slimme meter aan, voor nop….

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Tja, blijkbaar hebben de electriciteitsboeren hun algoritmes nog niet zo goed op orde voor het geval dat de klant geen slimme meter heeft... :(

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

Op 6 september 2021 11:25:19 schreef FastFolkert:
Hier in Twente (Eneco en Coteq) hetzelfde issue: mijn ouderwetse meter blijft sinds het uitzetten van TF, op dagtarief staan en de Eneco app meldt sindsdien dat “ er een storing is met uw slimme meter”.
Dat ik nooit een slimme meter heb gehad wil er bij de helpdesk niet in.
Benieuwd hoe de jaarafrekening zal zijn.

Overigens bood Coteq (netbeheerder) me in augustus wel een slimme meter aan, voor nop….

Voor nop?je betaalt nooit voor het vervangen van een meter, behalve als je naar 3 fasen gaat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het vervangen van een meter is altijd kosteloos als het initiatief van de netbeheerder uitgaat. Maar als je een slimme meter weigert en later zelf vraagt om hem toch te plaatsen, dan ga je betalen. De netbeheerders waarschuwen daar meestal ook voor.

Klopt, een paar jaar geleden werd ons ook een slimme meter voor nop aangeboden toen er hier een actie liep. Daarna moest je kennelijk betalen. Tot augustus 2021 dus, nadat het TF signaal werd gedisabled is zo’n meter opeens weer gratis. We nemen m overigens niet, maar dat is een ander verhaal…..

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Op 6 september 2021 10:52:52 schreef Roetzen:

code:


             Actuele      Schatting Essent
             meterstand    
laag tarief: 117291       116329 - 116329
Hoog tarief: 064900       065391 - 066851 

.

heb je zonnepanelen? want je actuele stand is lager dan wat essent heeft als "vorige" stand.

Op 6 september 2021 13:35:48 schreef stortbak:
[...]
heb je zonnepanelen? want je actuele stand is lager dan wat essent heeft als "vorige" stand.

Ja, ik heb zonnepanelen, maar ik heb "slechts" vijf panelen van 110 Watt en die zijn al bijna 18 jaar oud. Aan netto terugleveren ben ik nooit toe gekomen.

Wat Essent geeft is niet de "vorige" stand, maar een verwachting van de "actuele" stand op basis van extrapolatie van het gebruik in het verleden.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik heb gisteren het TF signaal nog gehoord. Het is er dus nog steeds hier in de regio.

@testman: Aan "rolling blackouts" deden ze ook aan in de Filippijnen een jaar of 15 geleden. Tegenwoordig is dat een stuk minder.

Wat was dat voor een ontploffing daar? Stoomketel?

[Bericht gewijzigd door henri62 op dinsdag 7 september 2021 21:28:09 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

nee, ontplofte stoom generator in ZA, daar had mvdk ook een foto van.

blackouts komen in veel landen met slechte infra en meer belasting als opwek capaciteit voor. sprak iemand die op vakantie was in zo'n land en elke dag als het daar waaide lag de stroom er voor uren weer uit. ging je met streetview kijken dan kon je geen 100mtr komen zonder 3 voudig frotwerk in de hangende kabel bundels aldaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nou, het lijkt er op dat in de voormalige Delfland regio, dat is Delft, Pijnacker, Nootdorp, Ztm en Berkel, Stedin gebied nu, het tariefsignaal niet meer gezonden word. Mijn TF relais doet het wel om 23:00 en om 07:00, maar het inschakelcommando word niet meer gegeven. Gisteravond, 13 sep 2021 merkte ik het, heb vandaag nog even extra opgelet.
Rond straatverlichting inschakeltijd doet het ding het ook nog steeds, blijkbaar zijn alle opschakelpunten nog niet vervangen.

Edit: ik zou de meterstanden eens kunnen opschrijven, en kijken wat ze er bij de jaarafrekening van gaan bakken. Maar als ik de krantenberichten en Ben Woldring zo aanhoor, denk ik dat ik dat maar laat.
Gaan zitten kniezen over een paar centen, en ondertussen genomen worden met de tariefsverhogingen die eraan zitten te komen...

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 14 september 2021 23:13:47 (26%)

Hubie

Special Member

Gisteren kwam de brief van Eneco binnen,eind van het jaar gaat ook in deze regio het TF signaal verdwijnen.

In de link een .pdf met een lijst van alle gemeentes en de datum,

Ik geef het maar ff door.

Oeps,link werkt niet,an hem niet meer terugvinden ook.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 7 april 2022 22:32:14 (14%)

mvdk

Golden Member

Leuk dat het topic weer omhoog gehaald is. Ik zit te wachten op m'n vlucht naar AMS en denk, effe kijken op CO. Ik was in het begin van dit topic nogal stellig erover dat een en ander bij dat soort bedrijven altijd langer duurt dan wat ze zelf voorspellen. Tot 15 januari dit jaar werkte het TF signaal in Delft en ommelanden nog steeds, maar tarief schakelt al sinds half vorig jaar niet meer.
Ben benieuwd wat ik morgen aantref..