Uitschakelen FM op cai

FM heeft het al 70 jaar volgehouden. Toch wel een hele prestatie. En is nog steeds in de lucht.

De opvolger DAB is al lang weer verdwenen, en alle DAB radio's zijn inmiddels onbruikbaar geworden. Daar komt geen geluid meer uit.

Nu moeten we dan naar DAB+ ? Dan moet je maar hopen dat je daar wel weer even mee vooruit kan.

Maar iedereen heeft inmiddels radio op de telefoon. Dus die hele DAB+ hebben we niet meer nodig volgens mij.

PE9SMS

Special Member

Ik kijk Ziggo via een CI+ module. Dus de radio aanzetten (één druk op één knop) wordt straks uitgebreid met TV aanzetten, kanaal kiezen (staat default natuurlijk op de tv zender van de avond ervoor) en via het menu het scherm weer uitzetten. Wat een vooruitgang. :S

Op 13 september 2021 15:52:50 schreef deKees:Maar iedereen heeft inmiddels radio op de telefoon. Dus die hele DAB+ hebben we niet meer nodig volgens mij.

Thuis via wifi prima, maar voor onderweg vereist dat wel een databundel van voldoende omvang. Een DAB+ tuner in m'n mobiel lijkt me wel wat.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op maandag 13 september 2021 16:14:44 (40%)

This signature is intentionally left blank.
bprosman

Golden Member

Je kunt ook op Marktplaats een Ziggo tuner scoren met display.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Ik heb nou juist die CI+ module in de TV omdat ik geen zin heb in losse kastjes. En om driekwart van de functionalteit van m'n TV te negeren omdat die degradeert tot HDMI-monitor. Zal wel aan mij liggen hoor. :'(

Bestaan er al PC monitors van +/- 50 inch?

This signature is intentionally left blank.
Frederick E. Terman

Honourable Member

DAB+ is in zoverre de logische opvolger voor FM, dat je alleen de zender en verder natuurlijk de ontvanger nodig hebt. Dat kan handig zijn, want het eerste wat het bij een ramp(je) altijd begeeft is het mobiele netwerk - hetzij letterlijk, hetzij door overbelasting. De radio werkt dan nog steeds gewoon.

Daarbij, streaming hebben we natuurlijk pas sinds RealAudio er in 1996 mee kwam, en met de telefoons werd het pas na 2007 langzamerhand wat qua streamen.
DAB werd in Europa in 1993 ingevoerd lees ik; de ontwikkeling is natuurlijk eerder begonnen. Achteraf hadden ze natuurlijk beter kunnen zeggen: 'Och kom, over max 20 jaar zit het misschien wel op je telefoon, wat zal je je moe maken, een ander lost het wel op.' :)

Maar dat was niet de startpost.
Punt blijft natuurlijk dat er al zovéél verdubbeling is in de manieren van luisteren. Kabel-FM is qua bandbreedte vrij kostbaar, en nou niet bepaald populair - al jááren praktisch ongebruikt.
Ik herinner me de advertenties nog: 'Wist U dat Uw kabelaansluiting nóg een uitgang heeft?' waarmee ze probeerden de mensen radio te laten luisteren via de kabel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
PE9SMS

Special Member

Al jaren praktisch ongebruikt? Serieus? Wat is er makkelijker dan een coaxje in de muur en achter in de stereo te prikken? Ik weet niet beter.

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Heel makkelijk, alleen kan ik wel onderschrijven dat veel klanten het toch niet gebruikten.

Op 13 september 2021 15:19:00 schreef mel:
[...]
En dan moet je dus een radio kopen die DVB-C aankan.Stel, je hebt een heel normale ouderwetse analoge radio...Dan kan je er nog steeds niks mee.
En dat bedoel ik dus...

Als je kabel hebt, dan heb je eigenlijk altijd al een DVB-C ontvanger in huis. Natuurlijk is het wel knap onhandig als je je losse ontvanger of je televisie ineens ook als radio moet gaan gebruiken, dus ik snap het probleem van de gebruiker maar ik snap ook dat Ziggo het geen probleem vindt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Inderdaad, en radio zit niet achter een sleutel, dus geen CI nodig.

Zelfs een oude digitale tuner (met enkel SCART) is prima voor radio. Of inderdaad een internet radio, alternatieven genoeg.

En als het voldoet ... de gewon FM zit nog steeds "in de lucht", dat zal nog wel even zo blijven ook.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 13 september 2021 16:49:42 (21%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Al jaren praktisch ongebruikt? Serieus?

Ja, werkelijk. Vandaar die advertenties; dat was min of meer een 'moetje', omdat de mogelijkheid van radio-ontvangst via de kabel niet of nauwelijks werd genoemd door de aanbieders. De gewone gebruiker wist het dan ook niet, waardoor er weleens ontvangstklachten ontstonden. De (verplichte) advertentie moest dit helpen goedmaken.

Hoe goed het hielp weet ik niet. Ik herinner me die advertenties wel, maar wie nog meer? Een leek zal zo'n tekst niet gauw in verband brengen met de eigen situatie, en heeft dus niet door dat daar de oplossing voor zijn slechte ontvangst staat (stond).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

DAB+ heet bij ons in de buurt DAB pruts, in de auto gaat het op veel plekken even uit en weer aan. Voor de zenders die ook nog op Fm uitzenden schakelt de radio dan even over. Irritant aangezien er tijdsverschil inzit en volume verschil.

Radio op de kabel hebben wij nooit veel geluisterd, vroeger in de 80's wel. Leuk met je piraten fm bakje met 0,1 watt even richten op de CAI antenne en de hele wijk had ontvangst.

Tegenwoordig hebben we een Yamaha dts set met internet aansluiting en die vist bijna elke stream die je wil horen er wel uit.

Op 13 september 2021 16:12:06 schreef bprosman:
Je kunt ook op Marktplaats een Ziggo tuner scoren met display.

Klopt, kost bijna niets.
Op de tuner zit een doorlus mogelijkheid voor naar de TV met CI module. (Heb je TV tuner dan van af TV tuner doorlussen naar 2e Tuner voor radio)

Let op of er tulp aansluiting op zit, en Afstand bediening erbij zit.
Ik weet niet of er met de AB geregelde uitgang op zit, behalve natuurlijk op de scart die naar de TV gaat, maar dan kan je ook volume met AB regelen. Om het ding in te stellen zal er wel even een TV aan moeten hangen vrees ik.

Op 13 september 2021 14:02:46 schreef mel:
..Iemand neemt voor een x bedrag een kabelabonnement. in de veronderstelling dat je tv en radio kan gebruiken.Dan gaat het radiosignaal over naar digitaal.gevolg:radio doet het niet meer.

Dat kan toch ook nooit anders? Een aanbieder kan toch niet een leven lang (leven vd klant) een service blijven aanbieden? Dus alles van het moment waarop ie de service begonnen is. De wereld verandert soms, nieuwe dingen verschijnen, en oude meuk verdwijnt. Gelukkig maar.
Ik heb Ziggo basis, zonder set-top box, gewoon direct unencrypted de TV in. M'n receiver ontvangt nu geen radio meer van Ziggo, dus nu haalt ie de streams van het internet. Problem solved.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob040

Golden Member

Ik heb Ziggo basis, zonder set-top box, gewoon direct unencrypted de TV in. M'n receiver ontvangt nu geen radio meer van Ziggo, dus nu haalt ie de streams van het internet. Problem solved.

Das wel knap van die receiver...

Op 13 september 2021 14:54:02 schreef Ledlover:
Ik zie het probleem ook niet zo. Thuis heb je sowieso 3 mogelijkheden: radio via het digi TV kastje, analoog via je eigen antenne, of via je (zak/schoot/desktop)computer.

In mijn omgeving was de kwaliteit van kabel-FM vergelijkbaar met de ervaring van FET. Geen ruis, wel bij bepaalde zenders vervorming.

Niet vergeten, dat ook de nederlandse zenders niet allemaal op ether fm zitten. De bekendste daarvan is Radio5.

Er komen veel meningen en oplossingen voorbij, ook van andere providers, maar deze keer ging het over Ziggo en de vraag waarom de cai radiouitzendingen niet in DAB+ zijn. Die laatste vraag is min of meer beantwoord, bandbreedtebeperking
De bewering dat de FM aansluiting van Ziggo weinig gebruikt wordt, ondersteun ik niet. Heel veel stereosets staan op plaatsen, waar een buitenantenne niet mogelijk is, zoals flats , huurhuizen etc.
Heel veel eigenaren van stereo sets, gaan niet voor de ultieme top, maar voor radio en muziek. Het FM signaal is overigens best te pruimen. Ik gebruik het zelf al jaren, aanvankelijk met een Grundig HF550 en later een Revox B780. Ik ben geen klassieke muggenzifter, die gaat zitten luisteren of tie onder bepaalde omstandigheden ruis kan bespeuren.
Er is verder m.i. nog een praktisch probleem, als je de kabeltuner los, of van de tv ook wil gebruiken voor de stereo set. Heel vaak staan die niet naast elkaar en dat geeft dan weer gedoe met lange afgeschermde audiokabels en wat nog meer...

Het zal er voor mij op neer komen dat ik de Revox uitbreid met het digitale radioontvangertje wat Ziggo verkoopt. Het is klein, de bekabeling naar de Revox blijft simpel en wat ik nog niet had, is dat ik de zenders kan omschakelen met de bijgeleverde afstandsbediening.

Sine

Moderator

Op 13 september 2021 17:56:56 schreef pararuud:
[...]

Klopt, kost bijna niets.
Op de tuner zit een doorlus mogelijkheid voor naar de TV met CI module. (Heb je TV tuner dan van af TV tuner doorlussen naar 2e Tuner voor radio)

Waarom zou je dat doen? Die hele CI en TV heb je niet nodig ... ja wellicht een keer om de box in te stellen.

Let op of er tulp aansluiting op zit, en Afstand bediening erbij zit.
Ik weet niet of er met de AB geregelde uitgang op zit

Een geregelde uitgang heb je ook niet nodig, dat heeft een normale tuner van je stereo torentje ook niet.

Op 13 september 2021 18:38:44 schreef buzzy:
[...]
De bewering dat de FM aansluiting van Ziggo weinig gebruikt wordt, ondersteun ik niet. Heel veel stereosets staan op plaatsen, waar een buitenantenne niet mogelijk is, zoals flats , huurhuizen etc.

Neem van mij aan dat die amper gebruikt word, ik heb ooit ziggo (toen nog @Home) internet pakketjes aangesloten.
Ik kan me niet herinneren ooit een stekker in het "radio" gat van de antenne doos gezien te hebben.

O jawel ... 1 klant, dat weet ik nog omdat die ook zijn wekkerradio aan de kabel wilde knopen omdat ie daar een bepaalde zender op wilde ontvangen.

Die mensen hadden overigens ook geen buitenantenne, je kunt met een dropveter genoeg uit de ether halen.

Er is verder m.i. nog een praktisch probleem, als je de kabeltuner los, of van de tv ook wil gebruiken voor de stereo set. Heel vaak staan die niet naast elkaar en dat geeft dan weer gedoe met lange afgeschermde audiokabels en wat nog meer...

Gewoon zorgen voor een tuner met een display, dan hoef je het ding maar 1x aan de TV te hangen om hem in te richten.

Op 13 september 2021 19:22:20 schreef Sine:
..Neem van mij aan dat die amper gebruikt word, ik heb ooit ziggo (toen nog @Home) internet pakketjes aangesloten.
Ik kan me niet herinneren ooit een stekker in het "radio" gat van de antenne doos gezien te hebben.

Ik geloof d'r niks van. Ik hoor hier al een aantal mensen die het wel hebben, waaronder ikzelf. En in m'n familie ken ik er ook nog een paar. Ik weet, niet een goede steekproef, maar evenmin heb jij het ook niet geturfd of steeds op gelet.

@Rob040, hoezo knap? In 1980 zou dat heel knap zijn geweest, maar in 2021 is dat toch bijna standaard aanwezig.
https://tweakers.net/pricewatch/551761/denon-avr-x1300w/specificaties/

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb vandaag een paar oudere kabel ontvangers van Ziggo uitgetest , deze zijn hier goed voor te gebruiken ZONDER smart kaart voor radio ontvangst via de kabel van Ziggo. Wel ervoor zorgen dat de freq. ( 47400 of 474000 en netwerk id 5555 ) goed zijn ingesteld, deze zijn een paar jaar geleden veranderd. Dus een nieuwe ontvanger spec. voor radio is niet direct nodig als je nog een oud ontvanger hebt. Die ik hier nog had waren zeker 10-15 jaar oud.

rob040

Golden Member

Op 13 september 2021 19:37:45 schreef flipflop:
@Rob040, hoezo knap? In 1980 zou dat heel knap zijn geweest, maar in 2021 is dat toch bijna standaard aanwezig.
https://tweakers.net/pricewatch/551761/denon-avr-x1300w/specificaties/

Kun je nagaan hoe ver ik achter loop met wat er tegenwoordig allemaal te koop is. 8)7

Sine

Moderator

Op 13 september 2021 19:37:45 schreef flipflop:
[...]
Ik geloof d'r niks van.

Daar is iedereen vrij in :)

Je mag van me aannemen dat het de zware minderheid is.

Hensz

Golden Member

Op 13 september 2021 15:25:09 schreef mel:
Mijn kpn box heeft dat niet...Zal wel aan mij liggen..

Volgens mij kijk je naar de verkeerde box. Je moet de TV-box hebben, niet het modem.

Don't Panic!

't Zal wel aan mij liggen, maar aan de basis van de radio ligt toch het feit dat het door de lucht komt, zonder een draad eraan. TSF (Transmission sans fil) noemen de Fransen dat. Een radio aan een draad, das geen radio, maar draadomroep :-)

zodoende heeft er nooit een van mijn radio's aan de kabel gehangen (kwaliteit was idd een stuk minder via de kabel) en heb er dus ook geen weet van dat FM er nu af gegooid wordt.

Dat DAB intussen al vervangen is door DAB+ is in het licht van de evolutie toch normaal? DAB was de 20 jaar al voorbij, dus tijd voor wat nieuws. 20 jaar was voor een digitaal formaat toch al héél, héél lang...

Dit topic is al een paar keer gestart. Mijn bijdrage:

1. Het kastje van Ziggo of KPN. Werkt heel handig en robuust op een versterker. Redelijk te doen in woonkamer of werkkamer.

2. Internetradio of wifi-speaker. Dat speakertje van Google kost 3 tientjes en je zegt "speel <een van de 400.000 stations ter wereld>". Dat is qua inhoud het zeer flexibel, overal met wifi neer te zetten etc.

3. Raspberry of een oud telefoontje. Stabiele radio app erop. Aansluiten op versterker. Dat is natuurlijk het meest flexibel.

Het aantal DAB+ radio's met kabelingang lijkt me zeer beperkt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 september 2021 19:37:45 schreef flipflop:
Ik geloof d'r niks van. Ik hoor hier al een aantal mensen die het wel hebben, waaronder ikzelf. En in m'n familie ken ik er ook nog een paar.

... en een scheepsofficier kent ook veel mensen die weten hoeveel streken er in een kompascirkel zitten. De meesten heeft hij het zelf uitgelegd! Maar gemiddeld weet een veel kleiner percentage dat.
Net zulke argumenten zal de kabelaar indertijd ook wel gebruikt hebben, maar het geval was toch ernstig genoeg dat ze de advertenties moesten plaatsen wegens te weinig informatie.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 september 2021 18:38:44 schreef buzzy:
[...]Niet vergeten, dat ook de nederlandse zenders niet allemaal op ether fm zitten. De bekendste daarvan is Radio5.

Okee, twee mogelijkheden dan ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 13 september 2021 22:11:35 schreef jan hoeve:
Ik heb vandaag een paar oudere kabel ontvangers van Ziggo uitgetest , deze zijn hier goed voor te gebruiken ZONDER smart kaart voor radio ontvangst via de kabel van Ziggo. Wel ervoor zorgen dat de freq. ( 47400 of 474000 en netwerk id 5555 ) goed zijn ingesteld, deze zijn een paar jaar geleden veranderd. Dus een nieuwe ontvanger spec. voor radio is niet direct nodig als je nog een oud ontvanger hebt. Die ik hier nog had waren zeker 10-15 jaar oud.

Netwerk ID 4444 zou ook moeten werken en de frequentie hangt o.a. af van of het om oud UPC of oud Kaashemagebied gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."