Op 3 oktober 2021 21:32:47 schreef testman:
je kunt met je jaarverbruik amper iets zeggen over zuiniger stoken door kleine aanpassingen, 5 dagen een oostenwind in de winter doen veel aan dat verbruik af, laat staan een week in februari dit jaar met -15 wat amper nog voorkomt tegenwoordig.

Meh.... als ik morgen de ketel op 50c zet en een "buis" met gaten er onder gooi waar luchtdruk op staat en de kamer warmt zich nog steeds op binnen afzienbare tijd naar mijn 19 tot 19,5 graden heb ik volgens mij gewoon duidelijk winst. Daar ben ik volgens mij geen rekensom voor nodig op dit moment.....

En als het niet werkt heb ik een leuk experiment gedaan en mij niet verveelt. Ik ga dus lekker knippen en plakken morgen omdat ik nu verder toch even niets kan doen.

Simpel achterlijk voorbeeld om mee te testen (een dikke rij aan fans gaat mij niet helpen omdat ik dan de kou uit de vloer trek, aandachtspuntje):

Als ik nu voor 5% winst ga dan scheelt mij dat dit aankomende jaar 60 euro (los van wat andere zaken die ik nu doe sinds kort).

Op 3 oktober 2021 16:55:17 schreef r-p:
Ik had vorig jaar deze dingen besteld. bewust op 5V om op een USB-uitgang te laten werken en met 12V ventilatoren een stil systeem te hebben.

Helaas zijn ze nooit geleverd dus enkele weken terug weer een paar besteld maar zijn nog niet binnen...

Ik heb die jaren geleden al eens besteld, inclusief een kleine PWM controller.
Aantal fans onder de onderbemeten radiator, kastje ernaast op een 12v adapter.

Dit is de keukenkant van de benedenverdieping.
Aan de voorkant van de woonkamer had ik ook zo'n constructie maar de kat sprong ze er steeds vanaf.

Geheel niet gedaan om t bezuinigen maar om de ruimte sneller te verwarmen.
Fans zijn in snelheid regelbaar en zo ook het geluidsniveau.

Op 3 oktober 2021 21:57:31 schreef maus0611:
[...]

Ik heb die jaren geleden al eens besteld, inclusief een kleine PWM controller.
Aantal fans onder de onderbemeten radiator, kastje ernaast op een 12v adapter.

Dit is de keukenkant van de benedenverdieping.
Aan de voorkant van de woonkamer had ik ook zo'n constructie maar de kat sprong ze er steeds vanaf.

Geheel niet gedaan om t bezuinigen maar om de ruimte sneller te verwarmen.
Fans zijn in snelheid regelbaar en zo ook het geluidsniveau.

Op welke temperatuur staat de aanvoer naar de radiators dan afgesteld?

* Geen-Geld stelde zojuist de ketel af op 50. Twijfelt welke kant de lucht weg te halen (achter bij de radiator folie en of ik van boven naar beneden ga) hoewel een mooie buiging onder de vensterbank ook mooi is i.v.m. hoogte.

Op 3 oktober 2021 17:01:55 schreef benleentje:
[...]
Een elektrische kachel is gewoon duurder dan gas ...

Hangt er sterk vanaf waar je dat gas haalt: AArdgas ja: Campinggas is dit HEEL sterk de vraag!

Ik denk niet dat je 5% gaat besparen: zonder fans is er ook al natuurlijke convectie zoals gezegd.

Op 3 oktober 2021 22:14:35 schreef Geen-Geld:
[...]

Op welke temperatuur staat de aanvoer naar de radiators dan afgesteld?

* Geen-Geld stelde zojuist de ketel af op 50. Twijfelt welke kant de lucht weg te halen (achter bij de radiator folie en of ik van boven naar beneden ga) hoewel een mooie buiging onder de vensterbank ook mooi is i.v.m. hoogte.

60 nu, maar zoals gezegd doe ik het niet voor de besparing. 50 is vast ook mogelijk..

Lucht kun je het beste van onderaf aanblazen omhoog, minder geluid ook als ze onder zitten.

Ben het er deels wel mee eens Arco, het is lastig schatten en "aanvoelen"

Wat mij wel wat "zeer" doet is dat mijn stroom verbruik 67,22 kost en mijn gas verbruik 1067,04 Dit is wel een extreem verschil waardoor ik mij sterk afvraag of het voor mij uitkan om mijzelf van het gas af te sluiten. Het is een zeer scheve verhouding naar mijn gevoel. Ik verwarm slechts een 80m3 en mijn warm water is afgesteld op 38c.

Maar ik moet er maar eens een beetje op los rekenen of ik van het gas af kan en het uit kan voor mij. Het zou mij niets verbazen dat het voor mij met gemak uit kan.... Of ik neem op den duur de gok... wie weet.

Wat mij wel wat "zeer" doet is dat mijn stroom verbruik 67,22 kost en mijn gas verbruik 1067,04

Dat is voor mij ook een reden om niet op elektra te besparen dat zijn wat mijn betreft de kosten niet terwijl ik ca 500kWh per maand verbruik in mijn eentje. Inde kelder nu wel alles met ledverlichting en dat scheelt ruim 100kWh per maand zit nu onder de 400kWh, maar qua kosten merk ik daar niets van.
Ik heb wel stevig ingezet om op isoleren en sommige delen zelfs met 150mm dik. Ik heb een soort van dijk woning dus kelder aan de voorkant onder staat niveau en aan de achterkant de tuin gelijk met vloer van de kelder. Een muur onder de grond zit is aan 1 kant altijd koud dus daar doe ik 150mm isolatie. IK wou naar 200mm maar dan paste mijn draaibank niet meer. Die extra isolatie merk je wel vrij snel in je gasverbruik.

Mijn stroomkosten zijn groter dan een 5 persoonshuishouden en mijn gasverbruik ver onder die van een 1 persoonshuishouden. in augustus 11m3. En dat terwijl ik in de ziekte wet zit en nooit in de kou zit. maar ik douche wel kort en redelijk koud. Als mijn vriendin wel eens langskomt merkt ik dat wel in het gasverbruik, voor mijn gevoel verbrand ik dan zo warm staat de douche :0.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (22%)]

Ik vraag me wel eens af hoe warm je je huis nog moet stoken met elektrische 'contactverwarming' denk daarbij aan elektrisch verwarmde dekens, kussens, bureaus, stoelen etc.

Als je om 19:00 - 22:00 eigenlijk alleen nog maar tv kijkt kan zo'n verwarmd kussen misschien super goed werken. Je kan natuurlijk een heel astronautenpak op de kop tikken, maar ik wil het enigzins comfortabel en praktisch houden. Bijvoorbeeld elektrische vloerverwarming onder je kleed van de keukentafel.

Op 3 oktober 2021 22:57:11 schreef benleentje:
[...]Dat is voor mij ook een reden om niet op elektra te besparen dat zij wat mijn betreft de koste niet terwijl ik ca 500kWh per maand verbruik in mijn eentje. Inde kelder nu wel alles met ledverlichting en dat scheelt ruim 100kWh per maand zit nu onder de 400kWh, maar qua kosten merk ik daar niets van.
Ik heb wel stevig ingezet om op isoleren en sommige delen zelfs met 150mm dik. Ik heb een soort van dijk woning dus kelder aan de voorkant onder staat niveau en aan de achterkant de tuin gelijk met vloer van de kelder. Een muur onder de grond zit is aan 1 kant altijd koud dus daar doe ik 150mm isolatie. IK wou naar 200mm maar dan paste mijn draaibank niet meer.

Zelfde geval hier. Helpt de isolatie van de dijkmuur? Daar kwam m'n moeder laatst ook mee..

Zelfde geval hier. Helpt de isolatie van de dijkmuur? Daar kwam m'n moeder laatst ook mee..

Voor mijn gevoel wel. In mijn kelder is het nu na de zomer nog steeds ca 25° warmte blijft veel langer hanger. De CV ketel is nog niet aan geweest, het is dus nog steeds rest warmte. In de zomer ook wel weer een nadeel daarvoor was de kelder heerlijk koel en door die isolatie moet nu toch aan een airco gaan denken in de te warme dagen.

Aan 1 kant van de kelder hang de rioolbuis van 125mm dik daar komt dus ook gewoon 150mm isolatie dat zit er al van ca 25% al tegenaan. Als ik elke keer ca 1 of 2 meter muur doe trek ik dat wel qua kosten.

Zit te twijfelen of ik mijzelf niet voor de grap van het gas ga afsluiten omdat ik dan nog maar 10 euro per maand moet betalen (geschat verbruik op dit moment). Staan drie gasflessen met in totaal 25 liter dus kom best wel een heel eind. Ik woon alleen en heb met niemand iets te maken....

Ik hou wel van gokken... Moet alleen even navragen of het klopt dat ik geen kosten heb om mijzelf af te sluiten van gas. Is het gratis dan kan ik gokken op twee maand zonder risico en daarna is het pure winst. Mislukt het dan kost her aansluiten een slordige 150 euro maar heb dan al mijn experiment terug verdient en doe het op het juiste moment vlak voor de winter.

Meermaals getest met de 1000Watt kachel, flink kaarsjes in een tochtend schuurtje en het wou allemaal maar niet opschieten met verbruik. Ik hou wel van een gokje en wie weet lukt het.... heb lang gedacht dat het elektrisch kacheltje stuk was.

Als ik gratis kan (aanmoediging ergens met overheid) afsluiten neem ik de gok voor de grap:

https://www.youtube.com/watch?v=K0G9T5Bnjlc

Edit, totaal niet interessant en kost een vermogen aan stroom.

Berekenen of iets zuiniger is doet men met graaddagen

Radiator ventilatoren worden ook wel Dbe genoemd.

Martin kleinman heeft hier samen met een paar andere nerds een studie op los gelaten en volgens hem was het niet perse zuiniger. De kamer warmte wel iets sneller op als ik het me goed herinner.

https://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/ventilator-radiator/

We verbruikten hier het afgelopen jaar 770m3 gas.
Met uitzondering van slaapkamer staan hier alle radiatoren constant maximaal open.
Thermostaat staat snachts 21°C, overdag 22,4 a 23°C en enkel als we verwachten langer dan 3a4h weg te zijn staat ie op 22°C.

Als ik uw jaarverbruik zie en uw verwarmingsregime leer kennen kan ik enkel maar vermoeden dat uw woning niet winddicht is, je een gaslek hebt of je gasmeter fout telt.
Maar aangezien je met 3 vetkaarsen je woonkamer op temperatuur kunt houden ga ik voor het lek of de meter

Zelf heb ik 3 radiatoren voorzien van ventilatorsetjes.
Die slaan enkel smorgens aan bij de opwarmfase.
Resultaat is een extra delta T van maximaal 3° aan de ketel.
Tevreden met de extra condensatie bij een zoal lage keteltemperatuur, afhankelijk van seizoen tussen 40° en max 55°, maar ik zal de investering heel zeker nooit terug verdienen.

Heb hier ook een tangentiele ventilator van 30cm in gebruik die moet zorgen voor een geforceerde luchtstroming achter de ingebouwde koelkast.
De traagst draaiende die ik vond heb ik echter nog serieus moeten begrenzen om geen vervelend lawaai hebben.
Het idee "stille ventilator" sloeg dus best tegen

Over kaarsen (véél, want anders te weinig warmte-afgifte): Die verbruiken zuurstof uit je huis, ook geven ze verbrandingsgassen. Daardoor moet je meer ventileren, waardoor ook een gedeelte van de warmte naar buiten verdwijnt.

Verwarmen met elektriciteit ipv CV-gas: Veel gelezen hierover. Ik denk te concluderen dat verwarmen met elektriciteit ongeveer 2x zo duur is als met gas. Incl. vaste lasten.

Ventilatoren onder of op de CV-radiator (1): Daarmee verkrijg je meer warmte-afgifte, zodat je huis iets sneller warm wordt. Niet gratis, want de CV moet harder werken. Dat krijg je wel weer terug omdat nadát het huis op temperatuur is, er minder vermogen nodig is om de temperatuur te handhaven.
Enige voordeel: je huis wordt iets sneller warm, tegen geringe extra kosten.

Ventilatoren onder of op de CV-radiator (2), nu In combinatie met een hybride warmtepomp:
Dat kan wel zeer nuttig zijn, als de bestaande oude radiatoren niet vervangen zijn door lage temperatuur radiatoren. De ventilatoren zorgen voor een betere warmte-afgifte, het retour water wordt kouder, zodat de warmtepomp efficiënter werkt. Gevolg: meer “gratis” warmte uit de buitenlucht, minder gasverbruik omdat de CV-ketel minder hoeft bij te springen.
O ja: Mijn oude radiatoren bleken nogal ruim bemeten. Ook nu, met een hybride warmtepomp, vind ik het niet nodig om ventilatoren te plaatsen.

Iedere situatie is anders. Hier, vanaf 2018:
Oude elektrische 120 L huurboiler eruit, die stond voornamelijk de onverwarmde zolder te verwarmen. Het verbruik was bijna gelijk aan het verbruik van de latere hybride warmtepomp.
Zonnepanelen, 13 stuks.
Nagelnieuwe CV + hybride warmtepomp. Oude CV (20 jaar oud) was stuk.
Sinds 2019: moderne houtkachel (rendement > 80%)
Door alle maatregelen:
Gas: van 1100 m3 naar 350 m3 per jaar.
Elektriciteit: van 4300 kWh naar 550 kWh per jaar (+ 3600 kWh uit de zonnepanelen). Mijn totaalverbruik elektriciteit is dus niet toegenomen door de hybride warmtepomp.
Kosten haardhout: moet je wel meetellen.
Bovenstaande is enkel en alleen om duidelijk te maken dat situaties enorm kunnen verschillen.

Het is en blijft enorm lastig om een goede afweging te maken …

Op 4 oktober 2021 09:25:57 schreef henkg:
Kosten haardhout: moet je wel meetellen.

En de milieuschade door het stoken van hout, tel je die ook mee?

En de milieuschade door het stoken van hout, tel je die ook mee?

Niemand maar dan ook niemand met zonnepanelen, warmtepomp, HR kachel, isolatie, elek auto, ... doet dat voor het milieu.
Wel zoals iedereen enkel voor de eigen portomonee en/of status. Niks mis mee dus.

'Want de buurman doet het ook' is geen geldige reden om milieuschade te veroorzaken.
Door dergelijk struisvogelgedrag zitten we nu in deze rotsituatie.

En ook belangrijk: maak de radiatoren stofvrij van binnen met een borstel. Je wil niet weten wat een rotzooi er in een paar jaar in verzamelt dat de luchtstroom belemmert.

Op 4 oktober 2021 10:29:59 schreef Ledlover:
'Want de buurman doet het ook' is geen geldige reden om milieuschade te veroorzaken.
Door dergelijk struisvogelgedrag zitten we nu in deze rotsituatie.

De ergste buurman in dezen is de overheid die het stoken van houtsnippers in elektriciteitscentrales stimuleert met subsidies.

Intressant topic aangezien ik hier toevallig ook mee ga experimenteren.
Ik vond de kant en klare oplossing ook te prijzig en maak liever iets zelf icm wifi en actuatoren op de radiatoren om meer per ruimte te kunnen regelen.

Maar als eerste test heb ik het volgende besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003303389811.html?spm=a2g0s.9042311…
https://nl.aliexpress.com/item/4000390416969.html?spm=a2g0s.9042311.0.…

Hiermee ga ik een eerste proof of concept maken zonder dat ik er aan hoef te ontwikkelen.
Voor de fans zal ik wat tekenen en 3d printen om ze te monteren.

Waar het volgensmij vooral omdraait is om de retourtemperatuur onder de 50 graden te krijgen en de HR ketel efficientie te verhogen. Wat ik ervan begrijp heeft het geen nut als je geen HR ketel hebt.

Mocht het geluid van deze fans te luid zijn ga ik of andere gebruiken of ze achter een tijdschakelaar hangen. Snachts mogen ze op de slaapkamer bijvoorbeeld uit.

Iemand toevallig nog tips om de thermostaat uit te faseren om zelf een regeling te maken op kamerniveau. Ik vind het bijvoorbeeld onzin dat de woonkamer de hele dag warm moet zijn(daar hangt de thermostaat) terwijl ik zelf de hele dag in het kantoor uit hang

Linkje met tabel hoe je het rendement kan verhogen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel

Overigens is de energie die de fans gebruiken geen weggegooide energie. Alles wordt immers omgezet in warmte energie en laten we dat nou net nodig hebben in de winter. Dus die paar watt die ze gebruiken blijven in de woning

[Bericht gewijzigd door tysie op (12%)]

Ik ken iemand die heeft alle thermostaatkranen vervangen door motorgestuurde, en heeft in iedere ruimte een temperatuurvoeler gemaakt. Dit wordt geheel automatisch door een PLC gestuurd.En een HMI interface paneel.
Dit werkt vrij goed.Alleen was het veel werk.De kamerthermostaat vervalt natuurlijk, daarvoor komt de ketelsturing uit de PLC.
Je zou theoretisch een ruimte op 30 graden kunnen stoken, en de anderen uitzetten.(niet dat dat veel nut heeft, behalve als je tropische dieren houd.. :P )

[Bericht gewijzigd door mel op (19%)]

Op 4 oktober 2021 10:50:17 schreef tysie:
Wat ik ervan begrijp heeft het geen nut als je geen HR ketel hebt.

Bij elke ketel heeft het nut. Het gaat er om het temperatuurverschil tussen vuur en water zo groot mogelijk te maken. Dat geeft een betere warmteoverdracht en dus een beter rendement. Daar hoeft de ketel niet per se HR voor te zijn.
Maar zijn er nog veel niet-HR ketels in bedrijf?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155784
In dit topic passeerde Shiptronic met MAX EQ3 kranen wat naar mijn mening een prima systeem lijkt

Op 3 oktober 2021 23:31:14 schreef Geen-Geld:

Ik hou wel van gokken... Moet alleen even navragen of het klopt dat ik geen kosten heb om mijzelf af te sluiten van gas. Is het gratis dan kan ik gokken op twee maand zonder risico en daarna is het pure winst. Mislukt het dan kost her aansluiten een slordige 150 euro maar heb dan al mijn experiment terug verdient en doe het op het juiste moment vlak voor de winter.

Hele discussies over gezien (op Tweakers?). Nee, in NL is het UITERMATE moeilijk om je gas gratis af te laten sluiten.

Herstel, dit was vorig jaar of zo dat ik dit las. Toen ik Googlede om deze discussie terug te vinden, vond ik dat het opeens gratis lijkt te zijn... 8)7