Uitschakelen FM op cai

maartenbakker

Golden Member

Dat is inderdaad een pijnijk punt. Ouderen zijn een groep die helaas vaak wordt vergeten en weggestopt :(

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Gewoon weer ouderwets antennes op dak, en dan de cai weer in werking stellen..Terug naar de goeie ouwe tijd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 september 2021 20:14:24 schreef pa3gws:
[...]
En dus moet men een van de zaken die ze nog van hun eigen huisje hebben maar wegpleuren.
Een apparaat waar ze nu nog zelfstandig mee om kunnen gaan.

Daarom is het wellicht een mooi dingetje, hi-tech in een houten kastje. Toch iets van nostalgie.

Op 16 september 2021 20:14:24 schreef pa3gws:
[...]
En dus moet men een van de zaken die ze nog van hun eigen huisje hebben maar wegpleuren.
Een apparaat waar ze nu nog zelfstandig mee om kunnen gaan.

Och, sluit dan gewoon een antenne aan en luister via de ether. Werkt dan exact hetzelfde.

Jammer dan van die paar zenders die niet in de ether zitten, maar het is geven en nemen.

Overigens, ik heb nog wel een compromis: alle zenders die níet in de ether zitten, laat je op de kabel zitten op een gebiedje van 4MHz ofzo. Neem 88-92MHz.
De zenders die gewoon uit de lucht te plukken zijn, die laat je vervallen.
Die 4MHz niet-extra bandbreedte kan het internet wel missen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Dan heb je weer kabel nodig.Daar gaat het nu juist om.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 17 september 2021 08:27:10 (42%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Laatste vraag. Er wordt gesteld dat met een buitenantenne nog volop te ontvangen is op de gewone FM band. Evenwel is de reikwijdte van een FM zender beperkt, anders als bij MG en KG ontvangst.
Hoe gaat dat met luisteraars die graag ook eens een buitenlands station opzetten (Met de computer geen punt, maar daar gaat de bewering niet over)

Sine

Moderator

Duitsers en Belgen genoeg (hier in het smalste stuk van Limburg)

Zelfs geen buitenantenne nodig.

mel

Golden Member

Nu weet ik waar je huis woont :)
Maar idd, FM omroep is een verbinding die rechtlijnig is, die volgt de kromming van de aarde niet.
Als je op een heuvel woont, ontvang je stations die verder weg liggen, dat is nu eenmaal zo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 september 2021 15:10:44 schreef mel:
Nu weet ik waar je huis woont :)
Maar idd, FM omroep is een verbinding die rechtlijnig is, die volgt de kromming van de aarde niet.
Als je op een heuvel woont, ontvang je stations die verder weg liggen, dat is nu eenmaal zo.

Ik heb in Limburg en België ook wel antennemasten gezien, van die constructie masten van 20 -30 meter, op de nok van het dak. Die mensen waren m.i. heel blij met de kabel. In het buitenland had men daarvoor kleine zenders op een bergtop, die bijv. een dal van signaal voorzagen.
Maar wat ontvang je met een antenne in de randstad ergens midden in de grote stad ofzo.

In landen met bergen (en dalen) had men ook wel "spiegels" op de berg staan, is mij vertelt, 2 yagi's aan elkaar stel ik mij voor. Heeft iemand dat wel eens gezien ?

pa3gws

Golden Member

Op 16 september 2021 23:04:25 schreef Ledlover:
[...]

Och, sluit dan gewoon een antenne aan en luister via de ether. Werkt dan exact hetzelfde.

Weleens geprobeerd in een betonnen kolos in een klein kamertje.
Ik de laatste weken wel gaat niet werken. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 september 2021 16:51:09 schreef Kees frees:
In landen met bergen (en dalen) had men ook wel "spiegels" op de berg staan, is mij vertelt, 2 yagi's aan elkaar stel ik mij voor. Heeft iemand dat wel eens gezien ?

Voor omroep had je wel 'herhaalzenders', relais dus. Die zonden op een andere frequentie in de band weer uit. In Wijk aan Zee had je zo een heuse 5W-zender voor de Nederlandse tv-omroep, om het duingebied in te vullen.
Een Duitse tv-relaiszender hebben we op de club nog eens gebruikt voor eigen ATV (amateur-tv)-gebruik.

Botweg twee yagi's op elkaar aansluiten is niet genoeg; ik heb hier al eens voorgerekend waarom niet. Echte spiegels kan wel, en voor microgolfverbindingen werd dat wel gedaan. Niet alleen om over een berg heen te komen (of eromheen), maar ook om de zender/ontvanger zelf mooi laag te kunnen plaatsen, waar je er met de auto bij kunt; de spiegel stond dan (schuin voorover) hoger op, of boven op, de berg.
Voor omroepgolflengten zouden de spiegels heel groot worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat er veel verlies zal zijn dat is logisch, maar toch beter iets dan niets.
Ik zocht even met "passive relais yagi mountain" en vond oa dit :
https://forums.qrz.com/index.php?threads/passive-vhf-repeaters.32219/

Deez vind ik ook leuk :
https://www.reddit.com/r/specializedtools/comments/9bwv1k/cell_phone_h…

En zo kwam ik ook nog dit tegen :
https://www.cartoonstock.com/directory/p/phone_signals.asp

Ja, ik dwaal af, alhoewel het gaat nog steeds over geen of weinig signaal.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op vrijdag 17 september 2021 22:53:48 (42%)

Op 13 september 2021 12:36:07 schreef Twan1983:
Blijkbaar is dat per regio erg verschillend: hier in Noord-Brabant (regio Breda) hebben we nog wel analoge radio via de CAI na de uitfasering van analoge tv.

Ik moet terugkomen op mijn eigen uitspraak:
Een jaar nadat Ziggo hier het analoge tv signaal heeft uitgefaseerd, maar analoge radio via de kabel wel bleef bestaan wordt dat laatste nu over een paar weken ook uitgefaseerd.
Ik ben nu dus voor mezelf en voor een aantal anderen aan het bekijken wat de handigste optie is.

Ik vindt dat ze de zo genaamde regionale rampen zenders radio en tv analoog moeten blijven uitzenden, zodat het voor iedereen toegankelijk blijft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
bprosman

Golden Member

Op 19 oktober 2021 12:00:26 schreef Hunebedbouwer:
Ik vindt dat ze de zo genaamde regionale rampen zenders radio en tv analoog moeten blijven uitzenden, zodat het voor iedereen toegankelijk blijft.

//Offtopic, ik heb NL Alert op mijn telefoon, vind ik veel handiger.
Deze week nog voorbij gekomen (actief geweest) bij een grote brand hier in Den Bosch.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Op 19 oktober 2021 12:00:26 schreef Hunebedbouwer:
Ik vindt dat ze de zo genaamde regionale rampen zenders radio en tv analoog moeten blijven uitzenden, zodat het voor iedereen toegankelijk blijft.

Daar heb je toch NL Alert voor, of werkt dat ook al niet meer?
Ik heb in ieder geval al sinds heugenis geen test meer ontvangen :?

Ik ben blij dat ik nog een autoradio heb met GPS er in, dan heb ik nog íets aan het apparaat.
Verder luister ik bijna niet meer naar de radio, omdat alle zenders, die ik wil horen niet meer worden doorgeven op de kabel of de ether :(
Lang leve de 'vooruitgang(?)'

De enige muziekbron is hier nog het blikken geluid van de TV :(

Mijn QUAD FM3 tuner staat voorlopig op V&A, maar zal wel spoedig naar MP verdwijnen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

De enige muziekbron is hier nog het blikken geluid van de TV

Dat is met een soundbar nog wel op te vangen of door de "Line-out" van de (in mijn geval Ziggo) decoder op een versterker aan te sluiten.

Voor sommigen "vloeken in de kerk", maar mijn soundbar is gekoppeld via Google assistant en Spotify (en andere streaming services) dus ik hoef maar : "Google speel <artiest,><genre>" of "Google speel Radio 2" te roepen en het komt uit de speakers.

Een radio heb ik niet echt meer nodig.
Studio Brussel (een van mijn favorieten) zit op de Ziggo box.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 19 oktober 2021 12:00:26 schreef Hunebedbouwer:
Ik vindt dat ze de zo genaamde regionale rampen zenders radio en tv analoog moeten blijven uitzenden, zodat het voor iedereen toegankelijk blijft.

Dat doen ze toch ook? Die (radio)zenders werken altijd via de ether, juist om onafhankelijk te zijn van kwetsbare infrastructuur.

RAAF12

Golden Member

En voor TV is er altijd nog de gratis te ontvangen NL zenders op DVB-T2, Digitenne. Of er nog veel mensen FM radio beluisteren via een spriet of andersoortige antenne vraag ik mij af. Wel in de auto, maar in huis?

Ik luister nog dagelijks via een sprietje naar FM radio. Helaas is dat apparaat netgevoed. De overheid adviseert om een batterijradio bij de hand te houden voor noodsituaties. Maar ik vermoed dat bijna niemand dat doet.

<edit> Een optie is de smartfoon. Daar zit volgens mij standaard een FM ontvanger in.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 19 oktober 2021 16:47:39 (17%)

Tidak Ada

Golden Member

@RAAF:
Hier in de omgeving niet meer in de auto :( Of is dat nu omdat ik vrijwel nooit naar popzenders luister....?

@bprosman:
Kan natuurlijk komen omdat ik aan het geluid van mijn ESL's gewend ben.

@KlaasZ:
Nee, alleen en ontvanger voor het internetsignaal en de telefoon zelf. Althans dat geldt voor mijn iPhone S6
Heeft ook weinig zin als er geen zender meer in de lucht zit.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 19 oktober 2021 16:57:48 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 19 oktober 2021 16:45:50 schreef KlaasZ:
<edit> Een optie is de smartfoon. Daar zit volgens mij standaard een FM ontvanger in.

Ik heb inderdaad tot nu toe nog nooit een telefoon zonder FM-mogelijkheid gehad.
Eigenlijk zou er ook best DAB+ in kunnen. Wie bellen we daarvoor? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Ik heb een dual-band portofoon,met als extra de FM omroepband ontvangst...
Die heb ik eerder bij me dan een mobiele telefoon.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

@bprosman:
Kan natuurlijk komen omdat ik aan het geluid van mijn ESL's gewend ben.

Vandaar de suggestie om de digitale TV tuner aan te sluiten op je eindversterker.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.